5p

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rohamtempóban fejlődik az önjáró autók terjedése és tesztelése, így hamarosan belátható időn belülre kerülhet az a jövőkép, hogy robotautók segítségével közlekedjünk. Ez kényelmes és biztonságos, a technológia megjelenése azonban egy egész sor hétköznapi dolgot tüntethet el, ami már szerves részét képezi az életünknek. A kérdés, hogy ezekből mennyit fogunk hiányolni.
(Fotó forrása: Bosch)

Jelenleg a világ minden táján, főleg a nagyvárosokban már zajlanak tesztek az önjáró autókkal – vizsgálják, hogy képesek-e egyáltalán nagyvárosi forgalomban működni, mennyire biztonságosak, és szép apránként kalibrálják őket a megbízható működés érdekében. A Bloomberg cikke szerint nem is kell már sokat várni arra, hogy ez legyen a standard: a Renault-Nissan egység feje, Carlos Ghosn szerint már hat éven belül önvezető autók cikázhatnak majd az utakon.

Ez nem csak a szállítmányozást és a közlekedést variálhatja át, de teljesen átalakíthatja a városképeket is, valamint azt, ahogy a közlekedésről gondolkodunk. Amint ugyanis sikerül elérni a robotautók önállóságát, úgy számos, ma hétköznapi technológia és megoldás fölöslegessé válhat – vagy épp veszélyeztetheti az új, automatizált közlekedési rendet. Összeszedtük, hogy mitől kell elbúcsúznunk, ha elterjednek az önvezető autók.

Bringák, buszok

Egy olyan jövőben, ahol bárki, bármikor és olcsón rendelhet magának robotfuvart, gyakorlatilag értelmét veszíti a tömegközlekedés. A már most létező fuvarmegosztó vállalatok, mint az Uber és a Lyft jelentősen csökkentették a tömegközlekedési eszközöket igénybe vevők arányát, sőt: olyannyira népszerűek, hogy az emberek gyakorlatilag inkább fognak egy ubert, semmint buszozzanak, taxizzanak, biciklizzenek vagy gyalogoljanak – még ha csak pár háztömbről is van szó.

Fotó: Aimotive / Facebook

Amint a robotkocsik elterjednek, a kötött útvonalon mozgó tömegközlekedési járművek értelmüket veszítik majd – a bringások pedig egyszerűen útban lennének, amellett, hogy az emberi lustaság miatt alig ülnének drótszamárra.

Belföldi repülőjáratok

Jó, ez Magyarországon belül épp kevésbé izgalmas, egy-egy nagyobb országban, mint az Egyesült Államokban azonban mindennapos a nagyvárosok vagy államok közti utazgatás. A szakértők azt várják, hogy a robotautók megjelenése derékba törheti a belső légi forgalmat. Ez történt egyébként Japánban is a maglev vonatok megjelenésével, ami kényelmesebb és olcsóbb megoldást jelentett a repüléshez képest, emiatt a repülőket igénybe vevők száma jókorát esett.

Prémium biztosítások

A világ közúti baleseteinek 90 százalékát emberi figyelmetlenség és mulasztás okozza, így nem csoda, ha a biztosítók is komplett iparágat építettek fel az emberi hibára. Abban a pillanatban, hogy az ember kikerül az egyenletből, a balesetek száma szignifikánsan csökkenthető, így nem lesz szükség extra biztosításra. Ez persze még gyerekcipőben jár, és az önvezető autók még mindig okoznak balesetet – igaz, itt is sokszor kiderült, hogy a vezető volt a ludas.>>>

Fotó: Flickr / Roman Boed

Autós kultúra és közlekedési dugók

Óriási verseny kezdődik: elindult a Mol új szolgáltatása. >>>

A jó hír az automatizált, „okos” városokkal, hogy központilag tervezhető a közlekedésük, a robotautók koordinálásával pedig gyakorlatilag megszüntethetőek lennének a közlekedési dugók. Ha pedig mindezt elektromos autóval végzik, úgy még a városok károsanyag-kibocsátása is csökken. Ugyanakkor azzal, hogy egyszerűen rendelhető robotkocsiknak szervezzük ki a közlekedést, eltűnhet a városi autós kultúra: kevesebb saját autó, kevesebb autós klub, kevesebb „baba az autóban” matrica. Mondjuk kérdés, hogy melyik az a szűk réteg, akinek ez ténylegesen hiányozni fog.

Felejtsd el a mikuláscsomagot, szervizelést!

Az önvezető autók terjedése az egyik legjobban utált munkakört is felszámolhatja: a parkoló őrökét. Ha ugyanis a robotkocsik megállás nélkül fel-alá járőröznek az utcán, befutó hívásra várva, úgy gyakorlatilag szükségtelenné válik a parkolók kialakítása, vagy épp ezek őrzése.

A robotkocsik szervizelése ráadásul bizonyos szempontból sokkal egyszerűbb lesz, ugyanis ritkábban kell majd őket szerelőhöz vinni – cserébe jóval bonyolultabb lesz a problémák megoldása. Ezt azonban csak specializált mérnökök tudják megcsinálni, a klasszikus robbanómotorhoz köthető problémákkal együtt a hagyományos autószerelői szakma a kihalás szélére kerülhet.

Akik nyernek: a kamionsofőrök

A szállítmányozók igazából még örülhetnek is az önjáró autók megjelenésének, mivel már most is komoly hiány van kamionsofőrökből. A felszabaduló állomány így biztos munkát találhat a szállítmányozásban, ha pedig végül „kihalásos alapon” elfogynak a sofőrök, addigra talán az önvezető autók fejlesztése eljut az önvezető kamionok szintjére is – erre egyébként már most is vannak törekvések.

Te belegondoltál már, miért használnál önvezető autót?

Nagyobb távolságokra és szabadidős utazásokra a sofőrök csaknem kétharmada önvezető autót használna. A volán mögötti inkább az utasokkal beszélgetnének és pihenéssel töltenék az idejüket - derült ki egy friss felmérésből. Mi a helyzet a parkolással és a dugókkal? A Privátbankár.hu cikkéért kattints ide! >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG