Oroszország ukrajnai inváziója átrendezte a globális olajpiacot: az afrikai szállítók az európai kereslet kielégítése érdekében jelentek meg, a nyugati szankciók által sújtott Moszkva pedig egyre inkább a kockázatos hajóról hajóra történő szállításra támaszkodik, hogy nyersolaját Ázsiába juttassa, írja a Reuters legfrissebb elemző cikkében.
Az átcsoportosítások a globális olajkereskedelem legnagyobb kínálati oldali átrendeződését jelentik azóta, hogy az amerikai palaolaj forradalom körülbelül egy évtizeddel ezelőtt átformálta a piacot, és a jelenlegi felállás egyelőre arra enged következtetni, hogy Oroszország képes lesz átvészelni az Európai Unió olajtilalmát, feltéve, hogy Ázsia és Kína továbbra is megvásárolja Oroszorság nyersolaját.
A párizsi székhelyű Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint az orosz export áprilisban visszatért az invázió előtti szintre, az olajárak pedig 110 dollár körül stabilizálódtak, miután márciusban 14 éves csúcsra, hordónként 139 dollár fölé emelkedtek.
Még ha az EU meg is állapodik az orosz szankciók következő körét jelentő olajembargóban (vagyis Magyarországgal is egyezséget köt a kérdésben), elemzők szerint a hatást mérsékelheti az ázsiai kereslet. "Hacsak a Nyugat nem gyakorol diplomáciai nyomást az ázsiai vevőkre, nem látjuk, hogy a kínálati rés szélesedhetne és az olajárak megugranának" - mondta Norbert Rücker a Julius Baer-től a Reutersnek.
Az amerikai, uniós és brit szankciók bonyolult szövevénye megtiltotta, hogy az orosz tulajdonú vagy orosz lobogó alatt közlekedő hajók kikötőkbe befussanak, ami azt jelenti, hogy az Ázsiába irányuló megnövekedett kereskedelem egy részét a tengeren hajóról hajóra történő átrakodással bonyolítják le - ami költséges folyamat, és itt nagyobb a szivárgás kockázata is.
Ázsiai vevők, orosz árengedmény
Az ukrajnai konfliktus februári kirobbanása után Moszkva ellen bevezetett szankciók, köztük az olajimport amerikai tilalma arra késztette Oroszországot, hogy a nyersolaját elkerülő Európától az indiai és kínai vevők felé forduljon, akik az iparági adatok és a kereskedők szerint meredek árengedménnyel veszik fel a szállítmányokat.
Összességében az orosz olaj tengeren keresztül Ázsiába irányuló áramlása az év eleje óta legalább 50 százalékkal megugrott
a Petro-Logistics tartályhajó-nyomonkövetési rendszer és más adatok szerint. A hajók közötti transzferek, amelyek a teljes tengeri kereskedelem kis hányadát teszik ki, a szankciók és a tiltakozások elkerülése érdekében a dán partoktól a Földközi-tenger felé tolódtak el.
"A hajóról hajóra (STS) történő transzferek a dán vizeken, a Balti-tenger belépési pontjánál voltak gyakoriak" - mondta Mark Gerber, a Petro-Logistics elnöke a Reutersnek. "Ez megváltozott, ezért a szankciókkal sújtott tartályhajóról nem szankciókkal sújtott tartályhajóra történő STS trend egyre inkább a melegebb és barátságosabb földközi-tengeri vizeken kerül megvalósításra."
Gerber szerint a Földközi-tengeren a tartályhajók között átrakott orosz nyersolaj és termékek mennyisége körülbelül 400 000 hordó/nap (bpd), amelynek nagy része Ázsiába megy, hozzáadva a 2,3 millió hordó/nap közvetlen szállításhoz.
Januárban, az invázió előtt, körülbelül 1,5 millió hordót küldtek közvetlenül Ázsiába naponta.
Az orosz olajat 1 millió hordónál kevesebbet szállító Aframax vagy Suezmax tartályhajókra rakodja, és a tengeren átrakja nagyobb hajókra, amelyek 2 millió hordó befogadására képesek, így a szállítás költséghatékonyabbá válik - mondták a kereskedők.
A tengeri szállítású mennyiségek csak egy részét képezik az Oroszországból származó teljes exportnak. A csővezetékes szállításokkal együtt a teljes orosz nyersolaj- és termékkivitel áprilisban valamivel 8 millió hordó fölé emelkedett naponta, visszaállítva az invázió előtti szintet.
De honnan jön az olaj Európába?
Az orosz olaj kiesésének ellensúlyozására az európai finomítók a nyugat-afrikai nyersolaj importjához fordultak, amely a Petro-Logistics szerint áprilisban 17 százalékkal nőtt a 2018-2021-es átlaghoz képest.
Az Eikon adatai szintén növekedést mutatnak, és azt jelzik, hogy májusban 660 ezer hordó érkezett naponta főként Nigériából, Angolából és Kamerunból Északnyugat-Európába, továbbá három rakomány nigériai Amenam, szemben a februári egy rakománnyal.
Az Indiába irányuló nyugat-afrikai nyersolaj mennyisége eközben a Gerber szerint majdnem megfeleződött, áprilisban 280 ezer hordót szállítottak naponta a márciusi 510 ezer hordó/naphoz képest, mivel Delhi átállt az orosz olajra.
Az európai kereslet miatt a kereskedők szerint különösen a nigériai könnyű, édes nyersolajfajták ára ér el rekordszintet, a Forcados nyersolajat például legalább 7 dolláros felárral kínálják a Brenthez képest.
A Petro-Logistics szerint az Észak-Afrikából Európába irányuló kínálat március óta 30 százalékkal nőtt. Ebből az Eikon adatai szerint az egyiptomi Sidi Kerir kikötőből Északnyugat-Európába érkező mennyiség, amely elemzők szerint valószínűleg szaúdi nyersolaj, márciushoz képest majdnem megduplázódott, és májusban 400 ezer hordó/nap fölé emelkedett.
Az Egyesült Államok is növelte az Európába irányuló szállítást. Az európai nyersolajimport májusban az Egyesült Államokból szállított mennyiségben több mint 15 százalékkal nőtt márciushoz képest a Kpler nyomkövető cég szerint: Európa mintegy 1,45 millió hordó /nap nyersolajat szállított az Egyesült Államokból.
Ha tovább informálódna az olajembargóról, interjúnkat Holoda Attila energiapiaci szakértővel itt tekintheti meg: