5p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka. Káncz Csaba jegyzete.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerdán az Unió helyzetéről szóló beszédében bejelentette, hogy a Bizottság szubvencióellenes vizsgálatot indít a Kínából származó elektromos járművekkel kapcsolatban. A globális piacot jelenleg elárasztják az „olcsóbb kínai elektromos autók” – mondta von der Leyen. Hozzátette, hogy ezek árát „mesterségesen alacsonyan tartják hatalmas állami támogatással, és ez torzítja a piacunkat”.

„Nem akarjuk, hogy a kínai elektromos járművek hasznot húzzanak klímapolitikánkból” – mondta Manfred Weber, az Európai Néppárt, az Európai Parlament legnagyobb frakciójának vezetője az von der Leyen által bejelentett intézkedéseket követően.

Mi a menetrend?

A szokásos eljárás ilyen esetekben az, hogy az EU a szubvencióellenes vizsgálat hivatalos megindításától számított kilenc hónapon belül ideiglenes büntetővámokat vethet ki. Az állandó büntetődíjakról 13 hónapon belül kell végleges döntést hozni. Szakértők „magasnak” tartják annak valószínűségét, hogy az EU ilyen módon megdrágítja majd a Kínából származó elektromos járművek importját.

A valóságban azonban már a vizsgálat megkezdése előtt megszületett a döntés Brüsszelben. Az Európai Bizottság ritkán indít ilyen folyamatot anélkül, hogy ne lenne biztos abban, hogy az eredmények alátámasztják az eredetileg megfogalmazott gyanút.

Iparági körök rámutatnak arra, hogy az EU Bizottság a közelmúltban hasonló esetekben 10-20 százalékos büntetővámokat vetett ki. A büntetővámok akkor rárakódnának a kínai gépjárművek jelenlegi 10 százalékos behozatali vámjára.

Van még tere a protekcionizmusnak, mert a kínai gyártók európai importvámja még mindig 10 százalékos, tehát jóval alacsonyabb, mint az amerikai 27,5 százalék.

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka.

Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay
Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay

A kínai elektromos autók fellendülése

2023 első negyedévében a nagyrészt elektromos autókra épülő kínai járműgyártók először exportáltak több járművet (1,07 millió), mint a japán (954 ezer) és a német (840 ezer) vállalatok. A kínai autók – belsőégésű motorok és elektromos modellek együttesen – piaci részesedése Európában a 2019-es 0,1 százalékról már 2,3 százalékra nőtt 2023 januárja és júliusa között.

A Bizottság szerint az elektromos autóik aránya önmagában már elérte a 8 százalékot az EU-ban, és ha nem történik beavatkozás a piacon, ez alighanem két éven belül 15 százalékra nő.

Berlin klímacéljai

Éppen azért, mivel a kínai elektromos autók olcsóbbak, mint a németek, Németország klímacéljainak egy része rajtuk múlik. Valóban, az elektromos autóik átlagára 20-30 százalékkal alacsonyabb, mint az azonos osztályú európaié.

A Deloitte tanácsadó cég nemrégiben erre a következtetésre jutott egy aktuális tanulmányában. Ennek megfelelően, ha a jelenlegi fejlesztések folytatódnak, 2030-ra már csak 11,7 millió akkumulátoros jármű fog közlekedni a német utakon – ez jóval kevesebb, mint a szövetségi kormány által kitűzött 15 millió.

Ennek fő oka az, hogy a belsőégésű motorok 31 ezer eurós átlagárukkal jelenleg sokkal olcsóbbak, mint a 42 500 eurós átlagárú elektromos járművek – szögezi le a Deloitte.

Ha a jelenlegi helyzetet továbbvisszük a jövőbe, a német autóipar 46 százalékos piaci részesedést birtokolhat 2030-ban - a kínai cégek akkor 8 százalékon állnának. Ha azonban olcsóbb elektromos autókkal sikerül közelebb kerülniük a kormányzati célhoz, akkor a kínai részesedés 18 százalékra emelkedik. A német gyártók részesedése akkor 41 százalékra csökkenne.

Kereskedelmi háború előtt

A veszély különösen nagy a német autóipar számára. A Volkswagen, a Mercedes és a BMW számára Kína messze a legnagyobb értékesítési piac. Ott a 2021-ben világszerte eladott autóik mintegy 37,2 százalékát (Volkswagen), 32,2 százalékát (Mercedes) és 31,7 százalékát (BMW) tudták értékesíteni.

A német Autóipari Szövetség (VDA) ezért arra figyelmeztet, hogy az esetleges uniós büntetővámok tervezésekor „figyelembe kell venni Kína esetleges ellenreakcióit”. Valójában az ilyen ellenreakciók már nyilvánvalóak.Csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium „erős aggodalmának és erős nemtetszésének” adott hangot az EU Bizottság szubvencióellenes vizsgálatával kapcsolatban, és figyelmeztetett, hogy „határozottan meg fogja védeni a kínai vállalatok törvényes jogait és érdekeit”.

Nos, a dolgok jelenlegi állása szerint az EU új kereskedelmi háborúval néz szembe.

Már szeptember 25-én a gazdaságról és a kereskedelemről szóló magas szintű EU-Kína párbeszéd keretében kétségtelenül a kínai elektromos járművek exportjának vizsgálata lesz a fő téma. Így lesz ez az év végén sorra kerülő EU-Kína csúcson is.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Balogh Petya: Trump a vámokkal az Amerika iránti bizalmat is kidobta az ablakon – Klasszis Podcast
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. április 20. 17:12
A startupper, az STRT Holding vezérigazgatója a Klasszis Podcastban elmondta véleményét a vámháborúról, arról, hogy az milyen változásokat idézhet elő, hogyan reagálhat arra Kína, s végül, de nem utolsósorban tényleg profitálhat-e abból Európa, s azon belül Magyarország. Szó esett arról, hogyan éleszthető fel a már egy ideje tetszthalott állapotban lévő hazai kockázatitőke-piac, valamint arról is, hogyan érdemes hozzáállnunk a mesterséges intelligenciához?
Makro / Külgazdaság Már repülőgépek is a vámháború áldozatául estek
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 15:21
Nem vették át, visszatért.
Makro / Külgazdaság Kezdődik a kivégzés? Csak azért, mert kínai, nem feltétlenül gagyi
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 11:33
Az elektronikai kütyükkel és más termékekkel foglalkozó amerikai kisvállalkozásokat tönkremehetnek Trump kereskedelmi háborújában, mert Kínából kell beszerezniük egy csomó mindent. 
Makro / Külgazdaság Újabb fordulat a vámháborúban – fájhat az amerikaiak feje
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 10:59
A DHL egy bizonyosnál drágább küldeményeket nem visz ki.
Makro / Külgazdaság Bokros Lajos: Magyarországon államcsőd nem fenyeget – de a növekedés sem, az infláció viszont igen
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. április 19. 17:28
Ezt fontosnak tartotta kijelenteni a volt pénzügyminiszter, közgazdász, egyetemi tanár azon a panelbeszélgetésen, amelyet lapunk annak alkalmából szervezett, hogy idén is átadtuk a hazai alapkezelői szakma legjobb szakembereinek a Privátbankár.hu Klasszis 2025 díjakat. Bokros Lajos a másik két, egyaránt volt jegybankelnök beszélgetőtársával, Bod Péter Ákossal és Simor Andrással a Donald Trump amerikai elnök által kirobbantott vámháború apropóján azt vitatta meg, hogy merre tart a globális gazdaság és a tőkepiacok.
Makro / Külgazdaság Németországban pezsgőt bontanak Trump húzásai miatt?
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 13:43
Nagyon olcsón vehet fel hitelt az állam, és ez jó lesz a cégeknek és a lakosságnak is?
Makro / Külgazdaság Telefonon próbáltak Trump lelkére beszélni
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 12:26
A brit miniszterelnök reménykedik egy jó megállapodásban, de a szabadkereskedelem melletti elkötelezettségét is hangoztatta a Trumppal folytatott telefonbeszélgetés során.
Makro / Külgazdaság Kapott egy komoly vállveregetést Görögország, az indoklás is érdekes
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 10:51
Felminősítést kaptak húsvétra a görögök, a következő időszakra is államháztartási többletre számítanak.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor azt ígéri, hat hónap múlva lesz eredmény: „Az, hogy közben mi történik, az nem érdekes”
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 10:16
Fél év múlvára lehet érzékelhető a tárgyalások eredménye a miniszterelnök szerint.
Makro / Külgazdaság Hiába a barátság, marad a kettős adóztatás az Egyesült Államokkal?
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 09:26
„Nem aktuális a kérdés” az amerikaiak szerint, pedig a héten fontos gesztust kapott a magyar kormány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG