5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka. Káncz Csaba jegyzete.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerdán az Unió helyzetéről szóló beszédében bejelentette, hogy a Bizottság szubvencióellenes vizsgálatot indít a Kínából származó elektromos járművekkel kapcsolatban. A globális piacot jelenleg elárasztják az „olcsóbb kínai elektromos autók” – mondta von der Leyen. Hozzátette, hogy ezek árát „mesterségesen alacsonyan tartják hatalmas állami támogatással, és ez torzítja a piacunkat”.

„Nem akarjuk, hogy a kínai elektromos járművek hasznot húzzanak klímapolitikánkból” – mondta Manfred Weber, az Európai Néppárt, az Európai Parlament legnagyobb frakciójának vezetője az von der Leyen által bejelentett intézkedéseket követően.

Mi a menetrend?

A szokásos eljárás ilyen esetekben az, hogy az EU a szubvencióellenes vizsgálat hivatalos megindításától számított kilenc hónapon belül ideiglenes büntetővámokat vethet ki. Az állandó büntetődíjakról 13 hónapon belül kell végleges döntést hozni. Szakértők „magasnak” tartják annak valószínűségét, hogy az EU ilyen módon megdrágítja majd a Kínából származó elektromos járművek importját.

A valóságban azonban már a vizsgálat megkezdése előtt megszületett a döntés Brüsszelben. Az Európai Bizottság ritkán indít ilyen folyamatot anélkül, hogy ne lenne biztos abban, hogy az eredmények alátámasztják az eredetileg megfogalmazott gyanút.

Iparági körök rámutatnak arra, hogy az EU Bizottság a közelmúltban hasonló esetekben 10-20 százalékos büntetővámokat vetett ki. A büntetővámok akkor rárakódnának a kínai gépjárművek jelenlegi 10 százalékos behozatali vámjára.

Van még tere a protekcionizmusnak, mert a kínai gyártók európai importvámja még mindig 10 százalékos, tehát jóval alacsonyabb, mint az amerikai 27,5 százalék.

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka.

Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay
Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay

A kínai elektromos autók fellendülése

2023 első negyedévében a nagyrészt elektromos autókra épülő kínai járműgyártók először exportáltak több járművet (1,07 millió), mint a japán (954 ezer) és a német (840 ezer) vállalatok. A kínai autók – belsőégésű motorok és elektromos modellek együttesen – piaci részesedése Európában a 2019-es 0,1 százalékról már 2,3 százalékra nőtt 2023 januárja és júliusa között.

A Bizottság szerint az elektromos autóik aránya önmagában már elérte a 8 százalékot az EU-ban, és ha nem történik beavatkozás a piacon, ez alighanem két éven belül 15 százalékra nő.

Berlin klímacéljai

Éppen azért, mivel a kínai elektromos autók olcsóbbak, mint a németek, Németország klímacéljainak egy része rajtuk múlik. Valóban, az elektromos autóik átlagára 20-30 százalékkal alacsonyabb, mint az azonos osztályú európaié.

A Deloitte tanácsadó cég nemrégiben erre a következtetésre jutott egy aktuális tanulmányában. Ennek megfelelően, ha a jelenlegi fejlesztések folytatódnak, 2030-ra már csak 11,7 millió akkumulátoros jármű fog közlekedni a német utakon – ez jóval kevesebb, mint a szövetségi kormány által kitűzött 15 millió.

Ennek fő oka az, hogy a belsőégésű motorok 31 ezer eurós átlagárukkal jelenleg sokkal olcsóbbak, mint a 42 500 eurós átlagárú elektromos járművek – szögezi le a Deloitte.

Ha a jelenlegi helyzetet továbbvisszük a jövőbe, a német autóipar 46 százalékos piaci részesedést birtokolhat 2030-ban - a kínai cégek akkor 8 százalékon állnának. Ha azonban olcsóbb elektromos autókkal sikerül közelebb kerülniük a kormányzati célhoz, akkor a kínai részesedés 18 százalékra emelkedik. A német gyártók részesedése akkor 41 százalékra csökkenne.

Kereskedelmi háború előtt

A veszély különösen nagy a német autóipar számára. A Volkswagen, a Mercedes és a BMW számára Kína messze a legnagyobb értékesítési piac. Ott a 2021-ben világszerte eladott autóik mintegy 37,2 százalékát (Volkswagen), 32,2 százalékát (Mercedes) és 31,7 százalékát (BMW) tudták értékesíteni.

A német Autóipari Szövetség (VDA) ezért arra figyelmeztet, hogy az esetleges uniós büntetővámok tervezésekor „figyelembe kell venni Kína esetleges ellenreakcióit”. Valójában az ilyen ellenreakciók már nyilvánvalóak.Csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium „erős aggodalmának és erős nemtetszésének” adott hangot az EU Bizottság szubvencióellenes vizsgálatával kapcsolatban, és figyelmeztetett, hogy „határozottan meg fogja védeni a kínai vállalatok törvényes jogait és érdekeit”.

Nos, a dolgok jelenlegi állása szerint az EU új kereskedelmi háborúval néz szembe.

Már szeptember 25-én a gazdaságról és a kereskedelemről szóló magas szintű EU-Kína párbeszéd keretében kétségtelenül a kínai elektromos járművek exportjának vizsgálata lesz a fő téma. Így lesz ez az év végén sorra kerülő EU-Kína csúcson is.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Lesz-e béke Ukrajnában? Ezt mondják az emberek
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 12:56
Globális felmérés készült. A belgák és a hollandok a legpesszimistábbak. 
Makro / Külgazdaság Csökkent az orosz deficit
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 12:44
Az orosz költségvetés GDP-arányos tavalyi hiánya csökkent az egy évvel korábbihoz képest.
Makro / Külgazdaság Robert Ficóval tárgyal Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 12:02
Robert Fico és Orbán Viktor találkozóján Ukrajnáról is szó lesz. 
Makro / Külgazdaság A Mol odaszólt a benzinkutaknak
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 11:55
A Mol arra kérte a töltőállomásokat, hogy vigyék lejjebb az üzemanyagárakat. 
Makro / Külgazdaság Azonnal visszaszóltak Trumpnak, mégpedig elég keményen
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 11:40
Panama államfője tiltakozott Donald Trump fenyegetőzése ellen, miszerint az USA felrúgva korábbi szerződésben vállalt távol maradását visszaveheti az irányítást a Panama-csatorna felett.
Makro / Külgazdaság Nagy bajban vannak a forintjaink?
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 10:04
Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy a készpénzhasználat nem kapta meg az alkotmányos védelmet, pedig az állomány már a 9 ezer milliárd forint fölé ment.
Makro / Külgazdaság Putyin elkövette az eddigi legnagyobb hibáját egy elemi figyelmetlenséggel?
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 08:33
Az orosz vezetés örül, hogy az Egyesült Államok következő elnöke Donald Trump lett, mert manipulálhatónak tartják a régi-új elnököt. Elkövette azonban azt a hibát, hogy nemet mondott neki. Így látja egy szakértő. 
Makro / Külgazdaság Trump erős döntésekkel kezdett
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 07:55
Az Egyesült Államok kilép a WHO-ból és nemet mond a klímaegyezményre.
Makro / Külgazdaság Vélhetően így festene egy nyugdíjbefagyasztás Magyarországon is
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 07:17
Összevissza kommunikál a román kormány a költségvetés rendbe tétele érdekében bevezetett nyugdíjbefagyasztásról. Az illetékes miniszter nyugdíjemelés ígéretével próbálja elfedni a szomorú valóságot.
Makro / Külgazdaság Rogán Antal már megint magyarázkodhat
Csabai Károly | 2025. január 21. 05:43
A csak a siker hirdetésére képes propagandaminiszter most éppen amiatt, hogy Európa 43 országa közül mindössze nyolcban volt magasabb az éves infláció decemberben, mint Magyarországon. Az Európai Unióban pedig csak kettőben, Lengyelországban és Romániában. Pedig nálunk a hatodik legmagasabb a jegybanki alapkamat, vagyis a meglóduló fogyasztóiár-index elsődleges ellenszere. Ennek tudható be, hogy legalább a visszatekintő reálkamatok összevetésében az élmezőnyben maradtunk – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG