5p

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka. Káncz Csaba jegyzete.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerdán az Unió helyzetéről szóló beszédében bejelentette, hogy a Bizottság szubvencióellenes vizsgálatot indít a Kínából származó elektromos járművekkel kapcsolatban. A globális piacot jelenleg elárasztják az „olcsóbb kínai elektromos autók” – mondta von der Leyen. Hozzátette, hogy ezek árát „mesterségesen alacsonyan tartják hatalmas állami támogatással, és ez torzítja a piacunkat”.

„Nem akarjuk, hogy a kínai elektromos járművek hasznot húzzanak klímapolitikánkból” – mondta Manfred Weber, az Európai Néppárt, az Európai Parlament legnagyobb frakciójának vezetője az von der Leyen által bejelentett intézkedéseket követően.

Mi a menetrend?

A szokásos eljárás ilyen esetekben az, hogy az EU a szubvencióellenes vizsgálat hivatalos megindításától számított kilenc hónapon belül ideiglenes büntetővámokat vethet ki. Az állandó büntetődíjakról 13 hónapon belül kell végleges döntést hozni. Szakértők „magasnak” tartják annak valószínűségét, hogy az EU ilyen módon megdrágítja majd a Kínából származó elektromos járművek importját.

A valóságban azonban már a vizsgálat megkezdése előtt megszületett a döntés Brüsszelben. Az Európai Bizottság ritkán indít ilyen folyamatot anélkül, hogy ne lenne biztos abban, hogy az eredmények alátámasztják az eredetileg megfogalmazott gyanút.

Iparági körök rámutatnak arra, hogy az EU Bizottság a közelmúltban hasonló esetekben 10-20 százalékos büntetővámokat vetett ki. A büntetővámok akkor rárakódnának a kínai gépjárművek jelenlegi 10 százalékos behozatali vámjára.

Van még tere a protekcionizmusnak, mert a kínai gyártók európai importvámja még mindig 10 százalékos, tehát jóval alacsonyabb, mint az amerikai 27,5 százalék.

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka.

Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay
Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay

A kínai elektromos autók fellendülése

2023 első negyedévében a nagyrészt elektromos autókra épülő kínai járműgyártók először exportáltak több járművet (1,07 millió), mint a japán (954 ezer) és a német (840 ezer) vállalatok. A kínai autók – belsőégésű motorok és elektromos modellek együttesen – piaci részesedése Európában a 2019-es 0,1 százalékról már 2,3 százalékra nőtt 2023 januárja és júliusa között.

A Bizottság szerint az elektromos autóik aránya önmagában már elérte a 8 százalékot az EU-ban, és ha nem történik beavatkozás a piacon, ez alighanem két éven belül 15 százalékra nő.

Berlin klímacéljai

Éppen azért, mivel a kínai elektromos autók olcsóbbak, mint a németek, Németország klímacéljainak egy része rajtuk múlik. Valóban, az elektromos autóik átlagára 20-30 százalékkal alacsonyabb, mint az azonos osztályú európaié.

A Deloitte tanácsadó cég nemrégiben erre a következtetésre jutott egy aktuális tanulmányában. Ennek megfelelően, ha a jelenlegi fejlesztések folytatódnak, 2030-ra már csak 11,7 millió akkumulátoros jármű fog közlekedni a német utakon – ez jóval kevesebb, mint a szövetségi kormány által kitűzött 15 millió.

Ennek fő oka az, hogy a belsőégésű motorok 31 ezer eurós átlagárukkal jelenleg sokkal olcsóbbak, mint a 42 500 eurós átlagárú elektromos járművek – szögezi le a Deloitte.

Ha a jelenlegi helyzetet továbbvisszük a jövőbe, a német autóipar 46 százalékos piaci részesedést birtokolhat 2030-ban - a kínai cégek akkor 8 százalékon állnának. Ha azonban olcsóbb elektromos autókkal sikerül közelebb kerülniük a kormányzati célhoz, akkor a kínai részesedés 18 százalékra emelkedik. A német gyártók részesedése akkor 41 százalékra csökkenne.

Kereskedelmi háború előtt

A veszély különösen nagy a német autóipar számára. A Volkswagen, a Mercedes és a BMW számára Kína messze a legnagyobb értékesítési piac. Ott a 2021-ben világszerte eladott autóik mintegy 37,2 százalékát (Volkswagen), 32,2 százalékát (Mercedes) és 31,7 százalékát (BMW) tudták értékesíteni.

A német Autóipari Szövetség (VDA) ezért arra figyelmeztet, hogy az esetleges uniós büntetővámok tervezésekor „figyelembe kell venni Kína esetleges ellenreakcióit”. Valójában az ilyen ellenreakciók már nyilvánvalóak.Csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium „erős aggodalmának és erős nemtetszésének” adott hangot az EU Bizottság szubvencióellenes vizsgálatával kapcsolatban, és figyelmeztetett, hogy „határozottan meg fogja védeni a kínai vállalatok törvényes jogait és érdekeit”.

Nos, a dolgok jelenlegi állása szerint az EU új kereskedelmi háborúval néz szembe.

Már szeptember 25-én a gazdaságról és a kereskedelemről szóló magas szintű EU-Kína párbeszéd keretében kétségtelenül a kínai elektromos járművek exportjának vizsgálata lesz a fő téma. Így lesz ez az év végén sorra kerülő EU-Kína csúcson is.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az oroszok hajlandóak eladni a Szerbiai Kőolajipari Vállalatban lévő részesedésüket
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 17:13
Az orosz tulajdonos hajlandó eladni 56,15 százalékos részesedését a Szerbiai Kőolajipari Vállalatból (NIS) – jelentette be Dubravka Djedovic Handanovic szerb energiaügyi miniszter szerdán.
Makro / Külgazdaság Váratlan meglepetés az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 16:55
Az amerikai külkereskedelmi hiány az elemzők által vártnál jelentősebben csökkent augusztusban – derült ki az amerikai kereskedelmi minisztérium szerdán közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Hónapok óta nem mozdul az inflációs ráta a szomszédunkban
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 15:19
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előző havival megegyezően 4,0 százalék volt októberben – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) szerdán közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Megint bezsebelt 30 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 13:44
Pedig csak 20 milliárdot akartak volna.
Makro / Külgazdaság Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot? Petschnig Mária Zitát erről is kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:58
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa november 26-án, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Csütörtöktől megint drágul a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:02
Nem jöttek jó hírek.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mit kért Ursula von der Leyen Orbán Viktortól
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 07:43
Olyat, ami Orbán Viktor szerint nincs.
Makro / Külgazdaság Ursula von der Leyenék lerántják a leplet – és ennek aligha fogunk örülni (frissítve)
Csabai Károly | 2025. november 19. 05:44
Szerda délelőtt teszi közzé az Európai Bizottság statisztikai hivatala, az Eurostat a 27 uniós tagország októberi éves harmonizált fogyasztóiár-indexeit. Bár Magyarország neve mellett a négy hónapja stagnáló éves inflációs számnál – ha csak egytized százalékponttal is, de – alacsonyabb érték szerepel majd, a Privátbankár Európai Inflációs Körkép friss becslése szerint a szeptemberi rangsorhoz képest még így is egy helyet rontottunk. Így már csak három EU-s államban magasabb az infláció, mint itthon: Lettországban, Észtországban és Romániában.
Makro / Külgazdaság Most az utolsó szalmaszálat is elveheti a magyar kormány Ukrajnától?
Litván Dániel | 2025. november 18. 19:24
Egy hónapja van átvágnia a gordiuszi csomót Ursula von der Leyennek, különben tényleg elfogyhat Ukrajna pénze. Orbán Viktor most tényleg célhoz érhet? Nagyító alatt ezúttal Ukrajna uniós támogatása.
Makro / Külgazdaság Még mindig kétszer nagyobb inflációt érzünk, mint amit a KSH mér
Imre Lőrinc | 2025. november 18. 17:41
Továbbra sem fűződik kamatcsökkentés Varga Mihály nevéhez, a Magyar Nemzeti Bank immár több mint egy éve 6,5 százalékon tartja az irányadó rátát. A jegybankelnök a döntés háttere mellett az amerikai védőpajzsról és a bankokat sújtó terhek megemeléséről is beszélt keddi sajtótájékoztatóján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG