Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Nem csak az ügyfelek számára fontos, hogy képben legyenek a saját képességeikkel és korlátaikkal, amikor hitelt vesznek fel. A rossz hitelesek ugyanis a pénzintézetekről is bizonyítványt adnak. Mit tehet az ügyfél? Hogyan vezethetik rá a hitelintézetek az ügyfeleket a pénzügyi tudatosságra? Mennyit ártott a brókerbotrány a szektornak? A Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatóját, Szirmák Botondot kérdeztük.

Privátbankár.hu (PB): Folyton halljuk, hogy mennyire fontos a felelős hitelfelvétel, ez azonban nem csak a lakosságot, hanem a hitelt adó intézeteket is érinti. Számukra mit takar a felelősségteljes hitelezés, mint fogalom?

Szirmák Botond (Sz.B.): Azt gondolom, hogy egy vállalat annyira felelős, amennyire az alaptevékenységét végzi felelősen. Bár a médiában gyakran lehet hallani rólunk például a jótékonysági, önkéntes vagy gazdasági ismeretterjesztő projektjeink kapcsán, a fenntarthatósági programunk középpontjában valójában a felelős hitelezés áll. Egy külső szemlélő számára ez a téma kevésbé feltűnő, pedig sokkal több embert érint, mint az előbb említett jótékonysági projektek, és nem csak az ügyfeleinket, akik a kölcsönt felveszik tőlünk. A dolgozóink helyezik ki a kölcsönöket, a részvényeseinket nagyon is érdekli, hogy milyen hatással vagyunk az ügyfelek életére és a társadalomra, együttműködünk a felügyeleti szervekkel a fogyasztók érdekeinek védelmében, számos beszállítóval dolgozunk, és sorolhatnánk.

Arra a kérdésre, hogy egy kölcsönügylet mitől felelős, talán azt válaszolnám, hogy ha a szerződés teljes futamideje alatt minden imént felsorolt szereplő elégedett, akkor elértük a célunkat. Bár a hitelpiac törvényileg erősen szabályozott, ez önmagában nem elegendő. Egy felelőtlenül felvett vagy kihelyezett hitel nem csak az ügyfél számára okoz kárt, de a vállalatnak is, mind anyagi, mind reputációs téren, ennél fogva a pénzügyi vállalatok nagyon is érdekeltek abban, hogy felelősen hitelezzenek.

Kevesen tudják, hogy a szigorú hitelbírálati gyakorlatunkból adódóan a hozzánk beérkező kérelmek mintegy felét elutasítjuk. A hitelbírálat egy érzékeny, intelligens és folyamatosan fejlesztett informatikai háttér segítségével történik. A folyamat célja, hogy csak olyan ügyfél vegyen fel kölcsönt, aki igen jó eséllyel vissza is tudja fizetni. Magyarországon nagyjából 300.000 ügyfél igényeit szolgáljuk ki, vállalatcsoportunkhoz (International Personal Finance) világszerte több mint 2,8 millió ember fordul világszerte. Amire igazán büszkék vagyunk, hogy a rendszeresen végzett ügyfél-elégedettség méréseink folyamatosan 90% feletti értékeket mutatnak, és nagyon alacsony a reklamációk aránya is, tavaly például ügyfeleink mindössze egy tízezreléke élt bármiféle észrevétellel a pénzügyi békéltető testület felé.

PB: Milyen eszközökkel lehet ezt az elégedettséget megvalósítani?

Sz.B.: Az ügyfelek első sorban éppen akkor elégedettek velünk hosszú távon, ha felelősen hitelezünk és etikusak az üzleti gyakorlataink. Ezt szilárd belső szabályzatok segítik elő, esetenként akár a törvénynél szigorúbb megkötésekkel, és rendszeresen ellenőrizzük, hogy a kollégák be is tartsák őket. A Providentnél 2014 óta minden kollégánk évente kötelezően részt vesz egy nemzetközi és hazai módszertan alapján kidolgozott, gyakorlat-centrikus üzleti etikai tanfolyamon. Mi magunk is végzünk próbavásárlásokat, hogy meggyőződjünk arról, valóban professzionális és etikus kiszolgálásban részesülnek-e az ügyfeleink. Ennek is köszönhető talán, hogy az elmúlt években számos alkalommal kaptuk meg a Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban Díjat.

PB: Hol mehet félre a folyamat?

Sz.B.: Hitelkihelyezéskor az egyik lényegi momentum, hogy az ügyfelet pontosan és részletesen tájékoztassuk, ismertetve a kockázatokat is, segítve az ügyfelet, hogy tisztán lássa a kötelezettségeit, és tárgyszerűen mérlegelhesse a pénzügyi helyzetét. A reklamációk jó része megelőzhető azzal, ha már a szerződéskötés előtt tisztán kommunikálunk az ügyfelekkel, amit egyébként a jogszabályok is előírnak. A call centerünkön keresztül zajló telefonbeszélgetéseket rögzítjük a törvényeknek megfelelően, ami extra biztosíték arra, hogy az ügyfél minden információt megkapjon, illetve a kollégáink is tudják, hogy utólag is ellenőrizhető a munkájuk.

PB: A brókerbotrányok után óvatosabbak az emberek, ha a pénzükről van szó - milyen etikai kockázatok merülhetnek fel az ügymenet kapcsán? Miért gondolhatná úgy egy piaci szereplő, hogy megéri trükközni?

Sz.B.: Az elmúlt évek tapasztalatai minden piaci szereplőt meg kellett hogy győzzenek arról, hogy nem éri meg visszaélni az ügyfelek bizalmával. Aki fenntartható üzletet szeretne építeni, nem élhet ilyen eszközökkel, mert az ilyesmi hosszú távon biztosan nem vezet jó eredményre. Az ügyfél és a vállalat közötti bizalom az egyik fő pillére annak, hogy stabil bevételt, jó reputációt és minőségi munkavállalói csapatot tudhassunk magunkénak: könnyebb például magunkhoz vonzani a tehetségeket, ha a kollégáink büszkék arra, hogy nálunk dolgozhatnak. Ügyfeleink jelentős része talál ránk úgy, hogy egy korábbi elégedett ügyfelünk irányítja őt hozzánk. Mindez komoly elismerés számunkra, ráadásul marketing szempontból ennél költséghatékonyabb eszközt nehéz lenne találni.

PB: Mit jelent egyébként egy hétköznapi ember számára a felelős hitelfelvétel?

Sz.B.: Hitelfelvétel előtt azt javasoljuk az ügyfeleinknek, hogy mérlegeljék, várhatólag a teljes futamidő alatt tudják-e vállalni a törlesztőrészletek határidőre történő fizetését. Amikor valaki felvesz egy hitelt, mindkét fél, vagyis a szolgáltató is olyan kötelezettségeket vállal, amelyek megszegése jogi következményekkel jár. A Provident által folyósított kölcsönök jól kiszámíthatóak: egyrészt rövid futamidejűek, másrészt pedig a szerződéskötéskor megállapított törlesztőrészletek nem változnak a futamidő alatt.

Szirmák Botond

PB: Mekkora a felelőssége magának az ügyfélnek, és mik a Provident tapasztalatai ezzel kapcsolatban?

Sz.B.: A fő felelősség mindig a szolgáltatóé – mi adjuk ki a kölcsönt, mi tesszük az ügyfél elé a szerződést, mi menedzseljük a folyamatot a rendszereinkkel, munkatársainkkal. Viszont az ügyfél rengeteget segíthet abban, hogy a teljes futamidő alatt zökkenőmentesen menjenek a dolgok. Az egyik ilyen tényező nyilván az, hogy az ügyfél megbízható és etikus szolgáltatót válasszon. A másik, hogy a pénzügyi termékek legalább alapszintű ismeretével és felelős attitűddel, például az adatszolgáltatás vagy a kölcsöntörlesztés terén segítse a munkánkat.

Azért indítottuk el 2008-ban az ingyenesen elérhető gazdasági és pénzügyi neveléssel foglalkozó Provident Családi Kasszasikerek Programot, mert láttuk, hogy a magyar lakosság gazdasági ismereteiben rengeteg a pótolnivaló. A program eddig több mint 30.000 embert ért el országszerte közel 50 projekten keresztül. A képzéseket szociális munkások, pedagógusok, művelődésszervezők vagy a témában tájékozott önkéntesek, egyetemisták, szülők vezették. A Családi Kasszasikerek Program tananyaga, – mely a kezdeményezés Facebook oldaláról és weboldaláról is elérhető – a családoknak értékes ismereteket nyújt például a háztartásgazdálkodás, a munkaerőpiac, az egyszerűbb vállalkozások és a felelős állampolgár gazdasági szerepei terén.

PB: Mik a leggyakoribb hibák, amibe egy ügyfél beleeshet hitelfelvételnél? Mire figyeljünk jobban?

Sz.B.: A legfőbb kockázat talán az, ha valaki nem megfelelően méri fel saját anyagi lehetőségeit. Már a hitelfelvétel eldöntése előtt érdemes a rendszeres bevételeket és kiadásokat mérlegelni, mert ez megmutatja, mekkora kötelezettséget vállalhatunk. Azt is gondoljuk végig, hogy ha a fő kereső, családfenntartó egy ideig munkaképtelenné válik, akkor is menedzselhető marad-e a hitel mellett a pénzügyi helyzetünk.

Hasznos lehet még, ha számba vesszük, milyen egyéb hitel vagy kölcsön terheli azt a felhalmozott vagyont, ami esetlegesen fedezetként szolgál az új hitel esetében. A Providentnél mi arra kérjük az ügyfeleinket, hogy amennyiben a hiteligénylés után nem tudják fizetni a törlesztőrészleteket, mindenképpen és minél hamarabb lépjenek kapcsolatba munkatársainkkal annak érdekében, hogy megoldást találhassunk a problémára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Személyes pénzügyek Elszámoló levelet kapnak a bankoktól a moratóriumosok
MTI | 2021. január 27. 06:39
Mert a januártól érvényes, hat hónapra szóló hosszabbítás jogilag elkülönül az első moratóriumtól.
Személyes pénzügyek „Utat az ingázóknak“ – sok ezer magyar vesztette el munkáját decemberben Ausztriában
Eidenpenz József | 2021. január 27. 05:34
A márciusinál kisebb volt a visszaesés az osztrák munkaerőpiacon decemberben, de így is hatezer magyar és több tízezer egyéb vendégmunkás veszítette el állását. Ezúttal nem a magyar állampolgárokat érinti legjobban a válság, több román és lengyel maradt munka nélkül. Ausztriában szigorítottak a szabályokon, de néhány könnyítéssel az ingázóknak. Magyarok online petíciót indítottak a határokon tapasztalható áldatlan állapotok javításáért.
Személyes pénzügyek Nagy januári gyorskölcsön-körkép: megéri, ha hirtelen kell a pénz?
Privátbankár.hu | 2021. január 26. 19:41
Az elmúlt három évre jellemző tendencia, hogy januárban több szabad felhasználású személyi kölcsön fogy, mint az azt megelőző év decemberében. Az idei adatokat még nem ismerjük, de a Bank360.hu pénzügyi szakportál saját statisztikái alapján január első felében is jelentősen többen érdeklődnek a személyi kölcsönök iránt, mint 2020. decemberben. A hitelportál elemzői azt vizsgálták meg, hogy megéri-e hiteligényléssel indítani az új évet, illetve hogy mennyibe kerül ez annak, aki végül így tesz.
Személyes pénzügyek 1,6 millió családnak jött jól eddig a hiteltörlesztési moratórium
Privátbankár.hu / MTI | 2021. január 26. 07:31
A Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára szerint a kormány jó döntést hozott, amikor kilenc hónapra és automatikusan minden hitelre meghirdette a hiteltörlesztési moratóriumot.
Személyes pénzügyek A 13. havi nyugdíj első részlete érkezik februárban
OS | 2021. január 20. 12:38
A 2021-ben egy átlagos összegű (150 600 forintos) nyugdíjban részesülő személy közel 37 650 forintot kap 13. havi nyugdíj címén 2021 februárjában a havi nyugdíján felül - olvasható Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter közleményében.
Személyes pénzügyek Lakásbővítés és felújítás: összegyűjtöttük, mit érhetsz el csokkal és lakásfelújítási támogatással
Privátbankár.hu | 2021. január 19. 19:19
2021 az otthonteremtés és a lakásfelújítás éve lehet az állami otthonteremtési programnak köszönhetően. Pénzügyi szakértővel vizsgáltuk meg, mennyi pénzt használhatnak fel a családosok, ha bővítésre és felújításra keresnek finanszírozási lehetőséget.
Személyes pénzügyek Óriási jövedelmi különbségeket mértek az országban
Privátbankár.hu / MTI | 2021. január 19. 07:04
Az adóhatóság adatai szerint 2019-ben a bruttó 295 ezer forintos átlagos havi munkaviszonyból származó jövedelem nettó havi 200 ezer forintot jelentett. Településtípusonként ettől jelentős eltérést mértek, Magyarország 19 megyéjéből 14-ben az országos átlag alatt volt a havi nettó kereset - közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt.
Személyes pénzügyek Itt van, hogy pontosan mikor utalják idén a nyugdíjakat
Baka F. Zoltán | 2021. január 15. 09:47
Három hónap lesz majd, amikor eltér a rendtől a kifizetések időzítése.
Személyes pénzügyek Szép számmal voltak magyarok, akik még a járvány alatt is gazdagodtak - itt a legfrissebb privátbanki körkép!
Csabai Károly | 2021. január 13. 06:07
Nemcsak a hazai privátbanki szolgáltatók által kezelt vagyonok gyarapodtak két számjeggyel 2020-ban, hanem az ügyfelek száma is megugrott. E válsághelyzetben szokatlan jelenség oka, hogy a Covid-19 miatt március közepén elrendelt globális veszélyhelyzet hatására annyira olcsóvá váltak a befektetések, hogy nem kevesen gondolták úgy, most időszerű beszállniuk, akár a kockázatosabb eszközökbe is, mint például a részvényekbe. Ám, hogy e pozitív tendencia az idén folytatódik-e, az elsősorban attól függ, sikerül-e a gazdaságnak visszatérnie a rendes kerékvágásba – derül ki legfrissebb, exluzív privátbanki felmérésünkből.
Személyes pénzügyek 5 milliárd marad a zsebekben, ingyenesen intézhetünk több ügyet is
MTI | 2021. január 10. 12:53
Január 1-től évi másfél millió államigazgatási ügy intézése vált ingyenessé, idéntől ugyanis illetékmentesek az elsőfokú közigazgatási eljárások - közölte Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára az MTI-vel.
Friss
hírlevél