5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Reuters elemezte az olajpiac háború miatti teljes átalakulását. 

Oroszország ukrajnai inváziója átrendezte a globális olajpiacot: az afrikai szállítók az európai kereslet kielégítése érdekében jelentek meg, a nyugati szankciók által sújtott Moszkva pedig egyre inkább a kockázatos hajóról hajóra történő szállításra támaszkodik, hogy nyersolaját Ázsiába juttassa, írja a Reuters legfrissebb elemző cikkében.

Az átcsoportosítások a globális olajkereskedelem legnagyobb kínálati oldali átrendeződését jelentik azóta, hogy az amerikai palaolaj forradalom körülbelül egy évtizeddel ezelőtt átformálta a piacot, és a jelenlegi felállás egyelőre arra enged következtetni, hogy Oroszország képes lesz átvészelni az Európai Unió olajtilalmát, feltéve, hogy Ázsia és Kína továbbra is megvásárolja Oroszorság nyersolaját.

A párizsi székhelyű Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint az orosz export áprilisban visszatért az invázió előtti szintre, az olajárak pedig 110 dollár körül stabilizálódtak, miután márciusban 14 éves csúcsra, hordónként 139 dollár fölé emelkedtek.

Még ha az EU meg is állapodik az orosz szankciók következő körét jelentő olajembargóban (vagyis Magyarországgal is egyezséget köt a kérdésben), elemzők szerint a hatást mérsékelheti az ázsiai kereslet. "Hacsak a Nyugat nem gyakorol diplomáciai nyomást az ázsiai vevőkre, nem látjuk, hogy a kínálati rés szélesedhetne és az olajárak megugranának" - mondta Norbert Rücker a Julius Baer-től a Reutersnek.

Teljesen átalakul a piac. Fotó: Pixabay
Teljesen átalakul a piac. Fotó: Pixabay

Az amerikai, uniós és brit szankciók bonyolult szövevénye megtiltotta, hogy az orosz tulajdonú vagy orosz lobogó alatt közlekedő hajók kikötőkbe befussanak, ami azt jelenti, hogy az Ázsiába irányuló megnövekedett kereskedelem egy részét a tengeren hajóról hajóra történő átrakodással bonyolítják le - ami költséges folyamat, és itt nagyobb a szivárgás kockázata is.

Ázsiai vevők, orosz árengedmény 

Az ukrajnai konfliktus februári kirobbanása után Moszkva ellen bevezetett szankciók, köztük az olajimport amerikai tilalma arra késztette Oroszországot, hogy a nyersolaját elkerülő Európától az indiai és kínai vevők felé forduljon, akik az iparági adatok és a kereskedők szerint meredek árengedménnyel veszik fel a szállítmányokat.

Összességében az orosz olaj tengeren keresztül Ázsiába irányuló áramlása az év eleje óta legalább 50 százalékkal megugrott

a Petro-Logistics tartályhajó-nyomonkövetési rendszer és más adatok szerint. A hajók közötti transzferek, amelyek a teljes tengeri kereskedelem kis hányadát teszik ki, a szankciók és a tiltakozások elkerülése érdekében a dán partoktól a Földközi-tenger felé tolódtak el.

"A hajóról hajóra (STS) történő transzferek a dán vizeken, a Balti-tenger belépési pontjánál voltak gyakoriak" - mondta Mark Gerber, a Petro-Logistics elnöke a Reutersnek. "Ez megváltozott, ezért a szankciókkal sújtott tartályhajóról nem szankciókkal sújtott tartályhajóra történő STS trend egyre inkább a melegebb és barátságosabb földközi-tengeri vizeken kerül megvalósításra."

Gerber szerint a Földközi-tengeren a tartályhajók között átrakott orosz nyersolaj és termékek mennyisége körülbelül 400 000 hordó/nap (bpd), amelynek nagy része Ázsiába megy, hozzáadva a 2,3 millió hordó/nap közvetlen szállításhoz.

Januárban, az invázió előtt, körülbelül 1,5 millió hordót küldtek közvetlenül Ázsiába naponta.

Más tengerekre mennek. Fotó: Pixabay
Más tengerekre mennek. Fotó: Pixabay

Az orosz olajat 1 millió hordónál kevesebbet szállító Aframax vagy Suezmax tartályhajókra rakodja, és a tengeren átrakja nagyobb hajókra, amelyek 2 millió hordó befogadására képesek, így a szállítás költséghatékonyabbá válik - mondták a kereskedők.

A tengeri szállítású mennyiségek csak egy részét képezik az Oroszországból származó teljes exportnak. A csővezetékes szállításokkal együtt a teljes orosz nyersolaj- és termékkivitel áprilisban valamivel 8 millió hordó fölé emelkedett naponta, visszaállítva az invázió előtti szintet.

De honnan jön az olaj Európába?

Az orosz olaj kiesésének ellensúlyozására az európai finomítók a nyugat-afrikai nyersolaj importjához fordultak, amely a Petro-Logistics szerint áprilisban 17 százalékkal nőtt a 2018-2021-es átlaghoz képest.

Az Eikon adatai szintén növekedést mutatnak, és azt jelzik, hogy májusban 660 ezer hordó érkezett naponta főként Nigériából, Angolából és Kamerunból Északnyugat-Európába, továbbá három rakomány nigériai Amenam, szemben a februári egy rakománnyal.

Az Indiába irányuló nyugat-afrikai nyersolaj mennyisége eközben a Gerber szerint majdnem megfeleződött, áprilisban 280 ezer hordót szállítottak naponta a márciusi 510 ezer hordó/naphoz képest, mivel Delhi átállt az orosz olajra.

Az európai kereslet miatt a kereskedők szerint különösen a nigériai könnyű, édes nyersolajfajták ára ér el rekordszintet, a Forcados nyersolajat például legalább 7 dolláros felárral kínálják a Brenthez képest.

A Petro-Logistics szerint az Észak-Afrikából Európába irányuló kínálat március óta 30 százalékkal nőtt. Ebből az Eikon adatai szerint az egyiptomi Sidi Kerir kikötőből Északnyugat-Európába érkező mennyiség, amely elemzők szerint valószínűleg szaúdi nyersolaj, márciushoz képest majdnem megduplázódott, és májusban 400 ezer hordó/nap fölé emelkedett.

Az Egyesült Államok is növelte az Európába irányuló szállítást. Az európai nyersolajimport májusban az Egyesült Államokból szállított mennyiségben több mint 15 százalékkal nőtt márciushoz képest a Kpler nyomkövető cég szerint: Európa mintegy 1,45 millió hordó /nap nyersolajat szállított az Egyesült Államokból.

Ha tovább informálódna az olajembargóról, interjúnkat Holoda Attila energiapiaci szakértővel itt tekintheti meg:

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mikor lesz Rogán-per vagy felcsúti per? Ligeti Miklós a Rogán-botrányról és az elszámoltatás buktatóiról
Izsó Márton - Litván Dániel | 2025. január 18. 10:37
Orbán Viktornak is helye lenne azon a szankciós listán, amelyre Rogán Antalt feltették? Bíróság elé állhat a NER legnagyobb hatalmú minisztere? Ligeti Miklóst, a Transparency International jogi igazgatóját ezeken a kérdéseken túl egy esetleges Magyar Péter-kormány lehetőségeiről is kérdeztük az elszámoltatás és a felelősségrevonás területén a Klasszis Podcast friss adásában.
Makro / Külgazdaság GDP, olajár, infláció: kijött az IMF jóslata
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 15:46
A tavaly októberben vártnál 0,1 százalékponttal gyorsabban, 3,3 százalékkal nő idén a globális gazdaság a Nemzetközi Valutaalap (IMF) pénteken kiadott prognózisa szerint. A jövő évre vonatkozó 3,3 százalékos GDP-növekedési várakozás nem változott. Tavaly a globális gazdaság 3,2 százalékkal nőtt.
Makro / Külgazdaság Visszavágták az osztrák GDP-előrejelzést
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 14:31
Lefelé módosította 2029-ig terjedő osztrák GDP-növekedési előrejelzését a Wifo gazdaságkutató intézet pénteken publikált prognózisában.
Makro / Külgazdaság A fővárosi csatornákat is meghódítja Csányi Sándor cégbirodalma
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 11:55
A milliárdos bankvezér érdekeltségének az ellenzéki vezetésű fővárosi önkormányzattal lett közös biznisze.
Makro / Külgazdaság Infláció: drágul a benzin, így minden drágább lesz
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:32
Szombaton tovább emelkednek a kutak nagykereskedelmi árai.
Makro / Külgazdaság Nyereséges, de kockázatos, amit a magyarok az orosz energiahordozókkal tesznek
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:03
Az újabb szankciók komoly kihívás elé állíthatják az oroszokat, tovább nehezedhet az energiahordozók importja. A háborús agresszor országnak közben égető szüksége lenne a bevételekre a harcok folytatásához.
Makro / Külgazdaság Hűtlen kezelés? Megszólalt az Integritás Hatóság gyanúsított elnöke
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 08:45
Bíró Ferenc szerint az ügyészségi eljárás volumene és időtartama is indokolatlan volt.
Makro / Külgazdaság A kínai édesítő tönkreteszi az európai ipart, visszamenőleg is büntettek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 17:33
Az EU dömpingellenes vámokat vetett ki az ázsiai országból behozott eritritolra, ami sokáig érvényben marad.
Makro / Külgazdaság Magyar cég is megnyalná a sóbizniszt Romániában
Bózsó Péter | 2025. január 16. 15:21
A Salrom romániai monopóliumát két új cég akarja megtörni – az egyiket Magyarországról irányítják.
Makro / Külgazdaság Az üzemanyag-fogyasztás 2024-es számai nem derűsek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 14:45
Tavaly 0,5 százalékkal több motorbenzin és 1,4 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott a kiskereskedelmi forgalomban, mint 2023-ban, így az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 0,6 százalékkal csökkent.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG