1p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A kormány kedvelt jelszava a társadalmi egyeztetés, amelyet többek között az biztosítana, hogy a jogszabályokat véleményezésre teszik közzé. Megnéztük, hogyan működik ez a gyakorlatban. Bár a deklarált cél az, hogy minél szélesebb körű társadalmi elfogadottsággal szülessenek meg a törvények és rendeletek, a válaszadók sokszor nagyon rövid határidővel kénytelenek számolni, és válaszra sem mindig számíthatnak.

Résen kell lenni, ha nem akarunk lecsúszni az egyeztetésről

A Nemzeti Együttműködés Rendszerében (NER) a minisztériumok saját jogszabálytervezeteik egy részét közzéteszik saját honlapjukon, amelyre a kormany.hu-n navigálva juthatunk el. A tervezetek innen a legegyszerűbben a jobb alsó sarokban lévő „Társadalmi egyeztetés” című dobozra kattintva érhetők el, a dokumentumokon belül pedig a „Jogszabálytervezetek” címszó alatt találjuk őket. A tervezetekkel kapcsolatos véleményeket a megadott email címre kell elküldeni. A levélre egyedi választ nem küldenek, de a véleményezők neve szerepel az egyeztetésről szóló, szintén a honlapon közzétett összefoglalóban.

A véleményezési határidő nagyon változó, lehet két nap, de egy hónap is - a legtöbb esetben 1-2 hét áll rendelkezésre - és megegyezik a közigazgatási egyeztetés időtartamával, amely során más kormányzati szervekkel, érdekképviseletekkel, szakmai szereplőkkel tárgyal a tervezetért felelős tárca. Jelenleg folyik például a Nemzeti Kutatás-Fejlesztési és Innovációs Stratégia 2020 tervezetének személyes és online konzultációja.

Így döntenek a határidőről

Az egyeztetések határidejét a jogszabály előkészítéséért felelős miniszter határozza meg. Ekkor, a vonatkozó rendelet szerint, a miniszternek mérlegelnie kell a jogszabálytervezet terjedelmét, szakmai és társadalmi jelentőségét, módosítás esetén a módosított jogszabály szerkezetét érintő változás mértékét.

„Emellett minden olyan körülményt figyelembe kell venni, amely elősegíti, hogy a vélemények lehető legszélesebb köre jelenjen meg, különös tekintettel a társadalmi-gazdasági szempontból háttérbe szorult csoportok véleményére – közölte érdeklődésünkre a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM).  - Nyilvánvaló például, hogy egy szűk szakmai csoportot érintő miniszteri rendelet egymondatos módosításának véleményezése nem igényel annyi időt, mint a közszolgáltatást szabályozó törvény módosítása vagy egy új Büntető Törvénykönyv” – tették hozzá.

A Belügyminisztérium (BM) tájékoztatása szerint a féléves előzetes tervben szereplő jogszabályok véleményezésére általában több idő marad, az előre nem látható, "szükségszerű" tervezeteknél azonban nagyon változó a határidő.

 

 

Nincs mit tenni, ha a javaslat a kukában landol

A válaszadók általában a szakmai és érdekképviseleti szervezetek, illetve az érintett gazdasági társaságok közül kerülnek ki. A BM és a Vidékfejlesztési Minisztérium jogszabálytervezeteit azonban gyakran magánszemélyek, egy-egy szakma képviselői is véleményezik.

A beérkezett véleményeket a minisztérium főosztályai kezelik, az ezekből készített összefoglalót a honlapon a tervezet mellett, tömörített fájlban teszik közzé, törvény esetén az Országgyűléshez történő benyújtást, kormányrendelet és miniszteri rendelet esetén a kihirdetést követően. Ha nem érkeztek vélemények, illetve ha a tervezet mégsem jut el az Országgyűlésig vagy a Magyar Közlönyben történő közzétételig, nem készül ilyen összefoglaló.

Az összefoglalóban elvileg fel kell tüntetni a gyakori és jelentős észrevételeket, illetve az elutasítás indokát - de csak azoknál a véleményeknél, amelyeket az összefoglalóban megemlítenek. Így amelyik javaslatról úgy döntenek, hogy nincs összhangban „a kormányprogram társadalmi-gazdasági céljaival”, és nem állta ki a „szakmai, illetve politikai mérlegelést” – ahogy a KIM írja – azok elutasítását nem kell megindokolniuk. Így kérdéses, hogy megvalósul-e az egyeztetés célja: hogy a jogszabály valóban széles körben elfogadott legyen.

Az, hogy egy-egy jogszabályra mennyi válasz érkezik, különböző az egyes minisztériumokban. „A beérkező észrevételek száma a jogszabálytervezet társadalmi súlyától függ. Ez egy kisebb súlyú jogszabály esetében lehet mindössze néhány, nagyobb súlyú jogszabálytervezeteknél elérheti a több százat is, de sok a hasonló javaslat” – írta a KIM. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) azonban, tájékoztatásuk szerint jellemzően alacsony a beérkezett vélemények száma: sokszor egyet sem kapnak. A többi minisztériumnál is ez a helyzet

Nem kell mindig egyeztetni

Van olyan eset is, amikor a minisztériumnak nem kell közzétennie a tervezetet. Ilyenek például a fizetési kötelezettségekről (pl. adók, járulékok, illetékek), az állami és uniós támogatásokról, valamint szervezet és intézmény alapításáról szóló jogszabályok. Akkor sem kell egyeztetni, ha az „különösen fontos honvédelmi, nemzetbiztonsági, pénzügyi, külügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdeket” veszélyeztetne, vagy a sürgős elfogadáshoz „kiemelkedő közérdek fűződik”.

"Ezzel a lehetőséggel ritkán szoktunk élni, és ezek az esetek is nyomon követhetők, mivel az egyeztetésre nem bocsátott tervezeteket is közzé kell tenni a honlapon" - közölte a Belügyminisztérium.

A KIM-ben az elmúlt két és fél évben 132 jogszabálytervezetet tettek közzé, arra azonban nincsen statisztikájuk, hogy ez az összes koncepció hány százalékát jelenti. Ez egy évre átlagosan 52-53 tervezetet jelent. Az NFM-ben nagyobb ez a szám: ott 2011 az összes 150 törvényjavaslat, kormány- és miniszteri rendelettervezet közül 92-t tettek elérhetővé és véleményezhetővé. A Honvédelmi Minisztérium idén eddig 31 tervezetet bocsájtott rendelkezésre, hogy ez az összes dokumentum hány százaléka, arról nem küldtek tájékoztatást. A Nemzetgazdasági Minisztérium válasza szerint a véleményezhető tervezetek aránya náluk 90 százalék.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor ígérete ennyi pénzt jelent a nyugdíjasoknak
Privátbankár.hu | 2025. február 23. 11:19
A miniszterelnök által bejelentett áfa-visszatérítés havi szinten kevesebb mint kétezer forintot fog jelenteni egy nyugdíjasnak. Cserébe a könyvelők szervezete szerint óriási adminisztrációs terhet ró az ügylet minden szereplőjére. A Nyugdíjas Parlament a bejelentést szándéknyilatkozatnak tartja, amiben kevés a konkrétum.
Makro / Külgazdaság Szja-mentesség a két- és háromgyerekes anyáknak – Orbán Viktor több intézkedést is bejelentett évértékelőjén
Privátbankár.hu | 2025. február 22. 16:06
A kormányfő újkori szokása szerint a budai Várkertben tartotta az immár 26. évértékelőjét.
Makro / Külgazdaság „Csicsergő daláradat fogja betölteni az országot” – Ligeti Miklós Magyar Péter elszámoltatási ígéreteiről
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:08
Sokan akarják majd menteni az irhájukat, ez segíthet az elszámoltatásban, de rengeteg elvi és gyakorlati problémával fog szembesülni az, aki ezt végig akarja vinni.
Makro / Külgazdaság Somolyoghatnak a svájci óragyártók, de nem csak azért, mert januárban közel kétmilliárd frank értékben exportáltak
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 11:13
Hanem azért is, mert az egyik legnagyobb növekedést egy konkurens cégekkel teli országban érték el.
Makro / Külgazdaság Fordulat Németországban, az elemzők is vakarhatják a fejüket?
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 09:19
A várt növekedés helyett csökkentek a termelői árak Németországban januárban decemberhez képest. Az éves drágulás is meglepetést okozott.
Makro / Külgazdaság Már a jegybanknál is kezdenek aggódni Trump miatt? Felpöröghet az infláció
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 09:06
Kikerült a jegyzókönyv a kamatdöntő ülésről.
Makro / Külgazdaság Rogán Antal is szóba került Szijjártó Péter washingtoni tárgyalásán, ahol még a magyar kormány inflációs politikája is dicséretet kapott
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 06:47
Az sem zavarta a magyar minisztert, hogy egy volt Soros-főembertől jött a dicséret. De mi lesz Rogán Antallal?
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor és Nagy Márton kezdhet mindent elölről
Csabai Károly | 2025. február 20. 05:44
A kormányfő és hű csúcsminisztere által nemes egyszerűséggel csak földbe döngöltként aposztrofált hazai infláció feltámadt. Két év után ismét nálunk a legmagasabb az éves fogyasztóiár-index az Európai Unió 27 tagállama közül, de az egész öreg kontinensen is csak négy országé magasabb – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből. Pedig a pénzromlás fő ellenszerének számító alapkamatunk is kiugróan magasnak számít, s mivel ahhoz idestova már négy hónapja nem nyúlt az MNB, a visszatekintő reálkamatok összevetésében is nagyot csúsztunk vissza.
Makro / Külgazdaság Aggasztó okból tűnt fel Magyar Péter mellett Ruszin-Szendi Romulusz?
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 18:55
A Tisza Párt hétvégi kongresszusán a volt vezérkari főnök feltűnése volt talán a legváratlanabb fordulat. De mit üzen az ő megjelenése? Somogyi Zoltán két megfejtése közül az egyik elég rémisztő.
Makro / Külgazdaság Ausztrália központi bankja négy év után gondolta meg magát
Privátbankár.hu | 2025. február 18. 16:45
Ausztrália központi bankja kamatot csökkentett, de figyelmeztetett, hogy túl korai lenne győzelmet hirdetni az infláció felett, és óvatosan áll a további lazítás lehetőségéhez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG