A magyarok legfontosabb elvárása a különböző megtakarítási és befektetési termékekkel szemben az, hogy a pénz mindig rendelkezésre álljon, és a befektetés alacsony kockázatú legyen – derül ki az Erste Prémium legutóbbi elemzéséből, amelyet a régió hét országában végeztek el, és amelyben ötszáz magyar lakost is megkérdeztek a megtakarítási szokásaikról.
Hozam és kockázat
A válaszadók 49 százaléka számára volt döntő szempont, hogy mindig hozzáférhető legyen a megtakarításuk, míg 33 százaléknak az alacsony kockázat az elsőszámú döntési kritérium. A magas hozam a magyarok 12 százaléka esetében határozta meg elsődlegesen a választást, míg csupán 6 százalék számára volt az a legfontosabb szempont, hogy olyan pénzügyi eszközben tartsa megtakarításait, befektetéseit, amely könnyen érthető számára.
„Erősödő tudatosság jellemzi a magyarokat a befektetéseik, megtakarításaik terén, ami egyrészt abban nyilvánul meg, hogy igyekeznek minél változatosabb pénzügyi eszközökben tartani a vagyonukat, másrészt abban, hogy egyre inkább szeretnék megérteni az egyes befektetési formák működését is” – mondja Kállay András, az Erste Bank Privát- és Prémiumbanki vezetője. Hozzáteszi: erősödik az adóoptimalizálásra és az öngondoskodásra irányuló igény is az ügyfelek részéről, amit jól jelez, hogy folyamatosan növekszik a befektetési alapok népszerűsége és továbbra is erős az életbiztosítások aránya, miközben a három év alatt közel megduplázták részarányukat a lakástakarék-konstrukciók. Mindez jelentős fordulatnak tekinthető ahhoz képest, hogy 2013-ban még a bankbetétek álltak az élen a különböző konstrukciók közül.
A legkedveltebb formák
A megtakarítási és befektetési termékek népszerűségi sorrendje a következő volt tavaly: a betétet választók aránya 32, az életbiztosítást választóké pedig 34 százalékos, a harmadik helyen a nyugdíjcélú megtakarítások állnak 14 százalékos aránnyal, majd a lakástakarék és az értékpapír-befektetések következnek. Itt érdemes megjegyezni, hogy a legtöbbször a nyugdíjcélú megtakarítások esetében is befektetési alapokba fektetik az ügyfelek a megtakarításaikat, így elmondható, hogy a befektetések súlya egyre nagyobb, összességében eléri a 24 százalékot.
És a párnaciha
Azok aránya viszont, akik otthon, készpénzben tartják a megtakarításukat, még mindig magas: legutóbb a megkérdezettek 27 százaléka így takarékoskodott. Azonban évről évre csökkenő tendenciát mutatnak a számok: 2011-ben még 30 százalék volt a párnaciha-hívők aránya. „Elmondhatjuk, hogy jó az irány, de az átrendeződést természetesen leginkább az általános kamatszint elmúlt években bekövetkezett csökkenése okozza elsősorban – teszi hozzá Kállay András.