5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka. Káncz Csaba jegyzete.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerdán az Unió helyzetéről szóló beszédében bejelentette, hogy a Bizottság szubvencióellenes vizsgálatot indít a Kínából származó elektromos járművekkel kapcsolatban. A globális piacot jelenleg elárasztják az „olcsóbb kínai elektromos autók” – mondta von der Leyen. Hozzátette, hogy ezek árát „mesterségesen alacsonyan tartják hatalmas állami támogatással, és ez torzítja a piacunkat”.

„Nem akarjuk, hogy a kínai elektromos járművek hasznot húzzanak klímapolitikánkból” – mondta Manfred Weber, az Európai Néppárt, az Európai Parlament legnagyobb frakciójának vezetője az von der Leyen által bejelentett intézkedéseket követően.

Mi a menetrend?

A szokásos eljárás ilyen esetekben az, hogy az EU a szubvencióellenes vizsgálat hivatalos megindításától számított kilenc hónapon belül ideiglenes büntetővámokat vethet ki. Az állandó büntetődíjakról 13 hónapon belül kell végleges döntést hozni. Szakértők „magasnak” tartják annak valószínűségét, hogy az EU ilyen módon megdrágítja majd a Kínából származó elektromos járművek importját.

A valóságban azonban már a vizsgálat megkezdése előtt megszületett a döntés Brüsszelben. Az Európai Bizottság ritkán indít ilyen folyamatot anélkül, hogy ne lenne biztos abban, hogy az eredmények alátámasztják az eredetileg megfogalmazott gyanút.

Iparági körök rámutatnak arra, hogy az EU Bizottság a közelmúltban hasonló esetekben 10-20 százalékos büntetővámokat vetett ki. A büntetővámok akkor rárakódnának a kínai gépjárművek jelenlegi 10 százalékos behozatali vámjára.

Van még tere a protekcionizmusnak, mert a kínai gyártók európai importvámja még mindig 10 százalékos, tehát jóval alacsonyabb, mint az amerikai 27,5 százalék.

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka.

Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay
Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay

A kínai elektromos autók fellendülése

2023 első negyedévében a nagyrészt elektromos autókra épülő kínai járműgyártók először exportáltak több járművet (1,07 millió), mint a japán (954 ezer) és a német (840 ezer) vállalatok. A kínai autók – belsőégésű motorok és elektromos modellek együttesen – piaci részesedése Európában a 2019-es 0,1 százalékról már 2,3 százalékra nőtt 2023 januárja és júliusa között.

A Bizottság szerint az elektromos autóik aránya önmagában már elérte a 8 százalékot az EU-ban, és ha nem történik beavatkozás a piacon, ez alighanem két éven belül 15 százalékra nő.

Berlin klímacéljai

Éppen azért, mivel a kínai elektromos autók olcsóbbak, mint a németek, Németország klímacéljainak egy része rajtuk múlik. Valóban, az elektromos autóik átlagára 20-30 százalékkal alacsonyabb, mint az azonos osztályú európaié.

A Deloitte tanácsadó cég nemrégiben erre a következtetésre jutott egy aktuális tanulmányában. Ennek megfelelően, ha a jelenlegi fejlesztések folytatódnak, 2030-ra már csak 11,7 millió akkumulátoros jármű fog közlekedni a német utakon – ez jóval kevesebb, mint a szövetségi kormány által kitűzött 15 millió.

Ennek fő oka az, hogy a belsőégésű motorok 31 ezer eurós átlagárukkal jelenleg sokkal olcsóbbak, mint a 42 500 eurós átlagárú elektromos járművek – szögezi le a Deloitte.

Ha a jelenlegi helyzetet továbbvisszük a jövőbe, a német autóipar 46 százalékos piaci részesedést birtokolhat 2030-ban - a kínai cégek akkor 8 százalékon állnának. Ha azonban olcsóbb elektromos autókkal sikerül közelebb kerülniük a kormányzati célhoz, akkor a kínai részesedés 18 százalékra emelkedik. A német gyártók részesedése akkor 41 százalékra csökkenne.

Kereskedelmi háború előtt

A veszély különösen nagy a német autóipar számára. A Volkswagen, a Mercedes és a BMW számára Kína messze a legnagyobb értékesítési piac. Ott a 2021-ben világszerte eladott autóik mintegy 37,2 százalékát (Volkswagen), 32,2 százalékát (Mercedes) és 31,7 százalékát (BMW) tudták értékesíteni.

A német Autóipari Szövetség (VDA) ezért arra figyelmeztet, hogy az esetleges uniós büntetővámok tervezésekor „figyelembe kell venni Kína esetleges ellenreakcióit”. Valójában az ilyen ellenreakciók már nyilvánvalóak.Csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium „erős aggodalmának és erős nemtetszésének” adott hangot az EU Bizottság szubvencióellenes vizsgálatával kapcsolatban, és figyelmeztetett, hogy „határozottan meg fogja védeni a kínai vállalatok törvényes jogait és érdekeit”.

Nos, a dolgok jelenlegi állása szerint az EU új kereskedelmi háborúval néz szembe.

Már szeptember 25-én a gazdaságról és a kereskedelemről szóló magas szintű EU-Kína párbeszéd keretében kétségtelenül a kínai elektromos járművek exportjának vizsgálata lesz a fő téma. Így lesz ez az év végén sorra kerülő EU-Kína csúcson is.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Komoly mellékhatása van az eltévedt orosz rakétáknak
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 16:42
Kerülik a turisták, különösen a külföldi látogatók a Duna deltájában lévő településeket, amelyek környékén korábban eltévedt orosz rakéták csapódtak be.
Makro / Külgazdaság Világmárkákra tenyereltek rá az oroszok
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 12:12
Az Ariston, valamint Bosch márkájú gépeket forgalmazó cégek oroszországi leányvállalatai kerülnek a Gazprom fennhatósága alá. 
Makro / Külgazdaság Mindenki villanyautózni fog?
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 11:26
Az elektromos autók a vártnál lassabban, de egyre nagyobb szerelet kérnek maguknak. Persze van egy csomó kihívás, elég csak a magas árra és a finanszírozásra, az áramkutak hiányára, a hatótáv-félelmekre gondolni. Egyebek mellett ezek a kérdések lesznek terítéken a Privátbankár, az Mfor és a piac és Profit kiadója, a Klasszis Lapcsoport által szervezett hiánypótló,  "E" mint energia című május 16-án sorra kerülő konferencia villanyautó-szekciójában. 
Makro / Külgazdaság Széteshet Oroszország, ha elveszti a háborút? Kína visszavenné Mandzsúria egy részét?
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 06:58
Az amerikai szakértők azt találgatják, hogy az Ukrajna elleni háborúban lerongyolódó Oroszországot, amely 11 időzónán nyúlik keresztül, egyben lehet-e tartani.
Makro / Külgazdaság Mégis lehet tűzszünet a Közel-Keleten?
Privátbankár.hu | 2024. április 27. 14:12
A Hamász megfontolja az izraeli ajánlatot.
Makro / Külgazdaság Tényleg megoldották Orbán Viktorék az üzemanyagkérdést?
Privátbankár.hu | 2024. április 27. 10:01
Laptársunk, az Mfor Üzemanyagár-figyelő legfrissebb cikke a kormány heti döntését is górcső alá vette.
Makro / Külgazdaság Még a 2,5 százalékot sem fogja elérni az idei bővülés?
Privátbankár.hu | 2024. április 27. 06:42
Az S&P megerősítette hazánk forintban és devizában fennálló államadósságát, és érvényben hagyta annak stabil kilátását is, azaz sem további fel-, sem pedig leminősítésre nem kell számítani. A hitelminősítő az idei választásokat követően „konszolidációs programra” számít a kormánytól, és 2024-re – a kabinet várakozásainál alacsonyabb – mindössze 2,2 százalékos növekedésre számít.
Makro / Külgazdaság MBH: az év második felében várható erőteljes munkaerőpiaci javulás
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 12:55
A munkaerőpiac feszessége továbbra is oldódik, bár annak üteme lassul. Az inaktivitás csökken, és az év második felében a munkanélküliség is visszatérhet a 4 százalékos szint közelébe. A pénteki munkaerőpiaci adatokat értékelte Árokszállási Zoltán, az MBH Elemzési Centrum igazgatója.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály elképesztőket mondott a magyar gazdaság stabilitásáról
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 11:30
A magyar gazdaság stabilitását a teljes foglalkoztatás, a magas beruházási ráta, az államadósság csökkentése és az erős bankrendszer adja – jelentette ki Varga Mihály az OTP Bank éves közgyűlésén.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen, de még drágábbak lehetnek a lakáshitelek
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 11:00
Amióta csökken az infláció és az alapkamat, azóta egyre olcsóbbak a lakáshitelek is. A Bankmonitor szakértőinek ezért mind többen teszik fel a kérdést: meddig folytatódik a kamatcsökkenés, mikor érjük el a 2 évvel ezelőtti kamatszintet? A válasz azonban sajnos nem az, amit sokan várnak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG