5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fogyasztói kiadások csökkenésével a globális tengeri kereskedelem költségei is óriásit zuhantak.

A legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalakon történő áruszállítás ára 85 százalékkal a tavalyi csúcsok alá esett, melynek elsődleges okai, hogy a megélhetési nehézségek visszavetik a fogyasztói kiadásokat, és enyhültek az ellátási láncok világjárvány okozta zavarai.

A Xeneta szállítmányozási adatai szerint februárban 1444 dollárba került egy 40 lábas konténer szállítása Kelet-Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára rövid határidővel, ami a tavaly márciusi 9682 dolláros csúcsértékhez képest óriási csökkenést jelent. A járvány csúcspontján tapasztalt, a kikötőket sújtó széles körű késések és sorban állások is megszűntek.

A legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalakon történő áruszállítás ára 85 százalékkal a tavalyi csúcsok alá esett. Fotó: Depositphotos
A legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalakon történő áruszállítás ára 85 százalékkal a tavalyi csúcsok alá esett. Fotó: Depositphotos

A német Kiel Intézet szerint a 2023. januári 2,1 százalékos havi növekedés ellenére a szállított áruk mennyisége 5 százalékkal elmaradt a 2022. januári szinttől.

A visszaesés mögött az áruk iránti kereslet csökkenése áll – az áruk 90 százaléka hajóval jut el a kiskereskedőkhöz. A több gazdaságban – köztük például különösen hazánkban – súlyos megélhetési válságot előidéző magas infláció miatt zuhan a kereslet, miközben az emelkedő árak arra késztették a központi bankokat, hogy magasabb kamatlábakkal próbálják megfékezni a drágulást, ami az emelkedő hitelköltségek miatt tovább fékezi a gazdaság teljesítményét. Emellett a világjárvány idején bezárt bárok, éttermek és egyéb létesítmények újranyitása a szolgáltatásokra szánt kiadások növekedéséhez vezetett, csökkentve az áruk iránti keresletet.

Kelet-Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára történő rövid határidős szállítási díjak alakulása 40 lábas konténer esetén. (dollár) Forrás: Xeneta
Kelet-Kínából az Egyesült Államok nyugati partjára történő rövid határidős szállítási díjak alakulása 40 lábas konténer esetén. (dollár) Forrás: Xeneta

Az Egyesült Államokban az árukra fordított kiadások reálértéken 5,4 százalékkal maradnak el a 2021. márciusi csúcsértéktől. Az Egyesült Királyságban az értékesítési volumenek ismét a pandémia előtti szint alatt vannak, miután 2021 áprilisában 10 százalékkal emelkedtek föléjük.

Mivel az infláció továbbra is magas, és a központi banki kamatlábak további emelkedése várható, a kereslet várhatóan gyenge marad az év hátralévő részében – vetíti előre a trendet elemzésében a Financial Times.

A Maersk, a világ második legnagyobb hajózási társasága által készített előrejelzés szerint a konténerek iránti kereslet idén 2,5 százalékkal csökken, ez pedig számításaik szerint megfeleltethető a kereskedelmi volumen alakulásának is.

Az S&P beszerzésimenedzser-indexe azt mutatja, hogy az új exportmegrendelések világszerte csökkentek a tavalyi év második felében és idén januárban. Az IMF múlt hónapban kiadott előrejelzése a világkereskedelmi forgalom 2022-es 5,4 százalékos növekedése után idén 2,4 százalékos csökkenését vetíti előre.

Leah Fahy, a Capital Economics piackutató cég közgazdásza szerint bár Kína újranyitása „némileg javította” a kilátásokat, „a másutt tapasztalható gyenge kereslet még egy ideig fékezni fogja a kereskedelmet”.

A Maersk a múlt héten közölte, hogy a működési nyereség idén 2 és 5 milliárd dollár között lesz, ami meredek csökkenés a tavalyi 31 milliárd dollárhoz és a 2021-es 20 milliárd dollárhoz képest. Kétévnyi bomba nyereség után más hajózási társaságok is hasonló visszaesésről számoltak be.

Az szállítási díjak csökkenése azonban jól jön az importőröknek, hiszen nekik szintén alkalmazkodniuk kell a megélhetési válság okozta keresletcsökkenéshez.

Mivel sok ügyfél hosszú távú szerződésekkel rendelkezik, amelyek kevésbé bizonyultak ingadozónak, mint a rövid távú tarifák, a szállítmányozási társaságok valószínűleg legalább a folyó negyedévben megtartják a magasabb díjak előnyeit, mielőtt az új megállapodások tükrözik az árak csökkenését.

Az árverseny a szállítókat arra is rákényszeríti, hogy csökkentsék a hajójáratok számát. Az eeSea adatszolgáltató szerint 2022-ben a fuvarozók 1639 Kelet-Ázsia és Európa vagy Észak-Amerika közötti szállítást töröltek, ami 40 százalékkal több mint az előző évben.

A hajózási volumen csökkenése miatt a társaságoknak előbb-utóbb túlkapacitási problémákkal kell szembenézniük.

Ennek legfőbb oka, hogy a világjárvány idején megugrott a konténerek iránti kereslet, és sok fuvarozó új hajókba fektette a pénzt. Jonathan Roach, a Braemar hajózási brókerház elemzője szerint a múlt hónapban megrendelt hajók teljes rakománykapacitása az aktív globális flotta 30 százalékának felelt meg. Ehhez képest 2019 januárjában ez az arány 13 százalék volt.

Ezeknek a hajóknak a leszállítása növelheti a szállítási többletkapacitást, ami tovább csökkenti a fuvardíjakat. Hosszabb távon viszont, ennek elkerülése érdekében, hajókat fognak kivonni a forgalomból. A fuvarozók agresszívebbek lesznek a kapacitáscsökkentés terén, mint korábban, hogy kézben tartsák az árak alakulását. Sok importőr ezért egyre inkább tart attól, hogy a fuvarozók piaci ereje túlságosan megnő, amit a geopolitikai körülmények – az ukrajnai háború és az ezzel összefüggő szankciók, valamint Kína és a Nyugat közötti feszültségek – csak tovább fokoznak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kihúz-e minket a csávából Nagy Márton új elképzelése?
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 11:29
A Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a nemzetgazdasági miniszter által jegyzett versenyképességi stratégiát elemzi.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Medgyessy Pétertől - hétfőn, a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 15:13
Ehhez nem kell mást tennie, mint ingyenesen regisztrálni az április 22-én, hétfőn 15:30 órakor kezdődő eseményre.
Makro / Külgazdaság Kalapozásba fogott az ukrán kormány Washingtonban
Mester Nándor | 2024. április 18. 15:01
A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaszi ülését használja fel az ukrán vezetés, hogy megszerezze a gazdaság stabilizálásához szükséges pénzt vagy annak egy részét. Közben amerikai befektetőkkel is tárgyal az újjáépítési projektekről.
Makro / Külgazdaság Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 14:29
Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.
Makro / Külgazdaság Fizethetjük majd a gigantikus kamatokat
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 12:33
A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal nagyobb összegben, 50 milliárd forintért értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket, emelkedő átlaghozam mellett csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ.
Makro / Külgazdaság A háborúnak van egy eddig nem látott veszélye is
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:57
Környezeti károkat okozhatnak a rossz kondíciójú, biztosítással nem rendelkező, homályos orosz tulajdoni hátterű árnyékflotta tankerei.
Makro / Külgazdaság Szeretne új autót? Itt vannak az európai piac statisztikái!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:28
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb inflációs adatok érkeztek, nézze csak!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 10:38
Az OECD-országokban februárban átlagosan 5,7 százalék volt az éves infláció, míg az élelmiszer- és energiaárak nélkül számított maginfláció 6,4 százalékra csökkent.
Makro / Külgazdaság Itt van V. Naszályi Márta válasza a Várnegyed fideszes kerületi lapjára
Kormos Olga | 2024. április 18. 08:11
Budapest I. kerületében már jóval az önkormányzati választások kampányhajrája előtt dúlt a harc. A Várnegyed irányításáért már most négyen jelezték indulásukat, miközben V. Naszályi Márta, a Budavári Önkormányzat polgármestere úgy döntött: a kormánypárt kezébe került kerületi lap ellenében saját hírlevelet indít, és feljelenti Sára Botond főispánt. Sorozatunkban a június 9-i önkormányzati választások legérdekesebbnek ígérkező összecsapásait mutatjuk be.
Makro / Külgazdaság Vigyázat! Hatalmas benzinár-emelés közeleg
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 10:17
A 95-ös oktánszámú üzemanyag bruttó 7 forinttal kerül többe péntektől, a gázolaj ára viszont 6 forinttal csökken, így utóbbi lesz már olcsóbb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG