4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ismét egy új tőzsdei bevezetés Amerikában, ezúttal egy régi, patinás cég személyében. Első ránézésre úgy tűnik, egy túlértékelt autógyárral állunk szemben, de a cég vezetője szerint nem autógyárnak, inkább luxuscikkeket árusító vállalkozásnak kell tekinteni a céget.

Fejőstehén

A tőzsdei bevezetése láza tavaly érte el a tetőpontját, amikor minden, főleg nagy növekedési történettel eladható céget a tőzsdére hoztak (Alibaba, GoPro stb). Most azonban egy ettől meglehetősen eltérő papír érkezik. Alapvetően mégiscsak autógyárról van szó, bár kétségtelen, hogy kizárólag a luxus kategóriában gyártja termékeit. Ezzel máris hasonlóvá válik kissé a Teslához, de a nagy különbség az, hogy a Tesla egyelőre inkább kényszerből gyárt luxusautót, hisz célja az lenne, hogy az emberiséget villanyautóval lássa el, míg a Ferrarinak kifejezetten ez a profilja.

A cég jelenleg 7 ezer járművet gyárt, ezt legfeljebb 10 ezerig szeretnék növelni (pontosabban maximálisan ennyit tudnának eladni), tehát itt abszolút limitáltak a növekedési lehetőségek. Ez egy érett cég, a fejőstehén szakaszban: stabil az értékesítése, stabil a nyeresége. Tulajdonképpen nem ilyen cégek szoktak a tőzsdére jönni, hisz ezeknek az osztalékából kényelmesen megélnek tulajdonosaik.

Drágán tudják kiszórni

Tőzsdére alapesetben azért jön egy cég, hogy növekedését, fejlesztési elképzeléseit a vállalkozó szellemű befektetők bevonásával finanszírozza, és így nőhessen nagyra. A Ferrarinál erről szó sincs, és tulajdonképpen az is furcsa, hogy a tulajdonosa tőzsdei jelenlétre gondol. Nem egy feltörekvő cég ifjú titánjáról van szó, mint pl. Mark Zuckerberg, hanem egy óriási autóipari konszernről, ami nem más, mint a Fiat Chrysler (az alapító-névadó Ferrari fia a cég 10 százalékos tulajdonosa). Az ő portfóliójukba jól beleillik a márka, a külön tőzsdei jelenlét inkább csak úri hóbortnak tűnik.

Persze egész más a helyzet, ha abból indulunk ki, hogy a még mindig viszonylag kedvező tőzsdei környezetben drágán lehet eladni a papírokat, és ami ugyanilyen fontos: hogy csak kevés papír lesz, mivel a részesedésük 10 százalékát viszik csak tőzsdére. Így, hasonlóan a Twitterhez, ahol az összes régi papír kereskedését megtiltották fél évre, kezdetben kevés lesz a papír. És ugyanúgy csak kb. fél év múlva jön a sok részvény, amikor leválasztják a céget az anyavállaltról, és annak részvényesei megkapják arányosan a Ferrari papírokat.

Árazás

Most már csak az a kérdés, milyen lesz az árazás. Úgy tűnik, az autógyártókhoz képest máris drágán árazzák a céget, talán ezért is mondják azt, hogy inkább tekintsünk rá luxusáru-cégként, mint mondjuk a Prada-ra vagy a Hermes-re, mert azoknak magasabb az árazásuk. Igen ám, de azoknak a növekedési lehetősége is egész más, mint egy jól bejáratott, sok évtizedes luxusautónak, melynek ráadásul még konkurenciája is akadhat épp az említett Tesla személyében.

A Ferrarit 48-52 dollár közti áron tervezik kibocsátani, ami mellett a cégnek 10 milliárd dolláros kapitalizációja lenne. Ez az értékesítés 3,8-szorosa, és az EBITDA 14-szerese. Összehasonlításként: a Hermes esetében a vállalati érték és az EBITDA hányadosa 18,3, a BMW esetében viszont csak 3,5 a Reuters adatai szerint. Döntse el a befektető, hogy fundamentálisan elbír-e a Ferrari egy 4-szeres árazást a BMW-hez képest.

A cég nyereségtermelő képessége (üzemi eredmény és az értékesítés aránya) 14 százalék, kétségkívül magasabb, mint a legtöbb autógyártónál, kivéve a hasonló profilú Porschét. Ugyanakkor ez az érték messze alatta marad a Prada 26 százalékánál. A Ferrari árbevétel növekedése lassabb, mint a luxustermékek gyártóié, ugyanakkor a fejlesztési költsége jóval magasabb, hisz mégis csak egy autógyárról van szó, nem táskákat, ruhákat, ékszereket és hasonlókat kell tervezni.

A kibocsátás árazása tehát egyértelműen magas, azt mondhatnánk, hogy a duplája az indokoltnak, így nem különösebben vonzó vétel. Ugyanakkor, ha valakinek sikerül részt venni a jegyzésben, az utána jó eséllyel bekövetkező rövid felfutásban zsebre teheti a gyors nyerőt. Mínuszba azonban ne engedjük a papírt, szigorúan húzzunk stopot.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 24400 24100 24490 +0,54% 0 0 5 627 968 010 HUF 2025-04-17 17:09:59
MOL 2856 2854 2894 -0,49% 0 0 725 555 982 HUF 2025-04-17 17:05:09
MTELEKOM 1620 1606 1628 +0,87% 0 0 382 092 388 HUF 2025-04-17 17:06:13
RICHTER 10280 10280 10480 -0,96% 0 0 720 296 160 HUF 2025-04-17 17:11:53
OPUS 530 527 540 +0,38% 0 0 89 390 360 HUF 2025-04-17 17:08:09
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Tovább rontották az egyik lakossági állampapír feltételeit
Eidenpenz József | 2025. április 18. 11:19
Több új lakossági állampapírt kínálnak április 23-tól, egy részük kamatozása változatlan, csak a futamidőket hosszabbítják. A magyarok egyik kedvenc állampapírjánál azonban ismét kurtítottak a kamatprémiumon, ami mostanában nem ritkaság. Így is megveszik?
Részvény / Deviza / Áru Nagyobb kedve lesz húsvétolni, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 09:37
A forint erősebben áll, mint ahogyan a hetet kezdte.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP és a Telekom pezsgőzhetett a pesti tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 19:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX minimális, 44,94 pontos, 0,05 százalékos csökkenéssel 87 062,04 ponton zárta a csütörtököt. A vezető részvények közül csak az OTP és a Telekom erősödött az előző napi záráshoz képest.
Részvény / Deviza / Áru Gyengülő forintot hozott a nyuszi
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 19:16
Gyengült a magyar fizetőeszköz árfolyama az euróval szemben csütörtök estére a reggeli szinthez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.  
Részvény / Deviza / Áru Bejelentést tett a BÉT egy magyar gyógyszeripari cégről
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 17:31
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) fölveszi a terméklistájára a Goodwill Pharma Orvos- és Gyógyszertudományi Nyrt. törzsrészvényeit jövő pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Fontos figyelmeztetés jött, egekben az arany ára
Eidenpenz József | 2025. április 17. 12:40
A részvénypiacok vegyesen teljesítettek ma, a rövid hét utolsó napján, a BUX pluszban áll, a forint kissé gyengül. Az arany viszont újabb rekordot döntött, és szépen tartja magát a bitcoin is. Nyugalomra vágynak a befektetők, jól fogynak a mikrochipek.
Részvény / Deviza / Áru Szemtelenül sokat kell fizetni egy euróért
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 08:46
Nem túl acélos a magyar fizetőeszköz.
Részvény / Deviza / Áru Itt a rekord, ide menekülnek a befektetők
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 06:36
Nagy a bizonytalanság.
Részvény / Deviza / Áru Boldogan tér nyugovóra, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 19:12
A hazai fizetőeszköz nemcsak az uniós pénzzel, hanem a többi devizával szemben is erősödött szerda estére a reggeli jegyzéséhez képest.
Részvény / Deviza / Áru A világ hangulata rányomta a bélyegét a magyar tőzsdére is
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 18:01
Továbbra is bizonytalanok a befektetők a recessziós félelem és a vámháború közepette.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG