1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Augusztusban a fogyasztói árak 6,0%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Egy hónap alatt jelentősen emelkedett az üzemanyagok ára, az élelmiszerek csak a zöldség-gyümölcs szezon miatt nem drágultak összességében.

Az  MTI előzetes felmérésébe bevont nagy citybeli házak szakértői közül a legderűlátóbbak is azzal számoltak, hogy a múlt hónapban a júliusi 5,8 százalékos szinten stagnálhatott a teljes kosárra számított éves drágulási ütem, de a konszenzusos londoni elemzői vélemény 6,0-6,2 százalék közötti tizenkét havi inflációt valószínűsített augusztusra.

A zöldség-gyümölcs osztály javítja az összképet

A KSH friss jelentése szerint 1 hónap alatt - 2012. júliushoz viszonyítva - a fogyasztói árak 0,1%-kal emelkedtek augusztusban. Ezen belül az élelmiszerek ára 0,9%-kal csökkent, meghatározóan az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség, gyümölcs 7,3%-os árcsökkenése következtében.

Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva, a fogyasztói árak 0,4%-kal emelkedtek. Árcsökkenés volt megfigyelhető a sajt (2,0%) és a párizsi, kolbász (1,5%) esetében. Növekedett a sertészsiradék (2,2%) és a sertéshús (1,8%) ára.

A főcsoportok közül az egyéb cikkek drágultak a legnagyobb mértékben, 1,6%-kal, ezen belül a járműüzemanyagok ára 3,6%-kal nőtt. Az átlagnál nagyobb mértékben emelkedett a szeszes italok, dohányáruk (0,5%) és a szolgáltatások ára (0,3%), ez utóbbin belül az üdülési szolgáltatásokért átlagosan 2,6%-kal kellett többet fizetni.

A nyári kiárusítások következtében a ruházkodási cikkekért átlagosan 1,8%-kal kellett kevesebb fizetni. A háztartási energia és a tartós fogyasztási cikkek körében szintén árcsökkenés volt megfigyelhető (0,2-0,2%).

Sokkal drágább az élet, mint egy éve

A Privátbankár Árkosár legfrissebb felmérése szerint éves összehasonlításban szeptemberre 7,1 százalékkal, rég nem látott tempóban emelkedtek az élelmiszerárak - részletek >>

12 hónap alatt, 2011. augusztushoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 6,3%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt a tojás (32,3%), a sertészsiradék (25,1%), a csokoládé, kakaó (19,6%), az idényáras élelmiszerek (13,2%) és a sertéshús (10,4%) ára. Árcsökkenés következett be a liszt (8,5%) esetében.

Az átlagosnál nagyobb mértékben, 14,1%-kal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára. Szintén átlag felett, 7,9%-kal nőtt az egyéb cikkek ára, ezen belül a járműüzemanyagok 13,5%-kal drágultak. A háztartási energia átlag feletti 6,2%-os áremelkedésén belül a palackos gáz 9,4%-kal, a távfűtés 8,4%-kal drágult.

A szolgáltatások esetében 4,1%-os volt az áremelkedés mértéke, ezen belül a szemétszállítás 8,1%-kal, a csatornadíj 5,3%-kal drágult. A ruházkodási cikkek szintén átlag alatt drágultak (3,5%), míg a tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 0,8%-kal kellett kevesebbet fizetni, 2011. augusztushoz képest.

 

2012. augusztus

előző hó = 100,0%

előző év azonos hó = 100,0%

Fogyasztóiár-index

100,1

106,0

Harmonizált fogyasztóiár-index

100,1

106,0

Maginfláció (szezonálisan kiigazított)

100,3

105,1

Változatlan adótartalmú árindex

100,1

103,7

Nyugdíjas fogyasztóiár-index

100,0

106,1

Nyomunkban sincs Európa

Az EU 27 tagországában 2012. júliusban a fogyasztói árak - az előzetes harmonizált adatok szerint - átlagosan 2,5%-kal voltak magasabbak, mint 2011. júliusban. A legkisebb áremelkedést Svédországban (0,7%) és Görögországban (0,9%), a legnagyobbat Magyarországon (5,7%), valamint Máltán (4,2%) mérték - írja a KSH.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG