1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az élelmiszerek ára a legutóbbi KSH-jelentés szerint épp kétszer annyit emelkedett, mint az átlagos infláció. A drágulás üteme a Privátbankár Árkosár szerint is lassult júniusban, de azért összejött a történelmi csúcs - hajszálra vagyunk a 18 ezer forinttól. Lassan elindul a lecsószezon.

Átlag fölött drágulnak az élelmiszerek

A KSH kedden közli az infláció májusi alakulásával kapcsolatos adatait.

Miközben az (éves) infláció 39 éves mélypontra csökkent áprilisban, az élelmiszerárak az átlag fölött növekedtek: az 1,7 százalékos átlagos fogyasztóiár-emelkedésnek éppen a kétszeresével, 3,4 százalékkal drágultak az élelmiszerek a múlt hónapban. Hasonló eredményre jutottunk mi is - a Privátbankár Árkosár felmérésében ezúttal is megvizsgáltuk, hogyan változtak az élelmiszerárak a legnagyobb alapterületű boltokban, a havi nagybevásárlások tipikus helyszínein.

Június 6-án látogattunk el három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységébe. Ahogy 2007 februárja, azaz több mint 6 éve minden hónapban, ezúttal is ugyanannak a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosárnak az árát vizsgáltuk.

Kis lépés, de azért összejött a történelmi csúcs

A legfrissebb Árkosár eredményein is az látszik, hogy lassul az áremelkedés üteme: összességében egy év alatt 4,3 százalékkal emelkedtek a vizsgált élelmiszerárak a hipermarketekben (a Tesco és az Auchan árai alapján - az Intersparnak ez még csak a tizedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.)

A Privátb ankjár Árkosár éves árindexe

 

Ez azért még messze nem defláció, apró lépésekben ugyan, de ismét történelmi csúcson jár a Privátbankár Árkosár értéke. Az átlagos kosárérték 17 993 forint lett júniusban, azaz már csak hajszállal járunk 18 ezer forint alatt.

 

 

Míg egy hónapja épp a Tesco volt az egyetlen, aki árat emelt a három áruház közül a megelőző hónaphoz képest, most fordult a kocka: egyedül a brit láncnál csökkentek az árak májushoz képest, így a dobogó második-harmadik helyén helycsere történt. A Tesco 1,3 százalékkal adta a mintakosarat, az Auchan 5,1 százalékkal kért többet, az Interspar 6,3 százalékkal emelte a kosár ellenértékét egy hónap alatt. Átlagosan 571 forinttal, 3,3 százalékkal kellett volna többet otthagynunk a kasszánál, mint májusban.

Mennyit érdemes küzdeni 1600 forintért?

A legolcsóbb és a legdrágább áruház között ezúttal viszonylag magas volt a különbség, közel 10 százalékos. A legjobban mégis akkor járnánk, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbban adják: így akár 16 390 forintból is megúszhatnánk a vásárlást. Ehhez persze 3 hipermarketbe is el kell zarándokolni - 6 évnyi Árkosár-felmérés után nyugodtan elhihetik nekünk, hogy ez egyáltalán nem jó szórakozás. Ráadásul vagy háromszor annyi ideig tart, vagy tripla létszámú beszerzőcsapatra és precízen összehangolt munkára van szükség, hogy semmi se maradjon ki a bevásárlólistáról...

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A múlt hónaphoz képest legjobban a krumpli drágult (bő 50 százalékkal), de 20 százalék körüli vagy azt meghaladó mértékű áremelkedést mértünk az almánál, a tojásnál, a csokoládénál és a sajtnál is. A kóláért is bő 10 százalékkal többet kértek az áruházak, mint májusban. Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó havi árcsökkenést ezúttal nem találtunk.

A krumpli éves összehasonlításban is vezeti a legnagyobbat dráguló termékek listáját (+84 százalék). Száraztésztáért és sajtért bő 30 százalékkal többet kell adni, mint egy éve, 20 százalék körüli vagy azt meghaladó mértékben emelkedett egyes üdítők, a pezsgő, a tej és a liszt ára. Az alma és a narancslé bő 10 százalékot drágult.

Kávét viszont több mint 30 százalékkal olcsóbban vehetünk, mint egy éve. 22 százalékkal olcsóbb az ásványvíz és a rizs, 16-tal a tea, 10 százalékkal olcsóbb a whisky.

Havi legolcsóbbak: mennyibe fáj egy jó lecsó?

Aki társasházban lakik, előbb-utóbb garantáltan szembesül a ténnyel: a lépcsőházi szagok alapján lassan de biztosan beköszönt a lecsószezon. Azért még nem piroslik minden kiskertben a paradicsom, nem vásárolják ládaszámra az olcsó paprikát a "befőzésre" készülők. Mire számíthat, aki az év első lecsóját a lehető legkevesebb pénzből akarja megfőzni? Bár a hagyma és a szalonna (és egyesek szerint a tojás) elengedhetetlen kellék, ezúttal a három fő összetevő, a paradicsom, a paprika és a kolbász árcéduláját vizsgáltuk meg részletesebben.

Paradicsomot (lecsónak valót, nem koktél/datolya/szilvaparadicsomot vagy egyéb egzotikumot) kilónként már 458 forintért is találtunk az Auchanban, a Tescóban egy híján 500 forintot kértek kilójáért, az Intersparban ottjárunkkor csak 932 forintért találtunk alkalmas alapanyagot.

Paprikában viszont épp az Interspar volt a legerősebb (illetve legolcsóbb), kilónként 629 forintos árral. A Tesco 749 forintot kért érte, az Auchan 798 forintos termékének pedig már a neve is lecsópaprika volt.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Mivel ezúttal a recept kiválasztásánál az ár volt a fő tényező, kolbászból stílusosan a lecsókolbászt kerestük. Ennek kilója 599 forint volt a Tescóban, 672 forint az Auchanban, és 699 forint az Intersparban.

Ha 2 kiló paprikából, 1 kiló paradicsomból és 40 deka kolbászból főzünk lecsót, a hozzávalókért a Tescóban 2237 forintot, az Auchanban 2323 forintot, az Intersparban 2470 forintot kellett volna fizetnünk (plusz a hagyma, a szalonna vagy a zsír, illetve egyéb esetleges hozzávalók ára).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG