Fotó: EPA / David Chang |
Hajlamosak vagyunk azokat a részvényeket, szektorokat vásárolni vagy éppen eladni, amelyek a hírekben szerepelnek. Az egyes befektetések azonban főként akkor kerülnek a figyelem középpontjába, amikor az adott trend tetején járunk, így a hírekre alapozott hirtelen döntéseknek nagy ára lehet - mondta Zobor Zsuzsa, a K&H Alapkezelő vezérigazgatója.
A befektetési döntések egyik legfontosabb eleme a kockázattűrés, amely azt mutatja, hogy hogyan vagyunk képesek megbirkózni egy olyan helyzettel, amikor befektetésünk értéke egyik napról, vagy akár egyik pillanatról a másikra nagymértékben megváltozik.
A kevésbé kockázattűrő megtakarítók ilyen helyzetben sajnos hirtelen döntést hoznak, ami a befektetés hozama szempontjából legtöbbször kedvezőtlen. Az alacsony kockázattűrés persze nemcsak a veszteséges helyzetekben kérdés, hiszen az is alacsony kockázattűrésre vall, ha a befektetési célunktól és időtávunktól függetlenül a piacok emelkedése esetén azonnal realizálni akarjuk a nyereségünket.
Megtakarítási kérdésekben a befektetők többsége elsődlegesen banki tanácsadóhoz fordul (78%), aki az aktuális hírek és a pillanatnyi piaci hangulat mögé néz, és hosszabb távra tekintve javasol portfóliót.
Nem lehet teljesen csak a médiára hallgatni
Azt is látni kell azonban, hogy a médiának – ezen belül is elsődlegesen az online hírportáloknak – is meghatározó szerepük van a gazdasági hírek nyomon követésében, hiszen a megtakarítók egy jelentős részének (51%) ma már meghatározó pénzügyi információforrásnak számítanak.
Így az alacsony kockázattűrés különösen veszélyes lehet akkor, amikor olyan hírbombák, mint a Brexit vagy a legutóbbi amerikai elnökválasztás eredménye, hirtelen sokként megrengetik a befektetők bizalmát, és akár 5 százalékot is mozoghatnak egy nap az árfolyamok.
Mivel az egyes befektetések akkor kerülnek legjobban a figyelem középpontjába, amikor az adott trend tetején járunk, ezért az egyik leggyakoribb befektetői hiba, ha befektetési döntéseinket a napi hírek és a rövidtávú piaci hangulat alapján hozzuk meg: azokat a részvényeket, szektorokat adjuk/vesszük, amelyek a legdivatosabbak, a legtöbbet hallunk róluk a médiában.