Pepper (Xavier Caré / Wikimedia Commons / CC-BY-SA.) |
A legtöbb ember, ha megkérdeznék, hogy akar-e robottal beszélgetni, vagy akarja-e, hogy egy robot viselje gondját, elutasító lenne vagy gyanakvó. De úgy tűnik, nem mennyire egyszerű a dolog, bizonyos esetekben szívesebben kommunikálnak az emberek a robotokkal.
Korábban észrevették, hogy a “Media Equation” jelensége (médiakiegyenlítés vagy médiaegyenlet) gyakran előfordul az embereknél, akik hajlamosak a számítógépeket vagy más médiaeszközöket személyeknek érzékelni. Főleg, ha azok szociális, közösségi, emberi reakciókat mutatnak.
Teljesen emberi viselkedésformák felvételéhez vezet, van, hogy a számítógéppel udvariasak leszünk, máskor humorizálunk vele vagy biológiai nemmel ruházzuk fel, agresszívnek vagy szakértelemmel rendelkezőnek érezzük. Ezek az emberi válaszaink általában teljesen önkéntelenek, ösztönösek.
Megsajnálták a robotot
A Duisburg-Essen Egyetem PLOS One magazinjában is azt írták a kutatók, hogy ha az ember szociális viselkedésmintákat érzékel a számítógépeknél, akkor önkéntelenül emberinek tekinti.
Például az egyik kísérletben egy Nao típusú robotot kellett kikapcsolniuk. Ha a robot az embereket kérlelni kezdte, hogy ne kapcsolják ki, látszólag érzéseket mutatva, akkor az emberek egy része gondolkodóba esett, nehezebben vagy nem kapcsolta ki, illetve később lelkiismeret-furdalást érzett – írta a Heise.de német lap.
Komoly az ápolóhiány
Egy másik kísérletben az alanyoknak feladatokat kellett megoldani, miközben egy látszólag barátságos, vagy barátságtalan robot figyelte őket. A barátságtalan robotok stresszelték őket és eredményeik ettől jobbak lettek.
Az emberek tehát komolyan veszik a robotokat és érzések ébrednek bennük a hatásukra. Ez sokat segíthet például a beteggondozásban – a német munkaerő-hiány ezen a területen ugyanis annyira komoly, hogy rengeteg helyen kísérleteznek ápoló, szórakoztató vagy egyéb kiegészítő robotokkal.
Járőrözik és kártyázik
Tavaly egy orvosi szaklap arról számolt be, hogy évek óta kísérleteznek egy drezdai egyetem és egy idősotthon vezetői egy robottal, amely demenciában szenvedő pacienseknek segít testileg és szellemileg fitt maradni.
Éjjeliőr és segélyhívó funkciója van, visszaviszi az eltévedt beteget a szobájába, történeteket mesél és kártyázni tanítják a betegekkel, erősíti a kognitív (gondolkodási) funkcióikat.
Dilemma, mire használják
Egy CareOBot nevű német termék a fejmozdulataival tud különböző emberi jellegű reakciókat imitálni, ha kissé félrefordítja a fejét, ezzel jelzi, hogy nagyon figyel. Bólogatni és fejet rázni is tud – derül ki a Youtube-on levő videóból.
A szakemberek egy része szerint dilemma, mire tudják ezeket a masinákat megtanítani és mire nem. Kifejezetten ápolási feladatok helyett van, ahol csak egyes rutinmunkák elvégzésében tehermentesítik a szakképzett ápolókat, hogy azoknak jobban legyen idejük a betegekkel foglalkozni.
Nevet a saját viccein
Az osztrák Der Standard riportja szerint Ázsiában már nagyobb mennyiségben alkalmaznak robotokat az idősápolásban. Ételt hoznak, takarítanak, kvízjátékokat vezetnek le vagy tornagyakorlatokra biztatják a betegeket. Szimpatikus arcokat terveznek hozzájuk és beszélni is tanítják őket.
A Lio nevűnek már 30 féle funkciója van, de csak egy karja és kissé monoton hangja. A Riba már kilenc éve működik, és erős, egy 80 kilós embert is fel tud ültetni az ágyban.
A Pepper nevű újabb modellnél már komoly gondot fordítottak arra, hogy érzelmeket tudjon kimutatni, számos nyelvet ismer, így nyelvet is lehet vele gyakorolni, és például nevet a saját viccein. Igazi áttörést a szakemberek a hasonló ápoló-robotoktól azonban csak 2030 körül várnak – írja az osztrák lap.
Hárommillió ember sorsa
Németországban hárommillióra becsülik az ápolásra szorulók számát, amihez 70 ezer betöltetlen állás hiányzik. Menekülteket is egyre gyakrabban alkalmaznak Németországban az idősotthonokban, írtuk nemrég.