6p

Capri nyáron is csupa kellemes érzést keltett bennem, a zimankós novemberből visszatekintve pedig egyenesen csodás helynek tűnik. Mélykék tenger, ikonikus sziklák, gyönyör és ókori történelem – a sziget úgy magaslik ki a tengerből, mint egy rég elsüllyedt világ egyetlen megmaradt darabkája. A Világjáró e heti állomása Európa alighanem legszebb szigete.

„Hoppá” – kiáltok fel önkéntelenül, amikor kilépünk a hajóból, és megpillantjuk Caprit. Harminc fok, vakító napfény, mélykék tenger – a kikötőben jachtok ringatóznak, lengén is jól öltözött emberek járnak-kelnek, a közelben pedig ott magasodnak a sziget jellegzetes, meredek sziklái.

Mindent áthat a jólét, az elegancia és a nyugalom – egy hely, ahol szinte csak jó dolgok történhetnek.

Gyalogút a hegyre

Caprira eljutni egyébként nem olyan bonyolult és drága, mint azt elsőre gondolnánk. A közeli Nápolyba – ha szerencsénk van, és rugalmasak vagyunk – már néhány tízezer forintért el lehet repülni, onnan pedig a belvárosból induló kompokkal egy-másfél óra alatt elérhetjük a szigetet, fejenként oda-vissza 30-60 euróért, attól függően, hogy melyik hajótársaságot és járatot választjuk.

Ilyen látvány fogadja az érkezőket Capriban
Ilyen látvány fogadja az érkezőket Capriban
Fotó: Privátbankár/Wéber Balázs

Turistákból természetesen itt sincs hiány, mégis van valamiféle „szűrő”. Ide már nem jut el mindenki, és a nagyvárosokra jellemző „csordafíling” is csak mérsékelten van jelen. Utoljára a Comói-tó partjánál, a mesés Varennában és Belaggióban volt ilyen érzésem.

A parton rögtön egy heggyel találjuk magunkat szembe, amelynek tetejére – azaz Capri belvárosába – két módon juthatunk fel: a szerpentineken száguldozó kisbuszokkal vagy gyalog.

Mi utóbbit választjuk, és nem bánjuk meg: ahogy haladunk felfelé a szűk, hangulatos, villákkal és ciklámenszínű virágos fákkal szegélyezett gyalogúton, úgy tárul fel előttünk a tenger és a sziget szépsége. Az út meredek, és tempótól függően fél-egy órába is telhet, míg feljutunk, de minden fáradtságot megér.

Gyalogút a tengerhez
Gyalogút a tengerhez
Fotó: Privátbankár/Wéber Balázs

Már a rómaiak is szerették

Eszembe jut, hogy bő kétezer évvel ezelőtt talán pont ezen az úton kaptattak felfelé a Római Birodalom költői és császárai.

A sziget ugyanis már az ő idejükben is kedvelt üdülőhely volt – Augustus császár például templomokat, villákat és pompás kerteket építtetett itt, hogy nyugodtan élvezhesse „magánparadicsomát.”

Utódja, Tiberius szintén számos villát hozott létre a szigeten – a leghíresebb a Villa Jovis, amely az egyik legjobb állapotban megmaradt római kori villa Olaszországban. Tiberius Kr.u. 27-ben ide költözött Rómából, és innen irányította a birodalmat haláláig, Kr. u. 37-ig. Persze nemcsak a szépség vonzotta, hanem az is, hogy itt kisebb volt az esély arra, hogy megmérgezik vagy tőrt döfnek a hátába (ami a római császárokkal elég gyakran megesett).

Tiberius kicsapongó partikat is tartott a villában – legalábbis ezt beszélték anno a rómaiak –, és a helyet ma is belengi a szabadosság érzése. A jelenkor sajtójában a „Szerelem szigete”-ként is emlegetik, ahol a gazdagok úgymond elengedték (és talán még ma is elengedik) magukat. 

Capriért persze nemcsak a gazdagok, hanem a művészek is rajongtak és rajonganak – előszeretettel időzött itt például Rainer Maria Rilke, Thomas Mann, Pablo Neruda vagy éppen Norman Douglas is.

Na de vissza a gyalogúthoz, ahol a csúcs előtt pár méterrel egy díszes, kék csempével kirakott és rajzokkal díszített luxustoalett várja a megfáradt látogatókat – itt még az ilyesminek is megadják a módját.

Mindennek persze megkérik az árát: Caprin minden minimum 2-3-szor drágább, mint Nápolyban, és – hacsak nem hátizsákból eszünk-iszunk – egyetlen nap is meglehetősen megterheli a pénztárcákat.

Kékebb már nem is lehetne
Kékebb már nem is lehetne
Fotó: Privátbankár/Wéber Balázs

A panoráma, amit kapunk a hegytetőn, ugyanakkor tényleg varázslatos: a meredek hegyoldalt színes villák díszítik, az utak mentén pálmafák lengedeznek a kellemes szélben, a távolban pedig hajók araszolnak a mesésen kék Tirrén-tengeren, a háttérben a Vezúvval.

Óriások a tengerben

Magunkba szívjuk a látványt, aztán leereszkedünk a sziget másik oldalára. A keskeny, meredek út ugyanolyan gyönyörű, mint felfelé: díszes villák, kövekkel kirakott kerítések, virágzó fák szegélyezik. Néha szembejön egy csapzott hajú fürdőző, az árnyékban macskák nyújtóznak.                 

Körülbelül negyedórája araszolunk lefelé, amikor egyszer csak elénk tárul Capri egy újabb csodája:

A távolban a Faraglioni
A távolban a Faraglioni
Fotó: Privátbankár/Wéber Balázs

A Faraglioni három, a tengerből kiemelkedő óriásszikla – sajnos nincs időnk közelebbről szemügyre venni őket, de a távolból is lélegzetelállító látványt nyújtanak. És csodás az összkép is: zöld hegyoldal, kéklő tenger, kecsesen ringatódzó jachtok, színes napernyőkkel borított strandon nyüzsgő tömeg.

A mintegy 100 méter magas sziklák neve a görög „pharos”, azaz „világítótorony” szóból származik – az ókorban tüzeket gyújtottak a tetejükön, hogy így navigálják a közeledő hajókat. És természetesen már az ókori írók is megörökítették: Vergilius például a szirénekkel kapcsolatos mondakörben említi őket egyik eposzában.

Az ókori rómaiaknak a sziget ezen sarka volt a kedvenc helye, és úgy építették gigantikus villáikat, hogy jó rálátásuk legyen a sziklákra.

Tényleg van bennük valami enigmatikus – mintha megkövült óriások néznének vissza ránk sok ezer év távolságból.

Barlang és hullámok

A három szikla egyikében van a legendás Blue Grotto, azaz a Kék-barlang is, amely a fénytörés miatt kék színben pompázik, és szintén nem áll távol a misztikától – Tiberius alatt nemcsak az uralkodó személyes úszómedencéjeként, hanem tengeri templomként is szolgált, számos szobor díszítette.

A barlanghoz sajnos nem jutunk el, és fürdőruhát sem hoztunk, de a zsúfolt strandra azért lemegyünk pár percre – arra gondolok, hogy mekkora flash lehet itt éjjel, teliholdnál fürdeni. Aztán leveszem a szandálom, és hagyom, hogy a lábamat lassan körbenyaldossák a hullámok.

Mintha Capri arra akarná emlékeztetni a jelenkort, hogy milyen is az igazi élet. Egy jel a nagyon távoli múltból – egy rég elsüllyedt világ egyetlen megmaradt darabkája.

A Világjáró többi cikkét itt olvashatják

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Szubjektív A Balti-tenger fehér városa: Gdynia
Vágó Ágnes | 2025. november 15. 06:01
A tengerparti kisvárosban kerek ablakok, hullámszerű erkélyek, hajót idéző homlokzatok sorakoznak egymás mellett – mintha a tenger formái és ritmusa öltenének alakot mindenütt. Szinte minden utcában találhatunk halas bisztrót, a kikötő pedig belesimul a városközpontba. A Világjáró e heti állomása: Gdynia.   
Szubjektív Vészjósló lépésre kényszerült a kormány, megbosszulja magát az osztogatás – Ez Viszont Privát
Havas Gábor – Herman Bernadett – Izsó Márton – Vég Márton – Wéber Balázs | 2025. november 14. 18:38
Történelmi siker vagy méretes blöff Orbán Viktor amerikai útja? Mennyit ér a szóbeli ígéret Donald Trumppal szemben? Védőpajzsot vagy új „IMF-hitelt” kért a kormányfő Washingtonban? Miért kellett hirtelen megemelni a hiánycélt? Mi áll Orbán Viktor ATV-s performanszának hátterében? Mi a média szürkezónája? Miért csökkent a Tisza előnye a Fidesszel szemben? És mit keres a magyar külgazdasági és külügyminiszter az egyik legnagyobb múltú fociklub élén? Erről is vitatkozott szubjektív műsorunkban, az e heti Ez Viszont Privátban Wéber Balázs vezető szerkesztő, Herman Bernadett főmunkatárs és Vég Márton újságíró.                   
Szubjektív Nagyon sokba került ez az engedély – az utca embere az Orbán–Trump-találkozóról
Bózsó Péter - Havas Gábor - Izsó Márton | 2025. november 13. 19:07
Orbán Viktor miniszterelnök Washingtonban járt Donald Trump amerikai elnöknél. A magyar delegáció a kormány közlése szerint több megállapodást is kötött, többek között állítólag hazánk kivételt kap az Oroszországot sújtó amerikai kőolajszankciók alól, és továbbra is vásárolhat orosz olajat. Járókelőket kérdeztünk a találkozóról, a kommunikált megállapodásról és arról, hogy mennyire érzik a veszélyét annak, hogy orosz olaj nélkül akár ezer forintba is kerülhetne a benzin, ahogy Orbán Viktor állítja. Azt is megkérdeztük, hogy szerintük hogyan hat a találkozó híre a miniszterelnök és a Fidesz népszerűségére.
Szubjektív Sokkal nehezebb lesz a fejekben rendet tenni – az utca embere az életszínvonalról
Bózsó Péter - Havas Gábor - Izsó Márton | 2025. november 8. 17:46
Tart a választási kampány. A választók hangulatának, pártválasztásának egyik kulcseleme lehet az, hogy mit gondolnak saját anyagi helyzetükről.  Járókelőket kérdeztünk arról a borús időben, hogy hogyan érzékelik, jobban élnek-e mint négy éve, hogyan változhat ez a választásokig, és szerintük lesznek-e megszorítások jövő április után.
Szubjektív A város, amit nem csak a Harry Potter-rajongók imádnak
Kormos Olga | 2025. november 8. 05:59
Edinburgh nem csak Harry Potterről híres. A rengeteg látnivaló mellett ugyanis úgy hátba vágja az embert a történelem, hogy ámuldozva rója az UNESCO-világörökség részét képező óváros középkori utcáit. A Világjáró ezúttal Skócia fővárosában járt.
Szubjektív Adatlopás és bankározás: szintet lépett a kormánypropaganda – Ez Viszont Privát
Havas Gábor – Imre Lőrinc – Izsó Márton – Vég Márton – Wéber Balázs | 2025. november 7. 18:53
Újabb mélypontokat ért el a választási kampány a héten: miközben a legnagyobb ellenzéki párt támogatói adatbázisa rejtélyes módon „kiszivárgott”, Orbán Viktor miniszterelnök a bankárvilág pártjának titulálta a Tiszát. A kormány a gazdasági elemzőket is betámadta, amire ráerősítve a közszolgálati média meghekkelte egyikőjük szavait. Az egyik legolvasottabb lap kormányközeli tulajdonba került, Orbán Viktor pedig népes kísérettel a Fehér Házig repült. Volt tehát min vitatkoznia az Ez Viszont Privát e heti csapatának, Wéber Balázs vezető szerkesztőnek, valamint Imre Lőrinc és Vég Márton újságírónak.          
Szubjektív A nap képe: Orbán Viktor tényleg szinte mindenkit felpakolt
Litván Dániel | 2025. november 6. 11:36
A Washingtonba tartó gép fedélzetéről küldött képet Orbán Viktor – inkább az a kérdés, ki maradt itthon?
Szubjektív Az a marhaság, amit Orbánék mondanak – az utca embere a nyugdíjtervekről
Bózsó Péter - Izsó Márton Artúr | 2025. november 1. 16:53
Orbán Viktor bejelentette a kormány azon tervét, hogy bevezesse a 14. havi nyugdíjat, lehetőleg még a jövő évi választások előtt. Ugyanakkor a Tisza Pártot és Magyar Pétert nyugdíjemelési tervekkel vádolta a kormányfő. A vezető ellenzéki párt tagadja ezt, és többek között Szép Kártya bevezetését tervezi a nyugdíjasok számára választási győzelme esetére. Most az érintett nyugdíjasokat kérdeztük, mit gondolnak a 14. havi nyugdíj tervéról, és mit hallottak a Tisza nyugdíjterveiről. Valamint igazságosnak tartják-e, hogy emeléskor az alacsonyabb nyugdíjakat jobban emelnék, mint a magasabbakat.
Szubjektív Kecskepite, kannás bor, türkizkék tenger – őszi ejtőzés Kefalónián
Vámosi Ágoston | 2025. november 1. 06:01
A Jón-szigetek legnagyobbikán szívesen látják a turistákat, de a vendéglátás nem a tömegturizmusra épül. Néha megremeg a föld, de kárpótol a kecskepite, a „kannás” bor és a türkizkék tenger. A Világjáró e heti állomása: Kefalónia ősszel. 
Szubjektív Tényleg besült a repülőrajt: újabb rossz hírt kapott a kormány
Havas Gábor – Herman Bernadett – Izsó Márton – Vég Márton – Wéber Balázs | 2025. október 31. 18:31
A héten bizonyossá vált, hogy stagnált a magyar gazdaság az első háromnegyed évben – a miniszterelnök által vizionált repülőrajtból semmi sem lett. A Fidesz hamisított Magyar Péter-videókkal és a májkrémre kiterjesztett árréstoppal kampányol, de egyre inkább leszakad a Tiszától. És miközben Lázár János ferihegyi vasutat vizionál, az általa felügyelt vasúti cégek csaknem egy éve képtelenek helyreállítani egy nemzetközi fővonalat Veszprém közelében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG