7p

Az 1962-es kubai rakétaválsághoz hasonlóan az ukrán krízis is nagyhatalmak konfliktusa: mindkét esetben erődemonstráció zajlott és zajlik, valamint egyik fél sem akarta és akarja közel engedni magához a másik fegyvereit, mondta el Dr. Lénárt András a Privátbankár.hu-nak adott interjúban. A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Hispanisztika Tanszékének adjunktusa szerint a megoldás a „kiegyenlített visszavonulás” lehetne. A hispanista történész, akinek egyik kutatási területe Kuba és az Egyesült Államok kapcsolata, a vörös vonalakról, az atomháború veszélyéről, valamint Kennedy és Hruscsov józanságáról is beszélt lapunknak.

- Mintegy hatvan évvel ezelőtt, 1962 októberében a világ lélegzet visszafojtva figyelte, kitör-e a háború a Szovjetunió és az Egyesült Államok között. Moszkva ugyanis atomrakétákat szállított Kubába, válaszul a Nagy-Britanniába, Olaszországba és Törökországba telepített amerikai atomrakétákra. Sokan most is beláthatatlan következményekkel járó fegyveres konfliktustól tartanak Moszkva és Washington között, ezúttal az ukrán válság miatt. Ön milyen párhuzamokat és különbségeket lát a két krízist tekintve?

- Gyakran halljuk szakértőktől, hogy új hidegháború küszöbén állunk, vagy már bele is léptünk. Amennyiben így van, akkor a nemzetközi kontextus hasonló. Két nagyhatalom konfliktusa mindkettő, de most többszereplős. A 60-as években a Szovjetunió és elsősorban az USA álltak szemben egymással, most Oroszország és a NATO-t alkotó országok. Utóbbiakból persze az Egyesült Államoknak van a legnagyobb hatalma, de mégis többosztatú a csoport.

Vlagyimir Putyin orosz és Joe Biden amerikai elnök tárgyal videókonferencián keresztül. Szocsi, Oroszország, 2021. december 7.  EPA/MIKHAEL METZEL/SPUTNIK /KREMLIN
Vlagyimir Putyin orosz és Joe Biden amerikai elnök tárgyal videókonferencián keresztül. Szocsi, Oroszország, 2021. december 7. EPA/MIKHAEL METZEL/SPUTNIK /KREMLIN

A fő párhuzam véleményem szerint az erődemonstráció mindkét fél részéről: megmutatni, hogy mire lennének képesek. De mindezt feltételes módban, elkerülve – legalábbis eddig –, hogy valóban be kelljen vetni ezeket, a cél tehát az elrettentés.

Szintén párhuzam, hogy egyik nagyhatalom sem akarja határai vagy érdekszférája közelében látni a másik fegyvereit és haderejét.

Különbség, hogy ezúttal nem az USA érzi magát veszélyben, hanem Oroszország hivatkozik erre. És most nem a célországba telepített fegyverek jelentik a legfőbb problémát, hanem a szándékok szintjén van jelentős fenyegetés: melyik hatalom vajon mit és hogyan akar majd lépni, melyik hogyan akarja majd bővíteni az érdekszféráját?

Úgy tűnik, hogy szintén párhuzam: korábban Kuba, most Ukrajna funkcionál eszközként a nagyhatalmak vetélkedésében.

- Térjünk vissza a 60-as évek elejére. Milyen céllal akart rakétákat telepíteni a Szovjetunió a kommunista uralom alá került Kubába? Felmerült-e, hogy csapatokat küldenek a karibi szigetországba?

- Miután 1959-ben győzött Fidel Castro felkelése Kubában, gyorsan elmérgesedett a viszony az USA és Kuba között, a Szovjetunió viszont a karibi ország segítségére sietett. Elsősorban gazdasági jellegű segítség volt, de ez később változott. Miután Castro intézkedései amerikai érdekeket sértettek, így az USA különböző titkos akciók keretében megpróbálta őt eltávolítani – ilyen volt az invázió a Disznó-öbölben, amely végül kudarcot vallott.

Az egyik titkos akciót a Szovjetunió fedte fel a kubaiak előtt, és további, ezúttal katonai segítséget ajánlott: nukleáris rakéták telepítése Kubába, hogy elrettentsék a további amerikai inváziókat.

Nem csak rakéták telepítéséről volt szó, Moszkva bombázókat, katonai repülőgépeket, katonai szakembereket és mérnököket, valamint több mint 40 ezer fős katonai különítményt is küldeni akart.

Az amerikai haditengerészet HSS-1 Seabat helikoptere köröz egy szovjet B-59-es tengeralattjáró felett a Karib-tengerben Kuba közelében, 1962. október 28-29-én, miután az amerikai hadierő a felszínre kényszerítette. (Wikipédia/U.S. National Archives)
Az amerikai haditengerészet HSS-1 Seabat helikoptere köröz egy szovjet B-59-es tengeralattjáró felett a Karib-tengerben Kuba közelében, 1962. október 28-29-én, miután az amerikai hadierő a felszínre kényszerítette. (Wikipédia/U.S. National Archives)

Úgy vélték, hogy ha ezek ott vannak, akkor az USA nem meri majd megtámadni Kubát, valamint ezáltal a Szovjetunió is sakkban tarthatta az Egyesült Államokat. Ennél hosszabb távon nem tudtak tervezni, mert a rakétaszállítás gyorsan kiderült. (U-2 típusú amerikai kémrepülőgépek már 1962 augusztusában észlelték Kubában a szovjet rakéták fogadására tett előkészületeket – a szerk.)

A rakéta-telepítéssel a Szovjetunió némi egyensúlyt is kívánt teremteni, ugyanis az USA középhatótávolságú rakétákat állomásoztatott Törökországban.

Így mindkét nagyhatalomnak nagy hatásfokú fegyverei voltak közel a másik ország határaihoz.

- És mit látott a szovjet rakéta-telepítésben az Egyesült Államok? Mi volt a fő kifogása vele szemben? Egyáltalán: mi volt a „vörös vonal”, amit a Szovjetunió nem léphetett át a térségben?

- Amikor az amerikai kémrepülőgépek jóvoltából kiderült, hogy szovjet rakéták tartanak Kuba felé, az USA gyorsan reagált. (Az első szovjet rakétaszállítmány 1962. szeptemberben érkezett meg a szigetországba – a szerk.)

Veszélyben érezte magát, mivel Kuba rendkívül közel fekszik, úgy érezte, hogy a saját „hátsó udvarából” akarják támadni – az Egyesült Államok gyakran így nevezte a Karib-térséget.

Kennedy elnök és stábja úgy vélte, bármikor támadást indíthatnak ellene, és ezt meg kell akadályozni, aminek két útja van: a Szovjetuniót meghátrálásra kényszeríteni vagy megelőző csapást alkalmazni. Légi és tengeri blokád alá vették Kubát, megakadályozva, hogy további szovjet szállítmányok eljussanak oda. Ebben, az USA nyomására, az Amerikai Államok Szervezete keretein belül latin-amerikai államok is részt vettek.

- Számos elemző vallja, hogy a hidegháború idején ekkor volt a világ a legközelebb az atomháborúhoz. Ez mennyire volt valós veszély, meddig jutott el ez efelé vezető folyamat?

- Valóban éles volt a helyzet. Kuba ráadásul nem akarta, hogy a Szovjetunió meghátráljon, Castro (Kuba akkori miniszterelnöke – a szerk.) azt is követelte Hruscsovtól (a Szovjetunió Kommunista Pártjának akkori első titkára – a szerk.), hogy amennyiben az USA megszállná Kubát, akkor a Szovjetunió mérjen nukleáris csapást az Egyesült Államokra.

Ugyanakkor úgy tűnik, hogy a Szovjetunió igyekezett elkerülni, hogy a helyzet eszkalálódjon, már korán tárgyalásokba kezdtek Washingtonnal, közvetítették egymás felé a követeléseiket.

John F. Kennedy amerikai elnök és Andrej Gromiko szovjet külügyminiszter találkozója a Fehér Ház Ovális Irodájában Washingtonban 1962. október 18-án.  (Abbie Rowe/The John F. Kennedy Presidential Library and Museum/Wikipédia)
John F. Kennedy amerikai elnök és Andrej Gromiko szovjet külügyminiszter találkozója a Fehér Ház Ovális Irodájában Washingtonban 1962. október 18-án. (Abbie Rowe/The John F. Kennedy Presidential Library and Museum/Wikipédia)

A legforróbb helyzet akkor következett be, amikor (1962. október 27-én – a szerk.) szovjet légelhárítók lelőttek Kuba felett egy amerikai kémrepülőgépet.

Itt pedig az USA hidegvérére volt szükség ahhoz, hogy ne törjön ki a háború. Az Egyesült Államok nem tudta, hogy száznál több szovjet nukleáris robbanófej már korábban Kubába érkezett, így egy esetleges amerikai invázió végzetes következményekkel járt volna.

Hruscsov azonban kezdte elveszíteni a kontrollt, ugyanis mind a kubaiak, mind a Kubában állomásozó szovjetek egyre inkább önállósították magukat, és attól tartott, hogy kirobbantják a háborút.

Kennedy és Hruscsov is legfőbb célként tartották szem előtt, hogy el kell kerülni egy nukleáris háborút.

- Ez végül szerencsére sikerült. Összességében mi volt a kubai rakétaválság megoldásának a kulcsa diplomáciai, politikai és katonai téren, és lehetne-e ezt a megoldási módot az ukrán válságra is alkalmazni?

- A két nagyhatalom titkos tárgyalásokba kezdett egymással, majd végül elfogadta egymás követeléseit, Kuba ellenkezése ellenére, de Fidel Castróval nem konzultáltak, hanem kész tények elé állították. A Szovjetunió visszaszállította a rakétákat, az USA pedig kivonta a sajátjait Törökországból (bár utóbbit csak hat hónappal később hozták nyilvánosságra).

John F. Kennedy amerikai elnök, Robert McNamara védelmi miniszter és Roswell Gilpatric védelmi miniszterhelyettes a Nemzetbiztonsági Tanács Végrehajtó Bizottságának ülésén a Fehér Házban Washingtonban 1962. október 29-én. (Cecil Stoughton/White House Photographs/John F. Kennedy Presidential Library and Museum)
John F. Kennedy amerikai elnök, Robert McNamara védelmi miniszter és Roswell Gilpatric védelmi miniszterhelyettes a Nemzetbiztonsági Tanács Végrehajtó Bizottságának ülésén a Fehér Házban Washingtonban 1962. október 29-én. (Cecil Stoughton/White House Photographs/John F. Kennedy Presidential Library and Museum)

Egyik ország sem kellett, hogy gyengének mutatkozzon, emelt fővel szálltak ki a konfliktusból. Kivéve Kubát, Castro ugyanis átverve érezte magát, a feje felett döntöttek, és az Egyesült Államok továbbra is növekvő nyomás alá helyezte a szigetországot.

A jelenlegi ukrán helyzetben mindkét nagyhatalom hasonló követelésekkel bír, mint a rakétaválság idején: a másik fél csökkentse katonai jelenlétét a meghatározott területeken, és ígérje meg, hogy a jövőben adott mennyiségben és csak adott területeken állomásoztat ilyeneket.

A „kiegyenlített visszavonulás” megoldás lehetne, de erre egyelőre nem mutatkozik hajlandóság, így valószínűleg nem is ez lesz a kiút.

Ma már sokan állítják, hogy bármennyire is veszélyesnek mutatkozott a helyzet, Kennedy és Hruscsov is átlátták azt, és nem hagyták volna, hogy visszafordíthatatlanná váljon. Remélhetőleg hasonlóra lehet számítani Biden és Putyin esetében is.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nincs haladék az amerikai szankcióknál – egyre nagyobb a baj Szerbiában
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 13:34
Megelégelte az időhúzást az amerikai hivatal. A Mol is felmerült, mint lehetséges vásárló.
Makro / Külgazdaság Brutális függésben Oroszország, a Lukoil európai leánycégét is eladhatták
Imre Lőrinc | 2025. november 15. 10:28
Vészjóslóan közeledik november 21-e, amikor életbe lépnek a két vezető orosz olajvállalattal szembeni amerikai szankciók. Az izgatottság leginkább Vlagyimir Putyinon uralkodhat el, ugyanis két legnagyobb vásárlója, úgy tűnik, kihátrál Oroszország mögül. Elegendő lehet ez az orosz elnök tárgyalóasztalhoz ültetéséhez? Ennek a kérdésnek jártunk utána.
Makro / Külgazdaság Hátraarc Donald Trumptól: fontos intézkedéseket von vissza
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 09:06
Beütött az infláció, az elnök visszavonulót fúj.
Makro / Külgazdaság Uniós GDP-rangsor: hol helyezkedik el a stagnáló Magyarország?
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 20:26
Az uniós rangsor hátsó részében találjuk Magyarországot az Eurostat friss, harmadik negyedéves GDP-adatait bemutató listáján. A lengyel gazdaság erős bővülésben van, miközben a németek stagnálnak, sőt: éves alapon alacsonyabb a bővülés ott, mint Magyarországon.
Makro / Külgazdaság Adót vetne ki az EU az ultrafeldolgozott élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:56
A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében megadóztatná az Európai Unió a boltokban kapható alkoholos koktélokat is.
Makro / Külgazdaság Közel harmadára csökkenti a Svájccal szembeni vámokat az Egyesült Államok
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:28
A Trump-adminisztráció ezúttal Svájccal állapodott meg a vámcsökkentésről, miután az elmúlt hónapokban visszaesett az ország ipari exportja. 
Makro / Külgazdaság Az orosz külügy ismét egy budapesti békecsúcsról beszél
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 16:16
Nyitottak arra, hogy Vlagyimir Putyin és Donald Trump Budapesten találkozzon. Múlt héten Trump is arról beszélt, hogy örülne, ha Budapesten találkozhatna az orosz elnökkel.
Makro / Külgazdaság Csak úgy tűnik, hogy nincs, de Európának is lehet aduásza
Imre Lőrinc | 2025. november 14. 14:52
Egyre inkább a racionalitás veszi át a szerepet az európai fenntarthatósági gyakorlatokban a zöld illúziók kergetése helyett. Az ESG-szempontok figyelembevétele ugyanis az adott cég üzleti megtérülése miatt fontos. A geopolitikai síkon pedig az új iparágak feletti kontroll az adott ország befolyásszerzését is elősegítheti. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia keretében Wieder Gergő, a KPMG szakértője arról is beszélt, hogy Kína és az Egyesült Államok szorításában mi lehet az Európai Unió ütőkártyája.
Makro / Külgazdaság A Tisza gazdaságpolitikusa szerint az Orbán-Trump deal nem helyettesítheti az uniós forrásokat
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:31
A vissza nem térítendő támogatások helyébe nem léphet az amerikai devizacsere-ügylet, amelyről Orbán Viktor megállapodott Donald Trumppal. Kármán András szerint a költségvetési hiány sem finanszírozható az érkező dollárokból.
Makro / Külgazdaság Álhír terjed a magyar nyugdíjrendszer változásáról: szakértő tisztázta, mi lesz jövőre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:47
Gyökeres változásról szóló álhírek jelentek meg a magyar nyugdíjrendszerről, de egy nyugdíjszakértő megerősítette: jövőre sem változik a nyugdíjba vonulás folyamata. A korhatár is marad.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG