1p
A kormány kedvelt jelszava a társadalmi egyeztetés, amelyet többek között az biztosítana, hogy a jogszabályokat véleményezésre teszik közzé. Megnéztük, hogyan működik ez a gyakorlatban. Bár a deklarált cél az, hogy minél szélesebb körű társadalmi elfogadottsággal szülessenek meg a törvények és rendeletek, a válaszadók sokszor nagyon rövid határidővel kénytelenek számolni, és válaszra sem mindig számíthatnak.

Résen kell lenni, ha nem akarunk lecsúszni az egyeztetésről

A Nemzeti Együttműködés Rendszerében (NER) a minisztériumok saját jogszabálytervezeteik egy részét közzéteszik saját honlapjukon, amelyre a kormany.hu-n navigálva juthatunk el. A tervezetek innen a legegyszerűbben a jobb alsó sarokban lévő „Társadalmi egyeztetés” című dobozra kattintva érhetők el, a dokumentumokon belül pedig a „Jogszabálytervezetek” címszó alatt találjuk őket. A tervezetekkel kapcsolatos véleményeket a megadott email címre kell elküldeni. A levélre egyedi választ nem küldenek, de a véleményezők neve szerepel az egyeztetésről szóló, szintén a honlapon közzétett összefoglalóban.

A véleményezési határidő nagyon változó, lehet két nap, de egy hónap is - a legtöbb esetben 1-2 hét áll rendelkezésre - és megegyezik a közigazgatási egyeztetés időtartamával, amely során más kormányzati szervekkel, érdekképviseletekkel, szakmai szereplőkkel tárgyal a tervezetért felelős tárca. Jelenleg folyik például a Nemzeti Kutatás-Fejlesztési és Innovációs Stratégia 2020 tervezetének személyes és online konzultációja.

Így döntenek a határidőről

Az egyeztetések határidejét a jogszabály előkészítéséért felelős miniszter határozza meg. Ekkor, a vonatkozó rendelet szerint, a miniszternek mérlegelnie kell a jogszabálytervezet terjedelmét, szakmai és társadalmi jelentőségét, módosítás esetén a módosított jogszabály szerkezetét érintő változás mértékét.

„Emellett minden olyan körülményt figyelembe kell venni, amely elősegíti, hogy a vélemények lehető legszélesebb köre jelenjen meg, különös tekintettel a társadalmi-gazdasági szempontból háttérbe szorult csoportok véleményére – közölte érdeklődésünkre a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM).  - Nyilvánvaló például, hogy egy szűk szakmai csoportot érintő miniszteri rendelet egymondatos módosításának véleményezése nem igényel annyi időt, mint a közszolgáltatást szabályozó törvény módosítása vagy egy új Büntető Törvénykönyv” – tették hozzá.

A Belügyminisztérium (BM) tájékoztatása szerint a féléves előzetes tervben szereplő jogszabályok véleményezésére általában több idő marad, az előre nem látható, "szükségszerű" tervezeteknél azonban nagyon változó a határidő.

 

 

Nincs mit tenni, ha a javaslat a kukában landol

A válaszadók általában a szakmai és érdekképviseleti szervezetek, illetve az érintett gazdasági társaságok közül kerülnek ki. A BM és a Vidékfejlesztési Minisztérium jogszabálytervezeteit azonban gyakran magánszemélyek, egy-egy szakma képviselői is véleményezik.

A beérkezett véleményeket a minisztérium főosztályai kezelik, az ezekből készített összefoglalót a honlapon a tervezet mellett, tömörített fájlban teszik közzé, törvény esetén az Országgyűléshez történő benyújtást, kormányrendelet és miniszteri rendelet esetén a kihirdetést követően. Ha nem érkeztek vélemények, illetve ha a tervezet mégsem jut el az Országgyűlésig vagy a Magyar Közlönyben történő közzétételig, nem készül ilyen összefoglaló.

Az összefoglalóban elvileg fel kell tüntetni a gyakori és jelentős észrevételeket, illetve az elutasítás indokát - de csak azoknál a véleményeknél, amelyeket az összefoglalóban megemlítenek. Így amelyik javaslatról úgy döntenek, hogy nincs összhangban „a kormányprogram társadalmi-gazdasági céljaival”, és nem állta ki a „szakmai, illetve politikai mérlegelést” – ahogy a KIM írja – azok elutasítását nem kell megindokolniuk. Így kérdéses, hogy megvalósul-e az egyeztetés célja: hogy a jogszabály valóban széles körben elfogadott legyen.

Az, hogy egy-egy jogszabályra mennyi válasz érkezik, különböző az egyes minisztériumokban. „A beérkező észrevételek száma a jogszabálytervezet társadalmi súlyától függ. Ez egy kisebb súlyú jogszabály esetében lehet mindössze néhány, nagyobb súlyú jogszabálytervezeteknél elérheti a több százat is, de sok a hasonló javaslat” – írta a KIM. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) azonban, tájékoztatásuk szerint jellemzően alacsony a beérkezett vélemények száma: sokszor egyet sem kapnak. A többi minisztériumnál is ez a helyzet

Nem kell mindig egyeztetni

Van olyan eset is, amikor a minisztériumnak nem kell közzétennie a tervezetet. Ilyenek például a fizetési kötelezettségekről (pl. adók, járulékok, illetékek), az állami és uniós támogatásokról, valamint szervezet és intézmény alapításáról szóló jogszabályok. Akkor sem kell egyeztetni, ha az „különösen fontos honvédelmi, nemzetbiztonsági, pénzügyi, külügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdeket” veszélyeztetne, vagy a sürgős elfogadáshoz „kiemelkedő közérdek fűződik”.

"Ezzel a lehetőséggel ritkán szoktunk élni, és ezek az esetek is nyomon követhetők, mivel az egyeztetésre nem bocsátott tervezeteket is közzé kell tenni a honlapon" - közölte a Belügyminisztérium.

A KIM-ben az elmúlt két és fél évben 132 jogszabálytervezetet tettek közzé, arra azonban nincsen statisztikájuk, hogy ez az összes koncepció hány százalékát jelenti. Ez egy évre átlagosan 52-53 tervezetet jelent. Az NFM-ben nagyobb ez a szám: ott 2011 az összes 150 törvényjavaslat, kormány- és miniszteri rendelettervezet közül 92-t tettek elérhetővé és véleményezhetővé. A Honvédelmi Minisztérium idén eddig 31 tervezetet bocsájtott rendelkezésre, hogy ez az összes dokumentum hány százaléka, arról nem küldtek tájékoztatást. A Nemzetgazdasági Minisztérium válasza szerint a véleményezhető tervezetek aránya náluk 90 százalék.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Brutális függésben Oroszország, a Lukoil európai leánycégét is eladhatták
Imre Lőrinc | 2025. november 15. 10:28
Vészjóslóan közeledik november 21-e, amikor életbe lépnek a két vezető orosz olajvállalattal szembeni amerikai szankciók. Az izgatottság leginkább Vlagyimir Putyinon uralkodhat el, ugyanis két legnagyobb vásárlója, úgy tűnik, kihátrál Oroszország mögül. Elegendő lehet ez az orosz elnök tárgyalóasztalhoz ültetéséhez? Ennek a kérdésnek jártunk utána.
Makro / Külgazdaság Hátraarc Donald Trumptól: fontos intézkedéseket von vissza
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 09:06
Beütött az infláció, az elnök visszavonulót fúj.
Makro / Külgazdaság Uniós GDP-rangsor: hol helyezkedik el a stagnáló Magyarország?
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 20:26
Az uniós rangsor hátsó részében találjuk Magyarországot az Eurostat friss, harmadik negyedéves GDP-adatait bemutató listáján. A lengyel gazdaság erős bővülésben van, miközben a németek stagnálnak, sőt: éves alapon alacsonyabb a bővülés ott, mint Magyarországon.
Makro / Külgazdaság Adót vetne ki az EU az ultrafeldolgozott élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:56
A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében megadóztatná az Európai Unió a boltokban kapható alkoholos koktélokat is.
Makro / Külgazdaság Közel harmadára csökkenti a Svájccal szembeni vámokat az Egyesült Államok
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:28
A Trump-adminisztráció ezúttal Svájccal állapodott meg a vámcsökkentésről, miután az elmúlt hónapokban visszaesett az ország ipari exportja. 
Makro / Külgazdaság Az orosz külügy ismét egy budapesti békecsúcsról beszél
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 16:16
Nyitottak arra, hogy Vlagyimir Putyin és Donald Trump Budapesten találkozzon. Múlt héten Trump is arról beszélt, hogy örülne, ha Budapesten találkozhatna az orosz elnökkel.
Makro / Külgazdaság Csak úgy tűnik, hogy nincs, de Európának is lehet aduásza
Imre Lőrinc | 2025. november 14. 14:52
Egyre inkább a racionalitás veszi át a szerepet az európai fenntarthatósági gyakorlatokban a zöld illúziók kergetése helyett. Az ESG-szempontok figyelembevétele ugyanis az adott cég üzleti megtérülése miatt fontos. A geopolitikai síkon pedig az új iparágak feletti kontroll az adott ország befolyásszerzését is elősegítheti. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia keretében Wieder Gergő, a KPMG szakértője arról is beszélt, hogy Kína és az Egyesült Államok szorításában mi lehet az Európai Unió ütőkártyája.
Makro / Külgazdaság A Tisza gazdaságpolitikusa szerint az Orbán-Trump deal nem helyettesítheti az uniós forrásokat
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:31
A vissza nem térítendő támogatások helyébe nem léphet az amerikai devizacsere-ügylet, amelyről Orbán Viktor megállapodott Donald Trumppal. Kármán András szerint a költségvetési hiány sem finanszírozható az érkező dollárokból.
Makro / Külgazdaság Álhír terjed a magyar nyugdíjrendszer változásáról: szakértő tisztázta, mi lesz jövőre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:47
Gyökeres változásról szóló álhírek jelentek meg a magyar nyugdíjrendszerről, de egy nyugdíjszakértő megerősítette: jövőre sem változik a nyugdíjba vonulás folyamata. A korhatár is marad.
Makro / Külgazdaság Döntött a kormány: újabb csoport veheti igénybe a CSOK Pluszt
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:31
Eddig legfeljebb 40 éves nők igényelhették a hitelkonstrukciót, a kormány most eltörölte a felső korhatárt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG