Sir David King, a brit kormány korábbi tudományos főtanácsadója szerint hiába vezet valaki egy hibátlanul beállított, katalizátorral felszerelt benzines autót, ami alig szennyezi környezetét, a forgalomban ott van körülötte a sok szennyező dízel és régi, elhanyagolt benzines, így az úton igen rossz a levegő. Ez beáramlik az autó belsejébe, sőt ott feldúsul, így több a mérgező anyag, mint amivel egy út menti gyalogos vagy kerékpáros találkozik.
Veszélyben a gyerekek
Ez különösen a hátsó ülésen utazó gyermekekre veszélyes, mivel a fejlődésben lévő tüdő sokkal érzékenyebb, a felhalmozódó por és a mérgező anyagok jobban ártanak neki. Ezt csak úgy lehetne elkerülni, ha az autó kívülről légmentesen le lenne zárva, és a levegő egy olyan szűrőn áramlana be, ami olyan, mint egy modern erőműé, vagyis minden szennyeződést kiszűr. Ez viszont drágább lenne, mint ma egy elektromos autó, nem ez a fejlődés iránya.
Dízel
Különösen a dízelmotorok veszélyesek, hisz a belőlük kiáramló nitrogéndioxid a mérések szerint a brit városi területek 90 százalékán meghaladja az egészségügyi határértéket. Korábban a dízelt még támogatták is, mondván, kisebb a széndioxid-kibocsátása, de akkor azt gondolták, hogy a gyártók be fogják tartani azokat a szigorú előírásokat, amelyek az alacsony szennyezőanyag-kibocsátásra vonatkoznak. Ez a vélekedés a dízelbotrányok során megdőlt, ráadásul a legszennyezőbb teherautóknál, kamionoknál és buszoknál különösen nehéz ezt megoldani.
Alig várjuk már
A megoldás magától is el fog jönni, az elektromos autók formájában. A folyamat egyre inkább becsülhető, hisz az akkumulátorok előállítási árának csökkenése hasonló pályán mozog, mint korábban a napelemeké, amely mára már annyira olcsó lett, hogy évről évre meredeken nő a napenergiából előállított elektromos áram aránya. Az akkumulátoroknál sajnos a folyamat még az elején tart: most építik az óriási gyárakat, és a technológiát is fejlesztik még. Így a korábbi becslések szerint csak a következő évtized közepén lesznek olcsóbban az elektromos autók.
Akkor viszont vélhetően gyorsan lecserélődik majd az autóállomány, beleértve a teherautókat és buszokat is. Azonban addig, vagyis a következő 8-10 évben maradnak a mérgező gázok, bár egyre több város tervezi a dízelek korlátozását, majd kitiltását. Ahhoz, hogy a levegőminőség lényegesen javuljon, az autóállomány felének ki kell cserélődnie, ami a mai becslések szerint 20-25 év lehet, az ideális állapot, vagyis a belsőégésűek kiszorulása 2050-re várható.
Remény
Addig azt javasolja a kutató, hogy próbáljuk elkerülni a forgalmas városi utakon való hosszú autózást, főleg a dugóban ácsorgást, különösen, ha gyermek utazik az autóban. Ezt valószínűleg kevesen fogják megtenni, hisz sok esetben nincs alternatíva, így az egyetlen remény, hogy a mostani várakozásoknál is gyorsabban csökkenhet az akkumulátorok ára, és hamarabb lesznek egy árban az elektromos és a belsőégésű autók, mégpedig mindenféle állami támogatás nélkül is.
Tesla. Öt év alatt a tizenötszörösére: a remény grafikonja |
A Tesla árfolyamában, amely évi kb. 10 millió autó gyártását árazza, talán ez a remény is benne van. A nyomást mindenesetre a nagy autógyárak is érzik.