Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
6p

Már nem Moszkva Berlin legfontosabb gázszállítója: Németország ma már Norvégiából és Hollandiából kapja a legtöbb gázt, középtávon pedig az LNG-szállításokat is felfuttathatja. A kieső orosz szállítások pótlása azonban drága, a piaci árak elszálltak, ezért a német fogyasztókra (is) brutális áremelkedés vár. A tél pedig még az új beszerzések ellenére is nehéz lehet.

Sokkolta Németországot június közepén az orosz gázipari óriáscég, a Gazprom bejelentése, miszerint a teljes kapacitás 40 százalékára csökkentik az Északi Áramlaton keresztül Németországba (és egyúttal Európába) érkező gáz mennyiségét.

Az oroszok, akik technikai okokra hivatkozva, de minden jel szerint inkább politikai okokból mérsékelték a szállításokat, azóta még egyet tekertek a gázcsapon: július végén az addig érkező mennyiséget is megfelezték.

A gázvezetékeket is felügyelő német hatóság, a Bundesnetzagentur friss jelentése szerint azóta is ennyi gáz, tehát naponta kevesebb mint 400 gigawattóra (GWh) érkezik a Balti-tenger alatti vezetéken az észak-németországi Greifswaldba – június elején még csaknem 1800 GWh volt ez az érték.

Orosz helyett norvég és holland gáz 

Az orosz szállítások elapadása miatt az elmúlt hónapokban jelentősen átalakult a német gázimport szerkezete: Oroszország helyett ma már Norvégia és Hollandia Németország legfontosabb gázszállítója.

 A JS Ineos Innovatio nevű LNG-szállító tanker a Schelde folyón Belgiumban, útban Rotterdam felé 2022. augusztus 11-én. Fotó: EPA/OLIVIER HOSLET
A JS Ineos Innovatio nevű LNG-szállító tanker a Schelde folyón Belgiumban, útban Rotterdam felé 2022. augusztus 11-én. Fotó: EPA/OLIVIER HOSLET

A Tagesschau által idézett legfrissebb statisztikákból kiderül: míg áprilisban a Németország által felhasznált gáz 34, májusban pedig 37 százaléka érkezett Oroszországból – a háború kitörése előtt pedig még ennél is magasabb, 50 százalék feletti volt ez az érték –, addig júniusban 26, júliusban 10, augusztusban pedig 9 kilenc százalékra esett ez az arány. Három hónap alatt tehát mintegy negyedére olvadt az orosz gáz aránya a német beszerzéseben.

Eközben nőtt a norvég és a holland import: a norvég gáz aránya 27-ről 38-ra, a hollandé pedig 19-ről 24-re emelkedett április és augusztus között.

Hasonló trend figyelhető meg nyár óta európai szinten is.

„Norvégia az európai gázigény már mintegy 26 százalékát elégíti ki, és ezzel pótolja a kieső orosz gázmennyiséget”, mondta Andreas Schröder energiapiaci elemző a német portálnak.

Az észak-európai ország már annyi gázt szállít Európának, amennyit kitermelő kapacitásai megengednek.

Hollandia elvileg még tudná növelni a Groningen közelében kitermelt földgáz mennyiségét – az itteni gázmező egykor a legnagyobb volt a világon –, de a lakosság körében nagy az ellenállás, mivel a fúrások után kisebb földmozgásokat szoktak észlelni a régióban, és házak is károsodtak. Idén ősszel meg is szüntették volna a kitermelést, de a holland kormány végül jövő őszig engedélyezte a további működést az energia-vészhelyzetre hivatkozva.

Norvégia és Hollandia mellett többek között Belgiumból is vesz még gázt Németország, kisebb mennyiségben. A származási országot azonban nem mindig lehet egyértelműen megállapítani az európai vezetékhálózatok szoros egymásba fonódása és a különböző származású gázok összekeveredése miatt, állítják szakértők.

Saját gázt már alig használnak a németek. Míg 2001-ben még a fogyasztás 21 százalékát fedezte az ottani kitermelés, ma már csak 5 százalék ez az arány.

Jelenleg vita tárgya, hogy lehetne-e megint növelni ezt az arányt. Vannak ugyan tervek új földgázmező megnyitására az Északi-tengeren, a német kormány azonban ellenzi ezeket.

Jön az LNG

Középtávon szakértők a legnagyobb lehetőséget a hajókon szállított cseppfolyósított földgázban (LNG) látják. Németország eddig főleg az Egyesült Államokból importált LNG-t – az USA idén a világ második legnagyobb LNG-exportőrévé lépett elő, főleg az európai szállítások révén.

A jövőben azonban ezt a beszerzést is diverzifikálnák: Katarral, Ausztráliával, Algériával és Nigériával is folynak már tárgyalások.

Szóba jöhet elvileg Kanada is, ott azonban a keleti parton még nincsenek exportot kiszolgáló LNG-terminálok.

Rövidtávon az orosz gáz mintegy harmadát lehet LNG-vel helyettesíteni becslések szerint: a cseppfolyósított földgáz holland és belga kikötőkbe érkezik, majd betáplálják a vezetékes hálózatba. A Belgiumból és Hollandiából Németországba érkező gáz nagy része már ma is ilyen gáz, írja a német portál szakértőkre hivatkozva.

Drága pótlás

Azt már mi tesszük hozzá, hogy a kieső orosz gáz pótlása komoly pénzekbe kerül: a piaci árak ugyanis az egekben vannak – a holland gáztőzsdén (TTF) az árak január óta 4-5-szörösre nőttek –, az LNG pedig korábbi számítások szerint 2,5-szer drágább az orosz vezetékes gáznál.

A gázár alakulása az elmúlt egy évben a holland gáztőzsdén (TTF). Fotó: TradingEconomics/printscreen
A gázár alakulása az elmúlt egy évben a holland gáztőzsdén (TTF). Fotó: TradingEconomics/printscreen

Emiatt a német gázimportőrök brutális veszteségeket szenvednek el, amelyeket előbb-utóbb persze a fogyasztók fizetnek meg: a német háztartásoknak becslések szerint mintegy 3-4-szer többet kell majd fizetniük a gázért, mint eddig. 

A német kormány (és az EU) persze amúgy is szeretne függetlenedni az orosz gáztól, amióta Oroszország lerohanta Ukrajnát, de ehhez több év szükséges – ezért hozza nehéz helyzetbe a szállítások hirtelen csökkentése Németországot és a tagállamok egy részét.

Német szakértők szerint az még megjósolhatatlan, hogy lesznek-e ellátási problémák télen emiatt.

Ez függ attól, milyen hideg lesz a tél, mennyire lesznek sikeresek a spórolásra ösztönző kampányok, mennyire sikerül feltölteni a gáztárolókat (a töltöttség Németországban már most is magas, 81 százalék), és mekkora pluszmennyiséget sikerül beszerezni más forrásokból.                  

Ami pedig a magyar részt illeti: Magyarország ma már déli irányból, a Balkáni Áramlaton keresztül kapja a legtöbb orosz gázt, amely emellett Ukrajna és Ausztria felől is érkezik, plusz jön hozzánk LNG-gáz Horvátországból. Emiatt az Ausztrián keresztül érkező orosz gáz mennyiségének csökkenése jóval kevesebb gondot okozhat – Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter korábbi közlése szerint a leszerződött orosz gázmennyiség mintegy 90 százalékát megkapjuk.

Az európai és a magyar gázhelyzettel a Hét videójában is foglalkoztunk: 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump szerint India elengedné a vámokat, de már késő
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 19:55
Az amerikai elnök szerint az ország elkésett.
Makro / Külgazdaság Mit nekünk Barátság vezeték? Szijjártó Péter nagy bejelentést tett
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 13:22
2027 végéig elkészül egy hazai vezetékszakasz.
Makro / Külgazdaság Tovább közelíti a 600 forintos szintet a dízel ára
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 12:09
Keddtől bruttó 2 forinttal emelkedhet a gázolaj nagykereskedelmi ára, amit a kutak beépíthetnek az árazásukba. A városi és az autópálya szélén lévő benzinkutak között óriási árkülönbség lehet.
Makro / Külgazdaság Nem Trump, hanem a Legfelsőbb Bíróság dönt a vámokról
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 10:47
Egyelőre 7-4 arányban vesztésre áll Donald Trump vámjainak ügye a kerületi bíróságon, az elnöknek hat hete maradt a fellebbezésre.
Makro / Külgazdaság Éves mélyponton az ipari termelői árak emelkedése
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 08:35
A termelői árak 4,5 százalékos éves emelkedése jobban néz ki a januári 9,1 százaléknál. Az energiaipari export azonban felfele húzza a számokat.
Makro / Külgazdaság A tévénézők leválnának az orosz kőolajról, Hernádi Zsolt nem
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 08:06
A százhalombattai finomítót csak katasztrófa esetére teszik képessé más típusú olaj feldolgozására. Ha leállna a Barátság kőolajvezeték, napi 170 tartálykocsi üzemanyagot kellene máshonnan beszerezni.
Makro / Külgazdaság „Az uzsorázás itt is működik” – helyszíni riport Nagyecsedről
Vámosi Ágoston | 2025. szeptember 1. 07:13
Hogyan lehet megélni abban a megyében, ahol a nettó átlagkereset még ma is csak 355 ezer forint? Mi lesz azzal a környékkel, ahol a lakók egyharmada 15 év alatti gyerek, és azokkal az emberekkel, akik felnőttként tanulnak meg írni? A Klasszis Médiához tartozó laptársunk, az Mfor a Felzárkózó települések kormányprogram legnagyobb városában járt.
Makro / Külgazdaság Rövidesen lehull a lepel a kormány gazdaságpolitikai eredményeiről
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 31. 11:51
A KSH minden nap jelentős makrogazdasági mutatószámokat közöl a jövő héten. Többek között a második negyedévi növekedés részletes számait.
Makro / Külgazdaság Subway helyett Subjoy – mi lett a nyugati gyorséttermekkel Oroszországban?
Elek Lenke | 2025. augusztus 31. 06:13
Az oroszországi Subway a közelmúltban jelentette be, hogy meg kell változtatnia több mint száz kávézója és étterme nevét. Az orosz vendéglátásban hasonló folyamat játszódik le, mint a kiskereskedelemben: a nagy nyugati márkák kivonulása új stratégiákat – átkereszteléseket, franchise ügyleteket – igényel.
Makro / Külgazdaság Vagyonadót vezetne be Magyar Péter – ebből csökkentene adót
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 30. 16:09
Részletes terveket közölt a Tisza Párt elnöke a vagyonadóról és a sajtó megregulázásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG