Az elektromos autók piacának meghódításáért folyó harc új szakaszába lépett azzal, hogy az Egyesült Államok kereskedelmi minisztériuma javaslatot tett a kínai szoftverek betiltására az USA-ban értékesített
autókban – írta az autók új világáról szóló elemzésében Alan Beattie, a Financial Times publicistája. Ez a harc más lesz, mint a korábbiak, ugyanis szemben az elektronikával és a ruházattal, Kína nem csak a gyártásban tett szert jelentős előnyre, hanem az elektromos autók piacán saját kínai márkákkal jár az élen.
Azon lehet vitatkozni, hogy ez mennyiben köszönhető a pekingi állami támogatásoknak, az azonban vitathatatlan, hogy a cégek immáron saját gyártóbázisaikról exportálják a villanyautókat és olyan szoftvereket fejlesztenek, amelyek javítják ezek képességeit. Az Európai Unió vezetői tudják, hogy a kínai autók importját korlátozó büntetővámok legfeljebb lélegzetvételnyi időt adnak a helyi vállalatoknak, hogy megpróbálják csökkenteni lemaradásukat kínai versenytársaikkal szemben. A cégek közös vállalkozásokban gondolkodnak, hogy javítsanak esélyeiken. Az olyan nagy feltörekvő országok, mint Brazília vagy Törökország pedáloznak azért, hogy a kínaiak villanyautó-gyártó üzemeket építsenek náluk.
Már az 5G ellenes kampány sem volt teljes siker
A dolog tehát úgy fest, hogy a világ maradéka nem követi az USA-t azon az úton, hogy kiszorítsa az új technológia uralásából a kínaiakat. Ezt megelőzően a Huawei ellen indított kereskedelmi hadjáratot az Egyesült Államok, amely lépéselőnyre tett szert az 5G-s mobiltelefon-technológiában. Az ország európai szövetségesei lényegében követték ezen az úton, ám a feltörekvő országokat nem aggasztja az a feltételezés, hogy a Huawei mobilrendszerei a kínai hatóságok fülelő kémeiként működhetnek.
Emellett ami az autószoftvereket illeti, van egy nagy kérdőjel az amerikai tiltással kapcsolatban. Mivel ezek általában nyílt forráskódú programok, amelyeket a fejlesztők világszintű közössége alakít, a lehetetlennel határos megmondani, melyik tekinthető kínainak közülük. A történet vége nagyon furcsa lehet.
Fotó: Pixabay
Ha a szigorú amerikai szabályozás nyomán létrejön egy a kínaitól független autószoftver-ipar az Egyesült Államokban, akkor kettészakadhat a világ autópiaca. Kialakulhat egy drága rendszereket használó sziget az Egyesült Államokból és Kanadából, miközben a világ többi része továbbra is a kínainak minősülő olcsóbb szoftvereket használja. Mivel az amerikai autópiac nem elég nagy ahhoz, hogy ennek súlyára, vonzerejére alapozva érvényesítse akaratát az elektromos autók világpiacán, a 21. században Kína lehet az autógyártás császára. Hacsak ki nem találnak valami jobbat az elektromos autóknál, amiben más országok szereznek technológiai előnyt. Ennek egyelőre semmi jele.
Orosz gáz nélkül is menne az ellátás.


