Több amerikai cég, köztük a Google és a Facebook is elkezdte önteni a pénzt az európai lobbistáknak. Nem csoda, hiszen az EU egyre szigorúbban veszi az adózást, ahogy az látható az Apple ügyében is.
Az egyik kiszemelt óriás cég a Google lehet, amellyel már többször meggyűlt a baja Brüsszellel. A vállalat természetesen szeretné a saját érdekeinek megfelelő szabályozást elérni a döntéshozóknál, amire hajlandó is áldozni. A Reuters az uniós átláthatósági nyilvántartás legfrissebb adatira hivatkozva azt írja, hogy 2014-hez képest 20 százalékkal nőttek az erre irányuló kiadások a cégnél, ami jócskán megnöveli az egyébként is kirívóan magas összeget: 2015-ben 4,5 millió eurót költött ilyen irányú tevékenységekre, míg 2013-ban csak 1,2-1,5 milliót.
A Google szóvivője elmondta, nekik mindössze annyi a céljuk, hogy segítség megértetni a döntéshozókkal az internet és a Google fontosságát, és megmutassák az európai vállalatok növekedésének lehetőségét.
Nem kommentálta a hírügynökségnek a lobbizásra irányuló kérdéseket az Apple, amelynek esete valószínűleg megijesztette a többi multinacionális techcéget. Az iPhone legújabb szériáját tegnap bemutató cég eseményét beárnyékolja, hogy augusztus végén a bizottság kötelezte az Apple-t 14,5 milliárd dollárnyi adó megfizetésére. Nem volt tehát túl erőteljes a lobbitevékenységük Brüsszelben, a Reuters szerint kevesebb, mint egymillió eurót szántak erre tavaly és 5 embert teljes állásban.
A Facebook sem viszi túlzásba a lobbizást Brüsszel döntéshozóinál: a beadvány szerint tavaly 800 ezer eurót költöttek erre és két embert foglalkoztatnak, pedig az EU telekommunikációs szabályozása a WhatsApp üzenetküldő applikációt is érinti majd.
Az Amazon 1,75 millió eurót költött erre, az Uber pedig félmilliót. Ez utóbbinak sem ártana egy kicsit többet áldozni, hiszen a döntéshozók korántsem támogatják a taxizást leváltó céget, amely Magyarországot már el is hagyta, de azt mondták, Brüsszelhez fordulnak jogorvoslatért.