1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ha vitánk támad a pénzügyi szolgáltatónkkal, első körben meg kell próbálni egymás között lerendezni az ügyet. Ha ez nem sikerül, nem kell azonnal a bíróságra rohanni és végeláthatatlan jogi csatározásba kezdeni: van még más remény is a rendezésre. 2011. júliusa óta fordulhatnak a magánszemélyek a Pénzügyi Békéltető Testülethez.

Első a panasz

A Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe és illetékességébe tartozik a fogyasztó és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2010. évi CLVIII. törvény 4.§-ában meghatározott szervezetek és személyek, azaz a pénzügyi szolgáltatók, pl. bankok, biztosítók, pénzügyi vállalkozások, pénztárak, befektetési szolgáltatók stb. között létrejött szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyek (pénzügyi fogyasztói jogviták) bírósági eljáráson kívüli rendezése.

 

Nem tartozik azonban a Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos jogvita rendezése, mert a fogyasztói csoportok és azok szervezői nem pénzügyi szolgáltatók.

Ha a pénzügyi szolgáltatónkkal kapcsolatban valamilyen panaszunk merül fel, első körben meg kell próbálni az ügyet "egymás között" elintézni - ez  egyébként feltétele a későbbiekben a PBT eljárásának is, magyarán addig nem érdemes külső segítséget kérni, amíg meg sem próbáltunk zöld ágra vergődni a bankunkkal, biztosítónkkal.

Panaszt tehetünk szóban, személyesen vagy telefonon is - ez utóbbi esetben rögzíteni kell a kommunikációt. Fontos tudni, hogy a hangfelvétel meghallgatását a fogyasztó számára is biztosítani kell, kérésre pedig ingyenesen a hangfelvételről készített hitelesített jegyzőkönyvet is ki kell adni az ügyfélnek.

Ha a szóbeli panaszt nem tudják orvosolni, vagy az ügyfél nem elégedett a felkínált megoldással, a panaszt jegyzőkönyvbe kell venni. Ebben nem csak a panaszt, hanem a szolgáltató álláspontját is rögzítik. Ebből egy példányt az ügyfélnek is kapnia kell. A panasz kivizsgálása, elbírálása után a választ indoklással együtt 30 napon belül el kell küldeni az ügyfélnek.

Nincs egyezség? Irány a PBT

Ha az - immár írásos - panaszt elutasítják, vagy az ügyfél nem elégedett a válasszal, nem kell azonnal jogi útra terelni az ügyet: itt lép be ugyanis a folyamatba a PBT. A testület csak a fogyasztó kérelmére kezd el vizsgálódni, a szolgáltató nem indíthat eljárást.

A kérelmet írásban kell benyújtani a Budapest 1013 Krisztina krt. 39. címre, vagy elektronikus formában az ügyfélkapun keresztül. A kérelembe bele kell írni a fogyasztó és az érintett pénzügyi szolgáltató adatait, az eset rövid leírását, valamint igazolni kell, hogy az ügyet az ügyfél már megkísérelte rendezni a bankkal. A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a pénzügyi szolgáltató írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az egyeztetés megkísérléséről.

Fontos, hogy a kérelemben minden szükséges adat és információ szerepeljen; a testület legutóbbi jelentése szerint a kérelmek több mint harmadát utasították el főleg formai okok miatt. Ebben segíthetnek a PBT honlapján közzétett formanyomtatványok is.

Ha az eljárás megindult, mindkét fél számára kötelező az együttműködés. Amíg azonban a pénzügyi szolgáltató az együttműködés elmulasztása esetén akár pénzbírságot is kaphat, az ügyfél legrosszabb esetben "elbukja az ügyet", azaz megszüntetik az eljárást, amit indított. Az együttműködési kötelezettséget elmulasztó szolgáltatók nevét egyfajta "szégyenlistán" közzé is teszik - ami szerencsére hatásosnak bizonyul, több szolgáltató is változtatott hozzáállásán, miután listára tették.

Mit csinál a PBT?

2011-ben egy fél év alatt 1196 ügyben fordultak hozzájuk az ügyfelek, ebből 857-et le is zártak az év végéig. Hetente átlagosan 45 kérelem érkezett be a testülethez, ezeket átlagosan 46 nap alatt bírálták el. Részletek >>

A testület első körben közvetít, megpróbál a felek között egyezséget kialakítani. Ha az egyezség megszületik, és jogszerűnek bizonyul, a PBT azt határozattal jóváhagyja. Ha nem sikerül megegyezni a szolgáltatóval, folytatódik az eljárás. Ennek végén a PBT döntése kétféle lehet attól függően, hogy a pénzügyi szolgáltató aláveti-e magát, vagy nem. A törvény ugyan nem kötelezi erre, azonban általában véve "jó pontot" szerezhet az ügyfeleknél egy bank vagy biztosító azzal, ha már a szerződés előtt leszögezi: ha vitás ügy merül fel, elfogadja a PBT döntését.

Amennyiben így tesz, a PBT úgynevezett határozatot hoz az ügy végén, amit a pénzintézetnek, biztosítónak végre kell hajtania; ellenkező esetben pedig ajánlást hoznak, amit akár figyelmen kívül is hagyhat a szolgáltató. Ilyen esetben azonban még mindig lehetősége van az ügyfélnek jogi útra terelnie az ügyet.

A PBT ingyen dolgozik - és gyorsan

A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása ingyenes, eljárási díj, illeték nem terheli sem a fogyasztót, sem a pénzügyi szolgáltatót.

Az eljárás során azonban merülhetnek fel költségek a felek részéről. Az eljárás költségének tekintendő mindaz a költség, amely a felek oldalán a Pénzügyi Békéltető Testület eljárásának igénybevételével összefüggésben - a célszerű és jóhiszemű eljárás követelményére figyelemmel - igazoltan felmerült (előzetes tudakozódás, egyeztetés és levelezés költsége, a felek személyes megjelenésével összefüggő útiköltség és keresetkiesés stb.).

Az eljárás költségét az a fél viseli, akinek terhére a tanács az ügyet eldöntötte; ezek a költségek azonban semmiképp sem mérhetőek egy esetleges jogi eljárás költségeihez, ahogy a procedúra időtartama - jelenleg átlagosan 46 nap - sem hasonlítható össze a pereskedéssel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Államadósság: valakik megint tízmilliárdokért vettek állampapírt
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 12:55
Hozamcsökkenés mellett értékesített 3 és 5 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK), a 10 éves államkötvény átlaghozama emelkedett.
Pénzügyi szektor Papír van róla: kockázatos, amit a kormány csinál
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 19:21
A Költségvetési Tanács (KT) szerint bekövetkeztek az általa a 2025-ös költségvetési tervezés véleményezése során jelzett kockázatok – állapította meg a 2025. évi központi költségvetésről szóló 2024. évi XC. törvény első félévi végrehajtásáról készített véleményében a testület, amelyet csütörtökön hozott nyilvánosságra.
Pénzügyi szektor Száguld az Otthon Start, ki tudja hol áll meg
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 14:15
Érezhetően emelkedett, de még így is 5 százalék alatti szinten maradt a júniusig tartó egy év alatt a 20 százaléknál kevesebb önerővel felvett jelzáloghitelek aránya. Az Otthon Start megjelenésével még inkább megugorhat ez az arány, hiszen az új támogatott konstrukciónál is elegendő lehet a vételár 10 százalékát előteremteni – hívta fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója.
Pénzügyi szektor Hét termékkel startolt el a 3 százalékos fix kamatú vállalkozói hitel
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 16:45
Hétfőtől hét hiteltermék egységesen 3 százalékos fix kamattal érhető el a Széchenyi Kártya Program keretében – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
Pénzügyi szektor Sosem takarítottunk meg ennyi pénzt, még mindig a biztonságra játszunk
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:55
Egyetlen év alatt több mint 38 százalékkal emelkedett a pénzügyi szolgáltatóknál vezetett tartós befektetési számlák (TBSZ) száma, ami arra utal, hogy a kisbefektetőknek egyre motiválóbb a konstrukcióval elérhető adóelőny – hívta fel a figyelmet Barát Mihály, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. Közben a TBSZ-számlákon tartott összeg is szép ütemben gyarapodik. 
Pénzügyi szektor Szép számokat közölt az Államadósság Kezelő Központ
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 19:31
Az idei évi finanszírozási tervének teljesülése az év első kilenc hónapjában kedvezően alakult, az állam működésének pénzügyi feltételei biztosítottak, az államadósság finanszírozása stabil, az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 115 százaléka teljesült – közölte az MTI-vel csütörtökön az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK).
Pénzügyi szektor Meglepetés a 30 éves jelzáloghiteleknél az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 16:55
Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a szeptember 26-án záródott héten – közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America – MBA) szerdán.
Pénzügyi szektor Ausztriában tovább csökkent az infláció szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 13:47
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme 4,0 százalék volt szeptemberben, miután augusztusban 4,1 százalékos, tavaly március óta a leggyorsabb emelkedést jegyeztek fel – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) szerdán közzétett adataiból.
Pénzügyi szektor Ezt mindenki megérezte: óriási féket nyomott a lakossági hitelpiac
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 12:00
Látványos visszaesést hozott az augusztus a lakossági hitelpiacon: lakáshitelekből bő negyedével kevesebbet folyósítottak a bankok júliushoz képest, de visszaesett a személyi kölcsönök iránti kereslet is. 
Pénzügyi szektor Stratégiai szövetséget kötött a Hungarikus Alkusz és a UNIQA
Herman Bernadett | 2025. október 1. 11:00
Kisebbségi tulajdonrészt vásárolt a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. leányvállalatában, a HUNBenefit Többes Ügynök Kft.-ben az UNIQA Biztosító. A partnerségre alapozva a biztosítótársaság – digitális transzformációs programja keretében – átszervezi függőügynöki hálózatát, és a jövőben a Hungarikum Alkusz leányvállalatának kötelékében többes ügynökként szolgálja ki ügyfeleit, és gondozza a mintegy 200 000 biztosítási szerződést.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG