5p

Augusztus 31-én az Ursula von der Leyent, az Európai Unió főtitkárát szállító repülőgépet állítólag papírtérképek segítségével kényszerítették landolásra Bulgáriában, miután a gép GPS-navigációs rendszerét megzavarták. A bolgár hatóságok azt állítják, hogy szándékos orosz beavatkozásról volt szó, a Kreml szóvivője szerint ez nem igaz. Mennyire tudnak beavatkozni a légiközlekedésbe ilyen incidensek, van-e okunk félni?

Bár a Flightradar adatai állítólag cáfolják, hogy megzavarták volna az Európai Bizottság elnökének gépét Plovdivban, a GPS-interferencia, magyarul a GPS-jelek összekuszálása egyre gyakoribb jelenség. Ezért sokan teszik fel a kérdést, hogy működik ez, lehet-e ellene tenni valamit, és – ami talán a legfontosabb – kell-e aggódnunk a biztonságunkért, mikor repülőre ülünk?

Hogyan működik a GPS-zavarás?

A globális helymeghatározó rendszer (GPS) és más műholdas navigációs rendszerek a műholdak rádiójeleit használják a helyzetük kiszámításához. A pozíció meghatározásához a GPS-nek közvetlen kapcsolatban kell rendelkeznie legalább négy műholddal.

Jelenleg kétféleképpen lehet megzavarni ezt a műholdas navigációs rendszert – magyarázza a The Conversation cikke.

Az első az egyszerű megzavarás (GPS jamming). Ilyenkor nagy intenzitású rádiózajt sugároznak ugyanabban a frekvenciasávban, amelyet a navigációs műholdak használnak. A zavarás hangja úgy nyomja el a műholdjeleket, mint amikor valaki hangosan a fülünkbe kiabál, így nem halljuk, mit mond valaki a szoba túlsó végében. Úgy tűnik, ez történt Bulgáriában is.

A szakértők szerint nem kell aggódnunk
A szakértők szerint nem kell aggódnunk
Fotó: EPA

A műholdas navigáció megzavarásának második módja a hamisítás (GPS spoofing), ami egy kicsit elegánsabb megoldás. Olyan rádiójeleket küldenek, amelyek úgy viselkednek, mintha a navigációs műholdakról érkeznének. Míg a zavarás megakadályozza, hogy a műholdas navigációs rendszer bármilyen helyzetet meg tudjon adni, a hamisítás különböző trükkökkel hamis helyzetet ad meg – ami katasztrofális következményekkel járhat.

Egyre gyakoribb a zavarás és a hamisítás?

Tény, hogy a GPS-zavarás és a hamisítás valóban egyre sűrűbben fordul elő, különösen a Közel-Keleten és Kelet-Európa konfliktusövezeteiben.

A jelentések szerint a lengyel határ közelében található titkos orosz bázis a felelős a balti régióban tapasztalható műholdas navigációs zavarokért.

A Vörös-tengeren tartózkodó hajók egyre gyakoribb beavatkozásról számolnak be – valószínűleg a jemeni húszi lázadók részéről. Ezek az egyre gyakoribb incidensek arra világítanak rá, hogy mennyire sebezhetővé tesz minket a műholdas navigációtól való függőségünk.

Pető György pilóta ugyanakkor azt mondta, hogy ma már egyetlen pilótát sem érhet váratlanul a GPS-jel hiánya, és szinte elképzelhetetlen, hogy a pilóták papírtérképekre hagyatkozzanak, mert a pilótafülkékben szinte már nem is található ilyen. IPad-en áll rendelkezésre minden adat, minden térkép.

„Furcsa, hogy ebből a plovdivi esetből hír lett, mert az elmúlt öt évben minden pilóta nyafoghatna emiatt” – tette hozzá a magyar pilóta.

Véleménye szerint ha nincs GPS-jel, akkor sem dől össze a világ, mert számtalan navigációs eszköz van a repülőgépen, ebből csupán egy a GPS.

Mégis, mit lehet tenni az interferencia ellen?

Az interferenciára adott legjobb válasz a tartalék navigációs lehetőségek kihasználása. Az Egyesült Államokban működő GPS a legismertebb és leggyakrabban használt műholdas navigációs rendszer, de vannak más rendszerek is.

Az EU egy párhuzamos rendszert üzemeltet Galileo néven, míg Oroszország a Glonass nevűt, Kína pedig saját BeiDou műholdakat üzemeltet.

Ezek a rendszerek kissé eltérő rádiófrekvenciákat használnak. Egyes navigációs rendszerek több műholdcsoportra is képesek hangolódni – így, ha az egyik zavart is okoz, mások elérhetőek lehetnek. A Galileo rendelkezik egy úgynevezett „életbiztonsági” funkcióval is, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a hamisítás észlelését. Ausztrália fejlesztés alatt álló SouthPan rendszere is hasonló funkciót kínál majd.

A navigációs rendszerek egy másik gyakori jellemzője az inerciális, azaz erőtlen érzékelés. Ez olyan érzékelő műszerekre támaszkodik, mint a giroszkópok (szögelfordulás és szögsebesség mérésére szolgáló eszközök) és a barométerek, amelyek közvetlenül érzékelik a mozgást és ez alapján tudják kiszámítani a pozíciót.

A legtöbb autós navigációs rendszer egyébként inerciális érzékelőket használ a helymeghatározáshoz városokban vagy alagutakban, ahol nincs közvetlen rálátás a műholdakra. Bár az inerciális érzékelés rövid ideig jól működik, gyorsan pontatlanná válhat, és újra kell kalibrálni a kapcsolatot a műholdrendszerekkel

Ezért világszerte számos kutató próbál új alternatívákat kidolgozni a műholdas navigáció helyett, rendkívül precíz érzékelőket használva. Az egyik legújabb fejlesztés például a Föld mágneses mezejének apró ingadozásait használja fel a helyzetmeghatározáshoz.

Kell-e aggódnunk?

A menetrend szerinti repülőjáratok légi utasainak nem kell mindennap aggódniuk a gép megzavarása miatt. Egyrészt ez nagyon ritka, különösen a konfliktusövezeteken kívül.

Másrészt a légiközlekedési ágazat szigorúan szabályozott és rendkívül biztonságos. Még ott is, ahol a műholdas navigáció nem működik, vannak tartalék lehetőségek. Ami mégis levonható ebből a legutóbbi incidensből, az az, hogy mennyire függővé váltunk a műholdas navigációtól. A lényeg, hogy sokféle rendszerünk van, így nem függünk csak egytől.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Ismét vészhelyzet van Gázában
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:56
Áldozatokat szedett a heves esőzés és a szokatlan hideg Izraelben és a Gázai övezetben – jelentették palesztin források és az izraeli mentőszolgálat.
Nemzetközi Zelenszkij frappánsan vágott vissza az oroszoknak: „ott voltam, gratuláltam a srácoknak”
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 15:37
Kupjanszk térségében járt az ukrán elnök.
Nemzetközi Elege van a németeknek, behívatták az orosz nagykövetet
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 13:53
Az orosz „hibrid tevékenységek” miatt.
Nemzetközi Robert Fico megírta levelét
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 12:59
Pozsony nem fog támogatni semmilyen, az ukrán hadikiadások támogatását célzó megoldást, amelyben Szlovákiának is részt kellene vennie – szögezte le Robert Fico szlovák miniszterelnök az Európai Tanács elnökének, António Costának írt levelében pénteken.
Nemzetközi Két legyet üthetett egy csapásra Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 12:31
Kubának nagyon hiányzik az Egyesült Államok által lefoglalt Venezuelából indult tengeri olajszállítmány
Nemzetközi Thaiföld miniszterelnöke feloszlatja a parlamentet, előrehozott választásokra készül
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:45
Thaiföld előrehozott választásokat tartana már februárban, miután Anutin Charnvirakul miniszterelnök királyi támogatást kapott a parlament feloszlatásához, ezzel elhárítva a bizalmatlansági szavazás kockázatát a Kambodzsával dúló határkonfliktus közben.
Nemzetközi Az orosz jegybank szerint az EU tervei az orosz vagyon felhasználására illegálisak
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:25
Az orosz jegybank pénteken kijelentette, hogy az Európai Unió tervei az orosz vagyon felhasználására illegálisak, és fenntartja a jogot, hogy minden rendelkezésre álló eszközt bevesse érdekei védelme érdekében.
Nemzetközi Felgyújtották az ukrán drónok az egyik legnagyobb orosz olajfinomítót
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 10:38
Dróntámadás érte Oroszország egyik legnagyobb olajfinomítóját Jaroszlavlban, és tűz ütött ki az üzemben
Nemzetközi Soha ekkora meddőségi iránymutatást még nem dolgozott ki a WHO
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 10:30
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) véleménye is az, hogy járványszerűen terjed a terméketlenség. 
Nemzetközi Szijjártó Péter már reggel felszólította a NATO főtitkárát
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:01
Mark Rutte NATO főtitkár csütörtökön Berlinben beszélt, amire a magyar külügy vezetője reagált.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG