5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Augusztus 31-én az Ursula von der Leyent, az Európai Unió főtitkárát szállító repülőgépet állítólag papírtérképek segítségével kényszerítették landolásra Bulgáriában, miután a gép GPS-navigációs rendszerét megzavarták. A bolgár hatóságok azt állítják, hogy szándékos orosz beavatkozásról volt szó, a Kreml szóvivője szerint ez nem igaz. Mennyire tudnak beavatkozni a légiközlekedésbe ilyen incidensek, van-e okunk félni?

Bár a Flightradar adatai állítólag cáfolják, hogy megzavarták volna az Európai Bizottság elnökének gépét Plovdivban, a GPS-interferencia, magyarul a GPS-jelek összekuszálása egyre gyakoribb jelenség. Ezért sokan teszik fel a kérdést, hogy működik ez, lehet-e ellene tenni valamit, és – ami talán a legfontosabb – kell-e aggódnunk a biztonságunkért, mikor repülőre ülünk?

Hogyan működik a GPS-zavarás?

A globális helymeghatározó rendszer (GPS) és más műholdas navigációs rendszerek a műholdak rádiójeleit használják a helyzetük kiszámításához. A pozíció meghatározásához a GPS-nek közvetlen kapcsolatban kell rendelkeznie legalább négy műholddal.

Jelenleg kétféleképpen lehet megzavarni ezt a műholdas navigációs rendszert – magyarázza a The Conversation cikke.

Az első az egyszerű megzavarás (GPS jamming). Ilyenkor nagy intenzitású rádiózajt sugároznak ugyanabban a frekvenciasávban, amelyet a navigációs műholdak használnak. A zavarás hangja úgy nyomja el a műholdjeleket, mint amikor valaki hangosan a fülünkbe kiabál, így nem halljuk, mit mond valaki a szoba túlsó végében. Úgy tűnik, ez történt Bulgáriában is.

A szakértők szerint nem kell aggódnunk
A szakértők szerint nem kell aggódnunk
Fotó: EPA

A műholdas navigáció megzavarásának második módja a hamisítás (GPS spoofing), ami egy kicsit elegánsabb megoldás. Olyan rádiójeleket küldenek, amelyek úgy viselkednek, mintha a navigációs műholdakról érkeznének. Míg a zavarás megakadályozza, hogy a műholdas navigációs rendszer bármilyen helyzetet meg tudjon adni, a hamisítás különböző trükkökkel hamis helyzetet ad meg – ami katasztrofális következményekkel járhat.

Egyre gyakoribb a zavarás és a hamisítás?

Tény, hogy a GPS-zavarás és a hamisítás valóban egyre sűrűbben fordul elő, különösen a Közel-Keleten és Kelet-Európa konfliktusövezeteiben.

A jelentések szerint a lengyel határ közelében található titkos orosz bázis a felelős a balti régióban tapasztalható műholdas navigációs zavarokért.

A Vörös-tengeren tartózkodó hajók egyre gyakoribb beavatkozásról számolnak be – valószínűleg a jemeni húszi lázadók részéről. Ezek az egyre gyakoribb incidensek arra világítanak rá, hogy mennyire sebezhetővé tesz minket a műholdas navigációtól való függőségünk.

Pető György pilóta ugyanakkor azt mondta, hogy ma már egyetlen pilótát sem érhet váratlanul a GPS-jel hiánya, és szinte elképzelhetetlen, hogy a pilóták papírtérképekre hagyatkozzanak, mert a pilótafülkékben szinte már nem is található ilyen. IPad-en áll rendelkezésre minden adat, minden térkép.

„Furcsa, hogy ebből a plovdivi esetből hír lett, mert az elmúlt öt évben minden pilóta nyafoghatna emiatt” – tette hozzá a magyar pilóta.

Véleménye szerint ha nincs GPS-jel, akkor sem dől össze a világ, mert számtalan navigációs eszköz van a repülőgépen, ebből csupán egy a GPS.

Mégis, mit lehet tenni az interferencia ellen?

Az interferenciára adott legjobb válasz a tartalék navigációs lehetőségek kihasználása. Az Egyesült Államokban működő GPS a legismertebb és leggyakrabban használt műholdas navigációs rendszer, de vannak más rendszerek is.

Az EU egy párhuzamos rendszert üzemeltet Galileo néven, míg Oroszország a Glonass nevűt, Kína pedig saját BeiDou műholdakat üzemeltet.

Ezek a rendszerek kissé eltérő rádiófrekvenciákat használnak. Egyes navigációs rendszerek több műholdcsoportra is képesek hangolódni – így, ha az egyik zavart is okoz, mások elérhetőek lehetnek. A Galileo rendelkezik egy úgynevezett „életbiztonsági” funkcióval is, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a hamisítás észlelését. Ausztrália fejlesztés alatt álló SouthPan rendszere is hasonló funkciót kínál majd.

A navigációs rendszerek egy másik gyakori jellemzője az inerciális, azaz erőtlen érzékelés. Ez olyan érzékelő műszerekre támaszkodik, mint a giroszkópok (szögelfordulás és szögsebesség mérésére szolgáló eszközök) és a barométerek, amelyek közvetlenül érzékelik a mozgást és ez alapján tudják kiszámítani a pozíciót.

A legtöbb autós navigációs rendszer egyébként inerciális érzékelőket használ a helymeghatározáshoz városokban vagy alagutakban, ahol nincs közvetlen rálátás a műholdakra. Bár az inerciális érzékelés rövid ideig jól működik, gyorsan pontatlanná válhat, és újra kell kalibrálni a kapcsolatot a műholdrendszerekkel

Ezért világszerte számos kutató próbál új alternatívákat kidolgozni a műholdas navigáció helyett, rendkívül precíz érzékelőket használva. Az egyik legújabb fejlesztés például a Föld mágneses mezejének apró ingadozásait használja fel a helyzetmeghatározáshoz.

Kell-e aggódnunk?

A menetrend szerinti repülőjáratok légi utasainak nem kell mindennap aggódniuk a gép megzavarása miatt. Egyrészt ez nagyon ritka, különösen a konfliktusövezeteken kívül.

Másrészt a légiközlekedési ágazat szigorúan szabályozott és rendkívül biztonságos. Még ott is, ahol a műholdas navigáció nem működik, vannak tartalék lehetőségek. Ami mégis levonható ebből a legutóbbi incidensből, az az, hogy mennyire függővé váltunk a műholdas navigációtól. A lényeg, hogy sokféle rendszerünk van, így nem függünk csak egytől.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Budapesti békecsúcs helyett Orbán-Trump találkozó Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 19:29
November 8-át tűzték ki.
Nemzetközi Mégsem lehet megmenteni a parajdi sóbányát
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 19:18
Az elárasztott parajdi sóbányát már nem lehet megmenteni, de a térségben újabb sóbányákat és sóba vájt turisztikai létesítményeket lehet kialakítani.
Nemzetközi Kenyai légiszerencsétlenség után: nílusi hajóbaleset
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 17:44
Szijjártó Péter külügyminiszter közölte, hogy a magyar csoport tagjai biztonságban vannak, és már folyik a hazautazásuk szervezése.
Nemzetközi Szijjártó Péter: DNS-vizsgálatra lesz szükség a Kenyában lezuhant magyaroknál
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 16:48
Kiderült az is, hogy az elhunytak között van Süllős Gyula, a Vasas ökölvívó szakosztályának elnöke és családtagjai is.
Nemzetközi Politico: Magyarország Belarusz mellett lobbizik
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 16:23
A belga lap szerint Magyarország gátolja a Belaruszt elítélő közös uniós nyilatkozat kiadását.
Nemzetközi Mégsem volt jó ötlet a Brexit?
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 15:39
Maradandó költségemelkedéseket okozott a brit exportőröknek Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból (Brexit) – áll a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) új átfogó helyzetértékelésében.
Nemzetközi Egymás kezébe csapott Donald Trump és Dél-Korea elnöke
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 15:19
Véglegesítette a július végén bejelentett kétoldalú kereskedelmi megállapodást Donald Trump amerikai elnök és I Dzsemjong dél-koreai elnök a dél-koreai Gjongdzsuban szerdán megtartott találkozóján.
Nemzetközi Mi jöhet még? Aranykoronát kapott Trump
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 14:41
Dél-Korea szerdán egy replika aranykoronával fogadta Donald Trump amerikai elnököt, és a Mugunghwa Nagyrenddel, az ország legmagasabb kitüntetésével tüntette ki – közölte az elnöki hivatal.
Nemzetközi Tarol a világ legerősebb vihara: Kubában már 735 000 embert evakuáltak
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 13:27
A hármas kategóriába visszaminősített Melissa hurrikán szerdán elérte Kubát, ahol emiatt több százezer lakosnak el kellett hagynia otthonát – írja az MTI.
Nemzetközi Ott ólálkodtak ismeretlen drónok, ahol semmi keresnivalójuk sem volt
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 12:53
Nyomoznak a belgák a drónos berepülés miatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG