Negatív változást mutat az idei felmérés az Y és Z generációk üzleti motivációról alkotott véleményével kapcsolatban, a fiatal munkavállalók többsége nem érzi felkészültnek magát az Ipar 4.0 jelentette változásokra sem – derült ki a Deloitte Millenial Survey kutatásából. Markáns fordulat állt be abban, ahogyan az Y és Z generáció megítéli a vállalkozások tevékenységét: Míg az előző két felmérés javuló eredményeket hozott, az idén jelentős mértékben romlott a diplomával rendelkező fiatal munkavállalók véleménye.
Míg tavaly a megkérdezettek 62 százaléka azt gondolta, hogy elkötelezettek a társadalom fejlesztésének támogatásában, addig idén már csak 47 százalék volt ezen a véleményen.
Nem a teljesítmény a fő
A fiatalok számára egy vállalkozás sikerét több tényező határozza meg, mint a cég üzleti teljesítménye, mivel szerintük a cégeknek a munkahelyteremtésre, az innovációra, a munkavállalók életének és karrierjének kiteljesítésére, illetve a társadalomra és a környezetre gyakorolt pozitív hatásra is összpontosítaniuk kellene. A megkérdezettek azonban a hatékonyság növelését, illetve a termékek és szolgáltatások előállítását jelölték meg prioritásként, amikor saját vállalatukról kérdezték őket.
Kutyaszorítóban a magyar vállalatok: képtelenség munkaerőt találni? Betanított munkásokra lenne nagy szükség, ráadásul az ő esetükben tapasztalható a legnagyobb mértékű fluktuációt is. További részletek >>> |
A fiatal munkavállalóknak egyre többoldalú elvárásaik vannak, ennek függvényében pedig egyre kevésbé hűségesek munkáltatóikhoz. A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy a milleniumi generációba tartozók 43 százaléka arra számít, hogy két éven belül munkahelyet vált, 28 százalékuk pedig úgy véli, öt évig marad jelenlegi helyén. Ez a 15 százalékpontos különbség a két csoport között jelentős növekedést mutat, tavaly még csak 7 százalékpont volt ez az eltérés. A két éven belül váltani tervezők csaknem kétharmada teljesen reális forgatókönyvnek tartja azt, hogy nem hosszabb távra kötelezi el magát egy cég mellett, hanem részmunkaidőben, vagy éppen szabadúszóként dolgozik majd.
Hogyan tartsuk meg őket?
A fiatalok munkahelyük megítélése szempontjából a toleranciát, a rugalmasságot, a diverzitást és a tiszteletet jelölték meg olyan kulcstényezőkként. A legalább öt évig maradni kívánók több mint fele jelezte: sokat javult a rugalmasság munkahelyükön a három évvel ezelőtti állapothoz képest.
Van mit fejleszteni a fiatalok digitális kompetenciáján is... A Microsoft által kidolgozott kutatás alapján a fiatal, digitális bennszülöttként aposztrofált kamaszok ráadásul nem tudatosan és nem kellő biztonsággal használják a rendelkezésükre álló technológiai eszközöket. Szentkuti Gabriella szerint nem elég beleszületni a technológiai forradalomba, a digitális kompetencia tanult és folyamatosan fejlesztendő képesség. Az okoseszközök nyomkodásától a tudatos, biztonságos eszköz- és internet használatig, a netikett elsajátításáig és az álhírek felismeréséig hosszú az út, és a fiataloknak is szükségük van az iránymutatásra. |
A Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója szerint az Y és Z generáció tagjai között meglepően sokan vannak, akik úgy érzik, nem készültek fel a digitális gazdaság kívánalmaira. A megkérdezettek kevesebb, mint 40 százaléka véli úgy, hogy rendelkezik azokkal a képességekkel, amelyek ahhoz szükségesek, hogy sikeresek legyenek az Ipar 4.0 megoldások széleskörű elterjedése után is.
Csépai Martin elmondta: a fiatalok nem csak technológiai tudásra vágynak, hanem más képességek, például kommunikációs készségekre, önbizalmuk növelésére. akik úgy érzik, nem készültek fel a digitális gazdaság kívánalmaira. A megkérdezettek kevesebb, mint 40 százaléka véli úgy, hogy rendelkezik azokkal a képességekkel, amelyek ahhoz szükségesek, hogy sikeresek legyenek az Ipar 4.0 megoldások széleskörű elterjedése után is – tette hozzá.
Új dolgozók nélkül is csökkenthető a munkaerőhiány – itt van, hogyan Egy év alatt erős ütemben nőtt a betöltetlen munkahelyek száma a versenyszférában, a megoldást azonban nem csak új emberek felvétele jelentheti: a belső tartalékok feltárásával harmadával is gyorsítható az ügyintézés, ami a túlóra csökkentésén túl a dolgozók leterheltségét is javítja. Az automatizálás ugyanis csak félmegoldás: az ügyfelek előbb-utóbb úgyis egy valódi emberrel akarnak majd beszélni. Részletek a Privátbankár.hu-n. >>> |