EPA/ERIC THAYER / POOL |
Trump már a kampánya alatt is hangsúlyozta, hogy az amerikai kereskedelmi deficitet le kell csökkenteni és a feldolgozóipari állásokat vissza kell vinni az USA-ba. Figyelmének középpontjába eddig Kína volt, de határozott jelek mutatnak arra, hogy az elkövetkező időszakban a német autóipar kerül a célkeresztjébe. Ez a hazai gazdaság számára is rossz hír, hiszen a KSH 2017 év végi adatai szerint a 155 ezer dolgozót foglalkoztató járműipari ágazat adja a hazai GDP közel 5 százalékát, a feldolgozóipari kibocsátás több mint 30 százalékát, a termelés értéke pedig elérte a 25,3 milliárd eurót.
Ultimátumok és parancsok
Ennek fényében érdemes értékelni, hogy nagyon rossz visszhangja lett a vezető angolszász és német sajtóban az amerikai vezetők (Pence, Pompeo) múlt heti európai körútjának. A Washington Post szerkesztőségi cikke szerint „sok európai véli úgy, hogy Trump kormánya nem becsüli meg a britekkel, a franciákkal, a németekkel kötött szoros szövetséget, holott a 2. világháború óta ők is formálják az amerikai külpolitikát”.
Káncz Csaba |
A Guardian szerint Washington az EU megosztására törekszik, hogy aztán eltakaríthassa az egész szervezetet az útból. A német kormányközeli Die Welt szerint az amerikai alelnök parancsokat és ultimátumokat osztogatott a Müncheni Biztonságpolitikai Konferencián – a hallgatóság síri csöndje közepette - és aztán anélkül lépett le az eseményről, hogy bárki mást meghallgatott volna.
Márpedig Pence harcias fellépése jó eséllyel csak előjele az ütközőpályára állásnak a transzatlanti partnerek között. Berlini források szerint az USA kereskedelmi minisztériumának jelentése alapján az autóimport nemzetbiztonsági kockázat jelent az ország számára.
Az anyag alapján az elnöknek maximum 90 napja van arra, hogy akár 25 százalékos büntetővámot vessen ki, melyet Trump vélhetően ki is fog használni, hogy ezzel gyakoroljon nyomást az EU-ra a kereskedelem-politikai tárgyalási folyamatban.
Az USA számára a korábbi hírek szerint csak az az elfogadható, ha az agrártermékek is bekerülnek a szabad-kereskedelmi körbe. Ezt az EU teljesen kizárja, és már közölte is, hogy 22.7 milliárd dollárnyi amerikai exportot fog import vámmal sújtani, ha Trump lépne az autóbehozatali vámok ügyében.
Erőteljesen lassuló német gazdaság
A jelentés egy másik forrás szerint 3 opciót kínál fel, a 25 százalékos vámtarifa mellett van egy 10 százalékos, illetve egy, csak a műszakilag fejlett, az elektromos autókra vonatkozó javaslat is, ezek közül fog választani az elnök. A kongresszusban nem mindenki híve a büntetővámnak, emiatt van ennek blokkolására irányuló javaslat, de az elnök jogköre ezen a területen nagyon széles. Az európai autópapírok tegnap fél százalék körüli eséssel követték le a fejleményeket.
Trump fenyegetése nagyon rosszkor jön a már amúgy is lassuló euró-övezeti gazdaságnak. Különösen Németország érzékeny az autóipari vámokra, holott a német gazdaság már így is komolyan lassult tavaly a harmadik és negyedik negyedévben, decemberben pedig a kiskereskedelmi forgalom az utóbbi 11 évben nem látott ütemben esett. Az IFO intézet kalkulációi szerint hosszú távon a német autókivitel az USA-ba akár a felére is zuhanhat, ami abszolút értékben 18.4 milliárd dolláros esést jelentene.
Káncz Csaba jegyzete