Európában nagyjából egyenletesen rossz volt a hangulat egész nap, a főbb indexek két százalék körüli mínuszt mutattak, és nagyjából így is zártak. A német DAX és a varsói WIG 20 mutatók esése elérte a két és fél százalékot is. Az Amerikai Egyesült Államokban kisebbek a mínuszok, az S&P 500 index 0,6, a Nasdaq 100-as mutató egy százalékkal esett.
Budapesten a BUX index 0,9 százalékos mínuszban végzett, de a nap nagy részében ennél valamivel lejjebb volt. Az OTP 2,3 , a Richter 1,7, a Telekom 1,1 százalékkal esett. A Molnak sikerült 0,1 százalékkal emelkednie.
A csúcs felé tart az euró/forint
Újra esett a forint is, másfél forinttal feljebb van az euró, 364,80 forinton, de volt ma 365 felett is. Az utóbbi napokban sokat gyengült fizetőeszközünk, és vészesen közelít az eddigi történelmi csúcshoz, ami pár fillérrel 370 alatt van. Az MNB egyhetes betéti eszközénél ma nem történt változás, nem emeltek a kamaton, mint pár héttel ezelőtt. Akkor a forint gyengülését ezzel az eszközzel állították meg. Ma egyébként a zloty és a cseh korona még jobban gyengült.
További és frissebb árfolyamok, grafikonok itt láthatók
A dollár erősödött, ami általában a kockázatviselési hajlandóság csökkenésére, a biztonságos menedékek iránti keresletre vezethető vissza. Erősen vásárolták a napokban az amerikai és német államkötvényeket is. Valószínűleg az erősödő dollár miatt a nemesfémek viszont inkább stragnálnak vagy süllyednek. Az olaj 1,9 százalékos mínuszban van, pedig az OPEC novemberben ismét összeül.
Sok az USA-ban a munkanélküli
A rossz hangulat oka Európában elsősorban a koronavírus-járvány terjedése és az ezzel kapcsolatos új lezárások. Az Egyesült Államokban pedig megérkeztek a szokásos heti munkanélküliségi statisztikák, amelyek inkább a gazdasági kilábalás megakadásáról tanúskodnak. Eközben egy újabb kormányzati segítségnek egyelőre nincsen realitása.
A munkanélküli segélyért folyamodók száma 898 ezer volt legutóbb, miközben az elemzők csak 825 ezerre számítottak a Reuters konszenzusa szerint. Az előző heti adat is alacsonyabb volt, 845 ezer. Jött egy másik adat is, amely kedvezőtlen volt, ez a gyáripari aktivitás vártnál nagyobb süllyedéséről számolt be New York államban.
Emellett az eddigi gyorsjelentések alapján kétségek merültek fel azzal kapcsolatban is, hogy az amerikai tőzsdei cégek tudják-e hozni a tőlük remélt nyereséget. A negyedik negyedévi eredmények veszélybe most kerültek amiatt, hogy a régóta tárgyalt gazdasági stimulus elmarad, vagy jóval az elnökválasztás utánra tolódik el.
Hidrogén-üzemanyagcellák repülőgépekhez
A United Airlines meglepően magas vesztesége az egész amerikai légiipart a lejtőre küldte. Az American Airlines, a Delta és a United részvénye egyaránt mintegy öt százalékos mínuszban van.
Hogy jó hír is érkezzen, Németországban az Elringklinger részvényei több mint 20 százalékkal emelkedtek ma. Az Elringklinger ugyanis a jövőben az Airbusszal együttműködve repülőgépek üzemanyagcelláit fejleszti majd. “Az üzemanyagcellák témája jelenleg vonzó a befektetők számára” – idéz egy piaci szereplőt az N-Tv.de.
Az Airbus azt a célt tűzte ki maga elé, hogy olyan hidrogénmeghajtású repülőgépet fejlesszen ki, amely nem bocsát ki szén-dioxidot. Az összes szükséges technológiának rendelkezésre kell állnia 2028-ig, amikor a program elindul. A környezetbarát sugárhajtómű a tervek szerint 2035-ben kerülne piacra. Az Airbus viszont így is 3,3 százalékot esett ma.
Kiszáll a kisautókból a PSA?
Bennfentesek szerint a francia PSA autógyár búcsúzik a Peugeot és a Citroen kisvárosi autóktól – írta az N-Tv.de.
“A PSA kilép mind a gyártásból, mind az A-szegmensből” mondja az ügyet ismerő személy. Ez a terület veszteséges, ez égette el a legtöbb pénzt Európában. A PSA nem kívánta kommentálni a kisautók jövőjét. De közölte, megvizsgálják, mely termékek felelnek meg a legjobban a vásárlói elvárásoknak az A szegmensben, miközben az európai széndioxid-kibocsátási célokkal is összhangban vannak.