1p
A kormány kedvelt jelszava a társadalmi egyeztetés, amelyet többek között az biztosítana, hogy a jogszabályokat véleményezésre teszik közzé. Megnéztük, hogyan működik ez a gyakorlatban. Bár a deklarált cél az, hogy minél szélesebb körű társadalmi elfogadottsággal szülessenek meg a törvények és rendeletek, a válaszadók sokszor nagyon rövid határidővel kénytelenek számolni, és válaszra sem mindig számíthatnak.

Résen kell lenni, ha nem akarunk lecsúszni az egyeztetésről

A Nemzeti Együttműködés Rendszerében (NER) a minisztériumok saját jogszabálytervezeteik egy részét közzéteszik saját honlapjukon, amelyre a kormany.hu-n navigálva juthatunk el. A tervezetek innen a legegyszerűbben a jobb alsó sarokban lévő „Társadalmi egyeztetés” című dobozra kattintva érhetők el, a dokumentumokon belül pedig a „Jogszabálytervezetek” címszó alatt találjuk őket. A tervezetekkel kapcsolatos véleményeket a megadott email címre kell elküldeni. A levélre egyedi választ nem küldenek, de a véleményezők neve szerepel az egyeztetésről szóló, szintén a honlapon közzétett összefoglalóban.

A véleményezési határidő nagyon változó, lehet két nap, de egy hónap is - a legtöbb esetben 1-2 hét áll rendelkezésre - és megegyezik a közigazgatási egyeztetés időtartamával, amely során más kormányzati szervekkel, érdekképviseletekkel, szakmai szereplőkkel tárgyal a tervezetért felelős tárca. Jelenleg folyik például a Nemzeti Kutatás-Fejlesztési és Innovációs Stratégia 2020 tervezetének személyes és online konzultációja.

Így döntenek a határidőről

Az egyeztetések határidejét a jogszabály előkészítéséért felelős miniszter határozza meg. Ekkor, a vonatkozó rendelet szerint, a miniszternek mérlegelnie kell a jogszabálytervezet terjedelmét, szakmai és társadalmi jelentőségét, módosítás esetén a módosított jogszabály szerkezetét érintő változás mértékét.

„Emellett minden olyan körülményt figyelembe kell venni, amely elősegíti, hogy a vélemények lehető legszélesebb köre jelenjen meg, különös tekintettel a társadalmi-gazdasági szempontból háttérbe szorult csoportok véleményére – közölte érdeklődésünkre a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM).  - Nyilvánvaló például, hogy egy szűk szakmai csoportot érintő miniszteri rendelet egymondatos módosításának véleményezése nem igényel annyi időt, mint a közszolgáltatást szabályozó törvény módosítása vagy egy új Büntető Törvénykönyv” – tették hozzá.

A Belügyminisztérium (BM) tájékoztatása szerint a féléves előzetes tervben szereplő jogszabályok véleményezésére általában több idő marad, az előre nem látható, "szükségszerű" tervezeteknél azonban nagyon változó a határidő.

 

 

Nincs mit tenni, ha a javaslat a kukában landol

A válaszadók általában a szakmai és érdekképviseleti szervezetek, illetve az érintett gazdasági társaságok közül kerülnek ki. A BM és a Vidékfejlesztési Minisztérium jogszabálytervezeteit azonban gyakran magánszemélyek, egy-egy szakma képviselői is véleményezik.

A beérkezett véleményeket a minisztérium főosztályai kezelik, az ezekből készített összefoglalót a honlapon a tervezet mellett, tömörített fájlban teszik közzé, törvény esetén az Országgyűléshez történő benyújtást, kormányrendelet és miniszteri rendelet esetén a kihirdetést követően. Ha nem érkeztek vélemények, illetve ha a tervezet mégsem jut el az Országgyűlésig vagy a Magyar Közlönyben történő közzétételig, nem készül ilyen összefoglaló.

Az összefoglalóban elvileg fel kell tüntetni a gyakori és jelentős észrevételeket, illetve az elutasítás indokát - de csak azoknál a véleményeknél, amelyeket az összefoglalóban megemlítenek. Így amelyik javaslatról úgy döntenek, hogy nincs összhangban „a kormányprogram társadalmi-gazdasági céljaival”, és nem állta ki a „szakmai, illetve politikai mérlegelést” – ahogy a KIM írja – azok elutasítását nem kell megindokolniuk. Így kérdéses, hogy megvalósul-e az egyeztetés célja: hogy a jogszabály valóban széles körben elfogadott legyen.

Az, hogy egy-egy jogszabályra mennyi válasz érkezik, különböző az egyes minisztériumokban. „A beérkező észrevételek száma a jogszabálytervezet társadalmi súlyától függ. Ez egy kisebb súlyú jogszabály esetében lehet mindössze néhány, nagyobb súlyú jogszabálytervezeteknél elérheti a több százat is, de sok a hasonló javaslat” – írta a KIM. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) azonban, tájékoztatásuk szerint jellemzően alacsony a beérkezett vélemények száma: sokszor egyet sem kapnak. A többi minisztériumnál is ez a helyzet

Nem kell mindig egyeztetni

Van olyan eset is, amikor a minisztériumnak nem kell közzétennie a tervezetet. Ilyenek például a fizetési kötelezettségekről (pl. adók, járulékok, illetékek), az állami és uniós támogatásokról, valamint szervezet és intézmény alapításáról szóló jogszabályok. Akkor sem kell egyeztetni, ha az „különösen fontos honvédelmi, nemzetbiztonsági, pénzügyi, külügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdeket” veszélyeztetne, vagy a sürgős elfogadáshoz „kiemelkedő közérdek fűződik”.

"Ezzel a lehetőséggel ritkán szoktunk élni, és ezek az esetek is nyomon követhetők, mivel az egyeztetésre nem bocsátott tervezeteket is közzé kell tenni a honlapon" - közölte a Belügyminisztérium.

A KIM-ben az elmúlt két és fél évben 132 jogszabálytervezetet tettek közzé, arra azonban nincsen statisztikájuk, hogy ez az összes koncepció hány százalékát jelenti. Ez egy évre átlagosan 52-53 tervezetet jelent. Az NFM-ben nagyobb ez a szám: ott 2011 az összes 150 törvényjavaslat, kormány- és miniszteri rendelettervezet közül 92-t tettek elérhetővé és véleményezhetővé. A Honvédelmi Minisztérium idén eddig 31 tervezetet bocsájtott rendelkezésre, hogy ez az összes dokumentum hány százaléka, arról nem küldtek tájékoztatást. A Nemzetgazdasági Minisztérium válasza szerint a véleményezhető tervezetek aránya náluk 90 százalék.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Lórúgásként érte a kiskereskedőket az árrésstop meghosszabbítása
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 12:48
A kereskedelmi szövetség attól tart, felgyorsulhat a kisboltok bezárási hulláma, a felmérésük szerint pedig a vásárlók többsége az árrésstop mellett is érzi, hogy drágulnak az élelmiszerek.
Makro / Külgazdaság Trump meggondolta magát: elengedte a 250 százalékos vámterveit
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 11:23
A gyógyszerekre és a félvezetőkre is a többi szektornak megfelelő vámokat fog kivetni. A szeszes italokról azonban még nincs megállapodás.
Makro / Külgazdaság Drágult az olaj, emelkednek a magyar üzemanyagárak is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 10:39
A Brent emelkedésével párhuzamosan a magyar nagykereskedelmi árak is nőnek, ismét közelít a 600 forintos átlagár.
Makro / Külgazdaság A kormány 1 százalékos növekedési céljának is annyi?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:30
Bár a beruházások második negyedéves visszaesése enyhébb lett az első negyedévinél, a -8,2 százalék így sem ad okot örömre.
Makro / Külgazdaság Már a szemünk se rebben: ebben az összevetésben az utolsó előttiek vagyunk az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:11
A bruttó hazai termékek (GDP) éves szintű változásának összevetésében csak Ausztria került mögénk. Némi fényt jelenthet az alagút végén, hogy az előző negyedévhez viszonyított mutatókban a középmezőnyben állunk.
Makro / Külgazdaság Kínai típusú gazdasági rendszer felé halad az USA?
Sasvári Péter | 2025. augusztus 21. 14:38
Államkapitalizmus az Egyesült Államokban? Donald Trump a politika után a gazdaság területén is egyre inkább kezd úgy viselkedni, mint egy egyszemélyi vezető. Nemrégiben lemondásra szólította fel az Intel vezérigazgatóját, „utasította” a Walmartot és a detroiti autógyárakat, hogy ne emeljenek árat, valamint a Coca Colának még azt is meg akarta szabni, hogy milyen cukrot használjanak. Persze az Egyesült Államok alkotmánya és törvényei határt szabnak Trumpnak. Ám viselkedése és elképzelései a kínai modellel vagy a francia dirigizmussal rokoníthatóak. Mennyi esély van rá, hogy a kapitalizmus egyik modellországa az állami kontrol irányába lép? Van ennek előképe az Egyesült Államokban?
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy olcsóbb lesz-e benzin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:07
Maradunk 600 forint alatt.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péternek egy rossz szava sincs az oroszokra Munkács bombázása után
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 11:39
A külügyminiszter szerint béke kell.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: hihetetlen újabb részletek derültek ki
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 10:05
Nem ért véget az ingatlanos bizniszelés.
Makro / Külgazdaság Előreléptünk egy fontos összehasonlításban, de így sem lehetünk elégedettek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 11:49
Hiába utasítottunk magunk mögé júliusban a júniusban még előttünk végzett országok közül kettőt, így is a 23. helyen állunk a 27 EU-tagország között az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat által számolt harmonizált fogyasztóiár-indexek összevetésében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG