Donald Tusk, Lengyelország miniszterelnöke megerősítette, hogy kormánya folytatni akarja elődje kedvenc projektjét, egy megarepülőtér és közlekedési csomópont építését Varsó és Łódź között – írta meg a Notes from Poland hírportál. Az elmúlt hónapokban bizonytalan volt a beruházás folytatása, mert sokan pénzkidobásnak tartják a terv megvalósítását.
A leghíresebb kritikát Michael O’Leary, a Ryanair fapados légitársaság vezérigazgatója fogalmazta meg, aki szerint a létesítmény valójában egy „homokvár a semmi közepén”. Ezzel arra utalt, hogy a lengyelek csak szeretnék, hogy országuk európai jelentőségű közlekedési hubbá váljon, valójában végtelenül kevesek ehhez.
Hizlalják a nemzeti burzsoáziát
Tusk azt ígérte, hogy nem fogják számolatlanul szórni a pénzt a beruházásra, ahogy azt szerinte az előző, a radikális jobboldali Jog és Igazságosság (PiS) kormánya tette. Vélhetően azért döntöttek a folytatás mellett, mert a lengyel üzleti körökből jelzéseket kaptak, miszerint „a lengyel gazdaság motorja” lehetne egy ilyen nagy projekt végrehajtása. Magyarul zsíros megrendeléseket hozna nekik.
A Szolidaritás Közlekedési Hub (CPK) az előző kormány elképzelése szerint néhány év alatt 100 millió utast szolgált volna ki. O’Leary megjegyzésével éppen arra utalt, hogy a világ komolyan vehető országaiban is alig találni olyan repülőteret, amelyen ekkora a forgalom. Tusk realistább, szerint a 34 milliós szám is szépen mutatna.
Az már merészebb megjegyzésnek tűnik a részéről, hogy a közlekedési csomópont hozzájárulhat ahhoz, hogy Lengyelország „egyetlen nagy megapolisszá” váljon. A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével úgy összecsomóznák az ország településeit, hogy a fővárosból maximum 100 perc alatt el lehessen jutni a nagyobb városközpontokba.
Mindenre lesz pénz, miért is ne lenne
A teljes beruházási költséget 131 milliárd złotyira - több mint 30 milliárd euró, azaz nagyjából 12 000 milliárd forintra - tervezik. A PiS korábban "csak" 155 milliárd zlotyval számolt. Emellett azt ígérik, hogy a CPK-val párhuzamosan továbbfejlesztik a regionális repülőtereket, akárcsak Varsó két kisebb légikikötőjét. Ezek közül az egyik a CPK 2032-re tervezett elkészülte után drónrepülőtérré alakulhat át.
Tusk nem feledkezett meg az ország szent tehenéről, a nemzeti légitársaságról, a LOT-ról sem. Ezt nemes egyszerűséggel olyan szintre akarják fejleszteni, hogy lényegében a német Lufthansával legyen egy szinten. Kit érdekel, hogy Németország népessége kétszerese Lengyelországénak, és a két ország gazdasága sem egy ligában játszik.
Mateusz Morawiecki, a PiS-kormány miniszterelnöke nem ebbe kötött bele, hanem abba, hogy a CPK-val kapcsolatos új elképzelésből hiányzik az ambíció. Nem fogja veszélyeztetni a németek és az osztrákok szerepét a közlekedés szervezésében Európa közepén. Emellett a nagyvárosokat gyors közlekedési kapcsolattal összekötő tervet úgy értékelte, hogy a jelenlegi kormány nem törődik a falun élő lengyelekkel.