1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ha vitánk támad a pénzügyi szolgáltatónkkal, első körben meg kell próbálni egymás között lerendezni az ügyet. Ha ez nem sikerül, nem kell azonnal a bíróságra rohanni és végeláthatatlan jogi csatározásba kezdeni: van még más remény is a rendezésre. 2011. júliusa óta fordulhatnak a magánszemélyek a Pénzügyi Békéltető Testülethez.

Első a panasz

A Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe és illetékességébe tartozik a fogyasztó és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2010. évi CLVIII. törvény 4.§-ában meghatározott szervezetek és személyek, azaz a pénzügyi szolgáltatók, pl. bankok, biztosítók, pénzügyi vállalkozások, pénztárak, befektetési szolgáltatók stb. között létrejött szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyek (pénzügyi fogyasztói jogviták) bírósági eljáráson kívüli rendezése.

 

Nem tartozik azonban a Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos jogvita rendezése, mert a fogyasztói csoportok és azok szervezői nem pénzügyi szolgáltatók.

Ha a pénzügyi szolgáltatónkkal kapcsolatban valamilyen panaszunk merül fel, első körben meg kell próbálni az ügyet "egymás között" elintézni - ez  egyébként feltétele a későbbiekben a PBT eljárásának is, magyarán addig nem érdemes külső segítséget kérni, amíg meg sem próbáltunk zöld ágra vergődni a bankunkkal, biztosítónkkal.

Panaszt tehetünk szóban, személyesen vagy telefonon is - ez utóbbi esetben rögzíteni kell a kommunikációt. Fontos tudni, hogy a hangfelvétel meghallgatását a fogyasztó számára is biztosítani kell, kérésre pedig ingyenesen a hangfelvételről készített hitelesített jegyzőkönyvet is ki kell adni az ügyfélnek.

Ha a szóbeli panaszt nem tudják orvosolni, vagy az ügyfél nem elégedett a felkínált megoldással, a panaszt jegyzőkönyvbe kell venni. Ebben nem csak a panaszt, hanem a szolgáltató álláspontját is rögzítik. Ebből egy példányt az ügyfélnek is kapnia kell. A panasz kivizsgálása, elbírálása után a választ indoklással együtt 30 napon belül el kell küldeni az ügyfélnek.

Nincs egyezség? Irány a PBT

Ha az - immár írásos - panaszt elutasítják, vagy az ügyfél nem elégedett a válasszal, nem kell azonnal jogi útra terelni az ügyet: itt lép be ugyanis a folyamatba a PBT. A testület csak a fogyasztó kérelmére kezd el vizsgálódni, a szolgáltató nem indíthat eljárást.

A kérelmet írásban kell benyújtani a Budapest 1013 Krisztina krt. 39. címre, vagy elektronikus formában az ügyfélkapun keresztül. A kérelembe bele kell írni a fogyasztó és az érintett pénzügyi szolgáltató adatait, az eset rövid leírását, valamint igazolni kell, hogy az ügyet az ügyfél már megkísérelte rendezni a bankkal. A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a pénzügyi szolgáltató írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az egyeztetés megkísérléséről.

Fontos, hogy a kérelemben minden szükséges adat és információ szerepeljen; a testület legutóbbi jelentése szerint a kérelmek több mint harmadát utasították el főleg formai okok miatt. Ebben segíthetnek a PBT honlapján közzétett formanyomtatványok is.

Ha az eljárás megindult, mindkét fél számára kötelező az együttműködés. Amíg azonban a pénzügyi szolgáltató az együttműködés elmulasztása esetén akár pénzbírságot is kaphat, az ügyfél legrosszabb esetben "elbukja az ügyet", azaz megszüntetik az eljárást, amit indított. Az együttműködési kötelezettséget elmulasztó szolgáltatók nevét egyfajta "szégyenlistán" közzé is teszik - ami szerencsére hatásosnak bizonyul, több szolgáltató is változtatott hozzáállásán, miután listára tették.

Mit csinál a PBT?

2011-ben egy fél év alatt 1196 ügyben fordultak hozzájuk az ügyfelek, ebből 857-et le is zártak az év végéig. Hetente átlagosan 45 kérelem érkezett be a testülethez, ezeket átlagosan 46 nap alatt bírálták el. Részletek >>

A testület első körben közvetít, megpróbál a felek között egyezséget kialakítani. Ha az egyezség megszületik, és jogszerűnek bizonyul, a PBT azt határozattal jóváhagyja. Ha nem sikerül megegyezni a szolgáltatóval, folytatódik az eljárás. Ennek végén a PBT döntése kétféle lehet attól függően, hogy a pénzügyi szolgáltató aláveti-e magát, vagy nem. A törvény ugyan nem kötelezi erre, azonban általában véve "jó pontot" szerezhet az ügyfeleknél egy bank vagy biztosító azzal, ha már a szerződés előtt leszögezi: ha vitás ügy merül fel, elfogadja a PBT döntését.

Amennyiben így tesz, a PBT úgynevezett határozatot hoz az ügy végén, amit a pénzintézetnek, biztosítónak végre kell hajtania; ellenkező esetben pedig ajánlást hoznak, amit akár figyelmen kívül is hagyhat a szolgáltató. Ilyen esetben azonban még mindig lehetősége van az ügyfélnek jogi útra terelnie az ügyet.

A PBT ingyen dolgozik - és gyorsan

A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása ingyenes, eljárási díj, illeték nem terheli sem a fogyasztót, sem a pénzügyi szolgáltatót.

Az eljárás során azonban merülhetnek fel költségek a felek részéről. Az eljárás költségének tekintendő mindaz a költség, amely a felek oldalán a Pénzügyi Békéltető Testület eljárásának igénybevételével összefüggésben - a célszerű és jóhiszemű eljárás követelményére figyelemmel - igazoltan felmerült (előzetes tudakozódás, egyeztetés és levelezés költsége, a felek személyes megjelenésével összefüggő útiköltség és keresetkiesés stb.).

Az eljárás költségét az a fél viseli, akinek terhére a tanács az ügyet eldöntötte; ezek a költségek azonban semmiképp sem mérhetőek egy esetleges jogi eljárás költségeihez, ahogy a procedúra időtartama - jelenleg átlagosan 46 nap - sem hasonlítható össze a pereskedéssel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Hoppon maradnak Mészáros Lőrinc bankjának befektetői
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 12:57
Nem fizet osztalékot az MBH Jelzálogbank. De ez nem feltétlenül rossz hír.
Pénzügyi szektor Erste-ügyfél? Akkor figyeljen, fontos bejelentést tett a bankja
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 12:06
Megszűnik az Azonnali Könnyített Törlesztés szolgáltatás.
Pénzügyi szektor Amundi-közgyűlések futószalagon
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 16:12
Tavaly több mint 10 ezer részvényesi közgyűlésen szavazott az Amundi vagyonkezelő.
Pénzügyi szektor Az MNB elmagyarázta, hogy mi történik az inflációval
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 11:45
Az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi Inflációs jelentése előrejelzési sávjának közepén alakult - állapította meg a Magyar Nemzeti Bank márciusi inflációs adatokhoz fűzött elemzése.
Pénzügyi szektor MNB: Fokozott befektetői kockázattal járhatnak a kriptoeszközök
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 09:58
A jegybank felkészül a kriptopiaci szereplők felügyelésére.
Pénzügyi szektor Csütörtökön talán valami csodára készül a forint
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 07:18
Erősödött kissé a forint csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Pénzügyi szektor Nem „gyengeelméjűek" az elemzők – tudhattuk meg a Klasszis Klubban
Bózsó Péter | 2024. április 10. 15:01
Szabó Balázs, a Hold Alapkezelő vezérigazgatója - többek között - az extremitásokról is beszélt a Klasszis Klub Befektetői Univerzum című rendezvényén.
Pénzügyi szektor Hogyan lehet megvédeni a családi vagyont? Ezt is körbejártuk a Klasszis Klubban
Bózsó Péter | 2024. április 8. 15:09
A családi vagyontervezés és -védelem állt a legutóbbi Klasszis Klub Live! második panelbeszélgetésének fókuszában, amely során főszerkesztőnk, Csabai Károly PIllár Zsolttal, az Equilor Alapkezelő Zrt. vezérigazgatójával, Varga Szabolccsal, a Bank Gutmann magyarországi vezetőjével és Magyar Csabával, a Cyrstal Worldwide Zrt. vezérigazgatójával cserélt eszmét.
Pénzügyi szektor Soha nem lesz vége a kamatstopnak?
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 14:39
Azt már korábban megtudtuk, hogy június 30. után is marad, most Nagy Márton azt is kilátásba helyezte, meddig szeretné kitolni a piacellenes intézkedést.
Pénzügyi szektor Folytatódik a harc a bankok és a csalók között: figyelmeztetést küldött mindenkinek az MNB
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:24
Jelentősen csökkent az átutalásos kibercsalások száma és a károk összege a múlt év utolsó negyedévében, de a kártyás visszaéléseké tovább nőtt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG