Törökország, Alanya, fotó: Wikimedia Commons, Bestalex |
A hőhullám több országban inkább arra készteti az embereket, hogy saját kertjeikben sütkérezzenek, erre utal a last minute-utak erős visszaesése. Erről a TUI német idegenforgalmi óriásvállalat adatai tanúskodnak, amelyek a múlt héten átmenetileg a tőzsdén jegyzett vállalat részvényeit is a mélybe küldték – tudósított a Bloomberg.
A hűvös, nedves nyarakon általában a las minute-utak eladásának megugrását szokták regisztrálni az utazásiiroda-hálózatnál. Most viszont egész Európában dőltek a melegrekordok, és még Skandináviában is mediterrán a klíma, Nagy-Britanniában pedig 1940 óta nem tapasztalt szinten volt a júniusi átlaghőmérséklet.
A TUI kapacitás-kihasználtsága emiatt alacsony, eredményei így várhatóan elmaradnak majd a tavalyitól és a tervezettől. Hasonló előrejelzéseket publikált nemrég riválisa, a brit Thomas Cook Group Plc is.
Telelés nyaralás helyett
Ugyanakkor azt feltételezik, hogy sokan, akik most úgy döntöttek, nem utaznak el augusztus-szeptemberben, Karácsony vagy Újév környékén többet költenek majd utazásra. Sokan pedig nem maradnak ugyan otthon, de a mediterrán tájak helyett például az Északi– vagy a Balti-tengert választják, ahol a vízhőmérséklet most jellemzően 20-21 fokos.
A TUI vezetője szerint ugyanakkor a terrorral kapcsolatos aggodalmak halványulnak, így Törökország és Észak-Afrika népszerűsége erősen megnövekedett.
Akiknek jó a gyenge líra
Míg tavaly tavasszal a politikai bizonytalanság, terrorveszély miatt olyan közvélemény-kutatás is készült, amely szerint “a németek 87 százaléka óvakodik Törökországtól”, ez az idén teljesen megváltozott. Két év mosolyszünet után a híresen spórolós németek újra felfedezték Törökországot, és valósággal megrohamozták, jelentős részben olcsósága, a mélyrepülésben levő líra miatt.
A muszlim országok közül növelte népszerűségét az idén Egyiptom, Marokkó és Tunézia is.
Virágzik a belföldi turizmus
Egy hét szállodában a Török Riviérán, all-inclusive ellátással, repüléssel együtt a becslések szerint 30-40 százalékkal is kevesebbe kerülhet a németeknek, mint ugyanez Spanyolországban. (Ebben az utóbbi pár nap fejleményei, amikor a török líra újabb 20-30 százalékot veszített értékéből, még nincsenek benne.)
A Süddeutsche Zeitung szerint egyébként a német utazók körében legnépszerűbb saját országuk, legyen szó az északi– vagy a balti-tengeri üdülőhelyekről, bajor vagy szász hegyekről. Majd Spanyolország, Olaszország és Görögország következnek.
A 2015-ös fordulat
A 2015-ös évben a Földközi-tenger keleti medencéjében, Észak-Afrikában, a Közel-Keleten szinte teljesen leállt a turizmus, de ebben az évben újra indult. 2015-ben 5,6 millió német turista ment Törökországba, de abban az évben és 2016 elején több merénylet történt, köztük német turisták ellen is.
A változásban annak is szerepe lehetett, hogy a Földközi-tenger nyugati részei nagyon zsúfoltakká váltak. Tavaly csak Mallorca szigetére 4,5 millió német utazott, félmillióval több, mint egész Törökországba. A Baleári-szigeteken (Mallorca, Menorca, Ibiza, Formentera és Cabrera), amelyek állandó lakossága egymillió fő, tavaly összesen 14 millió turista taposta egymás lábát.
A turista könnyen felejt
A Süddeutsche turizmus-szakértőket idéz, akik szerint 2-3 év után egyszerűen elfelejtik az emberek, ha valahol nagyobb katasztrófa vagy terrortámadás történt. Ha nem jönnek további rossz hírek, akkor később már nem befolyásolja lényegesen az utazási szokásaikat.
Hozzászoktak a félelemhez
Egy másik faktor lehet, hogy az emberek hozzászoktak a veszélyérzethez, és már nehezebb őket elijeszteni. Spanyolországot például nem érzik biztonságosnak a németek egy körkérdés szerint, mégis oda mennek a legtöbben. Minden tizenkettedik német nyilatkozott úgy, hogy Németországban sem érzi magát biztonságban.
“Párizsban sem vagyok nagyobb biztonságban, mint itt” – mondta egy francia turista Isztambulban az Augsburger-allgemeine.de riportjában.