Az elektromos autók piacának meghódításáért folyó harc új szakaszába lépett azzal, hogy az Egyesült Államok kereskedelmi minisztériuma javaslatot tett a kínai szoftverek betiltására az USA-ban értékesített
autókban – írta az autók új világáról szóló elemzésében Alan Beattie, a Financial Times publicistája. Ez a harc más lesz, mint a korábbiak, ugyanis szemben az elektronikával és a ruházattal, Kína nem csak a gyártásban tett szert jelentős előnyre, hanem az elektromos autók piacán saját kínai márkákkal jár az élen.
Azon lehet vitatkozni, hogy ez mennyiben köszönhető a pekingi állami támogatásoknak, az azonban vitathatatlan, hogy a cégek immáron saját gyártóbázisaikról exportálják a villanyautókat és olyan szoftvereket fejlesztenek, amelyek javítják ezek képességeit. Az Európai Unió vezetői tudják, hogy a kínai autók importját korlátozó büntetővámok legfeljebb lélegzetvételnyi időt adnak a helyi vállalatoknak, hogy megpróbálják csökkenteni lemaradásukat kínai versenytársaikkal szemben. A cégek közös vállalkozásokban gondolkodnak, hogy javítsanak esélyeiken. Az olyan nagy feltörekvő országok, mint Brazília vagy Törökország pedáloznak azért, hogy a kínaiak villanyautó-gyártó üzemeket építsenek náluk.
Már az 5G ellenes kampány sem volt teljes siker
A dolog tehát úgy fest, hogy a világ maradéka nem követi az USA-t azon az úton, hogy kiszorítsa az új technológia uralásából a kínaiakat. Ezt megelőzően a Huawei ellen indított kereskedelmi hadjáratot az Egyesült Államok, amely lépéselőnyre tett szert az 5G-s mobiltelefon-technológiában. Az ország európai szövetségesei lényegében követték ezen az úton, ám a feltörekvő országokat nem aggasztja az a feltételezés, hogy a Huawei mobilrendszerei a kínai hatóságok fülelő kémeiként működhetnek.
Emellett ami az autószoftvereket illeti, van egy nagy kérdőjel az amerikai tiltással kapcsolatban. Mivel ezek általában nyílt forráskódú programok, amelyeket a fejlesztők világszintű közössége alakít, a lehetetlennel határos megmondani, melyik tekinthető kínainak közülük. A történet vége nagyon furcsa lehet.
Ha a szigorú amerikai szabályozás nyomán létrejön egy a kínaitól független autószoftver-ipar az Egyesült Államokban, akkor kettészakadhat a világ autópiaca. Kialakulhat egy drága rendszereket használó sziget az Egyesült Államokból és Kanadából, miközben a világ többi része továbbra is a kínainak minősülő olcsóbb szoftvereket használja. Mivel az amerikai autópiac nem elég nagy ahhoz, hogy ennek súlyára, vonzerejére alapozva érvényesítse akaratát az elektromos autók világpiacán, a 21. században Kína lehet az autógyártás császára. Hacsak ki nem találnak valami jobbat az elektromos autóknál, amiben más országok szereznek technológiai előnyt. Ennek egyelőre semmi jele.