5p

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 11-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

A fogyasztói kiadások csökkenésével a globális tengeri kereskedelem költségei is óriásit zuhantak.

A legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalakon történő áruszállítás ára 85 százalékkal a tavalyi csúcsok alá esett, melynek elsődleges okai, hogy a megélhetési nehézségek visszavetik a fogyasztói kiadásokat, és enyhültek az ellátási láncok világjárvány okozta zavarai.

A Xeneta szállítmányozási adatai szerint februárban 1444 dollárba került egy 40 lábas konténer szállítása Kelet-Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára rövid határidővel, ami a tavaly márciusi 9682 dolláros csúcsértékhez képest óriási csökkenést jelent. A járvány csúcspontján tapasztalt, a kikötőket sújtó széles körű késések és sorban állások is megszűntek.

A legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalakon történő áruszállítás ára 85 százalékkal a tavalyi csúcsok alá esett. Fotó: Depositphotos
A legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalakon történő áruszállítás ára 85 százalékkal a tavalyi csúcsok alá esett. Fotó: Depositphotos

A német Kiel Intézet szerint a 2023. januári 2,1 százalékos havi növekedés ellenére a szállított áruk mennyisége 5 százalékkal elmaradt a 2022. januári szinttől.

A visszaesés mögött az áruk iránti kereslet csökkenése áll – az áruk 90 százaléka hajóval jut el a kiskereskedőkhöz. A több gazdaságban – köztük például különösen hazánkban – súlyos megélhetési válságot előidéző magas infláció miatt zuhan a kereslet, miközben az emelkedő árak arra késztették a központi bankokat, hogy magasabb kamatlábakkal próbálják megfékezni a drágulást, ami az emelkedő hitelköltségek miatt tovább fékezi a gazdaság teljesítményét. Emellett a világjárvány idején bezárt bárok, éttermek és egyéb létesítmények újranyitása a szolgáltatásokra szánt kiadások növekedéséhez vezetett, csökkentve az áruk iránti keresletet.

Kelet-Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára történő rövid határidős szállítási díjak alakulása 40 lábas konténer esetén. (dollár) Forrás: Xeneta
Kelet-Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára történő rövid határidős szállítási díjak alakulása 40 lábas konténer esetén. (dollár) Forrás: Xeneta

Az Egyesült Államokban az árukra fordított kiadások reálértéken 5,4 százalékkal maradnak el a 2021. márciusi csúcsértéktől. Az Egyesült Királyságban az értékesítési volumenek ismét a pandémia előtti szint alatt vannak, miután 2021 áprilisában 10 százalékkal emelkedtek föléjük.

Mivel az infláció továbbra is magas, és a központi banki kamatlábak további emelkedése várható, a kereslet várhatóan gyenge marad az év hátralévő részében – vetíti előre a trendet elemzésében a Financial Times.

A Maersk, a világ második legnagyobb hajózási társasága által készített előrejelzés szerint a konténerek iránti kereslet idén 2,5 százalékkal csökken, ez pedig számításaik szerint megfeleltethető a kereskedelmi volumen alakulásának is.

Az S&P beszerzésimenedzser-indexe azt mutatja, hogy az új exportmegrendelések világszerte csökkentek a tavalyi év második felében és idén januárban. Az IMF múlt hónapban kiadott előrejelzése a világkereskedelmi forgalom 2022-es 5,4 százalékos növekedése után idén 2,4 százalékos csökkenését vetíti előre.

Leah Fahy, a Capital Economics piackutató cég közgazdásza szerint bár Kína újranyitása „némileg javította” a kilátásokat, „a másutt tapasztalható gyenge kereslet még egy ideig fékezni fogja a kereskedelmet”.

A Maersk a múlt héten közölte, hogy a működési nyereség idén 2 és 5 milliárd dollár között lesz, ami meredek csökkenés a tavalyi 31 milliárd dollárhoz és a 2021-es 20 milliárd dollárhoz képest. Kétévnyi bomba nyereség után más hajózási társaságok is hasonló visszaesésről számoltak be.

Az szállítási díjak csökkenése azonban jól jön az importőröknek, hiszen nekik szintén alkalmazkodniuk kell a megélhetési válság okozta keresletcsökkenéshez.

Mivel sok ügyfél hosszú távú szerződésekkel rendelkezik, amelyek kevésbé bizonyultak ingadozónak, mint a rövid távú tarifák, a szállítmányozási társaságok valószínűleg legalább a folyó negyedévben megtartják a magasabb díjak előnyeit, mielőtt az új megállapodások tükrözik az árak csökkenését.

Az árverseny a szállítókat arra is rákényszeríti, hogy csökkentsék a hajójáratok számát. Az eeSea adatszolgáltató szerint 2022-ben a fuvarozók 1639 Kelet-Ázsia és Európa vagy Észak-Amerika közötti szállítást töröltek, ami 40 százalékkal több mint az előző évben.

A hajózási volumen csökkenése miatt a társaságoknak előbb-utóbb túlkapacitási problémákkal kell szembenézniük.

Ennek legfőbb oka, hogy a világjárvány idején megugrott a konténerek iránti kereslet, és sok fuvarozó új hajókba fektette a pénzt. Jonathan Roach, a Braemar hajózási brókerház elemzője szerint a múlt hónapban megrendelt hajók teljes rakománykapacitása az aktív globális flotta 30 százalékának felelt meg. Ehhez képest 2019 januárjában ez az arány 13 százalék volt.

Ezeknek a hajóknak a leszállítása növelheti a szállítási többletkapacitást, ami tovább csökkenti a fuvardíjakat. Hosszabb távon viszont, ennek elkerülése érdekében, hajókat fognak kivonni a forgalomból. A fuvarozók agresszívebbek lesznek a kapacitáscsökkentés terén, mint korábban, hogy kézben tartsák az árak alakulását. Sok importőr ezért egyre inkább tart attól, hogy a fuvarozók piaci ereje túlságosan megnő, amit a geopolitikai körülmények – az ukrajnai háború és az ezzel összefüggő szankciók, valamint Kína és a Nyugat közötti feszültségek – csak tovább fokoznak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Tanulságos kudarctörténet egy ország leépüléséről
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 16:19
Az Egyesült Királyság története 150 évvel ezelőtt irigylésre méltó sikersztori volt, ám az ország a második világháború után saját maga alatt kezdte vágni a fát, ami néhány évtized után ki is dőlt.
Makro / Külgazdaság Mire célozhatott Orbán Viktor? Ízetlen poénnal szállt bele Németországba?
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 13:27
Orbán Viktor a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2025-ös gazdasági évnyitóján célozgatott. Nem árulta el, hogy konkrétan mire.
Makro / Külgazdaság Még csak öt napja van hivatalban Matolcsy György utódja, máris figyelmeztet
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 12:11
Varga Mihály azt mondta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szombati gazdasági évnyitóján, hogy ha az infláció tartósan visszatér, az rontja a fizetések vásárlóértékét és a költségvetés egyenlegét, rombolja a bizalmat, visszaveti a gazdasági növekedést és drágítja az államadósság-finanszírozás költségét
Makro / Külgazdaság Kellemes meglepetés érheti, ha hétfőn megy tankolni
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 09:16
A szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk Mfor Üzemanyagár-figyelő szerint tovább csökkenhet a benzin és a dízel ára. 
Makro / Külgazdaság Lehetne olcsóbb az élelmiszer, de rossz helyen keresi a megfejtést a kormány
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 17:16
Az ATV Start vendége volt Gáspár András, a Klasszis Média lapigazgatója. A téma az élelmiszerek drágulása, a kiskereskedők és a kormányzat viszonya volt.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Az Orbán-kormány kiköltekezése nemcsak hiba, hanem bűn
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. március 6. 19:32
A piacok jól fogadták a jegybankelnökváltást, persze ahhoz a dollár gyengülése is kellett, hogy a forint euróval szembeni árfolyama több napon át a 400-as szint alatt maradjon. De mi lesz a jövőben? Képes lesz a tavaly év végén még kormánytag Varga Mihály független maradni, ellenállni például a pénzügyminiszteri teendőket is magához vonó, ám a gazdasági növekedést hajszoló Nagy Márton nyomásának, ha azok veszélyeztetik az MNB inflációs céljait? Eköré fűztük fel a Bod Péter Ákos egyetemi tanárral, közgazdásszal folytatott beszélgetésünket, amely során lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője felidézte, milyen volt, amikor ő került a jegybankelnöki székbe. És persze jutott idő a gazdaságpolitika elemzésére is. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 71. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Kamatot vágott az EKB
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 16:15
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
Makro / Külgazdaság Újabb jel érkezett arról, hogy nincs minden rendben az orosz gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 14:41
Kevesebb új autó került az orosz utakra. 
Makro / Külgazdaság Dacol a szankciókkal, de döccenget azért az orosz gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 10:41
Hiába vannak a fronton százezrek, nőtt a munkanélküliség. A GDP-növekedés is lassulni látszik, a boltok forgalma viszont rendben van.
Makro / Külgazdaság Donald Trump fejére nőnek a radikálisok
Káncz Csaba | 2025. március 6. 09:34
Egyre több jel utal arra, hogy a radikálisok kezdik uralni az amerikai politikát. Trump szélsőséges tanácsadói gondoskodnak arról, hogy elhiggye: egy napon George Washingtonnal, vagy Abraham Lincolnnal veszik majd egy kalap alá – és persze megkapja a hőn áhított Nobel-békedíjat. Káncz Csaba jegyzete.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG