6p
A küszöbön álló mobilinternet-technológiai forradalom sokat segít majd a városlakók életén: az intelligens forgalomszervezés és -irányítás mellett az okos parkolórendszerek segítségével spórolhatnak meg rengeteg időt. Magyarországon különösen jó helyzetben vagyunk: ami máshol még sci-finek tűnik, nálunk már működő szolgáltatás.
Okos parkolást segítő szenzorok az aszfaltban

Egy biztos: a technológiai fejlődés jobb életet hoz a városlakóknak

Városban autóval közlekedni jó móka, csak két dolgot nem lehet csinálni: haladni és parkolni. A városi autózás problémaköre sokrétű, és a megoldás is összetett: hatékony várostervezés, a helyi építési szabályok modernizálása, újfajta (kisebb, könnyebb, környezetbarátabb stb.) járművek tervezése és elterjedésének támogatása, a tömegközlekedés jobb szervezése, különböző behajtási övezetek kijelölése, a közösségi autózás szerepének növelése - és persze általában véve az autózás visszaszorítása, a fölösleges autós utazások számának csökkentése is szerepel a hosszú listán, ami világszerte javíthat a közlekedési helyzeten. Számos kísérleti projekt fut a világ nagyvárosaiban, ami viszont biztosnak látszik: a technológiai újdonságok alkalmazása rengeteget segíthet a városlakók életén.

Az éppen bevezetés alatt álló ötödik generációs mobilinternetnek köszönhetően felpöröghet az okos városok koncepciója: egymással folyamatosan kapcsolatban álló érzékelők milliói segíthetik a városlakók életét - ez maga az Internet of Things, avagy a dolgok internete, az IoT. A járművekben elhelyezett szenzorok egymással kommunikálva egy-egy aktuális forgalmi helyzet zökkenőmentes megoldását teszik lehetővé - az 5G által elérhetővé válik az önvezető járművek tömeges elterjedése. Mivel a szenzorok adatai a felhőbe is bekerülnek, az intelligens forgalomirányító rendszerek a valós forgalmi helyzethez alkalmazkodva működtethetik a közlekedési lámpákat, a hosszabb távú forgalomszervezés pedig a tényleges forgalomból származó adattömegre támaszkodva valósulhat meg, a lehető legoptimálisabban - ami azt jelenti, hogy a lehető leggyorsabban juthatunk el A-ból B-be közlekedési eszközeinkkel.

Az 5G rengeteg időt spórol nekünk

Hogy mindez megvalósulhasson, ahhoz elengedhetetlen az 5G bevezetése (ami október óta már Magyarországon is elérhető): nem csak gyorsasága miatt, hanem azért is, mert sokkal több eszközt képes egyszerre kezelni, mint a korábbi mobil-infrastruktúrák, ráadásul gyakorlatilag késleltetés nélkül. A milliónyi szenzor, kamera, okos közlekedési lámpa, tábla és az infrastruktúra más elemei mellett ezen a hálózaton kommunikálhatnak az önvezető járművek is - ami az 5G-hez hasonlóan már szintén nem sci-fi, Magyarország útjain is találkozhatunk már vezető nélküli autókkal (egyelőre természetesen kísérleti üzemmódban, emberi pilótával a fedélzeten).

Ahogy az sem a távoli jövőm hanem a jelen kérdése, hogy ne kelljen többet parkolót keresgélni egy parkolóházban - esetenként több időt eltöltve ezzel, mint a közlekedéssel vagy épp a nagybevásárlással.

Az okos parkolás sokkal több, mint egy piros és egy zöld led

Már az is könnyebbség volt, amikor a nagyobb parkolók, parkolóházak bejáratainál egy kijelzőt szereltek fel, ami jelezte, hogy van-e szabad parkolóhely, illetve ha van, hány darab - így már a behajtás előtt eldönthettük, van-e értelme próbálkozni mondjuk egy karácsonyi bevásárlási roham idején. Az pedig igazi megváltás volt, amikor a bevásárlóközpontokban kis piros és zöld ledeket szereltek a parkolóhelyek fölé, hogy már messzebbről is láthassuk, merrefelé érdemes próbálkozni. Itt azonban szerencsére nem állt meg a fejlődés: az IoT terjedése lehetővé teszi, hogy még könnyebben rátaláljunk a szabad parkolóhelyekre. Már 2018-ban is futottak olyan kísérleti projektek Magyarországon, amelyek lényege, hogy a parkolókba beépített - az aszfaltba fúrt - érzékelők egy mobilalkalmazáson keresztül jelzik a sofőröknek, merre találhatnak a leggyorsabban szabad helyet. A Vodafone projektjei Budapesten és Székesfehérváron is sikerrel futnak.

A parkolást segítő alkalmazás úgynevezett Narrowband-IoT technológiát használ, amely olyan keskenysávú kapcsolaton keresztül működő vezeték nélküli technológia, amely lehetővé teszi az IoT-eszközök tömeges elterjedését alacsony költségszint mellett – írtuk a technológiát bemutató korábbi cikkünkben. Az érzékelők energiaigénye rendkívül alacsony, így egy elemmel akár 10 évig is képesek működni. Az NB-IoT eszközök nehezen hozzáférhető helyekről – akár egy vastag betonfal mögül vagy egy mélygarázs alsóbb szintjéről – is képesek kommunikálni, így nem csak felszíni parkolókban könnyítik meg az életünket. És nem csak az autósokét: a budapesti Belváros-Lipótváros forgalmának 30 százaléka például parkolóhelyet keresőkből áll, ami rengeteg fölösleges kört és teljesen fölösleges környezetszennyezést jelet, ami jelentősen visszaeshet az okos parkolás elterjedésével.

Magától leparkoló autó? A technológia már kész és működik

Ennél már csak az lenne jobb, ha még ezt az okos parkolást is végrehajtaná valaki helyettünk - például saját autónk. Természetesen már ez sem sci-fi: az önvezető autók szoftverének gyártásával foglalkozó AImotive, az autós navigációban erős HERE Technologies és a Vodafone Magyarország nemrég bejelentették, hogy skálázható automata parkolási megoldást hoztak létre, amelyet autógyártók és autóipari beszállítók használhatnak majd. A kísérleti autók Budapest több mélygarázsában képesek emberi beavatkozás nélkül szabad helyet keresni és biztonságosan leparkolni – a megoldás technológiai világújdonság, azaz nálunk mutatták be először.

A gyakorlatban ez úgy működik, hogy a térképeket, beleértve a parkolóhely-információkat az autó szoftvere a mélygarázsok bejáratánál a Vodafone mobilhálózatán keresztül letölti. (A szabad helyekről szóló információ a már korábban bemutatott NB-IoT szenzoroktól származik.)  A járműveket az aiDrive szoftver a beérkező szenzoradatok alapján vezeti a mélygarázsban, és le is parkolja az üres helyre. Persze előfordulhat, hogy az eredetileg kiválasztott parkolót útközben elfoglalták - ilyenkor azonban az autó magától új helyet keres. Ez nem csak azt jelenti, hogy a vezetőknek nem kell az idejüket parkolásra fecsérelni, hanem azt is, hogy - mivel a mesterséges intelligencia sokkal jobb és pontosabb sofőr, mint az emberek többsége - sokkal közelebb állhatnak egymáshoz az autók, így több autó fér el ugyanabban a mélygarázsban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG