Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
1p
Jól jön a kormánynak, hogy a vártnál kevesebben választják az új vállalati adókat, hiszen ez többletbevételt jelent a költségvetésnek. A pénznek már megvan a helye, mert komoly elmaradás várható az áfából és a pénzügyi tranzakciós illetékből is. Összességében azonban a nagy tartaléknak köszönhetően tarthatónak tűnik a három százalékos idei hiánycél.

A gazdasági válság elhúzódása, illetve a finanszírozási környezet vissza-visszatérő bizonytalanságai miatt világszerte kiemelt figyelem övezi a költségvetési egyenlegek alakulását. Különösen igaz ez hazánkra, amely hosszú évekig fiskális alkoholizmusban szenvedett és éppen csak elhagyni készül a brüsszeli elvonót. Bár az első négy hónap adatai alapján még nem lehet pontosan látni az összes olyan folyamatot, amely befolyásolhatja az idei hiány alakulását, azért az már kirajzolódik, hogy mely területeken alakulhatnak ki feszültségek, hol lehet szükség kormányzati beavatkozásra.

Az államháztartás hiánya – az önkormányzatok nélkül – április végéig elérte az 528,6 milliárd forintot, ami a teljes évre tervezett deficit 62,8 százaléka, miközben tavaly ez a szám nem haladta meg a 40 százalékot. Kedvező jelnek semmiképpen sem tekinthető a hiány növekedése, ám az információ súlyozásánál érdemes az alábbi körülményeket szem előtt tartani.

Mit nézzünk, ha tudni akarjuk, hogy állunk?

A helyzetértékelésnél a megfelelő viszonyítási alap a tervezett hiány várható havi lefutása lenne. Mivel ilyen prognózist már nem publikál a kormány, így minden más pálya (például korábbi évek alakulása) csak pótmegoldás, mely komoly hibákat okozhat a szám értelmezésében.

A korábbi évekkel történő összevetésben a kiadási oldal különösen problémás. Bár ezek egy része (nyugdíjak, egyéb támogatások, a közigazgatásban dolgozók bérkifizetései) évről évre akár azonos ütemben is alakulhatna, a szabályrendszer gyakori változása jelentősen módosítja a szezonalitást. Ráadásul a kiadások legalább harmada, olyan tételekből (beruházások, közösségi fogyasztás, kamatfizetés) származik, melyek hektikus alakulásukból adódóan még kevésbé teszik lehetővé, hogy a kiadások éven belüli lefutását a korábbi évekkel vessük össze.

A bevételi oldalon kedvezőbbnek tűnik a helyzet, hiszen az adóbevételek alakulása általában hasonló – ha nem tör ki év közben gazdasági válság. Ezen túlmenően azonban még két tétel itt is csökkenti a historikus összehasonlítások információtartalmát: a gyakori jogszabályváltozások (új adók, új adókulcsok) és az egyszeri bevételek. Mindezek miatt a négyhavi egyenleg értékelése helyett érdemes inkább tételenként áttekinteni, hogy miként áll a költségvetés.

Nem könnyű tiszta képet kapni arról, hogy is áll az államháztartás - új sorozatunkban a részletes adatok alapján készült elemzéssel segítünk a tájékozódásban. Ez az első rész - lapozzon a folytatáshoz!

---- Hol maradnak az adóbevételek? ----

Kevesen katáznak és kiváznak - ez az állam szerencséje?

Az már biztosan kijelenthető, hogy a bevételi oldalon nagy a kavarodás, és az egyes adónemekből várható összegek meglehetősen távol esnek a kormányzati tervekben szereplő számoktól. Mentségére legyen mondva a kormánynak, hogy miközben ez a feladat békeidőben sem könnyű, idén nem csupán újabb adókat vezettek be, hanem köztük olyanokat is, amelyek közvetlenül és jelentősen érintik a „régi” terheket. Ugyanis azok, akik a kisadózók tételes adóját (kata), vagy a kisvállalati különadót (kiva) választják, mentesülnek a társasági adó, a személyi jövedelemadó, a társadalombiztosítási járulékok, az egyszerűsített vállalkozói adó és az általános forgalmi adó egy része alól is. Mindez azt jelenti, hogy az adóbevételek pontos előrejelzéséhez elengedhetetlen volt pontosan megbecsülni, hogy hányan választják az új adónemeket. Bár sok dolgot nem tudunk biztosan az idei évvel kapcsolatban, abban már biztosak lehetünk, hogy ez nem sikerült.

A kivából az egész évre várt 130 milliárd forintból négy hónap alatt 2,5 milliárd forintot realizált a költségvetés, és a helyzet a kata esetében sem sokkal rózsásabb: az egész évre tervezett 74,3 milliárd forintból eddig csupán 6,4 milliárd folyt be. Nem véletlen, hogy a konvergenciaprogram szerint a két új adónemből eredetileg várt 204,3 milliárd forintból csupán 31,3 milliárd forintra számít idén a kormány. Ám bármilyen furcsán hangzik is, ez kifejezetten kedvező hír a költségvetési hiány szempontjából.

Az új adók ugyanis összességében, bruttó módon adócsökkentést biztosítanak azok számára, akik választják, ami a költségvetés szempontjából bevételcsökkenést jelent. Mivel azonban a jelek szerint kevesebben választják az új adókat a kormány eredeti elképzeléseihez képest, így a tervezettnél jelentősen kisebb az új adók bevezetésétől várt bevételcsökkenés. Ezzel magyarázható, hogy az eddigi adatok alapján az előirányzatban szereplő értéknél szinte biztosan nagyobb összeg várható az év egészében a társadalombiztosítási járulékokból, és bár a többletbevétel kisebbnek tűnik, de ugyanez igaz a személyi jövedelemadóra és a társasági adóra is.

A tranzakciós adóból és áfából is nagy az elmaradás

Hogy lesz helye a pénznek, az azonban nem kérdéses. Elsősorban azért, mert két soron egészen biztosan jócskán elmaradnak majd a bevételek az előirányzatban szereplő értéktől. Az egyik a pénzügyi tranzakciós illeték, amelyből biztosan kevesebbet realizál a költségvetés a tervnél. Ennek egyik oka, hogy az ügyfelek a bankokkal karöltve úgy tűnik, hogy sikeresen racionalizálták átutalási szokásaikat, azaz kevesebb pénzmozgás történik, mint amennyi az illeték bevezetése előtt, és mint amennyivel ezek szerint a tervezés során kalkuláltak. Ezen kívül azzal számoltak, hogy az államkincstár által befizetendői tranzakciós illetéket a központi költségvetési szervek a dologi kiadásaikból „kigazdálkodják”. Ez azonban az Államadósság-kezelő Központ Zrt.-nél csak korlátozott módon teljesül – derül ki a konvergenciaprogramból.

Jelentős elmaradás várható még az általános forgalmi adóból is, amelyet csak kis részben magyaráz, hogy az Európai Bizottság elutasította magyar kormány arra vonatkozó kérését, hogy a fordított áfa rendszerét kiterjeszthesse sertéságazatra. A felültervezés igazi oka azonban vélhetően abban keresendő, hogy a költségvetés tervezésekor a kormány 4,2 százalékos inflációval számolt, míg a konvergenciaprogramban már 3,1 százalékos előrejelzés szerepel. Nagyságrendileg várhatóan kisebb lesz az eltérés, de az első négy hónap adatai alapján okozhat még kellemetlen meglepetést a tavaly bevezetett távközlési adó, a bányajáradék, a játékadó és a jövedéki adó is. Összességében az éve első harmada után úgy tűnik, hogy az adóbevételek több százmilliárd forinttal elmaradhatnak a tervezett szinttől.

---- Még jó, hogy vannak tartalékaink ----

Tartható a hiánycél

A kiadási oldalon egyelőre kevesebb probléma látszik, bár ehhez az is hozzájárul, hogy a kiadások év közbeni alakulásában sokkal kevesebb a szabályosság és részben emiatt is nehezebb megjósolni az éves értékéket. Viszonylag kisebb tételekről van szó, de úgy tűnik, hogy az idei év sem különbözik a korábbiaktól: az egészségügyi kiadások várhatóan 2013-ban is meghaladják a tervezett értéket, ami egyrészt arra vezethető vissza, hogy egyelőre nincs meg a teljes fedezete a bérfejlesztéseknek, másrészt várhatóan meghaladják a tervezett szintet a gyógyszertámogatások, és ugyanez igaz a gyógyászati segédeszközökre is.

Többletkiadást jelent ezen kívül a költségvetés számára a felsőoktatásnak év közben megígért többlettámogatás is, másrészt viszont a konvergenciaprogram szerint a lakásépítési támogatás, a korhatár előtti ellátások kiadása és a bérkompenzációra fordított kiadás is alacsonyabb lehet az előirányzatban szereplő összeghez képest.

Fontos hangsúlyozni, hiszen a várható egyenleg szempontjából kiemelt szerepe van, hogy a kormány egy viszonylag jelentős (400 milliárd forintos) tartalékkal vágott neki az idei évnek. Emellett uniós nyomásra néhány héttel ezelőtt újabb, közel 100 milliárd forint zárolásáról döntött, miközben szerepel a tervek között az állami beruházások egy részének leállítása, valamint a tételszerűen nem túl jelentős, ám az iparág gazdálkodása szempontjából meglehetősen vitatott reklámadó bevezetése.

Összességében tehát négyhavi gazdálkodás után úgy tűnik, hogy a bevételi oldalon több százmilliárd forint elmaradás várható, és adódnak feszültségek a kiadási oldalon is, ám a jelentős tartalék, valamint a nemrég bejelentett újabb kiigazító lépések egyelőre képesek garantálni a három százalék körüli hiányt.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Összekalapozott újabb 65 milliárd forintot a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 12:43
De kicsit drágábban, mint korábban.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter külön is veri Orbán Viktort, mégsem lehet teljesen nyugodt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 10:49
A legújabb kutatás szerint népszerűbb a Tisza elnök, miniszterelnöknek is többen látnák szívesen, de Orbán Viktor is találhatott reményt kelőt adatot.
Makro / Külgazdaság Bezzeg Románia? Irigykedhet a magyar kormány ezekre az adatokra
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 09:21
Sokkal többet vásároltak Romániában.
Makro / Külgazdaság A fogyasztók sem segítettek az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 08:30
A kiskereskedelem ugyan az előző hónapokhoz képest jobban nőtt éves szinten, de nem annyira, mint amennyi szükséges lenne a kormány éves GDP-növekedési céljainak teljesüléséhez.
Makro / Külgazdaság Tovább csökkentek az amerikai gyáripari megrendelések
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 17:22
Az elemzők által vártnál némileg kisebb mértékben csökkent a gyáripari megrendelések értéke júliusban havi szinten az Egyesült Államokban – derült ki a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Census Bureau szerdán közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Nem jött jó hír az amerikai 30 éves jelzáloghitelek kamatáról
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 15:50
Az Egyesült Államokban csaknem öthavi mélypontra csökkent a 30 éves jelzáloghitelek kamata az augusztus 22-én záródott héten – közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America – MBA) szerdán.
Makro / Külgazdaság Felsőbb fokozatba kapcsolt a japán gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 15:29
A japán gazdasági teljesítmény gyorsuló ütemben nőtt augusztusban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) végleges értékei alapján.
Makro / Külgazdaság Trump döntheti be idén a magyar GDP-t
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 15:14
Nem éppen rózsás megállapításokat közölt a magyar gazdaság helyzetével kapcsolatban a Nemzetközi Valutaalap. A három éve stagnáló gazdaság, az elszabaduló infláció és a magas költségvetési hiány a jelenlegi alappályán is kihívások elé állítják Magyarországot. Ha pedig Donald Trump és a vámháború is bedurvul, akkor egyenesen eltűnne az idén várt, meglehetősen szerény növekedés is.
Makro / Külgazdaság Nem állnak csehül e V4-es ország polgárai
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 12:44
Gyorsan nőttek az átlagkeresetek Csehországban.
Makro / Külgazdaság Putyin homlokán mélyülhetnek a barázdák
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 11:18
Stagnált az orosz szolgáltatóipar teljesítménye augusztusban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG