1p
Az Európai Unió jó úton halad a gazdaság beindítása felé, amíg azonban folynak az egyeztetések, Amerika és Kína állva hagyta az öreg kontinenst. Brüsszelben a hagyományos válsággócokon kívül egyre többet figyelnek Franciaországra és a különcködő britekre - amíg azonban az őszi németországi választások nem érnek véget, kevés energia marad az európai ügyekre.

Európai szemeszter: egy lépés a gazdasági és monetáris unió felé

Az Európai Tanács március 14–15-én megrendezett ülésén az uniós vezetők lezárták a 2013. évi európai szemeszter első szakaszát. Az Európai Tanács megvizsgálta, hogyan haladnak a tagállamok a korábban tett ajánlások végrehajtásával.

Az európai szemeszter az az eljárás, amelynek keretében a tagállamok minden évben egy féléves periódus alatt koordinálják gazdasági, költségvetési és foglalkoztatási politikáikat – magyarán előzetesen egyeztetik a költségvetési terveiket Brüsszellel. Amellett, hogy az Európai Unió a szemeszternek köszönhetően egységesebb eszközöket vethet be a válságkezelésben, fontos jelentősége van a gazdasági és monetáris unió megalkotásához szükséges szemlélet kialakításában: a tagállamok ugyanis kezdik elfogadni, hogy a nemzeti jóváhagyás előtt egy nemzetközi kört is kell futniuk a büdzsével - be kell azt mutatni a nemzetközi közösségnek, akik javaslatokat, észrevételeket fogalmazhatnak meg. Ez mindenképp előremutató tény, ez azonban még meglehetősen messze van attól, hogy az egyes tagállamokban a nemzeti közvélemény is elfogadja az EU beleszólását olyan ügyekbe, amelyeket hagyományosan saját hatáskörben szokás elintézni.

Az Európai Tanács Justus Lipsius épülete - egy jobb világot építenek?

A szemeszterrel kapcsolatos következő lépés, hogy egy hónapon belül kell benyújtaniuk a kormányoknak a frissített konvergenciaprogramokat és a nemzeti reformprogramokat. Ezeket a Bizottság értékeli, majd május végén országspecifikus ajánlásokat ad mindegyik tagállamnak, amelyeket a júniusi csúcson hagynak jóvá az uniós tagállami vezetők. Nem mellesleg ezek a mérföldkövek fontos szerepet játszanak az túlzottdeficit-eljárások (EDP) értékelésének kérdésében - magyarán ekkor tudhatunk meg újabb részleteket arról, hogy vajon Magyarország kikerülhet-e az EDP alól, először uniós tagságunk során.

Az uniós csúcson a vezetők értékelték, hogyan halad az európai gazdaság beindítása. Ahogy a csúcsot követő sajtótájékoztatón Herman van Rompuy elnök mondta: az irány jó, ezért tartani kell. Az erőfeszítések középpontjában a meghozott döntések, és főként a Növekedési és Munkahelyteremtési Paktumban foglaltak végrehajtásának kell állnia; különösen fontos feladatként kell tekinteni a fiatalok foglalkoztatásának támogatására, valamint a növekedés és a versenyképesség fokozására - közölte a Tanács a megbeszéléseket követően.

Nem mindenkit nyűgöz le a versenyképességi paktum - transzparens a Schuman körforgalomnál, a brüsszeli EU-negyed közepén

Európa a másodosztályban: amíg az Egyesült Államokat üldöztük, Kína is lehagyott minket

Ami a jó irányt illeti: Európának nagy szüksége van arra, hogy ezúttal tényleg megtalálja az útját. Ahogy azt uniós tisztségviselők a Privátbankárnak Brüsszelben elmondták: az elmúlt években az öreg kontinens nem csak régi versenytársától, az Egyesült Államoktól marad le teljesítményben és versenyképességben, hanem már Kínával sem tudja tartani a lépést – ahogy fogalmaznak, a világgazdaságban ma gyakorlatilag a G2 szabja meg a játékszabályokat.

Az alapvető probléma a gazdasági növekedés hiánya – ennek gyökerei részben demográfiai jellegűek, és már a válság előtt is jellemezték az Európai Uniót. Az EU vezetői ezt persze régen felismerték, az EU 2020 stratégia lényege éppen az, hogy átállítsa a szervezetet egy újfajta növekedési modellre. Néhány ország jobban halad ezen célok megvalósításával, néhány országban kevésbé jól – ami viszont újdonság, hogy bizonyos tagországokban már visszafelé haladnak az úton, például a vállalással ellentétben csökkentik a K+F kiadások arányát a költségvetésen belül.

Magyarország EU2020 programhoz kapcsolódó vállalásai
  • a 20-64 éves népességre vonatkozó foglalkoztatási ráta 75 százalékra növelése
  • a K+F ráfordítások GDP-hez viszonyított szintjének 1,8 százalékra növelése
  • a teljes energiafelhasználáson belül a megújuló energiaforrások részarányának 14,6 százalékra növelése; 10 százalékos energiamegtakarítás elérése; az EU emisszió-kereskedelmi rendszerén kívül az üvegházhatású gázok kibocsátásának legfeljebb 10 százalékos növekedése a 2005. évi szinthez képest
  • a felsőfokú vagy annak megfelelő végzettséggel rendelkezők arányának 30,3 százalékra növelése a 30-34 éves népességen belül; az oktatásban, képzésben nem részesülő, legfeljebb alsó középfokú végzettséggel rendelkezők arányának 10 százalékra csökkentése a 18-24 éves népességen belül
  • a szegénységben vagy társadalmi kirekesztettségben élő népesség arányának 5 százalékpontos csökkentése

Az unióban egyetértés mutatkozik abban, hogy véget értek azok az idők, amikor közpénzek osztogatásával, nyakló nélküli hitelfelvétellel lehetett rendet tenni a nehéz helyzetekben. Mivel azonban a belső fogyasztás a válságban lévő országokban folyamatosan csökken, csak beruházásokkal lehet beindítani a gazdaságok motorját. Komoly gondok vannak azonban a bizalommal és a kockázattal – a befektetők nem bíznak abban, hogy a problémás országok kilábalnak a bajból, ezért nem viselik el a jellemzően megemelkedett politikai kockázatot (nem változtatnak-e kedvezőtlenül a jogszabályokon?), a finanszírozási kockázatot (hozzáférhetek-e elegendő hitelhez?), valamint a profit realizálásának kockázatát (hogyan szállok ki a befektetésből?).

Három C: honnan lesz növekedés?

Herman van Rompuy úgy fogalmazott a csúcstalálkozó után: a növekedéshez 3 dolog kell. Confidence, azaz bizalom; credit, avagy hitelesség; valamint competitiveness, azaz versenyképesség. Ezek elérése érdekében indították be az EU 2020 ambiciózus stratégiáját, aminek elképzelései jók, de uniós tisztviselők megítélése szerint az implementációjához nincsenek meg a kellő eszközök.

A növekedéshez ráadásul úgy kellene visszatérni, hogy közben tovább vágják az államadósságot, újra egyensúlyba hozzák az államháztartást – ami néhány tagállamnak különösen nehezére esik, miután csak borsos áron képesek hitelhez jutni a piacon, magyarán csak magas hozammal képesek kötvényeket kibocsátani.

A britek kifelé tartanak, a franciák lefelé

A megszorítások önmagukban biztosan nem elegendőek a hiány mérséklésére, erre példaként többen is az Egyesült Királyság példáját hozták. Nem véletlen, hogy egyes vélemények szerint a briteknél egyenesen katasztrofális trend van kialakulóban: ahogy egy diplomata fogalmazott a Privátbankárnak, a brit vezetés már nem törődik az európai ügyekkel, minden erejüket befelé koncentrálják, folyamatos konfliktusban vannak az uniós szervekkel. Ennek pedig olyan módon is vége lehet, hogy az Egyesült Királyság és az EU szakítanak egymással.

A mindenki által ismert válsággócok – Görögország, Olaszország, Spanyolország és Portugália – mellett ráadásul egyre többször említik Franciaországot, mint az EU legproblémásabb gazdaságát – ebben a jelentős olasz kitettség mellett komoly, hosszú távú strukturális problémák is szerepet játszanak.

Európa a németekre figyel, a németek a választásokra

A megoldás kulcsa természetesen Németország – hiába vetik fel egyes tagállamokban, hogy lazítani kellene az inflációs célon (a jelenlegi 2 helyett 4 százalékos cél ötlete legutóbb Franciaországból merült fel), ha a Bundesbank legfeljebb 2,9 százalékot lenne hajlandó elfogadni. A különböző gazdasági ösztönzőcsomagoknak nem csak a méretére, hanem a feltételek szigorúságára is a németek vannak a legnagyobb hatással. Az eddig bevezetett rövid távú uniós válságkezelő intézkedések közül az EKB kötvényvásárlási programja az egyik leghatásosabb – Németország bólintása nélkül ez sem tudott volna elindulni.

Ha esetleg semmitmondónak tűnnek a most megrendezett csúcstalálkozóról szóló közlemények, vagy akár a Tanács hivatalos kiadványa, az épp ennek tudható be. Németország ugyanis választásokra készül, ami sok energiát von el az európai ügyektől – Brüsszeli forrásaink egyöntetűen úgy nyilatkoztak, szeptemberig éppen ezért komolyabb konfliktusokat kiváltó döntésekre, vitákra, nagy horderejű intézkedésekre gazdasági ügyekben vélhetően nem érdemes számítani – hacsak a piaci helyzet máshogy nem hozza.

Harc a munkanélküliség ellen – különösen a fiatalok körébenBrüsszelben nagy az egyetértés abban, hogy sem a gazdasági növekedés beindításáért folytatott küzdelem, sem az európai integráció fokozása sem képzelhető el anélkül, hogy munkahelyteremtéssel járna együtt. A magas munkanélküliségi mutatók közül különösen a fiatalok körében mért állástalanság szúrja az EU szemét – ez nem véletlen, Spanyolországban például a munkanélküliségi ráta a fiatalok körében több mint 50 százalékos (ami persze nem azt jelenti, hogy minden második fiatal spanyol munkanélküli, hanem azt, hogy aki közülük nem tanul, hanem munkát keres, nagyobb részt nem talál magának állást).

José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke és Herman van Rompuy, az Európai Tanács elnöke

Ennek is köszönhető, hogy a csúcstalálkozó után tartott közös Barroso - van Rompuy sajtótájékoztatón egyszer sem hangozhatott el anélkül a „munkanélküliség” szó, hogy ne tették volna hozzá: „különösen a fiatalok körében”.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kamatot vágott a Fed
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 20:16
Megtörtént az amerikai kamatdöntés.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktorék óriási hitelt vennének fel?
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 19:53
Jelentős összegről lehet szó. 
Makro / Külgazdaság Bemondták az elemzők, ennyit érhet a forint két év múlva
Imre Lőrinc | 2025. december 10. 15:45
Az MBH Bank lefelé módosította az idei évi GDP-növekedési előrejelzését. A korábbi 0,8 százalék helyett már csak 0,4 százalékos bővülésre számít a pénzintézet, ami jövőre 2,8 százalékra gyorsulhat fel. Az infláció kedvezőbben alakulhat az év elején vártnál, és bár számos kockázat övezi a fogyasztói árindexet, a relatív erős forint ellensúlyozhatja a negatív hatásokat.
Makro / Külgazdaság Bokros Lajos megszólal – itt nézheti élőben a Klasszis Klub Live-ot
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 15:17
A közgazdász, a Horn-kormány 1995-96 közötti pénzügyminisztere fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij örömteli hírt kapott
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 13:59
Tovább mérséklődött az ukrán infláció emelkedésének üteme.
Makro / Külgazdaság Trump árgus szemekkel figyelheti az amerikai munkaerőpiacot
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 13:31
Beszédes adatokat tettek közzé.
Makro / Külgazdaság Egyre valószínűbb, hogy komoly adóemelés jön a választások után
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:05
Jelentősen növekszik a költségvetési hiány, miközben ugrásszerű növekedésre aligha lehet számítani.
Makro / Külgazdaság Kínában 21 havi csúcsra gyorsult az infláció – no de ennyire?
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 10:15
Kínában az elemzők által várttal összhangban 21 havi csúcsra gyorsult az infláció novemberben.
Makro / Külgazdaság Benyúlással előzné az Orbán-kormányt Brüsszel
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 09:01
Akár már a jövő hétre kicsavarhatnák Orbán Viktor kezéből az egyik legerősebb fegyverét. 
Makro / Külgazdaság Mindenképpen szükség lesz jövőre megszorításokra? Ön is kérdezheti élőben Bokros Lajost
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 07:51
A közgazdász, a Horn-kormány 1995-96 közötti pénzügyminisztere fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG