Az alkohol mindig stratégiai kérdés volt
A bőséges szeszesital-kínálat mindig stratégiai kérdés volt ebben a birodalomban – még amikor jegyre adták a vodkát, akkor is – semmilyen ünnep nem létezett és létezik nélküle arrafelé, mint ahogy kaviár nélkül se.
Hogy mindez mibe kerül? Nos, hosszú évtizedekig a „csinált” árak uralkodtak, semmi közük nem volt a bekerülési költségekhez és a piac igényeihez, mindig az aktuális politikai helyzet befolyásolta, hogy mi, hány rubel. Hogy nem a kereslet-kínálat befolyásolta az árakat, abból is kiderült, hogy a legtöbb termékbe már a gyárban belenyomták, hány rubelbe vagy kopejkába fog kerülni.
Milyen piaci kivonulásról beszélünk?
Most nem tudni, mennyire erős a piaci verseny, a jelek szerint ma is bele lehet nyúlni felülről ebbe a folyamatba. Ugyanis arról ad hírt a Kommerszant című tekintélyes orosz napilap, hogy éppen újév előtt lett olcsóbb a kaviár, ami ugye elengedhetetlen ünnepi kellék, és óriási a választék a pezsgő és más – külföldi – italok, vagy a luxusélelmiszer-kínálat terén sem. (Ennyit a piaci kivonulásról.)
A lap szerint a kiskereskedelmi láncok már most is forgalomnövekedést könyvelnek el a lazac, egyéb vörös húsú halak és a kaviár értékesítésében. Az éttermek mindenütt különleges menüvel készülnek, az alkoholforgalmazók pedig az orosz pezsgőfélék iránti kereslet növekedését már most tapasztalják.
Nemcsak létfontosságú javakat vásárolnak
Az egyik gazdasági elemző cég, a Romira számításai szerint 2023 végére várhatóan stabilizálódik a fogyasztói hangulat, a tavalyi évhez képest. A vásárlók már nagyban készülődnek az év végi ünnepekre, jóllehet, a kereslet hagyományos, szezonális felfutása várhatóan nem lesz olyan dinamikus, mint a korábbi években volt.
Ettől függetlenül az oroszok egyre több pénzt fordítanak a nem létfontosságú javakra is, például olyan kategóriákban, mint a hobbik, illetve a kreatív foglalatosságok.
Utaznak és sok pénzt költenek az újévi lakomára
A Romira ügyfélkapcsolati igazgatója, Margarita Abramkina a lapnak elárulta, hogy a holding kutatásai alapján nemcsak otthon köszöntik az itt élők az új évet, hanem turistáskodnak, elsősorban belföldön. Továbbra is Moszkva az egyik legnépszerűbb úti cél, amelyet Szentpétervár és Kazany követ. Amint a szakértők megjegyzik, a helyszín kiválasztásakor az oroszokat a szabadidős és kulturális események sokfélesége vonzza: vásárok, színházi előadások, kiállítások, újévi programok.
A Yandex Market felmérése szerint idén átlagosan 12,4 ezer rubelt (1 rubel=3,79 forint) terveznek az oroszok újévi ajándékokra költeni a szeretteiknek, 10,7 ezer rubelt szánnak az ünnepi lakomára, és 5,6 ezret az otthon és a karácsonyfa feldíszítésére.
A halféle a legnépszerűbb élelmiszer
A legnépszerűbb ajándékkategóriák a kozmetikumok, a parfümök, az italok, a játékok, a lakberendezési, valamint hobbicikkek. Ha saját magukat akarják meglepni, akkor pedig a kozmetikumok, a parfümök, az okostelefonok, az ékszerek, valamint a ruházati cikkek vezetnek.
Meglepő, hogy amikor egész Európa az inflációval küzd, akkor a Lenta szupermarket-lánc azt jelentette, hogy évről évre csökkentek a kaviár, a vaj, a burgonya, a sajt, a répa, az uborka és más zöldségek árai. Az ottani Auchan szerint az újévi ünnepek előestéjére a hűtött pisztráng iránti online kereslet több mint a kétszeresére nőtt, a lazackaviár értékesítése pedig 20 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest. Hozzátették, hogy 2022 óta a lazackaviár ára 30 százalékkal csökkent, más fajták esetében változatlan maradt.
Kacsa és kamcsatkai rákhús szerepel az étlapon
A vörös kaviár termelési volumene a halászati termelők szövetségének adatai szerint 2023 harmadik negyedévében közel a háromszorosára, 21,14 ezer tonnára nőtt, ami rekordot jelent.
Alekszej Nyebolsin, az Oroszországi Éttermek és Szállodák Szövetségének alelnöke megállapította, hogy az újévi rendezvények iránti kereslet az ünnepekhez közeledve egyre erősebb. Egy újévi bankett átlagos ára egy moszkvai étteremben körülbelül 5-7 ezer rubelbe kerül, fejenként. Az étlapokon a megszokott fogások mellett kamcsatkai rákhúsból és kacsából készült ételeket is láthatunk.
Megjelent a prosecco és a Cava is
A Ladoga cég elnöke, Veniamin Grabar úgy véli, hogy az elmúlt két évben az alkoholos italok piacán rengeteg új termék jelent meg, és az oroszok már nem félnek újdonságokat kipróbálni, bár az újévi asztalon biztos ott lesznek a bevált márkák.
A pezsgő semmiképpen sem hiányozhat a kínálatból. Amint az elnök megjegyzi, egyre több fogyasztó választ majd orosz termékeket az importból származó borok árának emelkedése miatt. A bankettekre különféle habzóborokat, prosecco-t és Cava-t szoktak vásárolni a szervezők, főleg Spanyolországból és Olaszországból, illetve olcsó orosz pezsgőféléket.
Argentin borok, koktélok, alkoholmentes habzóborok
A borvásárlás terén megfigyelhető tendencia, hogy az európai termelők palackjait az Újvilágból származó, azonos fajtájú borokra váltják, mint például a dél-afrikai, illetve chilei és argentin vörösborok. A dél-afrikai Sauvignon blanc lesz a kedvenc sok étteremben, különösen a bárokban.
Új tendencia, hogy nő a koktélok iránti kereslet, ami az alacsonyabb alkoholerősség megjelenésének irányába mutat, csakúgy, mint az alkoholmentes habzóborok forgalmazása.