5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megújította fogyasztóvédelmi jelentését a jegybank - a negyedéves panasz-statisztikák helyett éves, teljesebb tájékoztatás készül. A felügyeleti munka kapcsán is új munkarend érvényesül: az egyedi bejelentések kivizsgálása helyett mélyebb témavizsgálatokat indít a jegybank.

A Magyar Nemzeti Bankhoz 2014 I. félévében 4483 fogyasztói kérelem érkezett, ami számottevő növekedést jelent a tavalyi év hasonló időszakának 3747 beadványához - mondta el Szabó József, a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának igazgatója. A megugró számban komoly szerepet kapott az, hogy a gépjármű-hitelezéshez kapcsolódó beadványok száma megugrott - az ügyfelek zöme arról érdeklődött, hogy azok a kereskedők, akiknél a finanszírozási szerződést kötötték, ügynökei voltak-e az adott lízingtársaságnak. Emellett a tájékoztatási hiányosságok kapcsán érkezett a legtöbb megkeresés.

Hol a leggyengébb a panaszkezelés?

A jegybank új metodikája nem a panaszok relatív száma alapján igyekszik kimutatni a panaszkezelést, hanem az adott szereplő piaci súlyával kapcsolatosan igyekszik súlyozni a felügyeletre beérkezett panaszokat. Ezen lista alapján a bankok közül a KDB, a Banif Plus, a Merkantil Bank, a CIB és az AXA panaszkezelése számított a leggyengébbnek az idei év II. negyedévében. A biztosítóknál az MKB, a Köbe, az Union, a Groupama és Allianz volt a sorrend. A bankok közül - eltérő sorrendben - ugyanazok az intézmények szerepeltek a "negatív" listán az első negyedévben, s a biztosítók közül - az Union kivételével - a listán szereplők szintén ugyanazok. A tájékoztatón elhangzott, hogy a a felügyeletre beérkezett beadványoknak csak 15-20 százaléka felel meg azoknak a követelményeknek, amelyek alapján fogyasztóvédelmi eljárások megindíthatóak.

Közel 20 ezer megkeresés

A jegybank ügyfélszolgálatára 19854 megkeresés érkezett az idei első hat hónap alatt. A fogyasztóvédelmi hatósági szerepben a jegybank az első félévben 158 vizsgálatot zárt le, 292 szabálysértést azonosított és összesen 1,4 milliárd forintos bírságot szabott ki. A bankok egyoldalú díj- és költségemelései miatt indított eljárások kapcsán kirótt bírságok teszik ki ennek döntő részét - 1,2 milliárd forintnyi bírságot szabtak ki az első félév során. A vizsgálatok augusztusban zárultak le, az összesített bírság 1,9 milliárd forintot tett ki 136 intézménynek. 139 társaságot köteleztek arra, hogy a jogtalanul felszámított díjakat visszafizessék az ügyfeleknek.

Piacfelügyelet: vizsgálatok és bírságok

A piacfelügyeleti területen 6 kibocsátási programot engedélyezett az MNB 1,4 milliárd forint értékben, egyedül a Blue Seven Group 665 milliós kibocsátását akasztotta meg a felügyelet. A jegybank 74 kibocsátó társaság 2254 közzétételét engedélyezte, 154 esetben történt késés, míg 27 esetben a rendkívüli tájékoztatások tartalma volt pontatlan, hiányos. Gyanús szereplőkről külföldről 366 figyelmeztetés érkezett, itthonról pedig 33 bejelentés került kivizsgálásra gyanús tranzakciókról.

Az MNB 9 piacfelügyeleti eljárást indított - 1 bennfentes kereskedelem, 8 jogosulatlan tevékenység miatt indult - 1 témavizsgálat és 2 célvizsgálat zajlott s emellett 11 társaság bennfentes nyilvántartását ellenőrizték. Ezek során 1,5 milliárd forintos bírságot szabtak ki, ezzel közel 10 ezer ügyféllel szemben akadályozták meg a tisztességtelen eljárást. Kiemelt ügynek számít a Fortress ügy: a befektetési csalás 10 milliárd forintot érintett, az MNB 1,25 milliárd forintos bírságot szabott ki.

Alaposabban körülnéznek, ha beadvány jön

Freisleben Vilmos fogyasztóvédelmi igazgató szerint az egyedi beadványokat a jegybank továbbra is befogadja, ám nem egyedi ügyekben, hanem inkább célzott témavizsgálatot tartanak az érintett intézményeknél. Ezeket az intézkedéseket a piaci szereplők is komolyabban veszik, hiszen az ilyen vizsgálatoknál a hátteret is áttekinti, nem pusztán az egyedi probléma kivizsgálására törekszik az MNB. Az egyedi vizsgálatok esetében az ügyek 40, az újfajta, hivatalból indított tematikus vizsgálatok során ugyanakkor 90 százalékos a megállapítások (szankciók) aránya - mondta Freisleben Vilmos.

A megelőzés keretében a jegybank igény esetén szakértőket delegál az egyes pénzügyi intézmények továbbképzésein, ahol az érintett intézmény dolgozóinak is lehetőségük nyílik megismerni a jegybank új fogyasztóvédelmi politikáját. Az elmúlt hónapban az MNB 20 próbaérdeklődést bonyolított le - ilyenkor sokszor egy-egy intézmény több, földrajzilag elkülönült irodáját (fiókját) keresik meg, így az ismeretek egyöntetűségét is vizsgálni tudják.

Hogyan tájékoztatnak, ha találnak valamit?

A jegybank a jövőben önálló pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentésben foglalja össze a területtel kapcsolatos adatközléseket. Az új jelentés évente egyszer fog megjelenni - korábban a fogyasztóvédelmi panaszokról negyedéves jelentést tett közzé a felügyelet. Azt most vizsgálják, hogy az éves jelentésen túl milyen időszakonként milyen adatokat célszerű közölni a panaszkezelésről - hangzott el a tájékoztatón.

Azzal kapcsolatban, hogy a Pénzügyi Békéltető Testület határozatai újabban már nem jelennek meg a felügyeleti honlapon, a tájékoztatón elmondták, hogy arra koncentrálnak, hogy csak a szélesebb kört érintő, olyan megállapítással záruló döntések kerüljenek majd fel a nyilvános fórumokra. A felügyelet fontosnak tartja a civilek részvételét a fogyasztók tájékoztatásában - az MNB legutóbbi pályázatán közel 30 civil szervezet adott be pályázatot az elszámolási törvénnyel kapcsolatos tájékoztatásra. Ugyanakkor a jegybanki szakemberek hangsúlyozták: továbbra is vannak olyan "civil" szervezetek, akiknek tényleges céljaként aligha lehet a fogyasztók megsegítését aposztrofálni - ezek például továbbra is perekre bíztatják a devizahiteleseket.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Bajban az elfoglalt családok, ahol beteg egy idős hozzátartozó
Natív tartalom | 2024. november 21. 10:53
Ki ne ismerne olyan családot, amely bajba került egy idősebb hozzátartozó váratlan betegsége miatt? Most egy merőben új lehetőség segítheti az idősgondozói ellátást Magyarországon. Huszár Viktóriával a Golden Palace Göd Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.
Pénzügyi szektor Terjeszkedik a Rotschild, ez az új célpont
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 08:47
A gazdagokra ugranak.
Pénzügyi szektor Mérföldkövet ért el a K&H Bank
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 14:32
A pénzintézet ügyfeleinek száma 2024 szeptember végére átlépte az egymilliót
Pénzügyi szektor Szoboszlai Dominik menedzsere megerősítette a hírt
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 16:09
Lapcsoportunk megkeresésére, miszerint megszűnik Szoboszlai Dominik e-sporttal foglalkozó cége, Esterházy Mátyás sportmenedzser, üzletember az alábbi választ adta. 
Pénzügyi szektor Még inkább bevásárolta magát az MBH Bank a Fundamentába
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 18:35
Több hónapos együttműködés után.
Pénzügyi szektor Választhatnak a magyar autósok: 32 800 vagy 46 600 forint?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 11:24
A november 2-án kezdődött év végi kgfb-kampány első hetében a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 32 800 forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, miközben biztosítójuk átlagosan 46 600 forintos díjat ajánlott számukra – közölte az Insura.hu biztosításközvetítő. 
Pénzügyi szektor Lehúzza a rolót Szoboszlai Dominik cége
Privátbankár.hu | 2024. november 8. 16:04
Utolsó napjait éli a nagy reményekkel indult DomiNation Esport Kft., amelyet 2021-ben alapított a Liverpool magyar futballistája.
Pénzügyi szektor A Covid óta másodszor csökkentett kamatot a Bank of England
Privátbankár.hu | 2024. november 7. 14:37
A várakozásoknak megfelelően negyed százalékponttal 4,75 százalékra csökkentette alapkamatát a Bank of England.
Pénzügyi szektor Ön UniCredit-ügyfél? Akkor most elégedetten dörzsölheti a tenyerét
Privátbankár.hu | 2024. november 6. 17:21
Újabb rekorddal zárta a harmadik negyedévet a bankcsoport.
Pénzügyi szektor Elfogyott a türelem, alaposan megleckéztetné a bankokat a svájci kormány
Privátbankár.hu | 2024. november 6. 15:07
Ahogy az korábban kiszivárgott a médiába, a svájci kormány bekeményít az ország nagybankjaival szemben azt követően, hogy egyiküket tavaly az adófizetők pénzét betolva kellett kivakarni a csődből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG