1p
El tudják képzelni, hogy szüleink a vasárnapi ebédfőzéskor, két kavarás között üzentek volna egymásnak a chat-en? Ma már ez is szokványos, merthogy már főzés közben is sokan neteznek. Napi három és fél órát tölt az átlagos internethasználó a világhálón. Az internetezésre fordított idő minden évben több, ráadásul egyre többen használnak mobilnetet...

Évről évre nő Magyarországon a 18-49 évesek körében az internethasználattal töltött idő, és egyre inkább a mobil eszközökkel kommunikálunk – derül ki a GfK Hungária Digital Connected Consumer felmérésének legfrissebb eredményeiből.

Míg 2011-ben összesen 201, tavaly már 207 percet töltött az interneten egy átlagos nethasználó fiatal felnőtt. Az idei első negyedévben pedig erre is rátöltöttek egy keveset, a felmérés szerint ugyanis már 209 percet, azaz közel három és fél órát neteznek a fiatal felnőttek.

Mozgásban a világháló

A kutatásból az is kiderült, hogy az asztali PC-k folyamatosan szorulnak ki a használatból. Jól látható módon a mobil eszközök, így notebookok, mobiltelefonok és legújabban táblagépek veszik át a helyét.

Az okostelefonok térhódításával ugrásszerűen – a 2011-ben mért 3 százalékról (átlagosan 6 perc) 2013-ban már 23 percre – nőtt a telefonon szörfölők által eltöltött idő. A különböző hordozható számítógépek a legfrissebb adatok szerint a világhálón eltöltött összes időből 76 perccel részesülnek szemben a tavalyi 71, és a tavalyelőtti 47 perccel.

Forrás: Digital Connected Consumer 2013, GfK Hungária

Aki teheti, nem fizet az internetért

Egy másik vizsgálat szerint Magyarországon 5 millióan használnak internetet. Ez a szám jelentős a vizsgált országok tekintetében. További részletek lent, a keretes írásunkban.

Azok közül, akik mobiltelefonon neteznek tízből négyen ha csak lehet, előnyben részesítik a wifi-kapcsolatot, további 21 százalékuk pedig túlnyomórészt wifin keresztül csatlakozik a netre – mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. Ezzel szemben a mindig, illetve túlnyomórészt mobilhálózaton keresztül netezők aránya 2013-ban az előző évhez képest állandó súlyt, 28 százalékot képvisel – tette hozzá a szakember.

Konyhában és utazás közben is neteznek a mobilosok

Az adatok alapján a mobilinternetet használók jellemzően a más, egyéb módon nehezen hasznosítható időt töltik ki mobileszközön való böngészéssel. Tízből hatan mondták azt, hogy utazáskor, illetve várakozással töltött idejében használ mobileszközt.

Sokan, a megkérdezettek 57 százaléka akkor is mobiltelefont, vagy más mobileszközt használ, ha nem akarja bekapcsolni a számítógépét, tízből négyen pedig akkor, ha sürgősen kell valamilyen információ a netről. Ágyban fekve reggel és esti lefekvéskor az internetezők 44 százaléka, míg 35 százalék az iskolában vagy munkahelyén használja az ilyen eszközöket. A felmérés szerint érdekes, hogy a válaszadók 28 százaléka tévénézés közben, 23 százalék pedig otthoni tevékenységek, például főzés, pihenés közben netezik vezeték nélküli készülékén.

Utcákat és barátokat keresnek sokan

A mobileszközökön végzett tevékenységek sorában kiemelkedő szerepe van a térképalkalmazások használatának: minden harmadik nethasználó szokott ilyet betölteni.

Jellemző a közösségi oldalak látogatása, fórumokra való visszajelzés, a mobiltelefonálást részben költséghatékonyan kiváltó chatelés, de az online telefonálók arányában is ugrásszerű növekedés volt, a tavalyi 9 százalékról 23 százalékra nőtt idén az arányuk.

Jellemzően a fiatalok neteznek
Míg a boszniai internet felhasználók közel fele  15 és 24 év közöttiek, addig Dániában az online használók negyede idősebb 55 évesnél – mutat rá a Gemius kutatása, amelyet idén februárban készítettek. A felmérés az internethasználatot, a felhasználók összetételét életkoruk alapján vizsgálta Belorussziában, Bulgáriában, Horvátországban, Csehországban, Dániában, Észtországban, Litvániában, Lettországban, Lengyelországban, Oroszországban, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában, Ukrajnában és Magyarországon.

A horvát online közönség között is a fiatalok dominálnak. Az intenethasználók harmada 14-24 év közötti. Csaknem ugyanez a helyzet Belorussziában is. Szlovákiában viszont már 12 éves korban is neteznek, a fiatalok aránya pedig 31 százalék. Bulgáriában és Litvániában megegyeznek az adatok, a nethasználók 26 százaléka mindkét helyen a 15-24 éves korosztályból tevődik össze. Csehországban 24 százalék 10-24 év közöttiek aránya, míg Ukrajnában 31 százalék a14-24 év közöttieké.

Csak szórakoznak
Mateusz Gordon, a Gemius e-kereskedelmi szakértője szerint a fiatalok az internetre mint a szórakozási forrására tekintenek. Ebből következik, hogy ahol az online közösségben a fiatalok jelenléte a meghatározó, várhatóan növekszik a multimédiás termékek eladásának száma is. Ezek közül különösen növekszik a játékok, zene vagy okostelefon applikációk forgalma, amelyeket a fiatalok könnyen elérnek az online áruházakban – mondta Mateusz Gordon.

A felmérés adatai szerint Oroszországban a közönség idősebb: az internethasználók 31 százaléka 25 és 34 év közötti korcsoportba tartozik. Ugyanez a korcsoport a legnagyobb Szerbiában is, ott 27 százalék, míg Magyarországon 26 százalék. Lengyelországban ugyanennyi, míg Lettországban és Észtországban csak néhány százalékkal kevesebb.

Sok szolgáltató az időseknek is online reklámoz
A legidősebb internethasználókkal pedig Szlovéniában és Dániában lehet találkozni. A 35-44 év közöttiek a Szlovén internetes közönség között vannak a legnagyobb számban jelen, minden ötödik ebből a korosztályból kerül ki. Míg az 55 év feletti felhasználók számos többségével  Dániában lehet találkozni, minden negyedik az idősebb korosztályból kerül ki.

Az adatok arra mutatnak, hogy minél régebbi egy országban az internetes piac, annál nagyobb az idősebbek aránya az internet felhasználók körében. Ennek oka, hogy az e-market szektor, amely egyre jelentősebbé válik,  főként az idősebb vásárlói korosztályt célozza meg.

E szegmensben bővül mind a termékek és szolgáltatások köre, és növekszik az online vásárlók száma is példaként említhető az idősebbek utaztatása, a nekik szánt rehabilitációs készülékek vagy gyógyszerek – mondta Gordon.

Magyarország a mezőny elején
A vizsgálat értelmében a legtöbb internet-felhasználó Oroszországban (61 millió), Lengyelországban (19 millió), és Ukrajnában (16 millió) található.  A sorban a következő Csehország (6 millió), Magyarország (5 millió), Dánia (4,3 millió), Belorusszia (4,8 millió), és Bulgária (4 millió), majd Szerbia és Szlovákia, (3- 3 millió ) és végül Horvátország és Litvánia ( 2-2 millió felhasználóval) 1 millió internet használó számát meghaladja Bosznia Hercegovina (1,6 millió), Szlovénia  (1,4 milliót) és Lettország (1,3 milliót). Míg az észt online közönség pár százezer főt számlál (830 ezer).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fontos hír jött a benzinről, már ne tankoljon hétfőig!
Privátbankár.hu | 2024. május 17. 18:35
Pünkösd hétfőn tovább csökkennek az üzemanyagárak.
Vásárló Nem Magyarországot választotta célpontjául a kisbolt-specialista
Buksza blog | 2024. május 14. 10:04
A főleg élelmiszereket és italokat árusító lengyel Zabka három üzlet megnyitását tervezi májusban Romániában, majd ezt követően gyors terjeszkedésbe kezd. 
Vásárló Jelentős árcsökkentésre kényszerül a McDonald's: menüt adnának szendvicsárban az amerikai éttermekben
Buksza blog | 2024. május 14. 08:57
A McDonald’s arra készül, hogy extra árengedményt ad legalább egyik menüjére, hogy visszacsalogassa azokat a vendégeit, akik az infláció miatt az utóbbi időben inkább otthon főznek.
Vásárló Hamarosan szívhatják a fogukat az autósok?
Privátbankár.hu | 2024. május 11. 11:19
Az árcsökkenésnek vége szakadhat. 
Vásárló Nagyon bejött a "féláras" megoldás a magyar vásárlókat is megcélzó lengyel "cipőkirálynak"
Buksza blog | 2024. május 11. 09:37
Remekeltek az év elején a CCC cipőboltlánc üzletei. A nyereség a triplájára nőtt.
Vásárló Miért pont az Aldi vagy a többi diszkont? Megvan az új varázsszó
Buksza blog | 2024. május 9. 19:03
Az Aldi azon áruházláncok között lesz, amelyek jól jönnek majd ki abból az időszakból, amelyben az inflációval küszködő vásárlók sokkal jobban megnézik, mit vásárolnak a boltokban.
Vásárló Az elképzelhetetlent kínálja a svájci bicska új változata
Buksza blog | 2024. május 9. 15:13
A svájci bicska mögött 140 éves múlt áll, ám a fejlesztése soha nem áll meg egy pillanatra sem. Más kérdés, hogy amire a gyártó most készül, az igencsak meglepő változást hoz a bicska történetében.
Vásárló Hogyan tehetünk szert több bevételre?
Márkázott tartalom | 2024. május 9. 11:04
A nagy kérdés, ami a legtöbb ember foglalkoztatja: hogyan lehetnék gazdagabb, sikeresebb? Mit kellene tennem ahhoz, hogy biztonságos pénzügyi helyzetet teremtsek magamnak?
Vásárló Kitalálja, mennyivel olcsóbb ugyanaz a magyar tészta Romániában, mint nálunk?
Privátbankár.hu | 2024. május 9. 06:35
Bődületes a különbség - miért vásárolna itthon az, aki Romániában is megteheti?
Vásárló Ezért kellett új ellenséget keresnie a kormánynak: sosem láttunk még ilyet a magyar boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. május 9. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérések bő 17 éves történetének legnagyobb éves árcsökkenését mértük a hazai hipermarketekben májusban - igaz, az áresés mértéke messze-messze elmarad a korábban látott óriási áremelkedésektől. Jó hír, hogy végre havi szinten is értelmezhető árcsökkenés történt az élelmiszerek frontján. Megnéztük azt is, hol a legolcsóbb a spárga, a párizsi és a csirkemáj.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG