5p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka. Káncz Csaba jegyzete.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerdán az Unió helyzetéről szóló beszédében bejelentette, hogy a Bizottság szubvencióellenes vizsgálatot indít a Kínából származó elektromos járművekkel kapcsolatban. A globális piacot jelenleg elárasztják az „olcsóbb kínai elektromos autók” – mondta von der Leyen. Hozzátette, hogy ezek árát „mesterségesen alacsonyan tartják hatalmas állami támogatással, és ez torzítja a piacunkat”.

„Nem akarjuk, hogy a kínai elektromos járművek hasznot húzzanak klímapolitikánkból” – mondta Manfred Weber, az Európai Néppárt, az Európai Parlament legnagyobb frakciójának vezetője az von der Leyen által bejelentett intézkedéseket követően.

Mi a menetrend?

A szokásos eljárás ilyen esetekben az, hogy az EU a szubvencióellenes vizsgálat hivatalos megindításától számított kilenc hónapon belül ideiglenes büntetővámokat vethet ki. Az állandó büntetődíjakról 13 hónapon belül kell végleges döntést hozni. Szakértők „magasnak” tartják annak valószínűségét, hogy az EU ilyen módon megdrágítja majd a Kínából származó elektromos járművek importját.

A valóságban azonban már a vizsgálat megkezdése előtt megszületett a döntés Brüsszelben. Az Európai Bizottság ritkán indít ilyen folyamatot anélkül, hogy ne lenne biztos abban, hogy az eredmények alátámasztják az eredetileg megfogalmazott gyanút.

Iparági körök rámutatnak arra, hogy az EU Bizottság a közelmúltban hasonló esetekben 10-20 százalékos büntetővámokat vetett ki. A büntetővámok akkor rárakódnának a kínai gépjárművek jelenlegi 10 százalékos behozatali vámjára.

Van még tere a protekcionizmusnak, mert a kínai gyártók európai importvámja még mindig 10 százalékos, tehát jóval alacsonyabb, mint az amerikai 27,5 százalék.

Az EU döntése a tisztességtelen kínai verseny azonosításáról hónapok óta készül, az európai autógyártók és országaik politikusai – elsősorban Franciaország és Németország – jelentős nyomására. A tét óriási, hiszen az iparág 13 millió embert foglalkoztat az EU-ban – ez a teljes munkaerő mintegy 7 százaléka.

Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay
Elektromos autók – bekeményít az EU Kínával szemben. Fotó: Pixabay

A kínai elektromos autók fellendülése

2023 első negyedévében a nagyrészt elektromos autókra épülő kínai járműgyártók először exportáltak több járművet (1,07 millió), mint a japán (954 ezer) és a német (840 ezer) vállalatok. A kínai autók – belsőégésű motorok és elektromos modellek együttesen – piaci részesedése Európában a 2019-es 0,1 százalékról már 2,3 százalékra nőtt 2023 januárja és júliusa között.

A Bizottság szerint az elektromos autóik aránya önmagában már elérte a 8 százalékot az EU-ban, és ha nem történik beavatkozás a piacon, ez alighanem két éven belül 15 százalékra nő.

Berlin klímacéljai

Éppen azért, mivel a kínai elektromos autók olcsóbbak, mint a németek, Németország klímacéljainak egy része rajtuk múlik. Valóban, az elektromos autóik átlagára 20-30 százalékkal alacsonyabb, mint az azonos osztályú európaié.

A Deloitte tanácsadó cég nemrégiben erre a következtetésre jutott egy aktuális tanulmányában. Ennek megfelelően, ha a jelenlegi fejlesztések folytatódnak, 2030-ra már csak 11,7 millió akkumulátoros jármű fog közlekedni a német utakon – ez jóval kevesebb, mint a szövetségi kormány által kitűzött 15 millió.

Ennek fő oka az, hogy a belsőégésű motorok 31 ezer eurós átlagárukkal jelenleg sokkal olcsóbbak, mint a 42 500 eurós átlagárú elektromos járművek – szögezi le a Deloitte.

Ha a jelenlegi helyzetet továbbvisszük a jövőbe, a német autóipar 46 százalékos piaci részesedést birtokolhat 2030-ban - a kínai cégek akkor 8 százalékon állnának. Ha azonban olcsóbb elektromos autókkal sikerül közelebb kerülniük a kormányzati célhoz, akkor a kínai részesedés 18 százalékra emelkedik. A német gyártók részesedése akkor 41 százalékra csökkenne.

Kereskedelmi háború előtt

A veszély különösen nagy a német autóipar számára. A Volkswagen, a Mercedes és a BMW számára Kína messze a legnagyobb értékesítési piac. Ott a 2021-ben világszerte eladott autóik mintegy 37,2 százalékát (Volkswagen), 32,2 százalékát (Mercedes) és 31,7 százalékát (BMW) tudták értékesíteni.

A német Autóipari Szövetség (VDA) ezért arra figyelmeztet, hogy az esetleges uniós büntetővámok tervezésekor „figyelembe kell venni Kína esetleges ellenreakcióit”. Valójában az ilyen ellenreakciók már nyilvánvalóak.Csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium „erős aggodalmának és erős nemtetszésének” adott hangot az EU Bizottság szubvencióellenes vizsgálatával kapcsolatban, és figyelmeztetett, hogy „határozottan meg fogja védeni a kínai vállalatok törvényes jogait és érdekeit”.

Nos, a dolgok jelenlegi állása szerint az EU új kereskedelmi háborúval néz szembe.

Már szeptember 25-én a gazdaságról és a kereskedelemről szóló magas szintű EU-Kína párbeszéd keretében kétségtelenül a kínai elektromos járművek exportjának vizsgálata lesz a fő téma. Így lesz ez az év végén sorra kerülő EU-Kína csúcson is.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Észak-koreai „mindenttudó” gyanús gyógyszerek lephetik el Oroszországot
Kormos Olga | 2025. november 23. 17:31
Nemrégiben felröppentek a hírek, hogy észak-koreai gyógyszergyárak azt tervezik, pár terméküket exportálják Oroszországba. Ezek a „csodaszerek” állítólag mindent kezelnek a hepatitisztől a malárián át a bénulásig – bár nincs bizonyíték arra, hogy egyáltalán működnének.
Makro / Külgazdaság Elárulta a Fidesz, mikor dönthetnek a kormánypártok képviselő-jelöltjeiről
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 14:44
Januárban, várhatóan a hónap elején dönthet a Fidesz arról, kik lesznek a Fidesz-KDNP képviselő-jelöltjei az áprilisi választáson. A Tisza jelöltjeinek kihirdetéséig már csak egy hét maradt.
Makro / Külgazdaság Sarokba szorították az EU-t: így zárult az ENSZ klímakonferenciája
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 10:23
Az olajtermelő országok megkönnyebbülhetnek, a COP30 egyezményéből kimaradt a fosszilis tüzelőanyagok említése. Az Európai Unió képviselői nem értettek egyet a záródokumentummal, de nem vétózták meg a megállapodást.
Makro / Külgazdaság Két nap alatt másodszor is drónok zavarták meg a holland légteret
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 08:42
Volkel után Eindhovenben is drónokkal találta szembe magát a holland légvédelem. A védelmi miniszter szűkszavúan reagált közösségi oldalán.
Makro / Külgazdaság Csehországból „importálunk” vírust?
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 14:47
Az idén, november elejéig több mint 1600 ember kapta el Magyarországon a Hepatitis-A nevű betegséget.
Makro / Külgazdaság Itt a jó hír: tovább zuhanhatnak a benzinárak
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 11:54
A szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk Mfor Üzemanyagár-figyelője szerint a korábbi hetek komolyabb áremelkedése után akár 3-5 forintos olcsóbbodás is reális lehet.
Makro / Külgazdaság Borzasztó tragédia történt
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 11:34
Vietnamban legalább 55 ember halt meg, 13 pedig eltűnt a természeti katasztrófában.
Makro / Külgazdaság Olasz meló lehet Magyarországon is?
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 09:29
Felminősítette Itáliát a Moody's, amely napokon belül hazánkról is nyilvánosságra hozza a döntését.
Makro / Külgazdaság Itt a nagy amerikai bejelentés Paks–2-ről
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 08:59
Az atomerőmű-projekttel kapcsolatos egyes tranzakciók mentesültek az oroszokkal szembeni amerikai szankciók alól.
Makro / Külgazdaság Putyin is megszólalt az amerikai béketervről
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 19:51
Támogatóan beszélt Vlagyimir Putyin a 28 pontos amerikai béketervről. Az orosz elnök a biztonsági tanács moszkvai ülésén reagált a tervezetre, és azt is elmondta, hogy Trumppal már augusztusban egyeztettek róla.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG