A Deloitte felmérésében 29 ország közel 1000 vállalatának adóügyi szakembere vett részt. A válaszadó cégek harmada több mint 20 országban van jelen, így a megkérdezettek igen széleskörű tapasztalattal rendelkeznek a különböző adórendszerek működésével kapcsolatban. A szakemberek egybehangzó véleménye szerint a kedvező adókörnyezet legfőbb jellemzője az egyszerűség és a kiszámíthatóság, illetve az együttműködő adóhatóság. Magyarországon a válaszadók 92 százaléka ítélte kifejezetten nagynak az adózással kapcsolatos bizonytalanságot az országban, ennek fő okát pedig a jogszabályok gyakori változásában látják. Az európai válaszadók egészét tekintve ez az adat ugyan szintén pesszimista, de jóval kevésbé, mint a magyar szakemberek körében: az összes válaszadó 60 százaléka gondolja úgy, hogy az ő országában nagy az adózással kapcsolatos bizonytalanság - mondta Kövesdy Attila, a Deloitte Zrt. adóosztályának vezetője.
A megkérdezettek szerint Európában Hollandia és az Egyesült Királyság rendelkezik a legkedvezőbb adórendszerrel, köszönhetően a stabil, egyszerű és kiszámítható szabályozásnak, valamint a válaszadók megítélése szerint együttműködő és segítőkész adóhatóságnak. A hollandok és a britek az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy vonzó adókörnyezetet teremtsenek a hozzájuk érkező multinacionális vállalatok számára, a felmérés tanúsága szerint sikeresen. A legnagyobb kihívást ugyanakkor Oroszország és Olaszország jelenti az adószakemberek számára az adminisztrációs terhek, a kiszámíthatatlan és bonyolult jogszabályok, illetve a hosszadalmas hatósági eljárások miatt.
Stabil kapcsolat az adóhatósággal
Figyelemreméltó eredmény, hogy míg a felmérésben résztvevő cégek 75 százalékánál végeztek ellenőrzést a hatóságok az elmúlt 3 évben, addig Magyarországon ez az arány 95 százalék volt. Hazánkban a vizsgálatok elsősorban az általános forgalmi adóra és a társasági adóra koncentráltak, hasonlóan a válaszadók teljes köréhez. Az adatok szerint azonban a hazai hatóságok kiemelkedően sok ellenőrzést folytatnak a transzferárképzés és a nemzetközi adózás területén.
Az összes válaszadó kétharmada úgy ítélte meg, hogy vállalata jó vagy kifejezetten jó kapcsolatot ápol az adóhatósággal. Tekintettel arra, hogy a megkérdezett szakértők 84 százaléka ezt a kapcsolatot változatlannak találta a tavalyi évhez képest, úgy tűnik, hogy vállalatok többsége stabil együttműködést tudott kialakítani az illetékes hatósággal. A kedvezőtlen kimenetelű adóellenőrzések bírósági útra terelésének valószínűségéről a megkérdezettek úgy nyilatkoztak, hogy leginkább az adott esettől tennék függővé a jogorvoslat kérését, azonban az összes válaszadó 38 százaléka valószínűleg élne a lehetőséggel. Ebben a kérdésben jelentős eltérés mutatkozott a magyar és európai szakemberek között, mivel többségük szintén a konkrét szituációt mérlegelve döntene, azonban a magyarok csupán 15 százaléka állítja, hogy nagy valószínűséggel bírósághoz fordulna.
A versenyképesség receptje
A saját, nemzeti adórendszerük versenyképességére vonatkozó kérdésre a válaszadók - a fenti eredményekkel összhangban – a kiszámíthatóbb szabályozást tartanák a legkedvezőbb változásnak. A magyar szakemberek pedig az európai átlaghoz képest (46 százalék) jóval nagyobb arányban (közel 83 százalék) látják a stabilitásban a versenyképesség kulcsát. A foglalkoztatást terhelő adók kulcsának 1-2%-os csökkentését is javasolná a felmérés hazai résztvevőinek több mint egynegyede, illetve a következetes és együttműködő hatóság is segíthetné a tervezhetőbb adókörnyezet kialakítását – mondta el Kövesdy Attila.
A felmérésben a Magyarország számára egyre nagyobb jelentőséggel bíró szolgáltató központokra (SSC) vonatkozó kérdések is szerepeltek. Mivel a szakemberek céljai között továbbra is kiemelt szempont a költség- és munkaerő-hatékonyság, az ilyen megoldások változatlanul népszerűek az illetékes vezetők körében. A válaszadók több mint fele dolgozik olyan nemzetközi vállalatnál, amely SSC-be szervezi ki pénzügyi tevékenységét, közülük pedig 65 százalék nyilatkozott úgy, hogy az adózással kapcsolatos feladatok egészét vagy egy részét is a szolgáltató központokban látják el.
A megkérdezettek szerint az elmúlt években az adóügyi vezetők szerepe is jelentősen megváltozott, a CEO-k ugyanis már ezt a területet is az üzleti működés szerves részének tekintik, így az adószakemberek idejének nagy százalékát teszi ki a kapcsolattartás, egyeztetés a vállalat más funkcióival. Ugyanakkor a válaszadók arra is felhívták a figyelmet, hogy egyre nagyobb erőfeszítést igényel a feladatkörük ellátása, hiszen bár többségük nem csupán helyi, hanem regionális szinten is felel az adóügyi területért, több mint felük csupán három fős vagy ennél kevesebb szakemberrel működő adóosztályt vezet.