Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
1p
Ha vitánk támad a pénzügyi szolgáltatónkkal, első körben meg kell próbálni egymás között lerendezni az ügyet. Ha ez nem sikerül, nem kell azonnal a bíróságra rohanni és végeláthatatlan jogi csatározásba kezdeni: van még más remény is a rendezésre. 2011. júliusa óta fordulhatnak a magánszemélyek a Pénzügyi Békéltető Testülethez.

Első a panasz

A Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe és illetékességébe tartozik a fogyasztó és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2010. évi CLVIII. törvény 4.§-ában meghatározott szervezetek és személyek, azaz a pénzügyi szolgáltatók, pl. bankok, biztosítók, pénzügyi vállalkozások, pénztárak, befektetési szolgáltatók stb. között létrejött szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyek (pénzügyi fogyasztói jogviták) bírósági eljáráson kívüli rendezése.

 

Nem tartozik azonban a Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos jogvita rendezése, mert a fogyasztói csoportok és azok szervezői nem pénzügyi szolgáltatók.

Ha a pénzügyi szolgáltatónkkal kapcsolatban valamilyen panaszunk merül fel, első körben meg kell próbálni az ügyet "egymás között" elintézni - ez  egyébként feltétele a későbbiekben a PBT eljárásának is, magyarán addig nem érdemes külső segítséget kérni, amíg meg sem próbáltunk zöld ágra vergődni a bankunkkal, biztosítónkkal.

Panaszt tehetünk szóban, személyesen vagy telefonon is - ez utóbbi esetben rögzíteni kell a kommunikációt. Fontos tudni, hogy a hangfelvétel meghallgatását a fogyasztó számára is biztosítani kell, kérésre pedig ingyenesen a hangfelvételről készített hitelesített jegyzőkönyvet is ki kell adni az ügyfélnek.

Ha a szóbeli panaszt nem tudják orvosolni, vagy az ügyfél nem elégedett a felkínált megoldással, a panaszt jegyzőkönyvbe kell venni. Ebben nem csak a panaszt, hanem a szolgáltató álláspontját is rögzítik. Ebből egy példányt az ügyfélnek is kapnia kell. A panasz kivizsgálása, elbírálása után a választ indoklással együtt 30 napon belül el kell küldeni az ügyfélnek.

Nincs egyezség? Irány a PBT

Ha az - immár írásos - panaszt elutasítják, vagy az ügyfél nem elégedett a válasszal, nem kell azonnal jogi útra terelni az ügyet: itt lép be ugyanis a folyamatba a PBT. A testület csak a fogyasztó kérelmére kezd el vizsgálódni, a szolgáltató nem indíthat eljárást.

A kérelmet írásban kell benyújtani a Budapest 1013 Krisztina krt. 39. címre, vagy elektronikus formában az ügyfélkapun keresztül. A kérelembe bele kell írni a fogyasztó és az érintett pénzügyi szolgáltató adatait, az eset rövid leírását, valamint igazolni kell, hogy az ügyet az ügyfél már megkísérelte rendezni a bankkal. A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a pénzügyi szolgáltató írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az egyeztetés megkísérléséről.

Fontos, hogy a kérelemben minden szükséges adat és információ szerepeljen; a testület legutóbbi jelentése szerint a kérelmek több mint harmadát utasították el főleg formai okok miatt. Ebben segíthetnek a PBT honlapján közzétett formanyomtatványok is.

Ha az eljárás megindult, mindkét fél számára kötelező az együttműködés. Amíg azonban a pénzügyi szolgáltató az együttműködés elmulasztása esetén akár pénzbírságot is kaphat, az ügyfél legrosszabb esetben "elbukja az ügyet", azaz megszüntetik az eljárást, amit indított. Az együttműködési kötelezettséget elmulasztó szolgáltatók nevét egyfajta "szégyenlistán" közzé is teszik - ami szerencsére hatásosnak bizonyul, több szolgáltató is változtatott hozzáállásán, miután listára tették.

Mit csinál a PBT?

2011-ben egy fél év alatt 1196 ügyben fordultak hozzájuk az ügyfelek, ebből 857-et le is zártak az év végéig. Hetente átlagosan 45 kérelem érkezett be a testülethez, ezeket átlagosan 46 nap alatt bírálták el. Részletek >>

A testület első körben közvetít, megpróbál a felek között egyezséget kialakítani. Ha az egyezség megszületik, és jogszerűnek bizonyul, a PBT azt határozattal jóváhagyja. Ha nem sikerül megegyezni a szolgáltatóval, folytatódik az eljárás. Ennek végén a PBT döntése kétféle lehet attól függően, hogy a pénzügyi szolgáltató aláveti-e magát, vagy nem. A törvény ugyan nem kötelezi erre, azonban általában véve "jó pontot" szerezhet az ügyfeleknél egy bank vagy biztosító azzal, ha már a szerződés előtt leszögezi: ha vitás ügy merül fel, elfogadja a PBT döntését.

Amennyiben így tesz, a PBT úgynevezett határozatot hoz az ügy végén, amit a pénzintézetnek, biztosítónak végre kell hajtania; ellenkező esetben pedig ajánlást hoznak, amit akár figyelmen kívül is hagyhat a szolgáltató. Ilyen esetben azonban még mindig lehetősége van az ügyfélnek jogi útra terelnie az ügyet.

A PBT ingyen dolgozik - és gyorsan

A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása ingyenes, eljárási díj, illeték nem terheli sem a fogyasztót, sem a pénzügyi szolgáltatót.

Az eljárás során azonban merülhetnek fel költségek a felek részéről. Az eljárás költségének tekintendő mindaz a költség, amely a felek oldalán a Pénzügyi Békéltető Testület eljárásának igénybevételével összefüggésben - a célszerű és jóhiszemű eljárás követelményére figyelemmel - igazoltan felmerült (előzetes tudakozódás, egyeztetés és levelezés költsége, a felek személyes megjelenésével összefüggő útiköltség és keresetkiesés stb.).

Az eljárás költségét az a fél viseli, akinek terhére a tanács az ügyet eldöntötte; ezek a költségek azonban semmiképp sem mérhetőek egy esetleges jogi eljárás költségeihez, ahogy a procedúra időtartama - jelenleg átlagosan 46 nap - sem hasonlítható össze a pereskedéssel.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Csak két dolog biztos: a száguldó ingatlanárak és a magyar bankok nyeresége?
Gáspár András | 2025. szeptember 4. 14:13
Tőkeerős bankrendszer: üzemanyag van, de útiterv is? Ez volt a címe a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) által szervezett 63. Közgazdász-vándorgyűlés csütörtöki napján a bankvezérek kerekasztalának, melyről a helyszínről, Veszprémből tudósítottunk.
Pénzügyi szektor Már Nagy Márton is magasabb deficitről beszél
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 18:42
Nagy Márton gazdasági miniszter szerint a gyenge európai növekedés és a választások előtti kormányzati költekezés akár a GDP 4,5 százalékára is emelheti Magyarország költségvetési hiányát idén – közölte a Reuters.
Pénzügyi szektor Az Európai Bizottság vámcsökkentést javasol az amerikai importra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 19:12
Az Európai Bizottság csütörtökön két jogszabályjavaslatot terjesztett elő az Európai Unió és az Egyesült Államok augusztus 21-én kiadott közös nyilatkozatának végrehajtása érdekében. A tervezetek célja, hogy megteremtsék a vámcsökkentések jogi alapját, amelyek révén az amerikai fél augusztus 1-jétől visszamenőlegesen könnyítéseket biztosít az uniós autóipar számára.
Pénzügyi szektor Soha rosszabb félévet – jó számokkal zárt az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 16:11
Szilárd pénzügyi pozícióval zárta az idei év első hat hónapját az MBH Bank: mérlegfőösszege 12 452 milliárd forint volt a félév végén, az aktív hitelezési tevékenységnek köszönhetően pedig a lakossági bruttó hitelállomány 10 százalékkal, a vállalati szegmens bruttó hitelállománya 5,1 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Pénzügyi szektor Megint milliárdokat adtak ismeretlenek az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 11:57
Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) 30 milliárd forintért hirdetett meg jegyzésre 12 hónapos diszkont kincstárjegyet a csütörtöki aukción.
Pénzügyi szektor Ismeretlenek megint milliárdokat adtak az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:31
74,5 milliárd a kasszában.
Pénzügyi szektor Csökkent a három hónapos állampapír hozama
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 12:23
Hozamcsökkenés mellett értékesített 3 hónapos diszkont kincstárjegyet keddi aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).  
Pénzügyi szektor Meglepetés az Allianznál
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 16:03
A német Allianz SE biztosítótársaság a vártnál nagyobb profittal és rekordmagas működési eredménnyel zárta az idei második negyedévet.
Pénzügyi szektor Robbanni fog az Otthon Start: jövőre a lakáshitelek 60 százaléka támogatott lehet
Herman Bernadett | 2025. augusztus 6. 12:34
Az ATM-ek telepítése visszaveti a versenyképességet, a lakáshitelpiacot pedig eláraszthatják a támogatott hitelek – hangzott el az Erste Bank féléves eredményeit ismertető sajtótájékoztatón.
Pénzügyi szektor Gigantikus terhek alatt nyög az OTP, mégis fut a szekere
Herman Bernadett | 2025. augusztus 5. 13:28
Fél év alatt már 199 milliárd forintnyi kormányzati tehet sújtotta az OTP-t, de a hitelfelvétel pörög, ezért jól megy a banknak. És persze a külföldi leányok is hozzák a pénzt. A magyar gazdasággal kapcsolatban viszont egyre borúlátóbbak a bank elemzői. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG