5p
Korábban is sok kritika érte a stabilitási törvénybe írt adósságcsökkentő képletet, amely eddig sem erősítette a kormány adósságleépítési törekvéseit. Bevezetése után eleve elcsúsztatták az életbe lépését, most pedig végleg elköszönhetnek tőle. Az EU is örülhet.
Varga Mihály és Orbán Viktor.



Alkotmányt sérthetnek - elemzés

A csökkenő infláció miatt (is) „centiken” múlhat, hogy sikerül-e csökkenteni az államadósságot. Ha biztosan el akarja kerülni a kormány az alkotmánysértést és az ezzel járó bizonytalanságot, akkor vagy újabb megszorításra lesz szükség, vagy a meglévő vagyonból kell adósságot törleszteni.
Tovább a Privátbankár korábbi elemzésére >>>

Információnk szerint a kormány eltörli a stabilitási törvénybe lefektetett adósságszabályt. Ezt szakértők már több fórumon kritizálták eddig is, a kabinet végül az uniós kritikáknak engedve írhatja át a szabályt. Bár konkrét információnk nincs az új szabályozásról, az biztos, hogy az EU által is támogatott, a prociklikusságot minél inkább kizáró szabályozás irányába léphet egy nagyot Budapest. A Privátbankár úgy értesült, az új szabályon már dolgoznak, a Parlament őszi ülésszakában pedig búcsút is mondhatnak a régi szabályozásnak.

Képletes problémák

A kormány az adósság elleni harcot az Alkotmányba és egy sarkalatos törvénybe is beleírta. „Amíg az államadósság a teljes hazai össztermék felét meghaladja, az Országgyűlés csak olyan központi költségvetésről szóló törvényt fogadhat el, amely az államadósság teljes hazai össztermékhez viszonyított arányának csökkentését tartalmazza" - fogalmaz az Alaptörvény. A stabilitás törvény pedig rögzíti azt a képletet, mely alapján az adósságrátának csökkenni kellene. Ezek szerint a forintban mért államadósság az infláció és a gazdasági növekedés felének különbségével nőhetne. Ez az, aminek most búcsút int a kormány.

Prociklikusság
Oblath Gábor
A prociklikusságból a legtöbb magyar kormány nem tudott kitörni eddig, ez azt jelenti, hogy mindig akkor adósodtunk el, amikor éppen "jól ment" az országnak, amikor inkább "spórolni kellett volna a nehéz időkre". A Növekedés 2013 konferencián előadó Oblath Gábor közgazdász, az MTA főmunkatársa a Privátbankárnak adott interjújában elmondta: ez a jelenség a régiós országok közül egyedül Magyarországra jellemző.
Tovább a teljes interjúra >>>

Az idei évre például 0,7 százalékos GDP-növekedést vár a konvergencia-program, míg 3,1 százalékos inflációt. Ez azt jelenti, hogy idén az államadósság 2,75 százalékkal nőhetne, de ez a nominális államadósságra vonatkozik, nem annak a GDP-hez mért arányára (így az is előfordulhat, hogy miközben az adósság nominálisan ugyan nő, az adósságrátának  mégis csökkennie kell). És ezt már tavaly, a költségvetés megalkotásakor előre kellett volna látnia a gazdasági tárcának (a 2013-as adósságra vonatkozó maximum megállapításához ugyanis a 2013-as inflációt és GDP-t kell alapul venni a törvény szerint).

Az Alkotmányban marad az alapszabály, de a képlet, hogy miként is kell majd a jövőben csökkenteni az adósságrátát, változhat. A kormány már eddig is többször puhította a szabályt és annak életbe lépését szinte születése pillanatában 2011-ről kitolta, egészen 2015-ig, vagyis először a 2016-os költségvetés megalkotásakor kellett volna figyelembe venni. A szabály amúgy meglehetősen szigorúra sikeredett, nem csoda, hogy annak alkalmazását el is halasztották egy időre.

Több gond is akadt a szabállyal

A stabilitási törvényben szereplő adósságszabállyal kapcsolatos egyik legfőbb kritika, hogy egyes esetekben prociklikus gazdaságpolitikára kényszeríti a kormányt. Ez azt jelenti, hogy bizonyos körülmények akkor is költekezhet, ha szárnyal a gazdaság, és éppen akkor kell szigorú költségvetési politikát folytatnia, ha elmarad az ország gazdasági teljesítménye a potenciális szinttől. Közgazdászok emellett arra is felhívták a figyelmet, hogy a szabályozás több része meglehetősen ködös, egyes területekről pedig szó sem esik. Például nem egyértelmű, hogy a képlet érvényben marad-e akkor is, ha GDP-arányosan 50 alá csökken az államadósság, illetve mi a teendő, ha utólag nem sikerül megfelelni a törvényi előírásnak.

A kormány komolyan veszi az adósság leépítését

Új szabályozásról egyelőre nem sokat tudni, ám az vélhetően közelebb áll majd az uniós elvárásokhoz, illetve az uniós gyakorlathoz. Míg ugyanis a jelenlegi adósságképlet úgy igyekszik biztosítani (nem teljes sikerrel) a szabály anti-ciklikus jellegét, hogy külön szerepel benne a növekedés, az infláció és a költségvetési egyenleg, addig az uniós szabályozás eltolódott a strukturális egyenleg használatának irányába. Ez utóbbi nem más, mint az egyedi tételektől és a gazdasági ciklusok hatásától szűrt költségvetési egyenleg. Bár a mutató kiszámításával akadnak módszertani problémák, használata ideális esetben orvosolhatja a jelenlegi adósságszabály prociklikusságával kapcsolatos problémákat.

A módosítással a kormány az EU és a szakma által jobban elfogadott formula irányába tolhatja a szabályozást. Az ugyanis kétségtelen, hogy - bár az adósságrátát nem sikerült gyorsan és látványosan lejjebb nyomni - a kormány nagyon komolyan veszi az államadósság mutató elleni harcot, rengeteg áldozatot vállalt már ezért - az államosított nyugdíjvagyon nagy része is erre a célra ment el például. A kormányzati igyekezetet azonban nehezen lehetett volna igazolni az eddigi adósságszabállyal. Ami biztos: egy eddig kvázi nem létező szabályt vált egy másik, hogy milyen és hogy mikor, azt még nem tudni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Még egy pocsék hírt hozott az állami hivatal
Privátbankár.hu | 2025. január 31. 09:46
Az ipari termelői árak 2024 decemberében az egy évvel korábbiakat 9,0, az előző havit 0,3 százalékkal múlták felül, 2024-ben pedig átlagosan 1,0 százalékkal emelkedtek.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor kettős mércével méri az oroszokra kivetett amerikai és az uniós szankciókat
Privátbankár.hu | 2025. január 31. 09:01
A kormányfő Brüsszeltől féltette a 13. havi nyugdíjat a pénteki rádiós beszélgetés során.
Makro / Külgazdaság Megérkeztek a tavalyi demográfiai adatok, nincs ok örömre, sőt!
Privátbankár.hu | 2025. január 31. 08:30
Csökkent a házasságkötések száma, a termékenységi arányszám is, és 50 ezer fő volt a természetes fogyás.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton nem lesz büszke arra, amit most a könyvelőktől kapott
Privátbankár.hu | 2025. január 31. 07:59
A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete alelnöke úgy véli, dilettáns módon hozták meg az alanyi áfamentes körbe történő visszalépés szabályait.
Makro / Külgazdaság Vészjósló: szabadulnak a dolgozóktól a német cégek
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 18:04
Bár a német foglalkoztatási mutatók javultak, szinte minden ágazatban leépítések vannak.
Makro / Külgazdaság Kamatot vágott az EKB
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 14:56
Az Európai Központi Bank (EKB) csütörtöki kamatdöntő ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette irányadó kamatlábait.
Makro / Külgazdaság Sárgulhatnak az irigységtől Nagy Mártonék
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 12:11
Még a vártnál is jobb adat jött Varsóból.
Makro / Külgazdaság Árfigyelő? Piha! Bojkottal bírnák jobb belátásra a nyerészkedő üzleteket a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 11:12
Már elérték, hogy 2500 termék ára csökkent, 50 százalékos akciókat is hirdettek a megcélzott boltok. De itt nem áll meg a horvát mozgalom.
Makro / Külgazdaság Már megint keresgélhet Nagy Márton: 261 milliárd forint hiányzik
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 08:42
639 millió euróval romlott tavaly ilyenkorhoz képest a külkereskedelmi egyenleg, ez nagyjából 261 milliárd forint. Csökkent az export, nőtt az import.
Makro / Külgazdaság Véget ért a recesszió, de ez Orbán Viktorék egyetlen jó híre a GDP-ről
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 08:30
A tavalyi utolsó negyedév minimális 0,2 százalékos gazdasági növekedése csak arra volt jó, hogy éves szinten ne legyen mínusz, de a 0,6 százalékos nem túl acélos.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG