“Jövőkép 2029, stratégia 2024” címmel rendezett sajtótájékoztatót az AutoWallis, ahol tíz év múlva a közép-kelet-európai régió meghatározó “mobilitási szolgáltatójaként” festették le a vállalatot. Ormosy Gábor vezérigazgató szerint az autóipar világszerte nagyon fontos, globálisan is az egyik legfontosabb iparág, a foglalkoztatottak száma, az érintett beszállító ágazatok széles köre és a GDP-ben betöltött nagy súlya folytán.
Az autóipart az internet, az információk elérhetősége, az önvezető járművek várható terjedése, az elektromos autók megjelenése soha nem látott kihívások elé állítja. A 2021-es új modellkínálat legalább 40 százaléka rendelkezik már elektromos hajtáslánccal. A tíz legnagyobb autógyárból nyolc tervez önvezető autót.
De fizetnek-e majd a fogyasztók az újításokért? Egy felmérés szerint a megkérdezettek 68 százaléka lenne például hajlandó felárat fiztetni az önvezető autókért, a fiatalok – Y-Z generációk – 35 százaléka pedig előnyben részesíti az autómegosztást és taxizást az autók birtoklásával szemben.
Nem félünk a válságtól
Ezek a trendek azt eredményezhetik, hogy egymás mellett fognak létezni a különböző meghajtási módok és üzleti modellek. Ezek, a változatos igények kiszolgálása központi szerepet játszik az AutoWallis üzleti terveiben is. Az autóipar alapmodellje, a saját autók birtoklása azonban szerintük fennmarad, és ezek szervizelésére, kiskereskedelmére szükség lesz.
Az autóipar átalakulása egyben lehetőség is annak, aki megfelelő szaktudással és tőkeerővel rendelkeznek – mondja a 14 országban jelen levő cég vezérigazgatója. Az AutoWallis stratégiai pozíciója szerinte megalapozza a cég ambiciózus terveit. Tudjuk, hogy ciklikus iparágban élünk, de nem félünk a válságtól, válságállónak bizonyultunk eddig is, és képesek leszünk organikusan növekedni – mondta Ormosy.
Évi egy akvizíció kellene
Három fő üzletáguk a regionális disztribúció, a belföldi kis– és nagykereskedelem és az autóipari szolgáltatások. Az újautó-értékesítések csökkenésére régiós terjeszkedéssel készülnek válaszolni. A digitalizáció, autómegosztás kihívását pedig új piaci lehetőségként fogják fel, az önvezető, elektromos járművek terén saját szolgáltatásokat nyújtanak. Az árbevétel diverzifikációjára, regionális konszolidációra törekszenek.
A tervek szerint a vállalat 2018-as 65 milliárd forintos árbevételét 2021-re 90, 2024-re 142 milliárdra növelné, organikus módon. Akvizíciókkal, vállalat-felvásárlásokkal együtt azonban további 45 milliárd forintos bevételt remélnek öt év múlva. A cég évi egy akvizíciót tervez, egyenként 5-15 milliárd forint árbevétellel rendelkező cégeket venne.
Segít majd a tőzsde
Prémium márkakereskedő-hálózatot építene ki a Balkánon, új országban szeretne prémium disztribúciós jogot szerezni. Magyarországon többmárkás kereskedéseket céloz meg. Az EBITDA a 2018-as 2,1 milliárd forintról 2021-re 4,6, 2024-re 9,5 milliárd forintra nőne a tervek szerint. Ez utóbbiból 7,9 milliárd lenne az organikus növekedés része.
A társaság növekedési terveiben kiemelt szerepet játszik a tőzsde, amelyet fel szeretnénk használni a tervezett akvizíciókhoz – mondta el Székely Gábor befektetési igazgató. A következő másfél-két hónapban a “tőkepiaci meghatározó szereplőihez” szeretnének eljutni, intézményi befektetőknek rendezett road show keretében ellátogatni.
Mindent a növekedésért?
A cég büszke arra, hogy gyorsan felvették a részvényt a BUX-indexbe. A 30 százalékhoz közeli közkézhányad miatt a közeljövőben a bécsi tőzsde által számított CECE-indexbe is bekerülhetnek. A BÉT Által meghirdetett elemzői programban is szeretnének szerepelni. (Ezekről az elemzésekről legutóbb itt írtunk.)
A cég a növekedési céloknak alárendelt, mégis stabil mértékű osztalékfizetést terez. A fő tulajdonos azonban a rá jutó osztalékot tőkeemelésként visszaforgathatja a vállalatba, ha szükséges a növekedéshez. A közkézhányadot növelni szeretnék, 30 százalék fölé, de a fő tulajdonos irányító részesedése, stratégiai befolyása megmarad.
Magasról esett nagyot
A cég részvényeit februárban vezették be a tőzsdére – pontosabban az Altera vagyonkezelő társaság átalakításával ment a parkettre –, az árfolyam az utóbbi hónapokban inkább csökkenő trendben mozgott. Az új érát február 7-től számolják (a grafikonon pirossal), aznap és másnap volt eddig a legmagasabb a részvény záróárfolyama, 246 forint. Ma 135-ön forog.
A Wallis-csoport más szálakon is kapcsolódik a tőzsdéhez, hozzá tartozik az Alteo, amely szintén részvényével szerepel a tőzsdén, és emelkedő trendben van. Az idén a december végi 640-ről 780 forintra ment fel a papír. A Wing, a Wallis ingatlan-vállalata pedig az egyik legnagyobb kötvénykibocsátó a BÉT-en.