Ma már az úszó szállodák a világ minden tájára elviszik a turistát. A turizmuson belül az utóbbi években emelkedett a jeges - északi és déli - desztinációk népszerűsége, az expedíciós utazások iparágának gyors növekedése. Az Antarktisz-egyezményt 1959-ben írták alá, amely kimondja, hogy a kontinensen csak békés kutatómunkát lehet végezni, katonai tevékenység, valamint a terület gazdasági kiaknázása tilos. Az 1950-es évektől kezdődően ugyanakkor a turizmus is fejlődésnek indult.
Nem mindegyik hajóból lehet rálépni a kontinensre
De miért is utazzunk ide? Ahogy az amerikai Travel and Leisure online lap fogalmaz: azért, mert messze van, és mert más. Gyökeresen más, emlékeztetve az embereket bolygónk sokszínűségére, egyben az egyre ijesztőbb klímaváltozásra. No meg: nagyon sok pingvin bumfordi kacsázásában gyönyörködhetünk itt, az igazi életükbe pillanthatunk bele, hiszen máshogy érzik magukat a saját otthonukban, mint az állatkertben.
Ma már utazási irodák tucatjai szerveznek nagyon eltérő programmal bíró és színvonalú utakat, amelyek részleteit érdemes áttanulmányozni, mert az ember sokszor nem kirándul arrafelé – figyelmeztet a cikkíró, közreadva néhány praktikus tanácsot az antarktiszi sétahajózáshoz. Az Antarktiszi Utazásszervezők Nemzetközi Szövetsége (IAATO) az utaskapacitás alapján korlátozza a hajók működését, így a hajó befogadóképessége közvetlenül befolyásolja az ott szerzett élményt. Bölcsen kell tehát kiválasztani a vízi járművet, hiszen vannak olyan területrészek arrafelé, amelyet nem közelíthet meg egy hatalmas fehér szállodamonstrum. A kisméretű, 200 vagy kevesebb utast szállító hajók minden kikötőt meglátogathatnak, míg az 500-nál több utast szállító hajókról egyáltalán nem lehet leszállni. Ha emellett voksol valaki, be sem teszi a lábát a kontinensre.
Komornyik, wellness, grillezés
Azt is el kell dönteni – már annak, akinek futja minderre – hogy luxus szolgáltatást szeretne, komornyikkal, fedélzeti grillezéssel és wellness-szel, vagy inkább spórolna néhány ezer dollárt, és egy régebbi, kevesebb kényelemmel rendelkező kutatóhajóval tárná fel e táj szépségeit. Ami az utazási irodák flottáját illeti, a Scenic Eclipse például ultra-luxushajó, amely nem csak kívülről, hanem belülről is jobban hasonlít egy elegáns jachtra, mint expedíciós hajóra. Ezeken le tudnak szállni helikopterek, sőt, tengeralattjárókra is át lehet szállni, de csak 200 utast szállítanak, lehetővé téve az utasok számára, hogy kihasználják a kis hajóknak fenntartott kikötési lehetőségeket, azaz közelről tanulmányozzák az itteni élővilágot.
Ma már azonban a „sima” luxus sem elég, az új építésű tengerjárók mindegyike más-más dizájnnal rendelkezik. Például a World Traveller-t a dolce vita jegyében rendezték be, és retro tengeri dekorációk díszítik. A meleg tengereket járókhoz hasonlóan, a magas szintű gasztronómia mellett az is része az élménynek, hogy előadásokat, rendezvényeket, koncerteket szerveznek az utasoknak.
Aki igazi kalandra vágyik, az Aurora Expeditions-t választja. Itt ki lehet szállni a hajóból, mérföldeket gyalogolni a szigeteken és felkapaszkodni a dombokra, a festői kilátásért. Felár ellenében vitorlázás, búvárkodás és evezés szerepel a programban, míg a szezon elején a síelés jellemző.
Sétálni a pingvinek között
Az Antarktisz nem teljesen az örök jég és hó birodalma, sosem volt az, de a klímaváltozás itt is megváltoztatta a hőmérsékletet. A télimádóknak a novembert és december elejét ajánlják, a táj nagy részét ilyenkor vastag hóval borítja. A kapitányok igyekeznek „beparkolni” a hajót a tengeri jégbe, hogy az utasok a pingvinek között sétálhassanak, vagy éppen kipróbálják a fagyott tengeri jégen való csúszkálást.
A pingvinfiókák december végén kezdenek kikelni, és január közepére már fürgén futkosnak. Ilyenkor egyáltalán nem megy le a nap. Februárban és márciusban kevesebb a hó, de több bálnát észlelhetünk. A március azoknak ideális időszak, akik gyengébb megvilágítás mellett is szeretnének fotózni, mivel a nap szöge csökkenti az éles árnyékokat" - tanácsolja e hobbi szerelmeseinek Colby Brokvist, a Natural Habitat Adventures expedícióvezetője.
Az erre szakosodott utazási irodák külön fejezetben foglalkoznak azzal, hogy milyen ruházatot érdemes csomagolni, és hogy a viharos hullámokat hogyan lehet kibírni, ha valaki tengeribeteg lesz. Minderre persze a hajón is kaphat orvosságot. Az Antarktisz meglátogatása más tekintetben sem olyan, mint a Földközi-tengeren vagy a Karib-tengeren hajókázni – nincsenek mólók a könnyű megközelíthetőség érdekében. Aki rá akarja tenni a lábát a földre, illetve a jégre, annak be kell szállnia nagy teherbírású, felfújható hajókra. A korlátozottabb mozgásképességű vendégek is élvezhetik a fehér kontinenst, például a Viking utazási iroda két különleges hadműveleti csónakjának egyikéről, amelyek kényelmes ülésekkel vannak ellátva, bár ezek nem kötnek ki a parton.
Van reptér, múzeum és posta is
A kétszáz, vagy annál kevesebb utast szállító kishajókon a nap általában korán kezdődik, mivel délelőttre és délutánra is szerveznek kirándulást. De a nagyobb tengerjárókról csak naponta egyszer lehet leszállni, mert az IAATO hajónként egyszerre csak 100 vendéget enged a partra – a nagyobb kapacitásúaknak ki kell várni a sorukat.
A partraszállás mindig kijelölt helyeken történik, és az élmények közé általában tartozik a rövid séták, a vadon élő állatok megtekintése, alkalmanként látogatások történelmi építményekhez, ilyen például a Damoy Point épülete, ez egyfajta repülőtéri terminál volt az 1970-es években. Egy másik népszerű leszállóhely a Port Lockroy, amely múzeumot és működő postát foglal magában. Egyes szolgáltatók számos egyéb kirándulást is kínálnak, mint kajakozás, búvárkodás, síelés, helikopterezés és jeges vízi merülés.
Mondj igent a hóban
Az Antarktisz a természet különösen érzékeny része, ezért a látogatóknak szigorú biológiai-higiéniai- biztonsági protokollokat kell betartaniuk, kezdve a biocid használatától – amely a csizmájukon lévő élőlények pusztítja el - egészen a szárazföldi étel és ital behozatalának elkerüléséig.
Az utóbbi évtizedekben a hajóipar jelentős fejlesztéseket hajtott végre a környezetkímélő tervezés terén. Manapság horgonyok helyett úgynevezett dinamikus pozicionálást alkalmaznak a helyükön maradáshoz, csökkentve a tengerfenékre gyakorolt hatást; speciális kezeléseket alkalmaznak a környezet védelme érdekében; és csendesebb technológia a zajszennyezés csökkentése miatt.
Az antarktiszi turizmus egyik speciális ága esküvőkre szakosodott: a 18 éve működő White Desert utazási iroda most kitalálta a The Happiest Day-t, az esküvő ünneplésének igencsak egyedi módját. Itt nemcsak a menyasszony ruhája fehér, de az egész táj az. Az iroda évente mintegy 250 vendéget utaztat e szuperhideg tájra.