3p
A repülés történetében nagy visszalépés volt, amikor 15 éve leállt a Concorde, az egyetlen ténylegesen és huzamosan üzemelő szuperszonikus utasszállító repülőgép. Most azonban több vállalkozás dolgozik azon, hogy ismét a hangsebesség fölött repülő gépet építsen, ezúttal a Concorde hátrányai nélkül.

A Concorde nagy űrt hagyott maga után: hosszabb távokon nagyon hiányzik a gyorsabb repülés. A legnagyobb távokon megpróbálnak egyre kényelmesebb gépeket üzemeltetni, ám ezek menetideje 15-20 óra. Ha sikerülne újra a hangsebesség kétszeresével repülő légijárművet megalkotni, a Sanghaj és Los Angeles közti út 5 órára csökkenne, és az a bizonyos leghosszabb New York–Szingapúr is megtehető lenne 7-8 óra alatt.

Hiányzik a légitársaságoknak is

Az egyik vállalkozás, aki ezen dolgozik, a Boom Technology, amely olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint a Virgin Atlantic, melynek tulajdonosa, Richard Branson az űrutazás irányában is fejleszt, egy hangsebesség feletti légijármű pedig a legnagyobb ajándék lenne neki transzatlanti járatainál. A cégbe a Japan Airlines is beszállt 10 millió dollárral, sőt rendelt is 20 darabot az 55 üléses járműből, amely a remények szerint 2023-ban már repülésre alkalmas lesz.

Kevesebb utas, olcsóbb jegyár

A cég jövőre a prototípus egy kicsinyített változatával akar kísérletezni, és ha ez sikeres, indulhat a típus gyártása, amely a hangsebesség 2,2-szeresével, 2400-2500 km/óra sebességgel repülne. A Concorde-hoz képest azonban komoly eltérések lesznek: a 92-128 ülőhellyel szemben csak 55 ülőhely lesz, ennek ellenére a tervezett jegyár sokkal olcsóbb lesz, köszönhetően annak, hogy az új típus sokkal hatékonyabb, gazdaságosabb lesz.

Így kényelmes a nem is túl hosszú út. Forrás: Boom Technology

A Boom alapító-tulajdonosa a CNN-nek elmondta, hogy a Concorde idejében még nem volt meg az a technológia, ami a gazdaságos üzemeltetéshez kellett, most viszont adott a lehetőség. Terveik szerint egy mai hagyományos járat business osztályának áráért lehet majd utazni a járművel, melyen meglehetősen tágas ülések lesznek (igaz, hogy nem állíthatók vízszintesre), és a megszokottnál sokkal nagyobb ablak lesz, ahol a 20 kilométeres magasságból már görbül a látóhatár.

Hangrobbanás

Az egyik legnagyobb probléma az volt a Concorde-dal, hogy a hangsebesség átlépésekor, valamit fölötte repülve igen nagy zajt keltett a földön, ezért a szárazföldi területek felett sok helyen korlátozni kellett, ott csak hangsebesség alatt repülhetett. A most tervezett típus töredékére csökkenti ezt a hatás, igen hosszú orrának és széles szárnyainak köszönhetően. A tervek szerint a gyártásra kerülő típusnál ez a zajhatás csak harmincada lesz a korábbinak, így akár városok fölött is áthaladhat.

Az üzemanyag fogyasztás jelentős csökkentését egyrészt a hatékonyabb hajtóművel, másrészt a hagyományos repülőgépeknél is egyre inkább terjedő szénszál kompozit felhasználásával tervezik, ami jóval könnyebb, mint a korábban használt alumínium. Sokan kétlik persze, hogy feleannyi utassal és jóval kisebb jegyárral nyereségesen lehet majd működtetni a repülőt, de ez nyilván azon is múlik, hogy valóban sikerül-e olyan típust létrehozni, amit tömegesen kezdenek használni a légitársaságok, így az üzemeltetés költsége is optimalizálható.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG