Az első Széll Kálmán Tervet nem sikerült 100%-osan végrehajtani, ezt a Nemzetgazdasági Minisztériumban is tudják. A kormány céljai közül határidőre nem készült el az e-útdíj bevezetése, az eredeti tervek szerint 2013 januárjától élne az új rendszer, de vélhetően jövő nyárra tolódik a start - nem lesz könnyű összehozni. A projektért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábban 50 milliárdos kiadással számolt a projekt kapcsán, mely már az első évben 110 milliárd forintot hozhat.
Németh Lászlóné, fejlesztési miniszter |
A szaktárca azonban nyomás alatt van, így kénytelen lesz olcsóbban kihozni a bevezetést és még több díjat behajtani - ehhez kínai befektetők nyújthatnak segítséget, akik nemcsak a rendszer kiépítésében, hanem a finanszírozásban is részt vállalhatnak - írja az Index. A gyorsított közbeszerzési eljárást május végéig írhatják ki.
A kormány szándékai szerint 2020-ig 400 milliárd forintra nő ez e-útdíjból származó bevétel, a rendszer lényege, hogy használatarányosan fizetnek az autópályát használók. A díjfizetés a rendszer bevezetése után a 3,5 tonnát meghaladó járművekre nézve lenne kötelező, de a tervek szerint 2014-től már a személyautósok is dönthetnek úgy, hogy a matrica helyett a használat arányában fizetnek - ha az jobban megéri nekik. Legalább is ez a terv, ami könnyen borulhat. Ha a közbeszerzési eljárást elhúzódik, mondjuk jogviták miatt, ami egyáltalán nem lenne meglepő, akkor tovább csúszhat a bevezetés. Az így kieső bevételeket úgy pótolná a kormányzat, hogy a fizetési kötelezettséget szélesebb körre állapítaná meg.