A Budapest Bank felmérésében megkérdezettek az elmúlt hat évben átlagosan két és fél millió forint értékű személygépkocsit vásároltak, amelyre jellemzően másfél millió forintos hitelt vettek fel, átlagosan hat éves futamidőre. Dacára a viszonylag hosszú futamidejű, nagy összegű hiteleknek, a megfelelő finanszírozási konstrukció kiválasztására alig fordítottak időt a vásárlók.
A magas fogyasztás és az évekre szóló eladósodottság sem számított
Az elemzés értelmében az autóvásárlás során a hitelfelvevők 65 százaléka számára az autó ára illetve márkája volt a legfontosabb szempont, míg a hosszabb távú előnyök (pl. az alacsony fogyasztás vagy az olcsó szervizelés) jóval kisebb jelentőséggel bírtak a döntés során. Az árérzékenység azonban a finanszírozási konstrukció kiválasztása során sem jelentkezett: az évekre szóló eladósodás ellenére a válaszadók harmada kevesebb, mint egy órát, másik harmada mindössze 1-2 órát töltött ezzel.
Az autópiac a válságot követően gyenge teljesítményt ért el, igaz ez a lízingekre és a hitelekre is. A Lízingszövetség tájékoztatása szerint a lízingpiacon tovább esett a lakossági autófinanszírozás, az új kihelyezések összege 7 százalékkal esett, a szerződések száma 15 százalékkal esett vissza, azonban még így is nagyobb részt képvisel a hiteleknél a finanszírozási formák között. Részletek>> |
A használt autót vásárlók kb. háromszor, az új autót vásárlók kb. kétszer annyit foglalkoztak az autó kiválasztásával, mint a finanszírozással kapcsolatos ügyekkel (a konstrukció kiválasztásával és a hitel- illetve lízingügyintézéssel). Míg a megkérdezettek átlagosan öt autót néztek meg személyesen, addig a hitelek közül jellemzően csak kettőt hasonlítottak össze, a válaszadók fele pedig elfogadta az első szembejövő ajánlatot.
Hitelfelvételnél is a kényelem volt a legfőbb szempont
A felmérés alapján a hitel kiválasztásánál a vásárlók számára a legfontosabb szempont az alacsony törlesztőrészlet, az ügyintézés egyszerűsége és gyorsasága volt, valamint az, hogy mindent egy helyen lehetett intézni. Használt autó esetében például általában a kereskedő intézte az eredetiségvizsgálatot és a műszaki állapotfelmérést is. A legtöbben az autókereskedőknél tájékozódtak a finanszírozási formákról is, a válaszadók közel 80 százaléka pedig itt kötötte meg hitelszerződését is. A megkérdezettek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy azért választotta az adott konstrukciót, mert nem volt kedve illetve ideje több ajánlatnak utánanézni.
A kellő tájékozottság hiányára utal, hogy a válaszadók egyharmada nem tudja, mit jelent a THM, 42 százalék pedig azt mondja, a hitelajánlatok túl bonyolultak, így nem is tudja őket összehasonlítani. A megkérdezettek háromnegyede nem is vett más konstrukciót figyelembe, mint amit a kereskedő ajánlott. A közvetlenül a banktól igényelhető autófinanszírozást például a válaszadók mindössze 24 százaléka vette fontolóra a hitel kiválasztása során.
Ma már másképp csinálnák
A Budapest Bank szerint a hitelekkel kapcsolatos attitűd változását ugyanakkor jól mutatja, hogy a kutatásban résztvevők 73 százaléka ma már úgy gondolja, hogy érdemes alaposan utánajárni a különböző hitelajánlatoknak. Meglévő hitelével a megkérdezettek több mint fele nem elégedett, 71 százalék pedig azt állítja, hogy ha most kellene autóhitelt felvennie, több időt fordítana annak kiválasztására.
A felmérés szerint egy új hitel esetében fontos szempont lenne a korábbihoz képest kisebb törlesztőrészlet (66%) és a rövidebb futamidő (52%). A válaszadók fele ma már biztosan utána nézne a bankokon keresztül elérhető finanszírozási lehetőségeknek is, 71 százalékuk pedig hasznosnak tartaná, ha az autóhitellel kapcsolatos ügyeket közvetlenül a bankfiókban is lehetne intézni.