TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Nem csak az ügyfelek számára fontos, hogy képben legyenek a saját képességeikkel és korlátaikkal, amikor hitelt vesznek fel. A rossz hitelesek ugyanis a pénzintézetekről is bizonyítványt adnak. Mit tehet az ügyfél? Hogyan vezethetik rá a hitelintézetek az ügyfeleket a pénzügyi tudatosságra? Mennyit ártott a brókerbotrány a szektornak? A Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatóját, Szirmák Botondot kérdeztük.

Privátbankár.hu (PB): Folyton halljuk, hogy mennyire fontos a felelős hitelfelvétel, ez azonban nem csak a lakosságot, hanem a hitelt adó intézeteket is érinti. Számukra mit takar a felelősségteljes hitelezés, mint fogalom?

Szirmák Botond (Sz.B.): Azt gondolom, hogy egy vállalat annyira felelős, amennyire az alaptevékenységét végzi felelősen. Bár a médiában gyakran lehet hallani rólunk például a jótékonysági, önkéntes vagy gazdasági ismeretterjesztő projektjeink kapcsán, a fenntarthatósági programunk középpontjában valójában a felelős hitelezés áll. Egy külső szemlélő számára ez a téma kevésbé feltűnő, pedig sokkal több embert érint, mint az előbb említett jótékonysági projektek, és nem csak az ügyfeleinket, akik a kölcsönt felveszik tőlünk. A dolgozóink helyezik ki a kölcsönöket, a részvényeseinket nagyon is érdekli, hogy milyen hatással vagyunk az ügyfelek életére és a társadalomra, együttműködünk a felügyeleti szervekkel a fogyasztók érdekeinek védelmében, számos beszállítóval dolgozunk, és sorolhatnánk.

Arra a kérdésre, hogy egy kölcsönügylet mitől felelős, talán azt válaszolnám, hogy ha a szerződés teljes futamideje alatt minden imént felsorolt szereplő elégedett, akkor elértük a célunkat. Bár a hitelpiac törvényileg erősen szabályozott, ez önmagában nem elegendő. Egy felelőtlenül felvett vagy kihelyezett hitel nem csak az ügyfél számára okoz kárt, de a vállalatnak is, mind anyagi, mind reputációs téren, ennél fogva a pénzügyi vállalatok nagyon is érdekeltek abban, hogy felelősen hitelezzenek.

Kevesen tudják, hogy a szigorú hitelbírálati gyakorlatunkból adódóan a hozzánk beérkező kérelmek mintegy felét elutasítjuk. A hitelbírálat egy érzékeny, intelligens és folyamatosan fejlesztett informatikai háttér segítségével történik. A folyamat célja, hogy csak olyan ügyfél vegyen fel kölcsönt, aki igen jó eséllyel vissza is tudja fizetni. Magyarországon nagyjából 300.000 ügyfél igényeit szolgáljuk ki, vállalatcsoportunkhoz (International Personal Finance) világszerte több mint 2,8 millió ember fordul világszerte. Amire igazán büszkék vagyunk, hogy a rendszeresen végzett ügyfél-elégedettség méréseink folyamatosan 90% feletti értékeket mutatnak, és nagyon alacsony a reklamációk aránya is, tavaly például ügyfeleink mindössze egy tízezreléke élt bármiféle észrevétellel a pénzügyi békéltető testület felé.

PB: Milyen eszközökkel lehet ezt az elégedettséget megvalósítani?

Sz.B.: Az ügyfelek első sorban éppen akkor elégedettek velünk hosszú távon, ha felelősen hitelezünk és etikusak az üzleti gyakorlataink. Ezt szilárd belső szabályzatok segítik elő, esetenként akár a törvénynél szigorúbb megkötésekkel, és rendszeresen ellenőrizzük, hogy a kollégák be is tartsák őket. A Providentnél 2014 óta minden kollégánk évente kötelezően részt vesz egy nemzetközi és hazai módszertan alapján kidolgozott, gyakorlat-centrikus üzleti etikai tanfolyamon. Mi magunk is végzünk próbavásárlásokat, hogy meggyőződjünk arról, valóban professzionális és etikus kiszolgálásban részesülnek-e az ügyfeleink. Ennek is köszönhető talán, hogy az elmúlt években számos alkalommal kaptuk meg a Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban Díjat.

PB: Hol mehet félre a folyamat?

Sz.B.: Hitelkihelyezéskor az egyik lényegi momentum, hogy az ügyfelet pontosan és részletesen tájékoztassuk, ismertetve a kockázatokat is, segítve az ügyfelet, hogy tisztán lássa a kötelezettségeit, és tárgyszerűen mérlegelhesse a pénzügyi helyzetét. A reklamációk jó része megelőzhető azzal, ha már a szerződéskötés előtt tisztán kommunikálunk az ügyfelekkel, amit egyébként a jogszabályok is előírnak. A call centerünkön keresztül zajló telefonbeszélgetéseket rögzítjük a törvényeknek megfelelően, ami extra biztosíték arra, hogy az ügyfél minden információt megkapjon, illetve a kollégáink is tudják, hogy utólag is ellenőrizhető a munkájuk.

PB: A brókerbotrányok után óvatosabbak az emberek, ha a pénzükről van szó - milyen etikai kockázatok merülhetnek fel az ügymenet kapcsán? Miért gondolhatná úgy egy piaci szereplő, hogy megéri trükközni?

Sz.B.: Az elmúlt évek tapasztalatai minden piaci szereplőt meg kellett hogy győzzenek arról, hogy nem éri meg visszaélni az ügyfelek bizalmával. Aki fenntartható üzletet szeretne építeni, nem élhet ilyen eszközökkel, mert az ilyesmi hosszú távon biztosan nem vezet jó eredményre. Az ügyfél és a vállalat közötti bizalom az egyik fő pillére annak, hogy stabil bevételt, jó reputációt és minőségi munkavállalói csapatot tudhassunk magunkénak: könnyebb például magunkhoz vonzani a tehetségeket, ha a kollégáink büszkék arra, hogy nálunk dolgozhatnak. Ügyfeleink jelentős része talál ránk úgy, hogy egy korábbi elégedett ügyfelünk irányítja őt hozzánk. Mindez komoly elismerés számunkra, ráadásul marketing szempontból ennél költséghatékonyabb eszközt nehéz lenne találni.

PB: Mit jelent egyébként egy hétköznapi ember számára a felelős hitelfelvétel?

Sz.B.: Hitelfelvétel előtt azt javasoljuk az ügyfeleinknek, hogy mérlegeljék, várhatólag a teljes futamidő alatt tudják-e vállalni a törlesztőrészletek határidőre történő fizetését. Amikor valaki felvesz egy hitelt, mindkét fél, vagyis a szolgáltató is olyan kötelezettségeket vállal, amelyek megszegése jogi következményekkel jár. A Provident által folyósított kölcsönök jól kiszámíthatóak: egyrészt rövid futamidejűek, másrészt pedig a szerződéskötéskor megállapított törlesztőrészletek nem változnak a futamidő alatt.

Szirmák Botond

PB: Mekkora a felelőssége magának az ügyfélnek, és mik a Provident tapasztalatai ezzel kapcsolatban?

Sz.B.: A fő felelősség mindig a szolgáltatóé – mi adjuk ki a kölcsönt, mi tesszük az ügyfél elé a szerződést, mi menedzseljük a folyamatot a rendszereinkkel, munkatársainkkal. Viszont az ügyfél rengeteget segíthet abban, hogy a teljes futamidő alatt zökkenőmentesen menjenek a dolgok. Az egyik ilyen tényező nyilván az, hogy az ügyfél megbízható és etikus szolgáltatót válasszon. A másik, hogy a pénzügyi termékek legalább alapszintű ismeretével és felelős attitűddel, például az adatszolgáltatás vagy a kölcsöntörlesztés terén segítse a munkánkat.

Azért indítottuk el 2008-ban az ingyenesen elérhető gazdasági és pénzügyi neveléssel foglalkozó Provident Családi Kasszasikerek Programot, mert láttuk, hogy a magyar lakosság gazdasági ismereteiben rengeteg a pótolnivaló. A program eddig több mint 30.000 embert ért el országszerte közel 50 projekten keresztül. A képzéseket szociális munkások, pedagógusok, művelődésszervezők vagy a témában tájékozott önkéntesek, egyetemisták, szülők vezették. A Családi Kasszasikerek Program tananyaga, – mely a kezdeményezés Facebook oldaláról és weboldaláról is elérhető – a családoknak értékes ismereteket nyújt például a háztartásgazdálkodás, a munkaerőpiac, az egyszerűbb vállalkozások és a felelős állampolgár gazdasági szerepei terén.

PB: Mik a leggyakoribb hibák, amibe egy ügyfél beleeshet hitelfelvételnél? Mire figyeljünk jobban?

Sz.B.: A legfőbb kockázat talán az, ha valaki nem megfelelően méri fel saját anyagi lehetőségeit. Már a hitelfelvétel eldöntése előtt érdemes a rendszeres bevételeket és kiadásokat mérlegelni, mert ez megmutatja, mekkora kötelezettséget vállalhatunk. Azt is gondoljuk végig, hogy ha a fő kereső, családfenntartó egy ideig munkaképtelenné válik, akkor is menedzselhető marad-e a hitel mellett a pénzügyi helyzetünk.

Hasznos lehet még, ha számba vesszük, milyen egyéb hitel vagy kölcsön terheli azt a felhalmozott vagyont, ami esetlegesen fedezetként szolgál az új hitel esetében. A Providentnél mi arra kérjük az ügyfeleinket, hogy amennyiben a hiteligénylés után nem tudják fizetni a törlesztőrészleteket, mindenképpen és minél hamarabb lépjenek kapcsolatba munkatársainkkal annak érdekében, hogy megoldást találhassunk a problémára.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Személyes pénzügyek Kialakult a diákverseny országos döntőjének 19 fős mezőnye
Privátbankár.hu | 2020. október 21. 15:43
Az eddig bejutott csapatok után az október 20-ai elődöntőkben egy kiskunfélegyházi, egy kiskunhalasi, egy szegedi, egy békéscsabai és egy budapesti team diadalmaskodott, így ők vehetnek részt az első alkalommal megrendezett Legyél te is Pénzügyi Junior Klasszis! verseny november 4-ei országos döntőjében. Nem csak a győztes csapat tagjai részesülnek majd jutalomban, a verseny támogatói, szakmai partnerei ugyanis számos értékes díjat ajánlottak fel.
Személyes pénzügyek Hátrányba kerültek a magyar munkavállalók Ausztriában a határzár miatt?
Eidenpenz József | 2020. október 21. 05:08
Majdnem a tavaly őszi szinten járt szeptemberben a magyar állampolgárok száma az osztrák munkaerő-piacon. Nagyjából stabilnak nevezhető a létszám a legfrissebb jelentés szerint Németországban is. Ám a korábbiaktól eltérően feltűnően több román, szlovén, lengyel, török, horvát és német kapott munkát Ausztriában, mint magyar. Kérdés, mi lesz a síszezonban – ha megtartják egyáltalán.
Személyes pénzügyek 400-450 milliárd forint maradhat az adósoknál a hitelmoratórium meghosszabbítása miatt
Privátbankár.hu | 2020. október 20. 11:11
Ez eddigi moratóriumosok 47 százaléka élhet a folytatással.
Személyes pénzügyek Már csak öt hely kiadó a diákverseny döntőjében
Privátbankár.hu | 2020. október 18. 20:04
Az eddig bejutott kilenc megyei győztes után ugyanis a csütörtöki elődöntőkben egy zalaegerszegi, egy egri, egy kazincbarcikai, egy fehérgyarmati és egy nyíregyházi team diadalmaskodott, így ők vehetnek részt az első alkalommal megrendezett Legyél te is Pénzügyi Junior Klasszis! verseny november 4-ei országos döntőjében. A még szabad öt helyért október 20-án, kedden kerül sor az utolsó elődöntőkre, amelyekben négy megye (Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok), valamint Budapest csapatai csapnak össze.
Személyes pénzügyek További öt hely kelt el a diákverseny döntőjében
Privátbankár.hu | 2020. október 16. 13:15
A múlt héten bejutott győri, szombathelyi, tatai és pápai csapat után az október 13-ai megyei elődöntőkben egy székesfehérvári, egy siófoki, egy villányi, egy szekszárdi és egy budaörsi team diadalmaskodott, így ők vehetnek részt az első alkalommal megrendezett Legyél te is Pénzügyi Junior Klasszis! verseny november 4-ei országos döntőjében.
Személyes pénzügyek Novembertől már az Erste sem értékesít lakástakarék-szerződést
Privátbankár.hu | 2020. október 14. 14:39
Mindezt a honlapján tette közzé a hitelintézet. A lépés szinte napra pontosan egy évvel azután következik be, hogy az OTP Bank is a piacról való - egyelőre átmeneti - kivonulásról döntött. MIndezek következtében október 31. után már csak a Fundamenta-Lakáskasszánál lehet új lakástakarék-szerződést kötni.
Személyes pénzügyek Otthonfelújítási programot indít a kormány a legalább egygyerekes családoknak
Privátbankár.hu / MTI | 2020. október 14. 10:04
2021. január elsején indul.
Személyes pénzügyek Sok lakáshiteles törlesztője megemelkedhet, amint lejár a moratórium
Privátbankár.hu | 2020. október 12. 08:19
A moratórium miatt nem, de a bankok közötti referencia kamatok emelkedése miatt pont a legnehezebb időszakban nőhet a változó kamatozású hitelek törlesztőrészlete. Sokakat érhet kellemetlen meglepetés, mikor a moratórium lejárta után újfent fizetniük kell a törlesztőrészleteket.
Személyes pénzügyek Négy hely már biztos a diákverseny döntőjében
Privátbankár.hu | 2020. október 11. 12:09
Egy győri, egy szombathelyi, egy tatai és egy pápai csapat nyerte az első alkalommal megrendezett Legyél te is Pénzügyi Junior Klasszis! verseny október 8-ai megyei elődöntőit, így ők már készülhetnek a november 4-ei országos döntőre. Október 13-án, kedden újabb elődöntőkre kerül sor, ezúttal öt megye csapatai csapnak össze.
Személyes pénzügyek Csőtörésnél bánja igazán a magyar, hogy nincs lakásbiztosítása
Privátbankár.hu | 2020. október 10. 11:18
A legtöbben csak beázásnál vagy csőtörésnél eszmélnek. 100-ból 25 megkérdezettet ért már olyan káresemény, amikor jól jött volna a meglévőnél kiterjedtebb körű lakásbiztosítás. Bár a magyarok nagy része gondoskodik otthona biztosítási védelméről, sokan nem kezelik tudatosan szerződésüket, és nem követik figyelemmel, hogy pontosan mire is terjed ki a meglévő biztosítási csomagjuk – derül ki egy friss kutatásából.
hírlevél