5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A június 23-i népszavazáson egyértelművé vált, hogy a brit szavazók többsége szerint az Egyesült Királyságnak nincs helye az EU-ban, amivel hosszú jogi, kereskedelmi és diplomáciai egyeztetések veszik majd kezdetüket az unió és a szigetország jövőbeni kapcsolatáról. Biztosan új korszak kezdődik, de egyáltalán merre indulhat most az Egyesült Királyság és az EU? A DLA Piper szakértője összeszedte a lehetséges forgatókönyveket.
A londoni Westminster-palota óratornya, a Big Ben számlapja világít 2016. június 24-én hajnalban, mialatt a számlálóbizottságok a brit EU-tagságról előző napon tartott referendum szavazati eredményeit összesítik. (MTI/EPA/Hannah McKay)

A britek kilépésével ugyanis olyan kulcsfontosságú területek kerültek ki az unió hatásköre alól, mint például a kereskedelem, a környezetvédelem, vagy az adatvédelem, amelyeknek a jogi alapjait és politikai feltételeit az elkövetkezendő két évben kell újradefiniálni – ez pedig jelentősen átalakítja majd az Egyesült Királysággal való kapcsolatunkat is - írja elemzésében a DLA Piper blogján Posztl András.

Az együttműködés végleges formájáról tehát továbbra is csak találgathatunk, az azonban biztos, hogy a Brexit több intézmény és vállalat működésére is drasztikus hatással lesz.

Még nem léptek ki

Habár a britek többsége a Brexit mellett tette le a voksát a tegnapi népszavazáson, ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezzel az Egyesült Királyság automatikusan ki is lépett volna az Európai Unióból: a véleménynyilvánító népszavazás ugyanis nem köti jogilag a brit kormányzatot.

Az azonban biztos, hogy ezzel fontos tárgyalások vették kezdetüket, amelyek során az elkövetkezendő két évben fog eldőlni, hogy milyen alapokon folytatódik majd a britek és az unió kapcsolata.

Az Európai Unió működéséről szóló szerződés 50. cikkelye alapján ugyanis, onnantól kezdve, hogy az Egyesült Királyság hivatalosan is benyújtja kilépési kérelmét az Európai Bizottságnak, két év áll a két fél rendelkezésére, hogy a kilépés és a jövőbeni együttműködés feltételeit meghatározzák. A szakértő szerint ezért továbbra is csak találgathatunk a kapcsolat lehetséges formáiról, amely azonban nagy valószínűség szerint az alábbi modellek egyikét fogja követni.

1. Az Európai Gazdasági Térség része, de nem az EU tagja. Norvégia, Izland, vagy Lichtenstein példáját követve az Egyesült Királyság dönthet úgy, hogy kilép az EU-ból, az EGT-nek azonban része marad. Ebben az esetben továbbra is érvényesek maradnának a személyek szabad mozgásáról szóló megállapodások, az Egyesült Királyság továbbra is hozzájárulna egy kisebb összeggel az EU büdzséjéhez, valamint az uniós jogok többsége is érvényben maradna, mint például a munkajogi, versenyjogi vagy közbeszerzési jogi szabályozások, a döntéshozatali mechanizmusokból azonban a szigetország kimaradna. Norvégia például az uniós jogszabályok majdnem 75 százalékát implementálta, annak ellenére, hogy nincs beleszólásuk a jogalkotási folyamatba.

2. Az EFTA, de nem az Európai Gazdasági Térség része. Az Egyesült Királyság újra csatlakozhat az Európai Szabadkereskedelmi Társuláshoz is, ugyanakkor az EGT-n kívül maradna, a Svájci példához hasonlóan. A szigetország ebben az esetben bilaterális kereskedelmi megállapodásokat köthet az uniós országokkal, annak érdekében, hogy továbbra is hozzá tudjon férni az egységes piachoz. Svájchoz hasonlóan érvényben maradna az áruk és szolgáltatások szabad mozgásának alapelve, ez az elv azonban nem terjedne ki a szolgáltatásokra és a tőkére. Az Európai Unió Bírósága helyett az EFTA-bíróság joghatósága alá tartozna, és az EGT tagjainál is alacsonyabb hozzájárulást kellene fizetnie az EU-nak. Ennek ellenére az EU szerint ez a modell nem fenntartható hosszú távon, és várhatóan Svájc is hamarosan csatlakozik majd az EGT-hez, a belső piachoz való teljes hozzáférés érdekében.

3. Vámunió. Az Egyesült Királyság úgy is megállapodhat az EU-val, hogy az áruk belső piacához hozzáférhet (a szolgáltatásokhoz azonban nem), anélkül azonban, hogy vámot kellene fizetnie, Törökországhoz hasonlóan. Törökországnál az egyedüli elvárás, hogy az országnak egyes jogterületeken alkalmazkodnia kell az uniós jogszabályokhoz, például a fogyasztóvédelem, a versenyjog és a szellemi tulajdonjog terén, valamint az EU jóváhagyása nélkül csak korlátozottan létesíthet kereskedelmi megállapodásokat harmadik országokkal.

4. Szabadkereskedelmi megállapodás. Az Egyesült Királyság kialkudhat egy szolgáltatásokra és árukra is vonatkozó szabadkereskedelmi megállapodást is az EU-val, Kanada mintájára. Ebben a modellben nem érvényesül a szabad munkaerő-áramlás, és az EU-s költségvetéshez sem kell hozzájárulni. A belső piaci hozzáférésbe azonban egyes áruk nem tartoznak bele (például az autóexport vámköteles lenne), valamint a pénzügyi szolgáltatások sem.

5. A World Trade Organization-tagság. Ha a britek úgy döntenek, hogy a WTO szabályrendszere alapján kereskednek, Kína mintájára, azzal minden uniós jogszabályi kötelezettség és alapelv alól mentességet kapnának, ugyanakkor minden brit export vámkötelessé válna, és elveszítenék direkt hozzáférésüket a pénzügyi szolgáltatásokhoz is, nem is beszélve arról, hogy mindazzal a közel 60 országgal egyéni kereskedelmi megállapodást kellene kötniük, amelyek szabadkereskedelmi megállapodást kötöttek az EU-val, ez pedig hosszú évekig tartó tárgyalásokhoz vezetne.

Nehéz tehát előre látni, hogy a fenti modellek közül melyik fog megvalósulni, ugyanis a döntésbe az EU-nak is bele kell majd egyeznie - írja Posztl András.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ezt kéne Svájc után csinálnunk
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 16:23
Svájc ipari termelése 8,5 százalékkal, 2021 második negyedéve óta a leggyorsabb ütemben bővült az idei első negyedévben éves szinten, a negyedik negyedévben jegyzett 2,1 százalékos éves szintű növekedés után – derült ki a svájci statisztikai hivatal adataiból.
Makro / Külgazdaság Kijött az Európai Bizottság gazdasági jelentése Magyarországról
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 15:33
Megjelent az Európai Bizottság gazdasági előrejelzése, amely szerint idén 0,8, jövőre pedig 2,5 százalékkal nőhet a magyar bruttó nemzeti össztermék (GDP).
Makro / Külgazdaság GKI: továbbra is gyengélkedik az építőipar
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 14:15
Az építőipari termelés az elmúlt két évben folyamatosan csökkent, és ez a kedvezőtlen tendencia az idei első negyedévben is folytatódott. Az egyre szűkülő kereslet következtében a cégek száma is mérséklődött, miközben a termelői infláció lassulni kezdett. Az építőipari szereplők egyelőre nem látnak közeli trendfordulót, ugyanakkor az ágazat középtávú növekedési kilátásai kedvezőek.
Makro / Külgazdaság Visszacsinálják a Brexitet?
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 09:52
Először tartanak hivatalos brit-EU csúcstalálkozót a brit EU-tagság megszűnése óta.
Makro / Külgazdaság Táptalajt adnak a recessziós félelmeknek a kínaiak
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 07:53
A távol-keleti országban lassult az ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom növekedése.
Makro / Külgazdaság Hiába a kormány csodafegyvere, csak nem tudunk közelebb kerülni Európához
Csabai Károly | 2025. május 19. 05:44
Bár a hazai éves infláció áprilisban lassult, de nem olyan mértékben, mint amekkorára a március közepétől ketyegő árrésstop alapján következtetni lehetett. Ráadásul közben a többiek sem tétlenkedtek, így európai összehasonlításban egy tapodtat sem jutottunk előrébb, hajszálra ugyanannyi öreg kontinensbéli ország fogyasztóiár-indexe alacsonyabb a miéknél, mint egy hónappal korábban – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Berlin Trump jóindulatáért és a NATO túléléséért küzd
Káncz Csaba | 2025. május 18. 10:53
Az új német kormány padlógázt nyom a katonai kiadásokban, hogy a jövő havi NATO csúcstalálkozón elnyerjék Trump jóváhagyását a szervezet jövőjére nézve. Ukrajna megmutatja, hogyan lehet egy hadsereget a szinte semmiből néhány év alatt Európa legnagyobb fegyveres erejévé fejleszteni. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Orbán Viktor az átláthatósági törvényjavaslatról is – kemény fellépést ígér
Privátbankár.hu | 2025. május 18. 10:08
Ezt nem lehet megengedni, fogalmazott a miniszterelnök a külföldi támogatásokat kapó szervezetek ügyében.
Makro / Külgazdaság 50 százalékról nullára: utolsó atomerőművét is leállítja egy ország
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 11:16
Tajvan megkezdte utolsó aktív atomerőművének leállítását a Taiwan Power (Taipower) állami energiaellátó vállalat szombaton kiadott tájékoztatása szerint.
Makro / Külgazdaság Főhet Putyin feje: gyengélkedni kezdett az orosz gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 08:52
Befékezett az orosz gazdaság, és bár az infláció csökkent, még mindig 10 százalék fölött van.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG