(Fotó forrása: Bosch) |
Jelenleg a világ minden táján, főleg a nagyvárosokban már zajlanak tesztek az önjáró autókkal – vizsgálják, hogy képesek-e egyáltalán nagyvárosi forgalomban működni, mennyire biztonságosak, és szép apránként kalibrálják őket a megbízható működés érdekében. A Bloomberg cikke szerint nem is kell már sokat várni arra, hogy ez legyen a standard: a Renault-Nissan egység feje, Carlos Ghosn szerint már hat éven belül önvezető autók cikázhatnak majd az utakon.
Ez nem csak a szállítmányozást és a közlekedést variálhatja át, de teljesen átalakíthatja a városképeket is, valamint azt, ahogy a közlekedésről gondolkodunk. Amint ugyanis sikerül elérni a robotautók önállóságát, úgy számos, ma hétköznapi technológia és megoldás fölöslegessé válhat – vagy épp veszélyeztetheti az új, automatizált közlekedési rendet. Összeszedtük, hogy mitől kell elbúcsúznunk, ha elterjednek az önvezető autók.
Bringák, buszok
Egy olyan jövőben, ahol bárki, bármikor és olcsón rendelhet magának robotfuvart, gyakorlatilag értelmét veszíti a tömegközlekedés. A már most létező fuvarmegosztó vállalatok, mint az Uber és a Lyft jelentősen csökkentették a tömegközlekedési eszközöket igénybe vevők arányát, sőt: olyannyira népszerűek, hogy az emberek gyakorlatilag inkább fognak egy ubert, semmint buszozzanak, taxizzanak, biciklizzenek vagy gyalogoljanak – még ha csak pár háztömbről is van szó.
Fotó: Aimotive / Facebook |
Amint a robotkocsik elterjednek, a kötött útvonalon mozgó tömegközlekedési járművek értelmüket veszítik majd – a bringások pedig egyszerűen útban lennének, amellett, hogy az emberi lustaság miatt alig ülnének drótszamárra.
Belföldi repülőjáratok
Jó, ez Magyarországon belül épp kevésbé izgalmas, egy-egy nagyobb országban, mint az Egyesült Államokban azonban mindennapos a nagyvárosok vagy államok közti utazgatás. A szakértők azt várják, hogy a robotautók megjelenése derékba törheti a belső légi forgalmat. Ez történt egyébként Japánban is a maglev vonatok megjelenésével, ami kényelmesebb és olcsóbb megoldást jelentett a repüléshez képest, emiatt a repülőket igénybe vevők száma jókorát esett.
Prémium biztosítások
A világ közúti baleseteinek 90 százalékát emberi figyelmetlenség és mulasztás okozza, így nem csoda, ha a biztosítók is komplett iparágat építettek fel az emberi hibára. Abban a pillanatban, hogy az ember kikerül az egyenletből, a balesetek száma szignifikánsan csökkenthető, így nem lesz szükség extra biztosításra. Ez persze még gyerekcipőben jár, és az önvezető autók még mindig okoznak balesetet – igaz, itt is sokszor kiderült, hogy a vezető volt a ludas.>>>
Fotó: Flickr / Roman Boed |
Autós kultúra és közlekedési dugók
Óriási verseny kezdődik: elindult a Mol új szolgáltatása. >>> |
A jó hír az automatizált, „okos” városokkal, hogy központilag tervezhető a közlekedésük, a robotautók koordinálásával pedig gyakorlatilag megszüntethetőek lennének a közlekedési dugók. Ha pedig mindezt elektromos autóval végzik, úgy még a városok károsanyag-kibocsátása is csökken. Ugyanakkor azzal, hogy egyszerűen rendelhető robotkocsiknak szervezzük ki a közlekedést, eltűnhet a városi autós kultúra: kevesebb saját autó, kevesebb autós klub, kevesebb „baba az autóban” matrica. Mondjuk kérdés, hogy melyik az a szűk réteg, akinek ez ténylegesen hiányozni fog.
Felejtsd el a mikuláscsomagot, szervizelést!
Az önvezető autók terjedése az egyik legjobban utált munkakört is felszámolhatja: a parkoló őrökét. Ha ugyanis a robotkocsik megállás nélkül fel-alá járőröznek az utcán, befutó hívásra várva, úgy gyakorlatilag szükségtelenné válik a parkolók kialakítása, vagy épp ezek őrzése.
A robotkocsik szervizelése ráadásul bizonyos szempontból sokkal egyszerűbb lesz, ugyanis ritkábban kell majd őket szerelőhöz vinni – cserébe jóval bonyolultabb lesz a problémák megoldása. Ezt azonban csak specializált mérnökök tudják megcsinálni, a klasszikus robbanómotorhoz köthető problémákkal együtt a hagyományos autószerelői szakma a kihalás szélére kerülhet.
Akik nyernek: a kamionsofőrök
A szállítmányozók igazából még örülhetnek is az önjáró autók megjelenésének, mivel már most is komoly hiány van kamionsofőrökből. A felszabaduló állomány így biztos munkát találhat a szállítmányozásban, ha pedig végül „kihalásos alapon” elfogynak a sofőrök, addigra talán az önvezető autók fejlesztése eljut az önvezető kamionok szintjére is – erre egyébként már most is vannak törekvések.
Te belegondoltál már, miért használnál önvezető autót? Nagyobb távolságokra és szabadidős utazásokra a sofőrök csaknem kétharmada önvezető autót használna. A volán mögötti inkább az utasokkal beszélgetnének és pihenéssel töltenék az idejüket - derült ki egy friss felmérésből. Mi a helyzet a parkolással és a dugókkal? A Privátbankár.hu cikkéért kattints ide! >>> |