A pandémia világszerte letaglózó pofont adott egyes gazdasági ágazatoknak, a turizmus sokáig szédelgett tőle. A szállodaipar 2022 tavaszára valamelyest magához tért, nyárra a korábbi évhez képest jelentős növekedést lehetett látni, amit persze befolyásolt az orosz-ukrán háború, illetve a kibontakozó energiaválság. A hoteleknek a nehézségek nyomán át kellett szabniuk, ki kellett egészíteniük a stratégiájukat, profiljukat, hogy életben maradjanak. Sok szálló meglátta a lehetőséget az egészségturizmus iránti egyre növekvő igényben.
Az idősödő európai társadalmakban az aktív középkorúak hosszú, egészséges életre vágynak, és hajlandóak áldozni a megelőző kezelésekre, terápiákra. Az előrejelzések szerint a szállodaiparon belül az egészségtudatos szolgáltatásra építő láncok növekedhetnek a legdinamikusabban a következő évtizedekben.
Az Európa-szerte 27 gyógyszállodát működtető Ensana a kezdetektől ilyen típusú szolgáltatásokra helyezte a hangsúlyt, vezetői abban hisznek, hogy a természeti erőforrások gyógyító erejének, illetve a gyógyászati szakértelemnek az ötvözésével biztosítható az egészséges életmód.
A szállodalánc számos hotellel rendelkezik Magyarországon, a cég vezérigazgatója tavaly óta Halmos Frank. A több mint 30 éves szállodaipari tapasztalattal bíró szakember úgy látja, az embereknek már a pandémia előtt megváltozott a felfogásuk az egészségükről, a világjárvány pedig felerősítette az igényt az immunrendszer megerősítésére, a meglévő egészségügyi panaszaink mérséklésére.
„Az utóbbi évtizedben a szállóvendégek igényei teljes átalakuláson mentek keresztül. A fájdalmak enyhítése mellett fontossá vált a kikapcsolódás, a stresszkezelés, az aktív mozgásterápia, inkább a komplex szolgáltatás nyújtása felé indultak el a hotelek.” Ehhez kapcsolódóan nem csupán a befektetői érdeklődés nőtt meg az Ensananál, de a megelőző jellegű szolgáltatások iránti vendégigény is.
Az Ensana korábban hagyományos gyógykúra ajánlatokat kínált, ám a preventív szemléletet erősítve ma már számos wellness csomaggal várja a kibővült érdeklődésű vendégkört. A cél, hogy a pihenni vágyók a kezelések révén kiszakadjanak a stressz okozta negatív hatások ördögi köréből.
A lánc néhány szállodában hamarosan új csomagokkal jelentkezik, melyekben egyesíti a gyógyászati és wellness ajánlatokat, illetve diagnosztikai-, orvosi-, dietetikai- és életmódtanácsadói háttérrel szeretné egészségesebb élethez segíteni a vendégeket. Milyen a megfelelő testsúly, mennyit, és hogyan érdemes naponta mozogni, milyen az ideális étrend? Ezekre a kérdésekre adnak választ az Ensana munkatársai – személyre szabottan, egészségi állapotfelmérés alapján. A vizsgálatokat modern diagnosztikai eszközökkel végzik, digitálisan rögzítik az adatokat a cég fejlesztette gyógyászati szoftverbe, melyek hiteles, pontos képet adnak arról, milyen egészségi állapotban van a vendég a kezelés előtt, után, vagy teljes ott tartózkodása idején.
Halmos Frank hangsúlyozta, az, hogy az Ensana magas színvonalú, fejlődő szolgáltatásokat képes nyújtani, az ott dolgozóknak köszönhető, ők a lánc legfontosabb részei. „Gyakorlott, tapasztalt, motivált és kedves személyzet nélkül nem létezhet sikeres vendéglátóhely, mivel a világ túl kicsi és nyitott ahhoz, hogy egy hotel a legkisebb mértékben is visszaéljen a vendégei bizalmával. Az online információ egyre fontosabb egy szálláshely kiválasztásában, a pozitív vendégértékelés az egyik legsikeresebb marketing eszköz, így nagy hangsúlyt fektetünk a személyzet képzésére, megtartására, ösztönzésére, és – az éves, munkavállalói visszajelzések elemzése alapján – nagy öröm látni, hogy ezt a törekvést munkatársaim is érzik, méltányolják.”
A munkatársak mellett az IT-infrastruktúrát fejleszti még kiemelten az Ensana. A korábban a hotelszobákban elhelyezett, lexikonszerű tájékoztató anyagok helyett digitálisan elérhetőek a szállodák szolgáltatásai, és a legfontosabb információk. Hamarosan telefonon is használni lehet majd azt a kommunikációs platformot, amelyen keresztül a vendégek időpontot foglalhatnak masszásra, kezelésre, és böngészhetik rajta a hotel kínálatát.
Az Ensana nem engedheti meg magának, hogy a környezettudatosság csupán egy jól hangzó frázis legyen a cég stratégiájában. A gyógyszállók természeti erőforrásokat (termál-, ásványvíz, sós víz, iszap, természetes széndioxid) használnak a kezeléseikhez, tisztában vannak vele, hogy mindez nem áll korlátlanul rendelkezésre. Ez a filozófia, és az energiaárak drasztikus emelkedése arra sarkallta őket, hogy olyan beruházásokba kezdjenek, amelyek révén csökkenteni lehet a szállodák energiafogyasztását. Halmos Frank így vélekedik minderről: „a természet értékeinek megóvása mindannyiunk feladata. Ezt a környezettudatosságot próbáljuk a szállodáink üzemeltetésének minden egyes elemében figyelembe venni.”