4p
Ismét egy új tőzsdei bevezetés Amerikában, ezúttal egy régi, patinás cég személyében. Első ránézésre úgy tűnik, egy túlértékelt autógyárral állunk szemben, de a cég vezetője szerint nem autógyárnak, inkább luxuscikkeket árusító vállalkozásnak kell tekinteni a céget.

Fejőstehén

A tőzsdei bevezetése láza tavaly érte el a tetőpontját, amikor minden, főleg nagy növekedési történettel eladható céget a tőzsdére hoztak (Alibaba, GoPro stb). Most azonban egy ettől meglehetősen eltérő papír érkezik. Alapvetően mégiscsak autógyárról van szó, bár kétségtelen, hogy kizárólag a luxus kategóriában gyártja termékeit. Ezzel máris hasonlóvá válik kissé a Teslához, de a nagy különbség az, hogy a Tesla egyelőre inkább kényszerből gyárt luxusautót, hisz célja az lenne, hogy az emberiséget villanyautóval lássa el, míg a Ferrarinak kifejezetten ez a profilja.

A cég jelenleg 7 ezer járművet gyárt, ezt legfeljebb 10 ezerig szeretnék növelni (pontosabban maximálisan ennyit tudnának eladni), tehát itt abszolút limitáltak a növekedési lehetőségek. Ez egy érett cég, a fejőstehén szakaszban: stabil az értékesítése, stabil a nyeresége. Tulajdonképpen nem ilyen cégek szoktak a tőzsdére jönni, hisz ezeknek az osztalékából kényelmesen megélnek tulajdonosaik.

Drágán tudják kiszórni

Tőzsdére alapesetben azért jön egy cég, hogy növekedését, fejlesztési elképzeléseit a vállalkozó szellemű befektetők bevonásával finanszírozza, és így nőhessen nagyra. A Ferrarinál erről szó sincs, és tulajdonképpen az is furcsa, hogy a tulajdonosa tőzsdei jelenlétre gondol. Nem egy feltörekvő cég ifjú titánjáról van szó, mint pl. Mark Zuckerberg, hanem egy óriási autóipari konszernről, ami nem más, mint a Fiat Chrysler (az alapító-névadó Ferrari fia a cég 10 százalékos tulajdonosa). Az ő portfóliójukba jól beleillik a márka, a külön tőzsdei jelenlét inkább csak úri hóbortnak tűnik.

Persze egész más a helyzet, ha abból indulunk ki, hogy a még mindig viszonylag kedvező tőzsdei környezetben drágán lehet eladni a papírokat, és ami ugyanilyen fontos: hogy csak kevés papír lesz, mivel a részesedésük 10 százalékát viszik csak tőzsdére. Így, hasonlóan a Twitterhez, ahol az összes régi papír kereskedését megtiltották fél évre, kezdetben kevés lesz a papír. És ugyanúgy csak kb. fél év múlva jön a sok részvény, amikor leválasztják a céget az anyavállaltról, és annak részvényesei megkapják arányosan a Ferrari papírokat.

Árazás

Most már csak az a kérdés, milyen lesz az árazás. Úgy tűnik, az autógyártókhoz képest máris drágán árazzák a céget, talán ezért is mondják azt, hogy inkább tekintsünk rá luxusáru-cégként, mint mondjuk a Prada-ra vagy a Hermes-re, mert azoknak magasabb az árazásuk. Igen ám, de azoknak a növekedési lehetősége is egész más, mint egy jól bejáratott, sok évtizedes luxusautónak, melynek ráadásul még konkurenciája is akadhat épp az említett Tesla személyében.

A Ferrarit 48-52 dollár közti áron tervezik kibocsátani, ami mellett a cégnek 10 milliárd dolláros kapitalizációja lenne. Ez az értékesítés 3,8-szorosa, és az EBITDA 14-szerese. Összehasonlításként: a Hermes esetében a vállalati érték és az EBITDA hányadosa 18,3, a BMW esetében viszont csak 3,5 a Reuters adatai szerint. Döntse el a befektető, hogy fundamentálisan elbír-e a Ferrari egy 4-szeres árazást a BMW-hez képest.

A cég nyereségtermelő képessége (üzemi eredmény és az értékesítés aránya) 14 százalék, kétségkívül magasabb, mint a legtöbb autógyártónál, kivéve a hasonló profilú Porschét. Ugyanakkor ez az érték messze alatta marad a Prada 26 százalékánál. A Ferrari árbevétel növekedése lassabb, mint a luxustermékek gyártóié, ugyanakkor a fejlesztési költsége jóval magasabb, hisz mégis csak egy autógyárról van szó, nem táskákat, ruhákat, ékszereket és hasonlókat kell tervezni.

A kibocsátás árazása tehát egyértelműen magas, azt mondhatnánk, hogy a duplája az indokoltnak, így nem különösebben vonzó vétel. Ugyanakkor, ha valakinek sikerül részt venni a jegyzésben, az utána jó eséllyel bekövetkező rövid felfutásban zsebre teheti a gyors nyerőt. Mínuszba azonban ne engedjük a papírt, szigorúan húzzunk stopot.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 27870 27660 28050 -0,46% 0 0 5 860 463 040 HUF 2025-07-04 17:09:12
MOL 3016 2984 3018 -0,13% 0 0 613 841 250 HUF 2025-07-04 17:05:12
MTELEKOM 1768 1756 1780 -0,45% 0 0 160 290 776 HUF 2025-07-04 17:05:27
RICHTER 10180 10180 10290 -0,39% 0 0 944 902 950 HUF 2025-07-04 17:07:59
OPUS 593 586 593 +1,02% 0 0 69 759 679 HUF 2025-07-04 17:05:06
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Vígan dobálhatják a levegőbe a kalapjukat a benzinkútra betévedők
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 15:20
Ismét növelték az olaj világpiaci kínálatát, méghozzá a korábbiaknál nagyobb léptékben, ami a mostani szintek közelében tarthatja a hazai üzemanyagárakat.
Részvény / Deviza / Áru Fontos bejelentést tett az egyik vezető hazai tőzsdei cég
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 10:51
A 4iG Csoport stratégiai egyeztetést folytatott Észak-Macedónia védelmi modernizációjáról.
Részvény / Deviza / Áru Mi történt a forinttal?
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 09:03
Továbbra is meglepően stabil a fizetőeszközünk a főbb devizákkal szemben.
Részvény / Deviza / Áru Mosolyogni fog, ha meglátja ezt a forintárfolyamot
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 18:31
Volt egy kis erősödés, 400 alatt az euró. Pezsgőt azért nem bontunk.     
Részvény / Deviza / Áru Csúnyán zárta a hetet a pesti tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 18:16
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 309,73 pontos, 0,31 százalékos csökkenéssel, 99 589,80 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Tovább csorog lefele a BUX
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 15:01
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,66 pontos nyitás után csökkent pénteken kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Csökkent a BUX péntek délelőtt
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 13:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,66 pontos nyitás után csökkent pénteken délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru Eséssel kezd a BUX, iránykereskedésre lehet számítani
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 09:09
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 0,66 pontos csökkenéssel, 99 898,87 ponton nyitott pénteken.
Részvény / Deviza / Áru A technológiai részvények tovább húzták a tőzsdét New Yorkban
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 08:05
Emelkedéssel zártak csütörtökön a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru A forint nem tudta bekapcsolni a klímát – vegyesen alakul a helyzet
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 07:45
A magyar deviza határozatlan mozgást mutat péntek reggel.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG