Hirdetés
Hirdetés

Összetörte az autót? Tíz tipp, hogy egyszerűbb legyen a kárrendezés

2012. május 03., 10:50

A gépjármű-biztosítások díjcsökkenése miatt a biztosítók a kárrendezés során szigorúbbak lettek, így az eljárás sok esetben nehézkesebbé vált. A FBAMSZ összegyűjtötte, hogy kárrendezés során mire érdemes figyelni, hogy probléma nélkül juthassunk hozzá a biztosítási összeghez, ugyanakkor a direkt kárrendezés bevezetése jelentős javulást hozhatna.

A gépjármű-biztosítások területén lezajlott nagymértékű díjcsökkenés érezhető hatással volt a kárrendezési folyamatokra is. A biztosítók a kárrendezés során szigorúbbak lettek, így az eljárás sok esetben nehézkesebbé vált. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) tíz pontban gyűjtötte össze, hogy mire érdemes odafigyelni a kárrendezés során, hogy probléma mentesen juthassunk hozzá a biztosítási összeghez.

1. Baleseti bejelentő

A FBAMSZ kiemelten fontosnak tartja, hogy az autónkban mindig tartsunk néhány nemzetközi (a köznyelvben a színe alapján ’kék-sárgának is nevezett) baleseti bejelentőt, így akár több szereplőt érintő eseményt is hiánytalanul le tudunk dokumentálni a biztosítók által elvárt formában. A helyszínen készségesnek tűnő károkozó később megváltoztathatja álláspontját, ezért fontos, hogy egyértelműnek tűnő esetekben is írásban külön is kérjünk tőle nyilatkozatot arról, hogy a balesetben elismeri a felelősségét.

2. Okostelefon: mire jó, és mire nem?

FBAMSZ kiemelte, hogy számos biztosító kínál okostelefonra baleset-bejelentési alkalmazást, ám ez nem helyettesíti az előbb említett dokumentumot. Leginkább azért nem, mert az ott közölt információkat a felek nem tudják hitelesen igazolni aláírásukkal. Arra viszont mindenképpen ki tudjuk használni mobiltelefont, hogy a megfelelő dokumentálás érdekében a lehető legtöbb körülményt igyekezzünk fényképen is rögzíteni.

3. Amikor kötelező rendőrt hívni

A baleseti események nagy részében a felek rendőr közreműködése nélkül is rendezni tudják a szükséges teendőket. Három esetben azonban mindenképpen rendőrt kell hívni a helyszínre: személyi sérüléssel járó baleset esetén, ha felmerül a gyanúja, hogy a másik fél ittasan vezette járművét, illetve, ha a felelősség és más fontosabb körülmény megítélésében eltérő a felek álláspontja.

4. Több elem sérülése gyanús lehet

Főként többszörös ütközés esetén fordul elő, hogy az autón eltérő helyeken is keletkezik sérülés. A szövetség szerint a biztosítóval történő egyeztetések során sokszor problémát okoz annak egyértelmű igazolása, hogy e sérülések mindegyike az adott baleset során keletkezett, ezért ezek megfelelő dokumentálására (fénykép, tanúk, rendőrségi jegyzőkönyv) fokozottan oda kell figyelni.

5. Kárbejelentéskor ne csússzunk a határidővel

Ha csak tehetjük, a kárt 2 munkanapon belül jelentsük a biztosítónak - hívta fel a figyelmet a FBAMSZ. Mindez nemcsak azért fontos, hogy a folyamatot elindítva mielőbb a pénzünkhöz és a megjavított autónkhoz jussunk, hanem amiatt is, mert a késlekedés – főként, ha több sérülés is van az autón – felvetheti a gyanút, hogy egyes károk nem is a baleset időpontjában keletkeztek, amely az ügyintézés további elhúzódását, rosszabb esetben a kárigény egy részének elutasítását is eredményezheti.

6. Hiányos dokumentáció miatt elhúzódhat az ügyintézés

A biztosítót ugyan jogszabály kötelezi arra, hogy három hónapon belül mindenképpen meghatározza a kárösszeget, ám az óra csak akkor kezd ketyegni, ha valamennyi, a biztosító és szerviz által kért dokumentumot rendelkezésre bocsátottunk. A kárügyintézés elhúzódásának ez a leggyakoribb oka. Cégek esetén sokszor egy hiányzó bélyegző, áfa-nyilatkozat vagy az aláírási címpéldány másolatának hiánya is akár hetekre megakaszthatja a folyamatot - mutat rá a szövetség.

7. Vagyoni és nem vagyoni kártérítés

A balesetben nem csupán a jármű sérülhet. A biztosító személyi sérülés vagy egyéb vagyontárgy (ruházat, poggyász, szemüveg, stb.) károsodása esetén is köteles jótállni. Kevesen tudják, de ha a jármű igazolhatóan pótolhatatlan a javítás idejére, a kölcsönzött bérautó díját is térítenie kell, mindehhez azonban ezeket a kárigényeket is egyértelműen jelezni kell a biztosító felé.

8. Nem köt a rendőrségi jegyzőkönyv sem

A biztosítónak jogában áll a károsult vétlenségéről kiadott rendőrségi igazolás ellenére is elutasítani a kárigényt, vagy kármegosztást megállapítani. Ezért is különösen fontos a baleset megfelelő dokumentálása.

9. Totálkár - mennyi is az annyi?

Gyakori probléma a roncsérték meghatározása is. A biztosítók által meghatározott értéken ugyanis gyakran nem sikerül a roncsot értékesíteni. Ebben az esetben azt kell elérni, hogy a biztosító vagy segítsen a vele szerződő kereskedőkön keresztül a megadott roncsértéken eladni az autót, vagy térítse meg a roncsra beszerzett ajánlatok és a megállapított roncsérték különbözetét.

10. Avultatás

Megkerülhetetlen biztosítási alapelv, hogy a károsult nem gazdagodhat a káresemény kapcsán. Ez vonatkozik a beépített alkatrészekre is, vagyis például öreg autó esetén egy alkatrészcsere során sem fizeti ki a biztosító az alkatrész teljes vételárát, csupán annak avultatott mértékét. Ebben a tekintetben – ha cascóra rendezzük a kárt – az önrészen kívül mindig számítanunk kell arra, hogy az avulás mértékét is nekünk kell fizetnünk.

A kárrendezési eljárással kapcsolatban a FBAMSZ úgy véli, hogy alapvető javulást hozhatna a direkt kárrendezés bevezetése. Hozzátették, hogy minden korábbinál indokoltabb a direkt kárrendezés lehetőségének a FBAMSZ által immár évek óta szorgalmazott bevezetése. A direkt kárrendezés lényege szerint az ügyfél választhat, hogy a károkozó, vagy a saját KGFB-biztosítóján keresztül rendezi autója kárát. Ebben a pillanatban ugyanis az ügyfélnek érdekévé válik olyan biztosítóval szerződni, amely hangsúlyt fektet a minőségi kárrendezésre, ily módon az immár romboló kötelezőpiaci árverseny a szolgáltatások versenyévé válhatna.


Hirdetés
Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nagy bajban az európai film - miért nem tesz senki semmit?

Nagy bajban az európai film - miért nem tesz senki semmit?

Elindult a filmes díjszezon Európában, rögtön egy óriási magyar sikerrel. Beszélnünk kell azonban az európai film helyzetéről és fontosságáról, az Európai Unió tétlenségéről és az Európai Filmakadémia szégyenletes teljesítményéről. Miért nyom le minket az amerikai piac, miért értéktelenedik el a vászon és van-e ebből kiút?

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hirdetés

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX34112.89-0.62%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • február 20
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év)
    Import (év/év) - január
    Export (év/év) - január
    Termelői árindex (év/év) - január
    Fogyasztói bizalom - előzetes - február
    február 21
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Home Depot - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2017 Q4
    Beszerzési menedzser index
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    február 22
    Magyar Telekom - 2016 Q4
    Bayer - 2016 Q4
    IFO üzleti hangulatindex - február
    GDP (év/év) - előzetes
    Fogyasztói árindex (végleges) - január
    Fed jegyzőkönyv
    Tesla - 2017 Q1
    Hewlett-Packard - 2017 Q1
    Airbus - 2016 Q4
    február 23
    GDP (év/év, naptárhatástól megtisztított) - Q4
    Henkel - 2016 Q4
    Axa - 2016 Q4
    Telefonica
    február 24
    BASF - 2016 Q4
    Újlakás értékesítések (ezer/hó) - január
    Újlakás építések (hó/hó) - január

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?