6p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A NATO már évek óta egységes egészként kezeli a Moszkva-Peking tengelyt. A NATO-val együttműködő négy indo-csendes-óceáni ország arra számít, hogy a jövőben Kínával és Oroszországgal a stratégia verseny élesedni fog. Káncz Csaba jegyzete.

Amióta Oroszország tavaly megtámadta Ukrajnát, a NATO-találkozók és csúcstalálkozók az előző évekhez képest lényegesen nagyobb figyelmet kapnak. A litvániai Vilniusban tegnap kezdődött csúcstalálkozón ráadásul több súlyos téma is szerepel a napirenden. Ukrajna a várakozások szerint egyelőre nem kap formális meghívást a NATO-csatlakozásra, de a tagság potenciális politikai támogatását a háború lezárása utáni időszakra fenntartják.

Ez a „konstruktív két­értelműség” jegyében egyrészt jelzésértékű perspektívát ígér Ukrajnának (az önvédelem folytatására, később a politikai-gazdasági reformokra), másrészt a háború kimenetelétől függően bármikor tárgyalási alapot képez Oroszországgal (területcsere, külső biztonsági garanciák felkínálása) egy stabil rendezés érdekében.

A NATO érdekei az ázsiai-csendes-óceáni térségben

A csúcstalálkozón jelentős figyelmet kap négy Indo-csendes-óceáni vezető: Anthony Albanese ausztrál miniszterelnök, Chris Hipkins új-zélandi miniszterelnök, Kisida Fumio japán miniszterelnök és Jun Szogjol dél-koreai elnök. A négyes a tavalyi madridi NATO-csúcsot követően immár második éve van jelen. A dél-koreai elnök idén egy új NATO-Dél-Korea dokumentumot ismertet a katonai szövetséggel való kapcsolatok megszilárdítása érdekében. Szöul számos biztonsági kihívással néz szembe, beleértve Észak-Korea nukleáris programját és az USA-Kína stratégiai rivalizálását.

A NATO kétnapos vilniusi csúcstalálkozójának első napi ülése 2023. július 11-én. Fotó: MTI/EPA/Filip Singer
A NATO kétnapos vilniusi csúcstalálkozójának első napi ülése 2023. július 11-én. Fotó: MTI/EPA/Filip Singer

Mindeközben a japán sajtó a múlt héten arról számolt be, hogy Tokió lezárta a tárgyalásokat a NATO-val az „Individual Tailored Partnership Program (ITPP)” nevű új megállapodásról. Ez a program meghatározza a szigetország és a NATO-blokk közötti együttműködés kulcsfontosságú területeit.

Mivel a NATO-t jelenleg leköti Ukrajna, a világ túlsó felén elhelyezkedő régió iránti érdeklődése bizony felvet néhány kérdést. Miért is válik ez a négy ázsiai vezető rendszeres szereplőjévé az európai és észak-amerikai országok csúcstalálkozójának?

Nos, le kell szögezni, hogy ezek az országok az Ukrajnát támogató és Oroszországot szankcionáló nemzetközi koalíció legkiemelkedőbb tagjai közé tartoznak. Tehát jelenlétük bizony legitim egy olyan biztonsági konferencián, ahol Ukrajna fő kérdés.

A Fehér Ház és a NATO álláspontja

A 2021 tavaszán megjelent amerikai Nemzeti Védelmi Stratégia (NDS) Kínát nevezi az Egyesült Államok első számú stratégiai kihívójának, míg Oroszországot bajkeverő, akut fenyegetéseket jelentő stratégiai ellenfélként értékeli. Az NDS szerint a Kínai Népköztársaság az USA számára „a legjelentősebb stratégiai versenytárs, amely állandó kihívást jelent.” Az USA önállóan és a NATO-val együttműködésben arra törekszik, hogy gyengítse a két revizionista nagyhatalom közötti stratégiai partnerséget, egymás kölcsönös támogatását.

A NATO már évek óta egységes egészként kezeli a Moszkva-Peking tengelyt. Jens Stoltenberg főtitkár 2021 őszén a NATO védelmi minisztereinek tanácskozásán kiemelte, hogy a két országot nem szabad két külön veszélyforrásként kezelni: „Először is Kína és Oroszország szorosan együttműködik. Másodszor pedig, amikor többet fektetünk a technológiai fejlesztésünkbe, akkor az mindkettőjüknek szól”.

Ukrán válság újrajátszva

Az Indo-csendes-óceáni térség kiemelt szerepet kapott a NATO 2022-es Stratégiai Koncepciójában, amely kulcsfontosságú dokumentumként felvázolja a szövetség értékeit, célját és szerepét.

A tavalyi dokumentum először utalt Kína ambícióira és politikájára, mint a NATO biztonsága, érdekei és értékei elé állított komoly kihívásra. Külön kitért a Kína és Oroszország közötti növekvő együttműködésre is, amelyet a NATO a kialakult, szabályokon alapuló nemzetközi rend fenyegetésének tekint.

Mint ilyen, a Stratégiai Koncepció az Indo-csendes-óceáni térséget „fontosnak nevezte a NATO számára, tekintettel arra, hogy az e térségben zajló fejlemények közvetlenül érinthetik az euro-atlanti biztonságot”. Ez egyértelművé teszi a NATO számára, hogy megerősítse meglévő partnerségeit a régióban, és újakat alakítson ki.

A japán miniszterelnök a NATO tavalyi ülésén leszögezte: „A Kelet-kínai-tengeren és a Dél-kínai-tengeren folynak a kísérletek a status quo egyoldalú, a háttérben történő erőszakos megváltoztatására. Erős válságérzetem van, hogy a mai krízis Ukrajnában holnap megismétlődhet Kelet-Ázsiában. A nemzetközi közösségnek össze kell fognia annak bizonyítása érdekében, hogy a status quo erőszakos megváltoztatására irányuló egyoldalú kísérletek soha nem járnak sikerrel.”

Stoltenberg főtitkár idén februárban Tokióban elmondott beszédében elismerte, hogy Kína biztonsági kihívások elé állítja a NATO érdekeit és értékeit, különösen az Oroszországhoz fűződő kapcsolatának erősödése miatt. Stoltenberg találkozott a japán miniszterelnökkel, amely során élesen bírálta Kínát szomszédjai zaklatása és Tajvan fenyegetése miatt, valamint hangsúlyozta, hogy Japánnak és más demokráciáknak együtt kell működniük a szövetséggel a nemzetközi rend védelmében.

A NATO feladatai Ázsiában

Védelmi szempontból a NATO és a négy ázsiai partner arra törekszik, hogy javítsa katonaságaik „interoperabilitását” – a különböző katonai erők és védelmi rendszerek azon képességét, hogy hatékonyan együttműködjenek és összehangolják tevékenységeiket. Ez magában foglalhatja egymás katonai eszközeinek ismeretének elmélyítését, a katonáik és a többi katonaság közötti kapcsolatok javítását, valamint a közös gyakorlatok kiterjesztését.

Valóban, tekintettel az Oroszországgal és Kínával fennálló jelenlegi feszültségek összetettségére, egyértelműen nagyobb koordinációra és együttműködésre van szükség az országok nagyobb csoportja között. Ezek az új partnerségek hatékonyak lehetnek a dezinformációtól és a tengeri biztonságtól a kibervédelemig és az űrbeli versenyig minden területre.

Mind a négy indo-csendes-óceáni ország egyetért egy alapvető tézisben: arra számítanak ugyanis, hogy a jövőben Kínával és Oroszországgal a stratégia verseny élesedni fog.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Harcra készül a vámháborúban Európa?
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 15:33
Összevonták a két szankciós listát.
Makro / Külgazdaság Ilyen csoda kellene, hogy Orbán Viktor nyugodtan aludhasson
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:34
Álom már van. De elúszni látszik.
Makro / Külgazdaság Trumpnak sikerült egy újabb pofont lekevernie az amerikai autógyártóknak?
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 10:48
A Fehér Ház szerint hatalmas győzelem ez az amerikai gyártóknak – az amerikai gyártók szerint viszont nagyon rossz üzlet köttetett.
Makro / Külgazdaság Donald Trump „a történelem legnagyobb kereskedelmi megállapodását” jelentette be
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 06:44
Az Egyesült Államok és Japán megállapodást kötött a Trump által kivetett súlyos vámok csökkentéséről.
Makro / Külgazdaság Varga Mihálynak nem maradt választása
Herman Bernadett | 2025. július 22. 14:00
Nem változott most sem az alapkamat. Az infláció magas, a növekedés pedig nem a fogyasztás miatt gyenge. A forintra is sokan spekulálnak, meg van kötve a jegybank keze. 
Makro / Külgazdaság Összelapátolta az állami cégek pénzét a kormány, hogy mentse az államháztartást
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 12:30
Június végéig az éves hiány 58,1 százalékát érte el az államháztartás. Ehhez ki kellett venni az állami cégekből 200 milliárdnyi osztalékot, és több adót kellett beszedni.
Makro / Külgazdaság Lezárult az idei egyik legnagyobb NER-es üzlet?
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 11:05
Nyerges Zsolt nevére vett egy évi 50 milliárdos csomagot.
Makro / Külgazdaság Már 27 halálos áldozata van a katasztrófának, köztük 25 gyerek
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 08:35
A 27 áldozatból 25 iskolás gyerek volt. 
Makro / Külgazdaság Erősen visszavágta Kína két olyan nyersanyag exportját, amely a fegyver- és napelemgyártáshoz kell
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 15:01
Kína jelentősen visszafogta két fontos nyersanyag – a fegyverek, a távközlési berendezések és a napelemek gyártásához szükséges alapanyag – exportját a Reuters hírügynökség által a hivatalos kínai vámadatokon végzett elemzés alapján.
Makro / Külgazdaság Románia és Görögország lett az EU rossztanulója hiány és államadósság terén
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 14:07
Az euróövezetben és az Európai Unióban is csökkent a GDP-arányos államháztartási hiány az idei első negyedévben a tavalyi utolsó negyedévvel összevetve, miközben nőtt az államadósság aránya – közölte az EU statisztikai hivatala, az Eurostat hétfőn.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG