A járvány nagyon betett az irodapiacnak. A hagyományos irodaházak gyakorlatilag két éve csak vergődnek amiatt, hogy a bérlő vállalatok még mindig nem tudták eldönteni, mi legyen hosszú távon az igazi arány a home office és a benti munka között. A CBRE globális tanácsadó cég szerint az Egyesült Államokban majdnem 10 százalékkal esett vissza a kereslet a rugalmas irodaterületek iránt 2021 harmadik negyedévében.
Továbbra is igaz, hogy a menedzsmentnek veszteségekkel kell számolnia: a folyamatos otthoni munka miatt csökken a kötődés a céghez, a munkatársakhoz, kevésbé érvényesül a személyes kapcsolattartásból adódó plusz érték. Pont emiatt a cégek vezetői mégis szeretnék valamilyen módon visszahozni a munkatársakat az irodákba. Kérdés, hogy a happy hour kezdeményezések, a masszázs bérletek, a különböző szórakoztató megoldások és ajándékkártyák kellő motivációt jelentenek-e a kollégáknak.
Nem jártak jól sokáig a különféle alternatív irodaterületeket üzemeltetők sem, a sok kis cég vagy egyéni vállalkozó inkább a saját lakását és kevésbé őket választotta. A legújabb hírek azonban a co-working, mint koncepció sikeres túléléséről, sőt a kategórián belüli újításokról szólnak.
Amerikában – az átoltottság növekedésével - megint magukra találtak a műfaj klasszikusai, a WeWork és társai, sőt már terjeszkedni is kezdtek vagy visszavettek előzőleg felhagyott területeikből. Az omikron ugyan ott is vihar sebesen terjed, de azért a biznisz egyre stabilabb.
Erőre kaptak a speciális csoportokat megcélzó co-working vállalkozások is. Houstonban működik például a SheSpace nevű cég, amelyik női egyéni vállalkozókra és nők által vezetett kisebb cégekre összpontosít. A bisnow.com üzleti portál beszámolóját olvasva ez inkább egy klub szerű intézmény, ahol mellesleg dolgozni is lehet a néhány külön helyiségben és tárgyalóban. A 600-700 négyzetméteres területen van önálló szoptató és pelenkázó szoba is, a nappalinak tetsző teremben a bérlők által ingyen felajánlott könyveket lehet olvasgatni.
A női célcsoportra hajtó vállalkozásokon kívül olyan is van, amelyik az LMBTQI közösséget, egy másik az afro-amerikaiakat célozza. Houstonban szinte mindegyiknek kicsinek bizonyult az eddigi pár száz négyzetméteres co-working helyiség, ezért nagyobbra vadásznak. Jelentős fejlődésre számít a női közönség meghódítását már öt éve végző The Wing és a Hera Hub is. Fotó stúdiót akarnak berendezni és növelni a co-working irodán belüli közösségi célú helyiségek méreteit.
A SheSpace esetében igyekeznek kiszűrni az eféle munkahelyre nem feltétlenül való embereket. Bevezettek egy próbaidőszakot, az alatt kell kiderülnie, ha van valami gond a tagságot vásárolni szándékozóval. Más cégek az árazással igyekeznek csínján bánni. Előfordult, hogy ha túl sokáig engedték az ingyen kávét vagy ásványvizet, akkor gyorsan felment a tagság létszáma és az már zavaró volt a többieknek.
Sok üzemeltető megértette, hogy nem szabad zárt dobozként működtetni egy co-working irodát. Néhányan kifejezetten olyan bérlemény kerestek, amelyiknek nagy utcai portálja van, így az üvegen keresztül belátnak a járókelők és érzékelik egy adott hely atmoszféráját. Egy klasszikus irodaházban az alsó traktust nem adják oda ilyen célra, azt inkább üzletek bérelhetik.
Közösségi irodateret nyitott a Westend
A hazai bevásárlóközpontok közül elsőként nyitott ingyenes közösségi irodateret a Westend. Az ötlet az éttermek zárvatartása miatt felszabadult terek biztonságos hasznosítását szem előtt tartva született. Megerősített wifi és a pláza egyes üzleteinek kuponja is várja a vendégeket. A fertőzésveszély elkerülése érdekében az egyszemélyes irodaterekben a munkavégzés csak a szigorú előírások betartásával lehetséges.
A nagy tanácsadók is érzékelik, hogy a feljövőben lévő, de pénzügyileg még ingatag co-working szolgáltatókat érdemes felvásárolni, de legalábbis beszállni melléjük. A CBRE például az Indotrious nevű vállalkozás 35 százalékát vette meg, a Newmark Group a csődbe jutott Knotelt vette át, a Cusman& Wakefield közölte, hogy 150 millió dollárral beszáll a WeWork munkájába. Az efféle rugalmas irodaterület a teljes amerikai kínálatnak csak 2 százalékát adja, de vannak olyan jóslatok, hogy felmehet akár 5-10 százalékra is, elnézve a mostani fejlődési ütemet.
A DESKMAG irodapiaci magazin legfrissebb, 2021. decemberi felmérése szerint a rugalmas irodák 70 százaléka nem nyereségesen működik. Ennek ellenére az általános kilátások rendkívül pozitívak. Míg 2019-ben az irodaházakban a rugalmas területek mindössze 5 százalékos részarányát tekintette egészségesnek a piac, mára ez az arány már 10 százalék fölött van és tovább növekszik a 20 százalék irányába – mondta Hubert Abt, a térségünkben működő New Work hálózat ügyvezetője.