1p
Ha vitánk támad a pénzügyi szolgáltatónkkal, első körben meg kell próbálni egymás között lerendezni az ügyet. Ha ez nem sikerül, nem kell azonnal a bíróságra rohanni és végeláthatatlan jogi csatározásba kezdeni: van még más remény is a rendezésre. 2011. júliusa óta fordulhatnak a magánszemélyek a Pénzügyi Békéltető Testülethez.

Első a panasz

A Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe és illetékességébe tartozik a fogyasztó és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2010. évi CLVIII. törvény 4.§-ában meghatározott szervezetek és személyek, azaz a pénzügyi szolgáltatók, pl. bankok, biztosítók, pénzügyi vállalkozások, pénztárak, befektetési szolgáltatók stb. között létrejött szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyek (pénzügyi fogyasztói jogviták) bírósági eljáráson kívüli rendezése.

 

Nem tartozik azonban a Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos jogvita rendezése, mert a fogyasztói csoportok és azok szervezői nem pénzügyi szolgáltatók.

Ha a pénzügyi szolgáltatónkkal kapcsolatban valamilyen panaszunk merül fel, első körben meg kell próbálni az ügyet "egymás között" elintézni - ez  egyébként feltétele a későbbiekben a PBT eljárásának is, magyarán addig nem érdemes külső segítséget kérni, amíg meg sem próbáltunk zöld ágra vergődni a bankunkkal, biztosítónkkal.

Panaszt tehetünk szóban, személyesen vagy telefonon is - ez utóbbi esetben rögzíteni kell a kommunikációt. Fontos tudni, hogy a hangfelvétel meghallgatását a fogyasztó számára is biztosítani kell, kérésre pedig ingyenesen a hangfelvételről készített hitelesített jegyzőkönyvet is ki kell adni az ügyfélnek.

Ha a szóbeli panaszt nem tudják orvosolni, vagy az ügyfél nem elégedett a felkínált megoldással, a panaszt jegyzőkönyvbe kell venni. Ebben nem csak a panaszt, hanem a szolgáltató álláspontját is rögzítik. Ebből egy példányt az ügyfélnek is kapnia kell. A panasz kivizsgálása, elbírálása után a választ indoklással együtt 30 napon belül el kell küldeni az ügyfélnek.

Nincs egyezség? Irány a PBT

Ha az - immár írásos - panaszt elutasítják, vagy az ügyfél nem elégedett a válasszal, nem kell azonnal jogi útra terelni az ügyet: itt lép be ugyanis a folyamatba a PBT. A testület csak a fogyasztó kérelmére kezd el vizsgálódni, a szolgáltató nem indíthat eljárást.

A kérelmet írásban kell benyújtani a Budapest 1013 Krisztina krt. 39. címre, vagy elektronikus formában az ügyfélkapun keresztül. A kérelembe bele kell írni a fogyasztó és az érintett pénzügyi szolgáltató adatait, az eset rövid leírását, valamint igazolni kell, hogy az ügyet az ügyfél már megkísérelte rendezni a bankkal. A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a pénzügyi szolgáltató írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az egyeztetés megkísérléséről.

Fontos, hogy a kérelemben minden szükséges adat és információ szerepeljen; a testület legutóbbi jelentése szerint a kérelmek több mint harmadát utasították el főleg formai okok miatt. Ebben segíthetnek a PBT honlapján közzétett formanyomtatványok is.

Ha az eljárás megindult, mindkét fél számára kötelező az együttműködés. Amíg azonban a pénzügyi szolgáltató az együttműködés elmulasztása esetén akár pénzbírságot is kaphat, az ügyfél legrosszabb esetben "elbukja az ügyet", azaz megszüntetik az eljárást, amit indított. Az együttműködési kötelezettséget elmulasztó szolgáltatók nevét egyfajta "szégyenlistán" közzé is teszik - ami szerencsére hatásosnak bizonyul, több szolgáltató is változtatott hozzáállásán, miután listára tették.

Mit csinál a PBT?

2011-ben egy fél év alatt 1196 ügyben fordultak hozzájuk az ügyfelek, ebből 857-et le is zártak az év végéig. Hetente átlagosan 45 kérelem érkezett be a testülethez, ezeket átlagosan 46 nap alatt bírálták el. Részletek >>

A testület első körben közvetít, megpróbál a felek között egyezséget kialakítani. Ha az egyezség megszületik, és jogszerűnek bizonyul, a PBT azt határozattal jóváhagyja. Ha nem sikerül megegyezni a szolgáltatóval, folytatódik az eljárás. Ennek végén a PBT döntése kétféle lehet attól függően, hogy a pénzügyi szolgáltató aláveti-e magát, vagy nem. A törvény ugyan nem kötelezi erre, azonban általában véve "jó pontot" szerezhet az ügyfeleknél egy bank vagy biztosító azzal, ha már a szerződés előtt leszögezi: ha vitás ügy merül fel, elfogadja a PBT döntését.

Amennyiben így tesz, a PBT úgynevezett határozatot hoz az ügy végén, amit a pénzintézetnek, biztosítónak végre kell hajtania; ellenkező esetben pedig ajánlást hoznak, amit akár figyelmen kívül is hagyhat a szolgáltató. Ilyen esetben azonban még mindig lehetősége van az ügyfélnek jogi útra terelnie az ügyet.

A PBT ingyen dolgozik - és gyorsan

A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása ingyenes, eljárási díj, illeték nem terheli sem a fogyasztót, sem a pénzügyi szolgáltatót.

Az eljárás során azonban merülhetnek fel költségek a felek részéről. Az eljárás költségének tekintendő mindaz a költség, amely a felek oldalán a Pénzügyi Békéltető Testület eljárásának igénybevételével összefüggésben - a célszerű és jóhiszemű eljárás követelményére figyelemmel - igazoltan felmerült (előzetes tudakozódás, egyeztetés és levelezés költsége, a felek személyes megjelenésével összefüggő útiköltség és keresetkiesés stb.).

Az eljárás költségét az a fél viseli, akinek terhére a tanács az ügyet eldöntötte; ezek a költségek azonban semmiképp sem mérhetőek egy esetleges jogi eljárás költségeihez, ahogy a procedúra időtartama - jelenleg átlagosan 46 nap - sem hasonlítható össze a pereskedéssel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Meghosszabbították a kamatstopot, de szükség van rá?
Herman Bernadett | 2025. június 30. 20:14
Marad az év végéig a kamatstop. A kormány 300 ezer megmenekített családról beszél, a valóságban ennek a tizede sem szorul rá az intézkedésre. Az immár több száz milliárd forintos, nagyrészt fölösleges adósmentés összegét hasznosabban is el lehetne költeni – erről is beszélt főmunkatársunk, Herman Bernadett a Trend FM héfői adásában. 
Pénzügyi szektor Az amerikai GDP a vártnál is jobban csökkent az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 16:21
Az idei első negyedévben az eddig becsültnél jelentősebben, 0,5 százalékkal csökkent évesítve az Egyesült Államok hazai összterméke (GDP) a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai hivatala, a Bureau of Economic Analysis csütörtökön ismertetett végleges adata szerint.
Pénzügyi szektor Új adószabályok jönnek – ezeket érdemes tudni
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:21
A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett új adócsomag. A jogszabály számos, eddig veszélyhelyzeti rendeletben szabályozott előírást emelt törvényi szintre, és több ponton is módosította a már érvényben lévő adózási és számviteli szabályokat. Szakértő foglalja össze a legfontosabb változásokat.
Pénzügyi szektor Különleges engedélyt adtak a világ legrégebbi bankjának
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 16:04
Az Európai Központi Bank (EKB) feltételekkel ugyan, de engedélyezte az olasz Monte dei Paschi di Siena (MPS), a világ legrégebbi, ma is működő, 1472-ben alapított bankjának azt a tervét, hogy fölvásárolja nagyobbik versenytársát, az 1946-ban alapított Mediobanca Banca di Credito Finanziario pénzintézetet.
Pénzügyi szektor Nagy bejelentésekre készül a Hungarikum Alkusz
Herman Bernadett | 2025. június 25. 15:02
Felvásárlások, tőzsdére lépés, a közvetítői szakma presztízsének javítása, szabályozókkal való együttműködés az extraprofitadó jövőbeli helyzetéről – Keszthelyi Erik, a Hungarikum Alkusz elnök-vezérigazgatója komoly célokat tűzött ki maga elé. Az extraprofitadót kivezetné 2027-től, mert a szektorban és a biztosítókban bizonytalanság van, ami visszaveti az iparágban a fejlesztéseket. 
Pénzügyi szektor Tovább erősödik a rendkívüli összefogás: az Allianz Hungária is csatlakozott
Natív tartalom | 2025. június 24. 16:40
Egyre több hazai biztosító ismeri fel azt, hogy a jövő biztosítási szakembereinek képzése nemcsak egy vállalat belső érdeke, hanem az egész szektor versenyképességének záloga és közös felelőssége. Az Allianz Hungária csatlakozásával már öt meghatározó piaci szereplő sorakozott fel a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) átfogó, felsőfokú képzési programja mellé. A kezdeményezés célja nem kevesebb, mint a magyar biztosítási kultúra színvonalának érdemi emelése, a szakma presztízsének visszaépítése, és egy olyan tanácsadói utánpótlás biztosítása, amely képes érdemben válaszolni a jövő ügyféligényeire.
Pénzügyi szektor Global Capital: ismét Magyarország a régió legjobb kötvénykibocsátója
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 16:07
A januári 2,5 milliárd eurós kötvénykibocsátással összefüggésben az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) munkáját két szakmai díjjal ismerte el a Global Capital nemzetközi pénzügyi szaklap – tájékoztatta az MTI-t az ÁKK csütörtökön.
Pénzügyi szektor Szebb arcát mutatja a szomszédunkban az infláció
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 15:46
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előzetes becsléssel összhangban 3,0 százalék volt májusban, miután áprilisban 3,1 százalékos emelkedést jegyeztek fel – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) végleges adataiból.
Pénzügyi szektor Semmi meglepő nem volt a Bank of England mai döntésében
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 14:12
A várakozásoknak megfelelően nem módosította 4,25 százalékos alapkamatát a Bank of England.
Pénzügyi szektor Stratégiai áttörés a magyar biztosítási piacon
Natív tartalom | 2025. június 19. 11:40
A Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. többségi tulajdont vásárolt a Callfactory holdingcégében, amely Magyarország egyik vezető Call Center szolgáltató vállalatcsoportja, és a jövőben HUNFactory néven szolgája ki meglévő és leendő ügyfeleit.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG