Erről lesz szó a cikkben:
- Mely nyugati országok adtak el hajókat, amelyeket az árnyékflotta használ?
- Mekkora forrást jelent e hajók szolgálata az orosz költségvetésnek?
- Mennyire „tudatlanok” az eladók?
- Milyen szabályok szigorodnak?
- Mi a szabályok kijátszásának fő oka?
- Újabban mit szankcionálnak?
A Shadow Fleet Secrets tényfeltáró projekt szerint a háború 2022 februári kezdete óta több mint 6 milliárd dollár áramlott nyugati hajózási mágnások és tengeri befektetők kasszájába e hajók eladásából. A Follow the Money kilenc országban tevékenykedő 40 oknyomozó újságíróból álló csapattal jutott erre az eredményre a projekt keretében.
A 35 ország közül, amelyek szankcionálták az orosz olajkereskedelmet, 21-ből adtak el olyan hajókat, amelyek végül az árnyékflottában kötöttek ki. A legtöbb eladott hajó görög tulajdonosoktól származik, őket követik a brit és német tulajdonosok. Az Európai Unió 2023 végén betiltotta a hajók közvetlen értékesítését orosz vállalatoknak, de ez nem okozott jelentős csapást az árnyékflottára.
Ennek oka, hogy a hajók többsége papíron nem orosz tulajdonban van, hanem indiai, seychelle-szigeteki, hongkongi vagy vietnámi cégeknél van bejegyezve. Az ilyen harmadik országokba történő eladás nem számít illegálisnak.