Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
4p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Ismét egy új tőzsdei bevezetés Amerikában, ezúttal egy régi, patinás cég személyében. Első ránézésre úgy tűnik, egy túlértékelt autógyárral állunk szemben, de a cég vezetője szerint nem autógyárnak, inkább luxuscikkeket árusító vállalkozásnak kell tekinteni a céget.

Fejőstehén

A tőzsdei bevezetése láza tavaly érte el a tetőpontját, amikor minden, főleg nagy növekedési történettel eladható céget a tőzsdére hoztak (Alibaba, GoPro stb). Most azonban egy ettől meglehetősen eltérő papír érkezik. Alapvetően mégiscsak autógyárról van szó, bár kétségtelen, hogy kizárólag a luxus kategóriában gyártja termékeit. Ezzel máris hasonlóvá válik kissé a Teslához, de a nagy különbség az, hogy a Tesla egyelőre inkább kényszerből gyárt luxusautót, hisz célja az lenne, hogy az emberiséget villanyautóval lássa el, míg a Ferrarinak kifejezetten ez a profilja.

A cég jelenleg 7 ezer járművet gyárt, ezt legfeljebb 10 ezerig szeretnék növelni (pontosabban maximálisan ennyit tudnának eladni), tehát itt abszolút limitáltak a növekedési lehetőségek. Ez egy érett cég, a fejőstehén szakaszban: stabil az értékesítése, stabil a nyeresége. Tulajdonképpen nem ilyen cégek szoktak a tőzsdére jönni, hisz ezeknek az osztalékából kényelmesen megélnek tulajdonosaik.

Drágán tudják kiszórni

Tőzsdére alapesetben azért jön egy cég, hogy növekedését, fejlesztési elképzeléseit a vállalkozó szellemű befektetők bevonásával finanszírozza, és így nőhessen nagyra. A Ferrarinál erről szó sincs, és tulajdonképpen az is furcsa, hogy a tulajdonosa tőzsdei jelenlétre gondol. Nem egy feltörekvő cég ifjú titánjáról van szó, mint pl. Mark Zuckerberg, hanem egy óriási autóipari konszernről, ami nem más, mint a Fiat Chrysler (az alapító-névadó Ferrari fia a cég 10 százalékos tulajdonosa). Az ő portfóliójukba jól beleillik a márka, a külön tőzsdei jelenlét inkább csak úri hóbortnak tűnik.

Persze egész más a helyzet, ha abból indulunk ki, hogy a még mindig viszonylag kedvező tőzsdei környezetben drágán lehet eladni a papírokat, és ami ugyanilyen fontos: hogy csak kevés papír lesz, mivel a részesedésük 10 százalékát viszik csak tőzsdére. Így, hasonlóan a Twitterhez, ahol az összes régi papír kereskedését megtiltották fél évre, kezdetben kevés lesz a papír. És ugyanúgy csak kb. fél év múlva jön a sok részvény, amikor leválasztják a céget az anyavállaltról, és annak részvényesei megkapják arányosan a Ferrari papírokat.

Árazás

Most már csak az a kérdés, milyen lesz az árazás. Úgy tűnik, az autógyártókhoz képest máris drágán árazzák a céget, talán ezért is mondják azt, hogy inkább tekintsünk rá luxusáru-cégként, mint mondjuk a Prada-ra vagy a Hermes-re, mert azoknak magasabb az árazásuk. Igen ám, de azoknak a növekedési lehetősége is egész más, mint egy jól bejáratott, sok évtizedes luxusautónak, melynek ráadásul még konkurenciája is akadhat épp az említett Tesla személyében.

A Ferrarit 48-52 dollár közti áron tervezik kibocsátani, ami mellett a cégnek 10 milliárd dolláros kapitalizációja lenne. Ez az értékesítés 3,8-szorosa, és az EBITDA 14-szerese. Összehasonlításként: a Hermes esetében a vállalati érték és az EBITDA hányadosa 18,3, a BMW esetében viszont csak 3,5 a Reuters adatai szerint. Döntse el a befektető, hogy fundamentálisan elbír-e a Ferrari egy 4-szeres árazást a BMW-hez képest.

A cég nyereségtermelő képessége (üzemi eredmény és az értékesítés aránya) 14 százalék, kétségkívül magasabb, mint a legtöbb autógyártónál, kivéve a hasonló profilú Porschét. Ugyanakkor ez az érték messze alatta marad a Prada 26 százalékánál. A Ferrari árbevétel növekedése lassabb, mint a luxustermékek gyártóié, ugyanakkor a fejlesztési költsége jóval magasabb, hisz mégis csak egy autógyárról van szó, nem táskákat, ruhákat, ékszereket és hasonlókat kell tervezni.

A kibocsátás árazása tehát egyértelműen magas, azt mondhatnánk, hogy a duplája az indokoltnak, így nem különösebben vonzó vétel. Ugyanakkor, ha valakinek sikerül részt venni a jegyzésben, az utána jó eséllyel bekövetkező rövid felfutásban zsebre teheti a gyors nyerőt. Mínuszba azonban ne engedjük a papírt, szigorúan húzzunk stopot.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 29600 29140 29630 +0,85% 0 0 10 127 036 830 HUF 2025-09-11 17:09:22
MOL 2908 2884 2910 +0,35% 0 0 588 749 828 HUF 2025-09-11 17:05:20
MTELEKOM 1868 1858 1886 -0,11% 0 0 533 179 876 HUF 2025-09-11 17:05:06
RICHTER 10160 10110 10250 +1,09% 0 0 1 837 859 140 HUF 2025-09-11 17:05:24
OPUS 541 537 546 -0,92% 0 0 93 770 575 HUF 2025-09-11 17:05:27
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Tavaly nyár óta nem járt erre a forint
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 18:32
Hihetetelenül erős lett a magyar fizetőeszköz az euróval szemben csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Európai hátszéllel emelkedett a BUX
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 18:02
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 751,48 pontos, 0,74 százalékos emelkedéssel, 102 284,12 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Az inflációs adat optimizmusával nyitottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 16:09
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru A Richter bevette a szíverősítőt a délutáni tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 14:56
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,70 pontos nyitás után emelkedett csütörtökön kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Csak a Richter emelkedik ki a mezőnyből
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 11:53
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,70 pontos nyitás után emelkedett csütörtökön délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru Keresik az irányt Budapesten, így nyitott a tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 09:43
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 0,70 pontos emelkedéssel, 101 533,34 ponton nyitott csütörtökön. A szerdai záróértékéhez képest minimálisan erősödött.
Részvény / Deviza / Áru A forint inkább ágyban maradt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 07:47
Alig változott csütörtök reggelre az árfolyam.
Részvény / Deviza / Áru Borzongó befektetőket talált Trump kamatvágási dühöngése
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 06:39
Vegyesen zártak szerdán a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru Ma semmihez nem volt kedve a forintnak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 18:53
Alig változott szerdán a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Még csak most jön az őszi bitcoin-őrület?
Eidenpenz József | 2025. szeptember 10. 18:41
Nyáron és szeptember elején is nagyon jól teljesítettek a főbb kriptovaluták, újabb rekordok dőltek meg, pedig ilyenkor inkább a pangás a gyakori. Ez egy újabb nagy rali előszele, vagy nagy koppanás lesz a vége? Mindkettő eshetőség mellett vannak érvek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG