A főbb nyugat-európai indexek 0,1-0,4 százalékos pluszban vannak, de a londoni mutató 0,6 százalékos esése kilóg a sorból. A tegnapi hálaadás és a mai fekete péntek miatt a forgalom csekély, az ármozgások visszafogottabbak. (Ma New Yorkban már lesz kereskedés, de rövidített.)
Itthon a BUX index 0,4 százalékos pluszban van, amit főleg a Richter 1,2 százalékos emelkedése hajt. Az OTP 0,1, a Telekom 0,6 százalékkal süllyed, a Mol 0,5 százalékkal drágul. A forint kissé gyengül, az euró 361,40. (Lásd még: Eladta szlovák leánybankját az OTP.)
Mennyit ér a Magyar Telekom?
A Goldman Sachs 456 forintra emelte a Magyar Telekom célárát a KBC Equitas szerint.
A korábbi célárhoz képest mindössze hat forint volt a módosítás, és továbbra is semleges ajánlást fogalmazott meg a bank. A célár 17,5 százalékkal magasabb a tegnapi záróárnál, viszont még mindig alacsonyabb, mint az elemzői konszenzus szerinti 483 forintos célár.
Zűrök Európában
Nincs előrelépés az európai gazdaságsegítő csomag ügyében, él a magyar-lengyel vétó. Philip Lane, az EKB közgazdásza a további lazításra utaló nyilatkozatot tett, de erre a piac nem reagált, nem tartalmazott érdemleges újdonságot. A skótok megint népszavazást emlegetnek, miközben a Brexit-tárgyalások kritikus szakaszban vannak. Nagy-Britanniában pedig gondok vannak a költségvetés kiegyensúlyozásával – derül ki a Bloomberg.com hírleveléből.
További és frissebb árfolyamok, grafikonok itt láthatók
A járvány több országban a lezárások ellenére sem igazán csitul, jó esetben nem gyorsul tovább a terjedése. Németországban például elérte az egymilliót az eddig detektált koronavírus-fertőzések száma, és naponta húszezer fő körüli új fertőzöttet regisztrálnak. Itthon pedig megdőlt a napi halálozási rekord. Újrateszteli a vakcináját az AstraZeneca, hogy eloszlassa a kételyeket – kiderült ugyanis, hogy egy hiba miatt mutathatott 90 százalékos hatékonyságot az előző mérés.
Mi történik az olajjal?
Az olaj árfolyama csak első pillantásra ellentmondásos, a WTI másfél százalékkal esik (45,0 dollár), a Brent 0,1 százalékkal emelkedik (47,8 dollár körül). Valójában a két olajfajta tegnapi kereskedése nem egyszerre zárult, és a Brent éjjel már esett. A következő okokat jelöli meg az olaj gyengülésére a Reuters és az Erste Befektetési Zrt.:
- Az AstraZeneca oltásával kapcsolatos, újonnan felmerült probléma.
- Gyenge makroadatok, például az amerikai munkanélküliek növekvő száma. A német GfK rossz fogyasztói bizalomindexe.
- Európában több ország a korábbinál szigorúbb karatén-szabályokat hirdetett meg.
- A hétfőn kezdődő OPEC+ csúcs jelentette bizonytalanság, a tagok közötti ellentét, elsősorban Irak és az Egyesült Arab Emirátusok különállása.
- A líbiai termelés felfutása.
- Hatmillió amerikai hagyta figyelmen kívül az amerikai járványügyi hatóság figyelmeztetését, és szállt repülőre a hálaadás előtti napokban.
Az OPEC-csúcs persze a javulás ígéretét is rejti, de ez a várakozás az utóbbi időben már beépülhetett az árfolyamokba. Nagy szerepe volt abban, hogy az olaj ára nemrég nyolc hónapos csúcsra emelkedett.
Elektromos Ford készül Kölnben?
Egy rádiójelentés szerint a Ford autóipari cég elektromos autót akar építeni Kölnben. Ehhez egymilliárd euróért kell átalakítani az ottani gyárat - jelentette a Saarland Broadcasting Corporation pontos forrás nélkül.
Az autót a Volkswagen ID3 platformon gyártanák. A VW és a Ford tavaly több milliárd dolláros együttműködésben állapodott meg az e-autók és az önvezetés terén. A Ford a VW által kifejlesztett elektromosautó-gyártósort arra használná, hogy 2023-tól legalább egy nulla károsanyag-kibocsátású járművet építsen Európában – írja az N-Tv.de.
A VW kis e-autója a tömegeknek
A Volkswagen inkább egy kis e-autó fejlesztését részesíti előnyben a klímavédelmi követelmények várható szigorítása miatt.
A "Small BEV" (Battery Electric Vehicle) nevű autót a szeptemberben piacra dobott ID.3 kompakt gyártósoron készítenék, és a VW tervei szerint 2023-tól 20-25 000 euróba kerülne. A Volkswagen egyelőre nem árulta el, hogy fog kinézni jármű, de várhatóan Polo-méretű lesz.
A tisztán akkumulátoros kisautó célja az e-mobilitás megnyitása a lakosság szélesebb rétegei számára. (A Volkswagen szó eredeti jelentése amúgy is “népautó” – a szerk.)
Újabb gyárat jelentett be a Tesla
Elektromosautó-töltő gyárat épít Kínában a Tesla – írja az Equilor Befektetési Zrt. reggeli hírlevele.
A cég, amely jelenleg a Model 3 típusú járművet állítja elő Sanghajban, egy új üzem létrehozása érdekében nyújtott be dokumentumokat a hatóságoknak. A 6,4 millió dolláros beruházásból készülő gyártósor évi tízezer töltő előállítására lesz képes. A töltők típusát nem részletezték, de valószínűleg a legújabb, harmadik generációs „supercharger” előállítását tervezik, ami gyors és kényelmes. Az üzemben 2021 harmadik negyedévétől kezdődhet meg a termelés, várhatóan 200 alkalmazott fog az év 300 napján dolgozni.
Vietnamban gyártják majd az iPad-eket
A Foxconn viszont több termék összeszerelését Vietnámba költözteti Kínából.
Az Apple kérésére az iPad és MacBook összeszerelését teszik át egyik országból a másikba, a kereskedelmi háború kockázatainak diverzifikálása érdekében. A tajvani üzem 270 millió dolláros beruházást jelentett be kedden, amiből egy új leányvállalatot hoznának létre a vietnámi terjeszkedés érdekében. A Foxconn az Apple termékek mellett Sony TV alkatrészeket és egyéb elektronikus eszközöket, például billentyűzeteket is tervez Vietnámban készíteni, ami 2020 végén, 2021 elején kezdődhet meg.
Korábban megjelent, hogy az Apple iPhone-jainak összeszerelést is elköltöztetik Kínából, egymilliárd dollár értékű beruházásból Indiában építenek ehhez új üzemeket.
Jelentett a Duna House
Visszatért a növekedés a Duna House negyedéves eredményeiben – írja a KBC Equitas a cég gyorsjelentése nyomán.
A csoport árbevétele 11 százalékkal emelkedett, a tisztított EBITDA 14 százalékkal tudott nőni. A fő szegmensek jó teljesítményt nyújtottak, negatívum viszont a Budapesten tapasztalható keresletcsökkenés a belvárosban, illetve a saját irodai ingatlanközvetítés gyengébb teljesítménye. Lengyelországban viszont tovább bővült az ingatlanközvetítés. Az igazgatóság javasolni fogja az idén elmaradt osztalék pótlását, erről a januárban tartandó rendkívüli közgyűlés dönthet.
Manipulálták a Set Group árfolyamát?
A MNB megállapította, hogy a Bonatrevi Sales nevű cseh cég, amely a Set Group Nyrt.-ben jelentős tulajdoni hányaddal rendelkezik, több száz esetben adott saját magával kötött ügyletet, azaz önkötést eredményező tőzsdei megbízást a részvényekre.
Ezek közül közel száz esetben kizárható volt a valós ügyletkötési szándék. A Bonatrevi Sales képviselőjének elmondása szerint a társaság a Set-részvényportfólióját akarta hosszabb távon árfolyamnyereséggel értékesíteni. Ezért adtak önkötési megbízásokat, hogy a részvény árfolyamát mesterségesen szinten tartsák. Az MNB 23 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.
A részvényre ma még nem volt kötés, az utóbbi egy évben nagyjából feleződött az árfolyam.