4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A járvány alatt mind nemzetközi, mind hazai szinten új lendületre kapott a pénzügyi szektor digitális átalakulása, a banki termékek egyre szélesebb köre elérhető digitális módon.

A hazai fintech szektor a pandémia alatt jelentősen bővült: a terület közel 150 szereplője már 8 ezernél is több főt foglalkoztat idehaza, míg 2020-ban a foglalkoztatottak száma alig haladta meg a 6 ezer, 2015-ben pedig a 3 ezer főt. A szektor 2020-ban 170 milliárd forint árbevételt ért el, jellemzően továbbra is B2B (business to business) fókuszú, a cégek kétharmada a pénzügyi szoftverfejlesztés és rendszerintegráció, a fizetési szolgáltatások, valamint az adatelemzés és üzleti intelligencia területével foglalkozik.

Egyre kevesebben járnak bankfiókba. Fotó: EVO Payments International
Egyre kevesebben járnak bankfiókba. Fotó: EVO Payments International

Fontos kiemelni azt a hazai sajátosságot, hogy a fintech cégek már mikrovállalkozásként is nyereségesek tudnak lenni, noha a nyereséges vállalkozások – ezen belül is a nyereséges mikrovállalkozások – aránya az újonnan induló FinTech startupok számának folyamatos bővülése okán évek óta csökken. Szintén itthoni sajátosság, hogy erős a szektor exportorientáltsága, amit a magas hozzáadott érték is támogat – mondta el Szombati Anikó, az MNB ügyvezető igazgatója, az MNB FinTech és Digitalizációs jelentést bemutató sajtótájékoztatón.

A digitalizáció fejlődésének eredménye, hogy a hiteltermékek egyre gyorsabban és egyre kevesebb fizikai jelenlétet igénylő ügyféltalálkozóval érhetőek el. Bár a magyar bankszektor digitális fejlettsége tovább javult, a bankszektor egészének digitális fejlettsége így is csak közepesnek tekinthető. Ugyanakkor a digitálisan kevésbé fejlett bankok sokat fejlődtek a pandémia alatt, ezáltal a szektor egységesebbé vált.

A banki termékek digitalizációjának jelentős bővülésével párhuzamosan a digitális csatornák itthon is egyre inkább elsődleges ügyfélcsatornákká váltak:

2021-ben 16 százalék alá csökkent a kizárólag bankfiókban bankoló lakossági ügyfelek aránya, míg a vállalati ügyfeleknél ennél is sokkal alacsonyabb ez az arány, körülbelül 5 százalék, aki nem használ digitális csatornákat.

A fizikai fiókhálózat fenntartása amellett is fontos, hogy 5 éven belül a lakossági ügyfelek körében is 5 százalék körülire csökken, aki csak bankfiókban bankol. Eközben a banki belső működés digitalizáltságában csak kis mértékű előrelépés történt az elmúlt években.

A hazai biztosítási szektor digitális fejlettsége az elmúlt évben ugyancsak erősödött, de ezzel együtt is csupán közepesnek tekinthető. Mindemellett a három legnagyobb számban igénybe vett termék, a lakásbiztosítás, a kgfb és casco biztosítás, valamint az utasbiztosítás terén végbement a teljes digitalizáció.

A hazai fejlődéssel párhuzamosan a pandémia alatt a globális fintech piac is jelentősen bővült, a 2018-as szinthez képest több mint duplájára. A banki szolgáltatásokat el nem érők (unbanked) aránya folyamatosan csökkent, míg 2011-ben a jogosultak 49 százaléka, 2,5 milliárd ember nem tudott élni a lehetőségével, addig 2022 végére ez az arány várhatóan 15 százalékra, 1 milliárd alá csökken. Azonban még az Egyesült Államokban és az eurózónában is 5 százaléka tehető azok aránya, akik semmilyen banki szolgáltatást nem vesznek igénybe.

A zsarolóvírus támadási kísérletek száma 2019-től 2021 végéig több mint megháromszorozódott, közel 20 zsarolóvírus támadás történik ma minden másodpercben.

Ez mind az ügyfelek, mind a szolgáltatók irányába történő támadások számának növekedésében tetten érhető. Eközben 2021-ben a blokklánc technológiába és a kiberbiztonsági megoldásokba befektetők száma jelentősen növekedett.

A nők pénzügyi bevonása is előtérbe került a fintech cégek számára. Már csak ezért is kiemelendő ez a folyamat, mert például mobiltelefon vagy mobilinternet elérés terén is alacsonyabb a női fogyasztók aránya, mint a férfiaké. A lehetőségeket olyan projektek is próbálják bővíteni, mint például a női kisvállalkozások összekötése vagy mikro társfinanszírozás (co-founding) lehetőségek megteremtése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor „A készpénz szerepét újra kell gondolni”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:51
A pénzügyi szektor meghatározó szerepet vállal a gazdaság növelésében, működtetésében és a közterhek viselésében, közölte a Magyar Bankszövetség pénteken.
Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
Pénzügyi szektor Tizenötmillió forintra bírságolta az MBH Bankot a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 10:52
A pénzintézet a január végi határidőig nem küldte meg minden ügyfelének a bankszámlához kapcsolódó egyéni éves díjkimutatást.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG