1p
Az euróövezeti "államkötvényről" folyó vita mögött valójában az "Európai Egyesült Államokról" szóló a vita húzódik meg: közös kötvény nehezen képzelhető el ugyanis valódi közös költségvetés nélkül. A németeknek fel kellene ismerniük, hogy a közös kötvénye előnye éppen az, amit a legnagyobb hátrányának tartanak.

Az eddigi mentőeszközök

Idestova egy éve, hogy az euróövezetben fölmerült a közös államkötvény ötlete. A kérdés tavaly ősszel egy időre lekerült a napirendről, miután a német és sok más kormány úgy foglalt állást, hogy ez a kötvény nem a kezdete, hanem csak a vége lehet egy folyamatnak. Most azonban az új francia államfő fölmelegítette az elképzelést, és az EU szerdai csúcstalálkozóján kiderült: a német álláspont hovatovább kisebbségben van. Most akkor tényleg lesz euróövezeti kötvény?

Miben különbözne ez az eszköz az EU összes eddigi mentőeszközétől? Hiszen közös euróövezeti, sőt,
EU-szintű kötvénykibocsátás eddig is volt, módszereit 1968 óta finomítják.

A nem euróövezeti EU-országok az EU Fizetésimérleg-támogatásából (BoP) kaphatnak segítséget. Ennek forrása az Európai Bizottság saját kötvénykibocsátása. Ebből kapott hitelt Magyarország, Románia és Lettország az EU-IMF programok keretében.

Azután ott az Európai Pénzügyi Stabilizációs Mechanizmus (EFSM), amely ugyanúgy működik, mint a BoP, csak minden EU-tagország támogatható belőle. Ebből kapott kölcsönt önköltségi áron Írország és Portugália, szintén EU-IMF programok keretében. Külön keret a Görög Kölcsöneszköz (GLF), mert Görögország akkor szorult először segítségre - 2010. májusban -, amikor még sem az EFSM, sem az EFSF nem volt készen. A görög program keretében az EU-bizottság nem kölcsönfelvevő, de megbízásból koordinálta és adminisztrálta az euróövezeti országok kétoldalú kölcsöneit Görögország számára.

Végül 2010. júniusban megszületett az imént említett EFSF - az Európai Pénzügyi Stabilitási Eszköz -, amely az euróövezeti kormányok közvetlen garanciájával bocsát ki kötvényeket, amelyek bevételéből kizárólag a bajba került euróövezeti országokat finanszírozzák. Jövőre pedig indul az EFSF állandónak szánt utóda, az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM).

A nagyok botlásira is gondolni kell

Az eddigi és jövendő közös kötvénykibocsátási és adósságfinanszírozási lehetőségek azonban nem elegendők a nagyobb euróövezeti tagországok esetleges megbotlásának kezelésére, és van egy nagy közös kockázatuk: elsőrendű minőségű adóssággal fedeznek rossz adósságokat. Az effajta segítség - ha jogilag nem is, de a gyakorlatban feltétlenül - vészesen hasonlít azokra a "mérgezett eszközökre" - a nem elsőrendű amerikai jelzálogkölcsönökre alapozott, elsőrendűnek minősített származékos értékpapírokra -, amelyek a kockázatot szétterítve 2008 végétől tönkretették a fél világ pénzügyi rendszerét. Ez a mélyebb oka annak, hogy hitelminősítők ősz óta elkezdték rontani a nagy euróövezeti országok elsőrendű adósosztályzatait.

Tovább kell erősíteni a gazdasági kormányzást

A most ismét napirendre került euróövezeti "államkötvény" újdonsága az lenne, hogy nem finanszírozná vagy szavatolná a tagországok állampapírjait, hanem részben vagy egészben azok helyébe lépne. Úgy, ahogyan az Egyesült Államok mint ország kincstárjegyeiért is az amerikai kormány áll jót a szövetségi költségvetésből, noha emellett persze a szövetségi államok és a helyhatóságok is adhatnak ki kötvényeket, csakúgy, mint bármely egységes országban a világon. Ily módon a mostani hiteltámogatást gyakorlatilag "költségvetési transzfer" váltaná fel az euróövezetben a gazdag és a szegényebb "területek" - azaz országok - között az euróövezetben. Ennek az a feltétele, hogy a kötvény kibocsátói együtt és egyetemlegesen felelnek a törlesztésért, és nem pedig külön-külön, a saját vállalt garanciáik erejéig, mint most például az EFSF-ben. Úgy kellene tenni, mintha az euróövezet egyetlen ország lenne.

Csakhogy nem működhet költségvetési transzfer és annak közös kötvényfinanszírozása, nem létezhet együttes és egyetemleges törlesztési felelősség ténylegesen jótálló, valódi közös költségvetés - vagy valami hasonló nélkül. Ez a közös költségvetés természetesen nem az EU mostani közös költségvetése, amely csak nevében költségvetés, ám valójában csak egy szűkös segélyalap, amennyiben az európai össz-GDP körülbelül 1 százalékát központosítja.

A "valami hasonló" az lenne, amit a legnagyobb terheket eddig viselő Németország javasol, illetve követel: a közös gazdasági kormányzás erősítése akár addig, hogy végső esetben az illetékes EU-szintű vagy euróövezeti intézmény megsemmisíthetné, illetve módosíthatná a tagországok költségvetését.

Mivel az elképzelésnek ezt a részét majdnem mindenki ellenzi - azok is, akik amúgy pártolják a közös euróövezeti "államkötvény" ötletét -, a kompromisszum alapja az lehet, hogy a német kormány esetleg felismeri: a közös kötvény legnagyobb előnye éppen az, amit a legnagyobb hátrányának tart. Nevezetesen az, hogy a jó adósok terhére finanszírozná a rossz adósminőségű tagországokat, éspedig az utóbbiak számára olcsón. A német polgárok szívesen panaszolják, hogy ők tartják el a pazarló déli tagországokat, ám a közös kötvény bevezetése után észre sem vennék, hogy ezt teszik - amiképp az amerikai adófizetőknek sem tűnik fel, hogy a közös kormányzati adósság milyen mértékben támogatja a csőd szélén tántorgó Kaliforniát. Másfelől a szegényebb tagországokat mindenképp támogatni kell, különben a gazdag tagországok nem tudnak exportálni (a német gazdaság pedig nem pörgött volna fel most sem az export nélkül). A közös kötvénnyel ez még mindig olcsóbb lenne, mint most, amikor Németországnak és másoknak közvetlenül, saját költségvetésükből kell a kármentést végezniük, tulajdon adósosztályzatukat is közvetlenül téve kockára.

Ám akárhogyan is: a kompromisszum sokoldalú lesz. Ugyanis az euróövezeti "államkötvényről" folyó vita mögött valójában az "Európai Egyesült Államokról" szóló a vita húzódik meg. Meglehet, Németországnak és másoknak engedniük kell abból, hogy ez a kötvény csak a folyamat utolsó eseménye lehet. Ám, hogy mekkora léptekkel lehet az "Európai Egyesült Államok" megteremtése felé haladni - ez dönti el az euróövezeti "államkötvény" jövőjét is.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 26920 26860 27180 -0,66% 0 0 5 862 373 530 HUF 2025-07-01 17:14:03
MOL 2970 2952 2986 +0,54% 0 0 836 901 546 HUF 2025-07-01 17:10:56
MTELEKOM 1774 1774 1796 -0,34% 0 0 780 601 760 HUF 2025-07-01 17:06:40
RICHTER 9990 9855 10100 -0,10% 0 0 3 009 949 815 HUF 2025-07-01 17:05:56
OPUS 590 575 597 -1,17% 0 0 162 295 240 HUF 2025-07-01 17:05:27
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Állampapír / Kötvény Bejött a papírforma a tőzsdei cégnél
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 06:31
Erős negyedévvel indította a 2025-ös évet a Vajda-Papír Csoport.
Állampapír / Kötvény Vége lehet az államadósság „magyarításának”?
Sasvári Péter | 2025. június 15. 17:26
A megugró költségvetési hiány miatt újra devizakötvény-kibocsátásra kényszerülhet a kormány, amivel veszélybe kerül az a 2010 óta követett stratégia, miszerint a magyar államadósságot főként belföldi forrásból finanszírozzák. Pedig egy ideig úgy tűnt, a cél tartósan elérhető. Milyen tervek születtek ennek érdekében, és mi vezetett az államadósság, és ezzel együtt annak „magyarosítási” álmának az elszállásához?
Állampapír / Kötvény Ráraboltak az állampapírokra, ez lett a vége
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 12:15
Túlkereslet mellett csökkentek a hozamok a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukción.
Állampapír / Kötvény Jön az újabb kamateső az állampapíroknál
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 18:42
Jön az újabb kamatfizetés a Prémium Magyar Állampapíroknál. Mit tesznek a kisbefektetők a milliárdokkal? Erről beszélgetett, Herman Bernadett, a Privátbankár főmunkatársa a Trend FM hétfői adásában.
Állampapír / Kötvény Emelkedett a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 14:01
Hozamemelkedés mellett értékesített 6 hónapos diszkont kincstárjegyet szerdai aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
Állampapír / Kötvény Mi legyen az állampapír-pénzzel, ha nem akar kockáztatni?
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 08:10
Jellemzően kockázatos befektetésekbe kerültek a PMÁP-ból kivett megtakarítások. 
Állampapír / Kötvény Bejelentették: új állampapír jön
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 15:46
Egy sor új állampapír-sorozatot dob piacra az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
Állampapír / Kötvény Meg se kottyant a vámháború a magyar államkötvényeknek 
Privátbankár.hu | 2025. április 3. 13:51
Elvitték a papírokat. 
Állampapír / Kötvény Az egész évre tervezett bruttó kibocsátás 38 százaléka három hónap alatt teljesült
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 20:09
Az ÁKK kismértékben átalakította a 2025-re tervezett kibocsátás szerkezetét, a korábbinál nagyobb összegre számít az intézményi piacról, kevesebbre a lakosságtól.
Állampapír / Kötvény Fontos, az állampapírokat érintő döntést hozott a kormány
Privátbankár.hu | 2025. március 27. 15:28
Az állampapírok vásárlását ösztönöznék vele.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG