5p

A fogyasztói kiadások csökkenésével a globális tengeri kereskedelem költségei is óriásit zuhantak.

A legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalakon történő áruszállítás ára 85 százalékkal a tavalyi csúcsok alá esett, melynek elsődleges okai, hogy a megélhetési nehézségek visszavetik a fogyasztói kiadásokat, és enyhültek az ellátási láncok világjárvány okozta zavarai.

A Xeneta szállítmányozási adatai szerint februárban 1444 dollárba került egy 40 lábas konténer szállítása Kelet-Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára rövid határidővel, ami a tavaly márciusi 9682 dolláros csúcsértékhez képest óriási csökkenést jelent. A járvány csúcspontján tapasztalt, a kikötőket sújtó széles körű késések és sorban állások is megszűntek.

A legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalakon történő áruszállítás ára 85 százalékkal a tavalyi csúcsok alá esett. Fotó: Depositphotos
A legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalakon történő áruszállítás ára 85 százalékkal a tavalyi csúcsok alá esett. Fotó: Depositphotos

A német Kiel Intézet szerint a 2023. januári 2,1 százalékos havi növekedés ellenére a szállított áruk mennyisége 5 százalékkal elmaradt a 2022. januári szinttől.

A visszaesés mögött az áruk iránti kereslet csökkenése áll – az áruk 90 százaléka hajóval jut el a kiskereskedőkhöz. A több gazdaságban – köztük például különösen hazánkban – súlyos megélhetési válságot előidéző magas infláció miatt zuhan a kereslet, miközben az emelkedő árak arra késztették a központi bankokat, hogy magasabb kamatlábakkal próbálják megfékezni a drágulást, ami az emelkedő hitelköltségek miatt tovább fékezi a gazdaság teljesítményét. Emellett a világjárvány idején bezárt bárok, éttermek és egyéb létesítmények újranyitása a szolgáltatásokra szánt kiadások növekedéséhez vezetett, csökkentve az áruk iránti keresletet.

Kelet-Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára történő rövid határidős szállítási díjak alakulása 40 lábas konténer esetén. (dollár) Forrás: Xeneta
Kelet-Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára történő rövid határidős szállítási díjak alakulása 40 lábas konténer esetén. (dollár) Forrás: Xeneta

Az Egyesült Államokban az árukra fordított kiadások reálértéken 5,4 százalékkal maradnak el a 2021. márciusi csúcsértéktől. Az Egyesült Királyságban az értékesítési volumenek ismét a pandémia előtti szint alatt vannak, miután 2021 áprilisában 10 százalékkal emelkedtek föléjük.

Mivel az infláció továbbra is magas, és a központi banki kamatlábak további emelkedése várható, a kereslet várhatóan gyenge marad az év hátralévő részében – vetíti előre a trendet elemzésében a Financial Times.

A Maersk, a világ második legnagyobb hajózási társasága által készített előrejelzés szerint a konténerek iránti kereslet idén 2,5 százalékkal csökken, ez pedig számításaik szerint megfeleltethető a kereskedelmi volumen alakulásának is.

Az S&P beszerzésimenedzser-indexe azt mutatja, hogy az új exportmegrendelések világszerte csökkentek a tavalyi év második felében és idén januárban. Az IMF múlt hónapban kiadott előrejelzése a világkereskedelmi forgalom 2022-es 5,4 százalékos növekedése után idén 2,4 százalékos csökkenését vetíti előre.

Leah Fahy, a Capital Economics piackutató cég közgazdásza szerint bár Kína újranyitása „némileg javította” a kilátásokat, „a másutt tapasztalható gyenge kereslet még egy ideig fékezni fogja a kereskedelmet”.

A Maersk a múlt héten közölte, hogy a működési nyereség idén 2 és 5 milliárd dollár között lesz, ami meredek csökkenés a tavalyi 31 milliárd dollárhoz és a 2021-es 20 milliárd dollárhoz képest. Kétévnyi bomba nyereség után más hajózási társaságok is hasonló visszaesésről számoltak be.

Az szállítási díjak csökkenése azonban jól jön az importőröknek, hiszen nekik szintén alkalmazkodniuk kell a megélhetési válság okozta keresletcsökkenéshez.

Mivel sok ügyfél hosszú távú szerződésekkel rendelkezik, amelyek kevésbé bizonyultak ingadozónak, mint a rövid távú tarifák, a szállítmányozási társaságok valószínűleg legalább a folyó negyedévben megtartják a magasabb díjak előnyeit, mielőtt az új megállapodások tükrözik az árak csökkenését.

Az árverseny a szállítókat arra is rákényszeríti, hogy csökkentsék a hajójáratok számát. Az eeSea adatszolgáltató szerint 2022-ben a fuvarozók 1639 Kelet-Ázsia és Európa vagy Észak-Amerika közötti szállítást töröltek, ami 40 százalékkal több mint az előző évben.

A hajózási volumen csökkenése miatt a társaságoknak előbb-utóbb túlkapacitási problémákkal kell szembenézniük.

Ennek legfőbb oka, hogy a világjárvány idején megugrott a konténerek iránti kereslet, és sok fuvarozó új hajókba fektette a pénzt. Jonathan Roach, a Braemar hajózási brókerház elemzője szerint a múlt hónapban megrendelt hajók teljes rakománykapacitása az aktív globális flotta 30 százalékának felelt meg. Ehhez képest 2019 januárjában ez az arány 13 százalék volt.

Ezeknek a hajóknak a leszállítása növelheti a szállítási többletkapacitást, ami tovább csökkenti a fuvardíjakat. Hosszabb távon viszont, ennek elkerülése érdekében, hajókat fognak kivonni a forgalomból. A fuvarozók agresszívebbek lesznek a kapacitáscsökkentés terén, mint korábban, hogy kézben tartsák az árak alakulását. Sok importőr ezért egyre inkább tart attól, hogy a fuvarozók piaci ereje túlságosan megnő, amit a geopolitikai körülmények – az ukrajnai háború és az ezzel összefüggő szankciók, valamint Kína és a Nyugat közötti feszültségek – csak tovább fokoznak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bizonygatják az oroszok, hogy nem okoztak fennakadást az ukrán dróntámadások
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 19:44
Az olajfinomítók csúcsra járnak.
Makro / Külgazdaság Nagy volt az egyetértés Varga Mihályék közt
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 15:28
Megjelent a kamatdöntési jegyzőkönyv.
Makro / Külgazdaság Nem hiszi el, hogy mekkora a költségvetési hiány
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:35
A kamatkifizetés okoz sok kiadást.
Makro / Külgazdaság Az erősebb forintnak az autósok is örülhetnek?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:00
Csütörtökön nem változnak a hazai nagykereskedelmi üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Kármán András: Nehéz költségvetési helyzetet fogunk örökölni
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:57
A Tisza szakértője szerint mivel még hónapok vannak hátra a választásokig, ezért rengeteg átgondolatlan és megalapozatlan döntést hozhat a kormány.
Makro / Külgazdaság A vállalkozók rárepültek a 3 százalékos hitelre
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:00
A 3 százalékos konstrukció nagyon kedvezményes.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint különös élmény a Türk Tanács
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 09:05
Azerbajdzsánban beszélt a magyar kormányfő.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan vészes a magyar infláció?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:32
Augusztushoz viszonyítva átlagosan nem változtak az árak.
Makro / Külgazdaság Bárki is nyer, kőkemény lesz a 2026-os év? Ma délután Csaba Lászlót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:00
A közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Történelmi csúcson az oroszok nemzetközi tartalékai
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 19:51
Soha nem volt még ekkora.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG