Hirdetés
Hirdetés

Némethné tévedett? - az új Diákhitelnél a büdzsét csak a kamattámogatás terheli

2012. április 17., 17:48
MTI

Az új Diákhitel 2012-ben százmillió forint, azt követően ha évente legalább hatvanezren felveszik, legfeljebb évi 7-8 milliárd - a tizedik év végére hatvanmilliárd - forint terhet jelent az állami költségvetésnek - mondta Lovas Attila, a Diákhitel Központ vezérigazgató-helyettese, cáfolva a korábban kiszivárgott számításokat.

Lovas Attila szerint a sajtóban megjelent számításokban a költségvetésre terhelték a teljes tőke- és kamattartozást, holott csak a kamat két százalék feletti része terheli a büdzsét a fix kamatozású konstrukciónál. Az MTI-nek kiemelte: ha ennél kevesebben veszik igénybe a hitelt, vagy csökken a kamatszint, mérséklődik a kamattámogatással kapcsolatos kiadás is.

Az FN24 kedden a fejlesztési miniszter háttérszámításaira hivatkozva írta, hogy a Diákhitel 2. keretében az állam által átvállalt kamatok miatt 2020-ra lenullázódhat a Széll Kálmán Terv felsőoktatástól várt megtakarításának hatása. A háttérszámítás szerint 2012-ben 15 milliárd, 2013-ban 62 milliárd, 2014-ben 141 milliárd forinttal növelné a költségvetés kiadásait a rendszer bevezetése, és kifutása után is jelentős terhet jelentene a büdzsének, 2020-ra már 798, 2021-re 899 milliárd forinttal rontaná az egyenleget a Diákhitel 2.

Hirdetés

A vezérigazgató-helyettes kifejtette: a 2001 óta a piacon lévő Diákhitel 1. egyáltalán nem terheli a költségvetést, a hitel nyújtásához szükséges forrásokat a pénz- és tőkepiacról szerzi be a társaság a tulajdonos Magyar Fejlesztési Banktól (MFB), az Európai Beruházási Banktól (EBB), emellett időközönként kötvényeket bocsát ki és készenléti hitelkeretet is igénybe vesz a bankoktól. A Diákhitel 2. ugyanezekre a forrásokra támaszkodik, az EBB-vel már megkezdődtek a tárgyalások az új konstrukció finanszírozásáról, a jövő év elejére várható eredmény - mondta Lovas Attila.

A Diákhitel 1. és a Diákhitel 2. konstrukció 90 százalékban azonos - hangsúlyozta a vezérigazgató-helyettes. A hallgatók terhelése a hitel törlesztésekor mindkét esetben jövedelemarányos. Szeptembertől havonta a jövedelem 4-12 százalékának megfelelő összeget kell törleszteni. Egy költségtérítéses hallgató most átlagosan évi 350 ezer forintot törleszt, szeptembertől 540 ezer forint lesz az átlagos éves törlesztési kötelezettség.

Eltérés a két százalékos fix kamatozású hitel esetében van, amelyet csak az önköltséges és részösztöndíjas hallgatók vehetnek fel. Ez kötött felhasználású, nem a hallgató bankszámlájára érkezik, hanem a felsőoktatási intézményhez - mutatott rá.

Az átlagos eladósodás a jelenlegi adatok alapján 2,5-3 millió forint, az átlagos visszafizetési idő 10-15 év. Az adósok harminc százaléka már visszafizette a diákhitelt. A visszafizetési hajlandóság nagyon jó, a nem fizetési arány 2,7-2,8 százalék - ismertette Lovas Attila.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

3 gyerekkel nagyobb lakásba költöznél? Mire elég az állami támogatás?

3 gyerekkel nagyobb lakásba költöznél? Mire elég az állami támogatás?

Jelenleg több mint 27 ezer új építésű társasházi lakást építenek, illetve terveznek a fővárosban, ami 15 százalékkal haladja meg az idén márciusban mért értéket. Egy friss elemzés arra volt kíváncsi, hogy ezen a piacon egy 3 gyerekes család CSOK igénybevételével mennyire könnyen tud-e 60 négyzetméternél nagyobb lakásba költözni. Kiderült, hogy mindösszesen két külső kerületi projektben van erre lehetőség.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • június 26
    IFO üzleti hangulatindex - június
    június 27
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 15 mrdFt
    Ipari vállalatok profittömege - május
    S&P/Case-Shiller házárindex - április
    Conference Board fogyasztói bizalmi index - június
    június 28
    KSH: Foglalkoztatottság - március-május
    KSH: Munkanélküliség - március-május
    ÁKK: 2026/D államkötvény csereaukciók, 2019/A - 20 mrdFt és 2019/C - 20 mrdFt
    Jelzáloghitel igénylések - június
    Függőben lévő lakásértékesítések (év/év) - május
    június 29
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - május
    Fogyasztói árindex (év/év, előzetes) - június
    Fogyasztói bizalom (végleges) - június
    GDP (negyedév/negyedév, évesített, végleges) - 2017 Q1
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    Nike - 2017 Q4
    június 30
    KSH: Ipari termelői árak - május
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom (második becslés) - április
    MNB: Pénzügyi számlák - 2017 Q1
    MNB: Befektetési alapok mérlege - május
    Munkanélküliségi ráta - május
    Fogyasztói árindex (év/év) - május
    Szolgáltatóipari és feldolgozóipari BMI - június
    Munkanélküliségi ráta - június
    GDP (év/év, végleges) - 2017 Q1
    Fogyasztói árindex (év/év) - június
    Chicagói beszerzési menedzser index - június

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?