Az El Barco (A bárka) című spanyol televíziós sorozatban szereplő hajóhoz hasonló háromárbocos kiképzőhajó, az argentin Libertad (Szabadság) október elején rekedt a nyugat-afrikai Ghana legfontosabb kikötőjében, Temában, miután az Elliott & Associates keresetet nyújtott be a helyi hatóságoknál. Az amerikai hedge fund (nagy kockázatokat felvállaló, spekulatív zárt körű befektetési alap) az egész glóbuszon üldözi az argentin érdekeltségeket, a frankfurti könyvvásár standjától az argentin elnöki különgépig semmi sincs előtte biztonságban – írja a német Wirtschaftswoche.
Lemondott az admirális, fogytán az üzemanyag
Az Elliott & Associates leányvállalata, az NML Capital keresetére lefoglalt hajó ügyében az első argentin tiltakozás hiábavalónak bizonyult. Emiatt a múlt héten lemondott a dél-amerikai ország haditengerészetének főnöke, Carlos Alberto Paz admirális is.
A Libertad (Fotó: Wikimedia Commons) |
Vasárnap este az argentin kormány a már közel három hete veszteglő és unatkozó legénység repülőgépes evakuálását rendelte el, de – amint az El Mundo spanyol lap részletesen beszámolt róla – a legénység ragaszkodik a hajóhoz, és anélkül nem kíván visszatérni. Pedig a hajótól a ghanaiak megtagadják az utánpótlást is, ami az üzemanyagkészlet kimerülése után teljes áramszünetet fog okozni, még a tűzjelző berendezés vagy a konyha sem fog működni.
Vegyük meg és pereljük be
Az ügy egészen az évezred elejéig nyúlik vissza, amikor Argentína megtagadta államkötvényei visszafizetését. Az Elliott & Associates fő tulajdonosa, Paul Singer amerikai milliárdos egész üzleti modellt épített csődben levő országok államkötvényeire, hasonló ügyei vannak Peruval, Kongóval vagy Görögországgal is. A módszere egyszerű: ha egy ország a csőd szélén tántorog, bagóért felvásárolja az államkötvényeit. Ha azután fizetésképtelenséget jelentenek be, vagy részleges kifizetést, akkor beperli őket a teljes összeg kifizetéséért.
A módszer veszélyes, mégis gyakran eredményes. A titok abban rejlik, hogy a hitelező rendkívül makacs és kitartó, éveken keresztül jogászok seregeit veti be, és az olyan trükköktől sem riad vissza, mint a Libertad lefoglalása. Az argentinok persze tiltakoznak ellene, és nemzetközi egyezmények megsértésének tekintik a lépést.
Tizenöt milliós hajó a másfél milliárdos adósságért
Argentína annak idején mintegy százmilliárd dollárnyi államkötvény visszafizetését állította le, amelyet később 93 százalékban átütemeztek, a tulajdonosaik beleegyeztek, hogy eredeti követelésüknek csak 30 százalékát kapják vissza. A hedge fund viszont azon kisebbséghez tartozik, amely nem ment bele az egyezségbe, és azóta amerikai és brit bíróságokon próbálja visszaszerezni 1,6 milliárd dollárnyi értékű követelését.
A bíróságok úgy tűnik, megítélhetik az összeget, de a másik fél sem tétlen. A nemzetközi jog alapján a helyzet azonban annyira bonyolult, hogy még a szakemberek közül is kevesen látják át, és nem tudni, hogy végül kinek lesz igaza. A Libertad értéke a Financial Times szerint 10 és 15 millió dollár közé tehető.