Kínába már nem először látogatott Tim Cook, és azért ment, hogy komoly akadályokkal küzdjön meg az egypártrendszerű országban. Indiában viszont még nem járt Apple-vezér, Steve Jobs is csak hátizsákos hippiként járt arra ifjú korában. A világon eladott iPhone készülékek 1 százaléka talál csak gazdára Indiában, miközben az ország lakossága nagyjából az emberiség hatoda. Van hová növekedni.
Szegény vásárló, egyúttal olcsó munkaerő
A fő gond jelenleg az, hogy az iPhone megfizethetetlen a legtöbb indiainak. A többség 5000 rúpia (75 dollár) alatti telefont vesz, miközben az Apple új készülékei 39 000 rúpiánál (580 dollár) kezdődnek. Ugyanakkor, ami az egyik oldalon hátrány, az a másikon előny: az olcsó munkaerő, amely ráadásul jól képzett és a gyarmati múltból adódóan jól beszél angolul, ideális fejlesztési és gyártási lehetőségeket jelent a cégnek.
Két projektet már bejelentettek: az egyik egy fejlesztési központ lesz Hyderabad városában, ahol 150-en fognak az Apple Maps alkalmazás fejlesztésén dolgozni. Később az Apple kibővíti a részleget, és a tervek szerint 2500-ra bővül az alkalmazottak száma. A másik fejlesztési részleg Bangalore városában fog nyílni, amit India technológiai és start-up fővárosának tekintenek.
Ötlet a helyi viszonyokra
Tim Cook itt is, akárcsak Kínában, a legmagasabb szinten is tárgyal: Narendra Modi miniszterelnökkel egyeztet. Nem véletlenül: egyelőre az indiai piacon csak egy olyan szegmensben tudná a cég eladásait növelni, amit az ország egyelőre nem szívesen lát. Miután az új iPhone drága és keveset lehet eladni Indiában, a régebbi típusok iránt pedig mérsékelt az érdeklődés, az Apple megpróbálkozna a használt, de felújított telefonok eladásával.
Ezek olyan készülékek, melyek többnyire vásárlóktól kerülnek vissza a céghez, viszonylag keveset használták őket, és az Apple elküldi őket valamelyik gyárába felülvizsgálatra és hitelesítésre. Ezután ugyanúgy garanciával árulják őket, mint az újakat, viszont az áruk sokkal olcsóbb: a 15-30 ezer rúpiás szegmensben lehet vele megcélozni a közepes vásárlóerejű vevőket. Egy, a BBC által idézett elemző szerint ebben a szegmensben az Apple részesedése könnyen elérhetné a 40 százalékot.
A konkurencia is a kormánynál lobbizik
A gond viszont az, hogy a kormány nem szívesen engedélyezi a felújított telefonok értékesítését, az indiai ipart jól ismerők szerint azért, mert a más eladók, akik olcsóbb, de új típusokkal vannak jelen a piacon, erősen lobbiznak ez ellen. A másik dolog, amiről kormányszinten tárgyal Tim Cook, Apple tulajdonú kiskereskedelmi üzletek nyitása. Ennek az volt eddig az akadálya, hogy az üzletekben legalább 30 százalékban helyben gyártott árukat kell tartani. Cook abban bízik, hogy eléri a kormánynál egy olyan megoldást, miszerint csúcstechnológiájú termékek esetében kivételt lehet tenni.